Nak Anak Kuasai Bahasa Inggeris Dengan Cepat Ini Cara Tip Mudah


Mak ayah mana yang tidak merasa bangga bila mana anak ‘cepat tangkap’ dan mampu menguasai pelbagai bahasa dengan mudah. Penguasaan Bahasa Inggeris misalnya amat-amat diperlukan anak kita malah baik untuk anak-anak kita membesar selain bahasa-bahasa lain.
Bagaimana nak mahirkan anak dengan Bahasa Inggeris? Ini yang dikongsikan Pn Hanis Athirah Rusli. Biar anak tahu dan faham terlebih dahulu dan kemudian anak akan menguasainya dengan baik. Ini tip yang dikongsikan oleh beliau.

Tips Ajar Anak Membaca Bahasa Inggeris
Hari ni terdetik nak kongsikan pengalaman kecil cara mengajar anak membaca Bahasa Inggeris memandangkan ada beberapa ibu yang bertanya. Sebenarnya saya pun tak pandai juga, sekadar cuba yang termampu, dan bila nampak keberkesanannya dan ada cebisan ilmu yang saya belajar rasa tak salah nak berkongsi kan?

Secara asasnya, untuk senang anak belajar membaca Bahasa Inggeris, anak-anak perlu
✅Diperkenalkan bunyi huruf bukan nama huruf
✅Diberi fokus pada kesedaran fonemik dan fonik
✅Dilatih anak untuk ‘blend and segmentise’ perkataan
✅Dibiasakan anak dengan kata kunci ( sight words)
✅Digalakkan berkomunikasi dengan mereka dalam Bahasa Inggeris supaya kosa kata bertambah
✅Mempunyai kesedaran cetakan (Print Awareness) kerana biasa dibacakan buku bersama

Faktor ini berdasarkan pendapat dan pengalaman peribadi. Dan faktor lain seperti kesediaan anak membaca juga memainkan peranan penting supaya anak lebih fokus untuk membaca.
Jadi, untuk anak menguasai 6 faktor yang saya ceritakan diatas, saya biasakan lakukan perkara berikut supaya lebih mudah anak menguasai Bahasa Inggeris.

1️. Biasakan anak dengan buku
Sebelum ajar anak membaca, biasakan lakukan aktiviti bacaan inggeris bersama anak seperti Read Aloud atau Bedtime Story. Selain dapat menambah bilangan kosa kata yang boleh anak kuasai, mereka juga dapat belajar cara sebutan sesetengah perkataan yang dibaca dengan betul.
Sebagai contoh set English Graded Reading Package yang mempunyai ayat pendek untuk memudahkan pembacaan dan pemahaman serta mempunyai perkataan baru diperkenalkan secara beransur-ansur.
2️. Aktiviti membaca menyeronokkan
Aktiviti mengajar membaca bukan semata-mata menggunakan buku. Boleh juga disokong dengan aktiviti bercerita, menyanyi dan bermain. Sebagai contoh, boleh selitkan barangan kitar semula seperti kotak untuk jadikan alat bantu belajar anak-anak. Anak-anak juga boleh gunakan playdoh untuk bentukkan huruf sambil bunyikan huruf yang mewakili.

3️. Gunakan buku belajar membaca yang berkesan
Sebenarnya, banyak buku dekat pasaran yang boleh membantu anak belajar membaca. Salah satu buku yang saya guna dan sangat berkesan untuk anak-anak ialah I Can Read oleh Awal. Buku I Can Read ni ada 3 saja buku teks jadi memang teruja juga sebab cepat anak dapat menguasai Bahasa Inggeris.
Ini kerana buku ini mengunakan konsep berbeza yang memberi penekanan kepada kesedaran fonemik dan kata kunci sekaligus membuatkan buku ini senang untuk anak belajar membaca. Setiap buku anak akan belajar bunyi-bunyi asas Bahasa Inggeris iaitu bunyi vokal dan konsonan berbeza melalui beberapa kata kunci yang mudah dihafal.

4️. Gunakan teknik nyanyian untuk mantapkan lagi pemahaman anak-anak
Anak-anak ini biasanya lebih cepat ingat bila diperdengarkan lagu. Mereka akan cuba belajar untuk mengikuti lagu dengan menyanyikan bersama lagu tersebut.
Secara tak langsung, anak dapat mengaplikasikan pendengaran mereka terhadap lagu kepada membaca dan anak juga dapat menyanyi dengan baik sambil mengiringi muzik. InsyaAllah lama kelamaan mereka boleh menyebut perkataan dengan baik.

5️. Kukuhkan pemahaman anak dengan latihan menulis pengukuhan dan pengayaan
Belajar membaca juga perlu disokong dengan aktiviti menulis yang sesuai dengan perkembangan umur mereka. Buku latihan yang digunakan perlulah buku yang lebih menekankan kemahiran motorik halus seperti kemahiran menconteng, mewarna, menyalur, menyambung dan menyalin.
Buku yang kami gunakan juga Buku I Can Write terdapat dalam pakej I Can Read ini. Setiap buku teks mengandungi 2 buku latihan, jadi kebiasaannya selepas aktiviti membaca anak-anak gunakan buku ini untuk aktiviti pengukuhan dan pengayaan. Aktiviti membaca dan menulis yang digabungkan dalam situasi yang merangsang minda insyaAllah dapat meningkatkan kemahiran berfikir anak-anak.

6️. Gunakan educational game untuk hiburan yang bermanfaat.
Sesekali boleh juga gunakan permainan dalam talian tapi dalam bentuk Pendidikan untuk berikan anak keseronokkan sambil belajar.
Semoga perkongsian ini ada manfaatnya. Maaf mana yang kurang sebab dulu masa belajar pun fokus untuk belajar mendidik anak sekolah rendah, bila anak sendiri kita gali ilmu dan insyaAllah kita sama-sama belajar ya.
All the best!
Menarik: Sesi Pembelajaran Interaktif, Anak Lebih Yakin Dengan Kelas Bahasa Inggeris di Novakid!
Nak bawa anak dekati alam dan jalan hujung minggu, jom ke Farm In The City.

Dah masuk hujung tahun ni, biasanya mama papa pasti buat persediaan anak-anak masuk ke sekolah. Apa yang patut kita nak buat supaya anak-anak tak kekok dan teruja nak ke sekolah?
Jom ikuti perkongsian ilmu bermanfaat dari Dr Tengku Putri Zainab Ab Malek (Pakar Perunding Pediatrik), Pn Nurul Sheriena Musa (Konsultan Perkembangan Kanak-kanak & Terapis Cara Kerja) serta sharing dari selebriti Yana Samsudin bagaimana dia melatih anaknya untuk belajar tiga bahasa.
Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/tip-a-z-anak-ready-ke-sekolah/

Mama jom rileks jap, klik link NI!
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Nak Anak Kuasai Bahasa Inggeris Dengan Cepat, Ini Cara Tip Mudah! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-anak-kuasai-bahasa-inggeris-dengan-cepat-ini-cara-tip-mudah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Ini Kongsi Tips Cepat Ajar Anak Membaca Bahasa Inggeris Mudah Sangat

Ibu Ini Kongsi Tips Cepat Ajar Anak Membaca Bahasa Inggeris Mudah Sangat

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 467 hits
Bila anak nak masuk Tahun Satu kebanyakan ibu bapa akan mula fokus bab membaca Sama ada lancar membaca buku Bahasa Melayu dan dan Bahasa Inggeris dua dua penting Tambah lagi dalam keadaan sekarang yang memerlukan penguasaan pembacaan yang b...
Azizulhasni Awang Kongsi Tip Ajar Anak Kuasai Bahasa Memang Mencabar Tapi Practice Makes Perfect

Azizulhasni Awang Kongsi Tip Ajar Anak Kuasai Bahasa Memang Mencabar Tapi Practice Makes Perfect

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 415 hits
Pelumba basikal trek negara Datuk Mohd Azizulhasni Awang berkongsi cabaran membesarkan anak anak di perantauan Paling mencabar baginya adalah tahap penguasaan bahasa Melayu kedua dua puterinya yang kurang lancar setelah sekian lama di besar...
Caprice Nak Ajar Anak Tiri Cakap Bahasa Inggeris Peminat Bergurau Panggil Daddy Cap

Caprice Nak Ajar Anak Tiri Cakap Bahasa Inggeris Peminat Bergurau Panggil Daddy Cap

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 300 hits
SETELAH sekian lama menyepi kini penyanyi rap sensasi Caprice kembali aktif di media sosial berkongsi foto dan video mesra selepas bergelar suami kepada ibu tunggal anak satuMalah Caprice atau nama sebenarnya Ariz Ramli 33 juga berkongsi wa...
Mudah Buka Akaun Tabung Haji Anak Secara Online Cepat Mudah Sangat

Mudah Buka Akaun Tabung Haji Anak Secara Online Cepat Mudah Sangat

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 242 hits
Simpanan untuk anak penting bagi jaminan masa depannya Antara tempat simpanan yang biasa menjadi pilihan ibu bapa adalah Tabung Haji kerana ia menawarkan pelbagai faedah dan patuh syariah Tabung Haji adalah salah satu institusi kewangan yan...
Cara Mudah Nak Tahu Sebelah Mana Tangki Minyak Kereta Kita Tenangsudey

Cara Mudah Nak Tahu Sebelah Mana Tangki Minyak Kereta Kita Tenangsudey

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 192 hits
Memang selalunya kan bila naik je kereta da sampai kat stesen minyak kita tercari cari belah kiri ke kanan tangki minyak kereta kita naik Jadi tadi ada terpandang kat newsfeed FB ada kongsikan cara mudah seperti dalam gambar bawah Tempat na...
Takut Menangis Bila Ada Orang Nak Dekat Tanda Anak Sihat Normal Pakar Kongsi Tip Bantu Anak Hadapi Stranger Anxiety

Takut Menangis Bila Ada Orang Nak Dekat Tanda Anak Sihat Normal Pakar Kongsi Tip Bantu Anak Hadapi Stranger Anxiety

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 238 hits
Pernah tak anda mengalami situasi di mana anak mula menangis apabila ada orang lain cuba mengambil mereka atau takut takut apabila ada yang mendekati Menurut Konsultan Tangisan dan Tidur Bayi ianya adalah perkembangan yang NORMAL bagi setia...
Cara Cepat Dan Mudah Mendapatkan Pagerank Di Google

Cara Cepat Dan Mudah Mendapatkan Pagerank Di Google

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 191 hits
Masih di Variasi Blogger share Cara Cepat dan Mudah Mendapatkan PageRank di Google cekidot Arti dari PageRank adalah sebuah algoritma yang telah dipatenkan yang berfungsi menentukan situs web mana yang lebih penting populer PageRank merupak...
Sesi Pembelajaran Interaktif Anak Lebih Yakin Dengan Kelas Bahasa Inggeris Di Novakid

Sesi Pembelajaran Interaktif Anak Lebih Yakin Dengan Kelas Bahasa Inggeris Di Novakid

papar berkaitan - pada 22/11/2021 - jumlah : 214 hits
Kemahiran berbahasa lebih daripada satu bahasa sememangnya cukup baik untuk anak anak kita Malah anak anak yang mampu menguasai pelbagai bahasa ketika awal usia dapat mengasah kemahiran dan perkembangan otak anak itu sendiri Tercari cari pu...
Cara Ajar Anak Membaca Lagi Cepat Ikut Teknik Suku Kata Sambil Bermain Ni

Cara Ajar Anak Membaca Lagi Cepat Ikut Teknik Suku Kata Sambil Bermain Ni

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 259 hits
Kebuntuan mak ayah untuk mengajar anak supaya cepat cepat mengenal suku kata dan seterusnya membaca perlu diselesaikan segera Bagaimana Cara mudah memperkenalkan suku kata yang dikongsikan oleh ini bukan hanya memecah kebuntuan mak ayah bah...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Doktor Kongsi Tip Cepatkan Proses Bersalin Elok Buat Bila Dah Hujung Hujung Kehamilan