Takut Ditangkap Pekerja Asing Masih Ragu Tampil Untuk Vaksin


Low Choon Chyuan
“Bolehkah mereka tak mengambil sebarang tindakan? Sekiranya polis melihat ada pendatang tanpa dokumen, tidakkah mereka akan tangkap?"
Ini adalah reaksi 'Salim' (bukan nama sebenarnya), seorang pekerja warga Bangladesh, ketika ditanya apakah dia telah mendaftar di bawah Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaaan (PICK).
Ditanya adakah dia percaya janji kerajaan untuk "tidak menangkap pekerja warga asing", dia hanya ketawa.
Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin sebelum ini berkata bahwa program imunisasi negara akan merangkumi warga negara asing yang tidak berdokumen dan dia memberi jaminan bahawa kerajaan tidak akan menahan mereka yang tampil untuk vaksinasi.
Namun, gambaran pegawai Jabatan Imigresen melakukan beberapa serbuan besar-besaran dan menangkap ratusan pendatang tanpa dokumen ketika wabak melanda negara awal tahun lalu, masih segar di fikiran komuniti pekerja asing.
April lalu, Salim menyaksikan tempat tinggalnya yang dipagari dengan kawat berduri diletakkan di bawah perintah kawalan pergerakan dipertingkatkan (PKPD). Beberapa minggu kemudian, anggota penguat kuasa datang pintu ke pintu dan menangkap mereka yang tidak memiliki dokumen perjalanan yang sah.
Salim tidak ditangkap pada masa itu kerana dia mempunyai permit kerja yang sah. Namun, permitnya akan tamat tidak lama lagi dan dia tidak dapat memperbaharuinya kerana dia kehilangan pekerjaannya semasa wabak melanda.
Ditanya lebih lanjut mengenai kesediaannya untuk mendaftar vaksinasi, dia mengatakan kepada Malaysiakini: “Jika saya memiliki dokumentasi yang lengkap, saya akan mengambil vaksin bila tiba waktunya.
"Tetapi jika dokumen saya sudah tamat tempoh dan saya kosong (tanpa berdokumen), saya tidak berani mengambilnya," katanya.
 Sentimen itu dikongsi oleh kebanyakan warga asing tanpa dokumen. Aktivis pekerja warga asing Abu Hayat dan Iham (bukan nama sebenarnya), yang masing-masing bekerja dengan pekerja warga asing Bangladesh dan Indonesia, mendapati bahawa kebanyakan pekerja warga asing berharap mendapat vaksinasi secepat mungkin untuk meneruskan pekerjaan mereka.
Namun pada masa sama, mereka ragu-ragu dengan jaminan kerajaan dan kekal dengan pendirian tunggu dan lihat apakah pihak berkuasa menangkap mana-mana pekerja warga asing tanpa dokumen yang tampil untuk vaksinasi.
Abu dan Iham menyorot bahawa komuniti pekerja warga asing hilang kepercayaan ketika kerajaan menangkap rakan mereka yang tampil untuk ujian saringan Covid-19 tahun lalu, meskipun selepas diberi jaminan tidak akan ditangkap.
"Sukar untuk membina keyakinan ... (pekerja asing) tidak takut dengan kesan sampingan vaksin, tetapi mereka takut ditangkap. Jadi mereka memutuskan untuk memerhatikan terlebih dahulu, melihat apakah akan ada tindakan keras atau tidak. "
Memohon pengampunan
Ketika dihubungi, Pengarah Inisiatif Utara-Selatan Adrian Pereira menjelaskan bahawa PICK menghadapi dua masalah utama - ketidakpercayaan di kalangan pekerja asing tanpa dokumen terhadap kerajaan dan kedua, kekurangan data pihak berkuasa mengenai demografi pekerja warga asing.
Untuk mendapatkan kembali kepercayaan mereka, Adrian berkata Yang di-Pertuan Agong harus mengeluarkan moratorium bahawa tiada penangkapan pekerja asing tanpa dokumen selama program vaksinasi.
Dia juga berkata kedutaan dan pesuruhjaya tinggi harus bertanggungjawab untuk mengumpulkan data warganegara mereka dan meneyerahkanya kepada Kementerian Kesihatan untuk vaksinasi dan tindak lanjut.
Adrian juga menyarankan agar Kementerian Dalam Negeri agar tidak ikut serta dalam program vaksinasi kerana kehadiran mereka menyemai rasa takut di kalangan masyarakat pekerja asing

Pengarah eksekutif Tenaganita Glorene A Das juga bersetuju agar pengampunan diisytiharkan oleh Yang di-Pertuan Agong dan tidak ada serbuan atau operasi terhadap pekerja asing selama tempoh persiapan dan pelaksanaan PICK.
Jelasnya, Kenyataan atau janji oleh menteri tidak mencukupi untuk mengembalikan keyakinan pekerja asing dan meyakinkan mereka untuk tampil ke depan.
"Harus ada tindakan nyata dan untuk mengatasi masalah ketakutan, ketakutan yang ditanamkan dalam masyarakat. Sekiranya itu tidak dapat diselesaikan, tidak ada yang akan berkesan, ”kata Glorene.
Dia setuju dengan cadangan untuk sektor swasta atau NGO berasaskan kesihatan untuk menangani vaksinasi pekerja migran, dan bukan badan kerajaan.
Glorene menambah bahawa ini dapat mengelakkan pekerja asing, pelarian dan pencari suaka memberikan maklumat peribadi yang tidak tepat kerana takut ditangkap.
'Tidak ada arahan sama sekali'
Sementara itu, Adrian menyatakan bahawa kerajaan belum mengeluarkan arahan atau maklumat untuk pekerja asing mengenai cara mendapatkan vaksin.
Dia mengingatkan bahawa kekurangan maklumat melalui saluran yang tepat mendorong masyarakat ini untuk beralih ke media sosial, yang mengakibatkan pendedahan kepada maklumat yang salah dan maklumat yang salah.
"Cara terbaik untuk mengatasi salah maklumat adalah dengan memberi mereka maklumat terbaik dan paling tepat, tetapi maklumat ini tidak ada,” kata Adrian.
'Joey' (bukan nama sebenarnya), seorang pekerja asing Filipina, memberitahu Malaysiakini bahawa walaupun dia mendengar pendatang tanpa dokumen layak diberi vaksin, dia tidak tahu masa, tempat dan cara mendaftar.
Dia mendakwa bahawa rakannya mengalami kesan sampingan yang serius setelah mendapat dua dos vaksin di Abu Dhabi di Emiriah Arab Bersatu dan dia sangat risau akan reaksi yang serupa.
Liezl Galdo, penasihat Persatuan Pekerja Filipina Luar Negara (Ammpo) menyorot bahawa banyak pekerja asing Filipina takut akan kesan sampingan dari pelbagai vaksin Covid-19.
"Kami hanya menunggu giliran kami untuk diberi vaksin (tetapi) adakah kerajaan kerajaan memberi kami vaksin yang sama dengan yang mereka berikan kepada rakyat mereka sendiri? Kami takut bahawa kami akan diberi vaksin yang kurang berkesan," katanya.
Galdo juga menyorot bahawa mereka tidak pasti apakah pendatang harus membayar kos vaksin mereka, walaupun kerajaan mengumumkan bahawa ia akan percuma. Ini kerana Menteri Sumber Manusia M Saravanan sebelumnya mengatakan bahawa majikan harus menanggung semua kos imunisasi pekerja asing mereka.
Agensi PBB dalam perbincangan
Jurucakap Pertubuhan Migrasi Antarabangsa (IOM) Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) memberitahu Malaysiakini bahawa mereka akan memastikan pekerja asing dimasukkan dalam pelancarkan vaksin sebagai asas untuk menamatkan wabak tersebut.
Dia berkata ia bukan hanya masalah moral tetapi juga penting untuk mempercepat pemulihan ekonomi.
Jelasnya, entiti PBB telah menghadiri pertemuan dengan pelbagai agensi kerajaan, seperti Kementerian Dalam Negeri dan kesihatan, untuk membincangkan pendekatan terbaik dalam vaksinasi pekerja asing dan pelarian.
IOM sedang memantau dan berkongsi amalan terbaik dari seluruh dunia mengenai bagaimana pelbagai negara termasuk pendatang dalam program vaksinasi nasional mereka, tambahnya.
"IOM dan agensi dan NGO PBB yang lain akan terus mendukung pelancaran vaksinasi dengan mengumpulkan maklum balas dari masyarakat dan membantu penyebaran maklumat yang mesra pendatang," tambah jurucakap itu.
Malaysiakini telah menghubungi pejabat Khairy untuk mendapatkan jawapannya mengenai isu-isu yang dibangkitkan.
Malaysia mensasarkan untuk memvaksinasi 70 hingga 80 peratus penduduknya atau sekitar 26.7 juta orang bagi mengawal penularan Covid-19.
Aplikasi mudah alih MySejahtera boleh digunakan oleh rakyat Malaysia untuk pendaftaran vaksinasi
Sehingga 12 April, hanya 8,602,156 atau 35.5 persen penduduk negara ini telah mendaftar untuk program imunisasi.
Fasa kedua program imunisasi telah dimulakan untuk warga emas dan kumpulan berisiko tinggi dengan penyakit dan kecacatan kronik, sementara beberapa kumpulan baru yang dikategorikan sebagai barisan hadapan ekonomi dan yang lain akan dimasukkan sebagai penerima vaksin.
Menurut laporan Bank Dunia yang diterbitkan pada tahun 2019, 2.96 hingga 3.26 juta pekerja migran menetap di Malaysia pada tahun 2017 dan di antaranya adalah 1.23 hingga 1.46 juta pekerja migran yang berada dalam 'situasi tidak teratur'.
Semasa gelombang kedua pandemik Covid-19 tahun lalu, beberapa kawasan yang padat dengan pekerja asing dan pelarian, seperti Jalan Masjid India dan Selayang di Kuala Lumpur, menjadi sasaran PKPD.
Serbuan penguatkuasa Jabatan Imigresen ketika itu terhadap pekerja asing telah menimbulkan kecaman masyarakat sivil.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/04/takut-ditangkap-pekerja-asing-masih.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
K Jaan Pertimbang Semula Dasar Pendaftaran Vaksin Jika Masih Rendah Pada Julai

K Jaan Pertimbang Semula Dasar Pendaftaran Vaksin Jika Masih Rendah Pada Julai

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 333 hits
Kerajaan kemungkinan besar akan mempertimbangkan semula dasar pendaftaran vaksin jika kadar pendaftaran vaksin Covid 19 tidak memuaskan menjelang Julai kata Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin Kita harus menilai semula tah...
Masyarakat Di Malaysia Masih Takut Dengan Vaksin

Masyarakat Di Malaysia Masih Takut Dengan Vaksin

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 173 hits
PROGRAM vaksinasi Covid 19 sudah bermula pada 24 Februari lalu tetapi salah faham masyarakat terhadap vaksinasi masih mendalam Pelbagai usaha dilakukan kerajaan untuk menangkis salah faham itu Pada Disember lalu Kementerian Kesihatan Malays...
Awani Ringkas Sindiket Plks Palsu Imigresen Buru 21 378 Pekerja Asing Warisan Saman Adun Sebatik

Awani Ringkas Sindiket Plks Palsu Imigresen Buru 21 378 Pekerja Asing Warisan Saman Adun Sebatik

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 422 hits
Sindiket PLKS palsu Imigresen buru 21 378 pekerja asing Warisan saman Adun Sebatik SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini Social Media FACEBOOK...
Kdn Siasat Dakwaan Majikan Tip Off Imigresen Tangkap Pekerja Asing Elak Bayar Gaji

Kdn Siasat Dakwaan Majikan Tip Off Imigresen Tangkap Pekerja Asing Elak Bayar Gaji

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 201 hits
Akan pastikan proses keadilan ditegak dalam kes berkenaan IPOH Kementerian Dalam Negeri akan menyiasat dakwaan kononnya ada majikan melaporkan sendiri kepada Jabatan Imigresen supaya membuat serbuan ke atas pekerja asing yang bekerja dengan...
Pekerja Kilang Di P Pinang S Gor Akan Diutamakan Untuk Vaksin

Pekerja Kilang Di P Pinang S Gor Akan Diutamakan Untuk Vaksin

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 203 hits
Pekerja dalam industri perkilangan dan pembuatan khususnya di Pulau Pinang dan Selangor akan diberikan keutamaan untuk menerima suntikan vaksin COVID 19 kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mohamed Azmin Ali Beliau ...
Imigresen Buru 21 378 Pekerja Asing Guna Sindiket Plks Palsu

Imigresen Buru 21 378 Pekerja Asing Guna Sindiket Plks Palsu

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 373 hits
Mereka terlibat dalam sektor perladangan perkilangan pembersihan KUALA LUMPUR Jabatan Imigresen Malaysia sedang memburu dan mengesan seramai 21 378 pekerja asing yang disyaki menggunakan khidmat sindiket yang mengeluarkan Pas Lawatan Kerja ...
Keperluan Suntikan Dos Ketiga Vaksin Pfizer Masih Dalam Kajian

Keperluan Suntikan Dos Ketiga Vaksin Pfizer Masih Dalam Kajian

papar berkaitan - pada 17/4/2021 - jumlah : 223 hits
Suntikan dos ketiga vaksin COVID 19 mungkin diperlukan dalam tempoh setahun selepas menjalani inokulasi Ketua Pengarah Operasi Pfizer Albert Bourla berkata vaksinasi tahunan untuk melawan coronavirus juga mungkin diperlukan Kami perlu melih...
Ratusan Pekerja Ejen Rahsia Korea Utara Masih Di Malaysia

Ratusan Pekerja Ejen Rahsia Korea Utara Masih Di Malaysia

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 256 hits
Walaupun bertindak memutuskan hubungan diplomatik dengan Malaysia tetapi Korea Utara dilaporkan tidak memanggil pulang pekerja pekerja serta ejen rahsia yang terlibat dalam aktiviti penyeludupan barangan mewah dan senjata di Malaysia Ini be...
Walaupun Selepas Ambil Dua Dos Vaksin 40 Kakitangan Kkm Masih Dijangkiti Covid 19

Walaupun Selepas Ambil Dua Dos Vaksin 40 Kakitangan Kkm Masih Dijangkiti Covid 19

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 139 hits
MALAYSIA DATELINEKementerian Kesihatan Malaysia memaklumkan seramai 40 kakitangan mereka yang lengkap mengambil dua dos suntikan vaksin dikesan dijangkiti COVID 19 Kenyataan KKM melalui facebook berkata daripada jumlah tersebut sembilan kes...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran