Tak Pernah Cukup Rehat Tapi Bahagia Itulah Pengorbanan Ibu Untuk Keluarga Tersayang


Dalam banyak perkara, para ibu biasanya mendahulukan suami dan anak-anak. Ada sesetengah ibu akan rasa bersalah jika mendahulukan keperluan diri. Walaupun cuba menjadi ibu paling sempurna, anda perlu sedar diri tidak sekuat mana selama-lamanya.
Ada waktunya, anda perlu meluangkan masa untuk diri sendiri juga. Ingatlah, anda tunggak kekuatan keluarga. Jika anda tidak sihat, terganggulah urusan sekeluarga.
Berikut adalah panduan yang boleh dilakukan untuk menggembirakan diri sendiri. Pada masa yang sama, anda sebenarnya membantu ahli keluarga turut sama rasa bahagia. Kalau anda sihat dan gembira, barulah keluarga pun turut ceria.
1. Ambil masa untuk tidur sekejap Sejak ada anak, rutin tidur anda tidak lagi seperti dulu. Dalam kebanyakan masa, tidur anda tidak lagi benar-benar lena. Betul bukan?
Sumber foto: www.freepik.com Kesihatan fizikal dan dalaman penting untuk membolehkan anda meningkatkan produktiviti diri sama ada menguruskan hal kerja ataupun rumah tangga. Jadi, cari masa untuk tidur sebentar di siang hari. Dapat 10 – 15 minit tidur berkualiti sudah cukup untuk anda ‘mengecas’ tenaga.
2. Rajin keluarkan peluh Luangkan sedikit masa, sekurang-kurangnya tiga kali seminggu untuk bersenam ringan. Tidak perlu ke gimnasium pun. Cukuplah sekadar membawa anak ke taman permainan di dalam kawasan perumahan. Anda boleh bermain bersama anak sambil mengeluarkan peluh.
Sumber foto: www.freepik.com Dengan bergerak aktif, anda kurang berisiko jatuh sakit seperti demam, batuk dan selesema. Malah, pakar perubatan mengakui aktiviti bersenam membantu anda merembeskan hormon endorfin yang turut digelar hormon gembira.
Baca Juga:
“Power Kaki Mak-Mak Ni.” Adira Kongsi Video Ambil Remote Guna Kaki, Ramai Ibu Boleh Relate!
Cara Rasulullah SAW Tunjuk Rasa Sayang Memang Amazing, Jadi Contoh Untuk Para Ayah!
Tak Sangka Boleh Ajar Anak Guna Mainan Rosak, Speech Therapist Ini Kongsi Caranya
3. Shopping untuk diri sendiri Kebanyakan ibu lebih mengutamakan keperluan anak-anak apabila ada duit lebih. Naluri ibu memang begitu. Anda akan akan belikan pakaian mahupun alat permainan untuknya. Walaupun ada masanya teringin membeli baju, tudung, beg tangan atau kasut baru, semuanya dipendamkan kerana mahu menggembirakan si anak.
Jangan begitu. Apa kata ada peruntukkan wang yang ada dengan sebahagian daripada untuk diri sendiri dan separuhnya pula untuk anak-anak. Baru adil. Bukan apa, diri anda sendiri pun perlu diutamakan juga.
4. Perlu ada ‘me time’ Jangan sesekali menganggap masa me time sebagai tanda anda mementingkan diri. Anda perlukannya. Ahli psikologi juga menekankan hal ini. Setiap manusia memerlukan masa bersendirian untuk membantu diri kembali segar selepas meluangkan masa untuk diri berseorangan tanpa memikirkan hal-hal lain yang mengusutkan fikiran.
Sumber foto: www.shutterstock.com Untuk merealisasikan hal ini, cuba berbincang dengan suami dan alihkan sementara tanggung jawab yang biasa anda lakukan kepadanya. Sebaik-baiknya pada hujung minggu atau waktu hari minggu yang bersesuaian. Dapat satu jam dalam seminggu pun sudah cukup.
5. Cari hobi yang anda suka Dahulu mungkin anda ada hobi tersendiri. Namun, sejak ada anak, ia terpaksa dikuburkan lantaran kekangan masa. Mungkin ada yang suka membaca buku, melukis, berkebun, berenang dan sebagainya. Jadi, cari masa yang sesuai untuk terus melakukan aktiviti ini terutamanya ketika anda diberi lampu hijau oleh suami untuk ada me time sendiri.
Sumber foto: www.shutterstock.com 6. Belajar kemahiran baru Anda sebenarnya perlu meningkatkan kualiti diri dan menambah kemahiran tertentu. Jadikan ini sebagai salah satu manfaat buat diri. Anda boleh belajar membuat kraf, menjahit, membuat kek dan lain-lain.
Nampak remeh, tetapi ia secara tidak langsung dapat memotivasikan diri untuk berasa lebih yakin diri Manalah tahu, boleh juga ia dimajukan sebagai sumber pendapatan melalui perniagaan suatu hari nanti.

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)
The post Tak Pernah Cukup Rehat Tapi Bahagia. Itulah Pengorbanan Ibu Untuk Keluarga Tersayang appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-pernah-cukup-rehat-tapi-bahagia-itulah-pengorbanan-ibu-untuk-keluarga-tersayang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berang Ibu Syamsul Kami Keluarga Syamsul Tidak Akan Maafkan Kazar

Berang Ibu Syamsul Kami Keluarga Syamsul Tidak Akan Maafkan Kazar

papar berkaitan - pada 8/1/2023 - jumlah : 244 hits
Patimah meluahkan rasa terkilan dengan tindakan pelakon veteran Kazar Saisi yang membantu anak perempuannya Ira Kazar bernikah dengan Syamsul Beredar satu paparan skrin tertera komen yang difahamkan ditulis oleh ibu kepada pelakon dan penga...
Jangan Pernah Berkira Dengan Ibu Dan Ayah Syeikh Nazrul Nasir

Jangan Pernah Berkira Dengan Ibu Dan Ayah Syeikh Nazrul Nasir

papar berkaitan - pada 3/1/2023 - jumlah : 291 hits
Assalamualaikum dan selamat petang semua Alhamduillah sudah hari ketiga di awal bulan Januari 2023 Semoga tahun ini memberi kebaikan kepada kita semua Sebut tentang rezeki dan kaitan dengan ibu bapa sangat rapat kepada kehidupan seorang ana...
Tak Perlu Tergesa Gesa Berat Badan Bertambah Lepas Jadi Ibu Ernie Zakri Pernah Menangis Depan Syamel

Tak Perlu Tergesa Gesa Berat Badan Bertambah Lepas Jadi Ibu Ernie Zakri Pernah Menangis Depan Syamel

papar berkaitan - pada 3/1/2023 - jumlah : 175 hits
Benar proses mendapatkan kembali berat asal sama seperti ketika sebelum mengandung memang tidak mudah bagi seorang wanita bergelar ibu Lebih lebih lagi yang sudah berusia Proses menurunkan berat badan umpama perjuangan maha hebat Penyanyi E...
Kes Demam Denggi Makin Meningkat Ibu Wajib Buat Ni Cegah Keluarga Terkena

Kes Demam Denggi Makin Meningkat Ibu Wajib Buat Ni Cegah Keluarga Terkena

papar berkaitan - pada 30/12/2022 - jumlah : 127 hits
Kes kenaikan demam denggi kini dilihat semakin membimbangkan di negara ini Menurut Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah dalam kenyataan pada Minggu Epidemiologi ke 51 tahun ini dari 18 hingga 24 Disember lalu kes demam d...
Mereka Comel Tapi Yoo Jaesuk Dedah Sebab Tak Pernah Kongsi Foto Anak Anak

Mereka Comel Tapi Yoo Jaesuk Dedah Sebab Tak Pernah Kongsi Foto Anak Anak

papar berkaitan - pada 7/1/2023 - jumlah : 154 hits
Baru baru ini Jo Jung suk telah tampil dalam program You Quiz on the Block sebagai tetamu ARTIKEL BERKAITAN Dalam siaran tersebut Jo Jung suk ada menyebut mengenai lagu hitnya Aloha dengan berkata Ada ramai kenalan saya menghantar video ana...
3 Cara Sederhana Tapi Penuh Makna Untuk Rayakan Hari Ibu Yuk Coba

3 Cara Sederhana Tapi Penuh Makna Untuk Rayakan Hari Ibu Yuk Coba

papar berkaitan - pada 27/12/2022 - jumlah : 124 hits
Nggak hanya dalam peringatan Hari Ibu saja cara cara ini bisa kamu semua lakukan kapanpun untuk mengapresiasi peran hebat ibu
Ada Anggota Keluarga Baru 4 Seleb Ini Rayakan Natal Perdana Sebagai Ibu

Ada Anggota Keluarga Baru 4 Seleb Ini Rayakan Natal Perdana Sebagai Ibu

papar berkaitan - pada 25/12/2022 - jumlah : 108 hits
Memiliki buah hati tentunya menjadi keinginan setiap pasangan yang telah menikah termasuk para selebritis Usai dikaruniai buah hati kini mereka pun menyandang status baru sebagai ayah dan ibu Ada anggota keluarga baru 4 seleb ini rayakan na...
Hiburan Tiada Maaf Bagi Mereka Ibu Syamsul Yusof Buat Ig Story Selar Individu Runtuhkan Kebahagiaan Sebuah Keluarga

Hiburan Tiada Maaf Bagi Mereka Ibu Syamsul Yusof Buat Ig Story Selar Individu Runtuhkan Kebahagiaan Sebuah Keluarga

papar berkaitan - pada 3/1/2023 - jumlah : 214 hits
Sememangnya kita tahu kemelut diantara pasangan Syamsul Yusof dan Puteri Sarah berhubung kes orang ketiga iaitu Ira Kazar masih belum selesai dan berlarutan hingga ke hari ini Seperti diketahui ramai ibu kepada Syamsul iaitu Datin Patimah I...
Dia Tak Terfikir Nak Ganggu Tapi Dah Terlanjur Cinta Ira Pernah Suruh Syamsul Kembali Kepada Isteri

Dia Tak Terfikir Nak Ganggu Tapi Dah Terlanjur Cinta Ira Pernah Suruh Syamsul Kembali Kepada Isteri

papar berkaitan - pada 9/1/2023 - jumlah : 192 hits
Sedia maklum beberapa hari yang lalu pengarah serta pelakon Syamsul Yusof membuat satu pengakuan mengemparkan bahawa dirinya sudah pun berkahwin dengan 8216 orang ketiga 8217 dalam rumah tangganya iaitu Ira Kazar Pengakuan tersebut sememang...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kumpul Lebih 1 000 Koleksi Nusantara Dan Melayu

Mulut Kering Ketika Bangun Tidur

Sijil Pemilikan Kenderaan Reka Bentuk Baru 2024

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Apakah Sebaik Baiknya Manusia