Tak Peluk Cium Anak Susah Dengar Kata Cuba Buat Tengok Dia Berubah


Nak tunjuk rasa kasih dan sayang, kita akan selalu peluk cium anak kan. Biarlah bau masam pun, tapi itulah kebahagiaan buat kita. Sebenarnya, anak suka sangat kalau ibu ayah beri perhatian pada dia.
Artikel Menarik: [3 Hari Baru Jumpa, Suami Suprise Letak Rantai Dalam Kek Untuk Birthday!]
Waktu peluk cium tu, titipkan pesanan pada dia. Doakan juga segala kebaikan untuk anak. dengan cara itu, aliran kasih sayang akan menjadi kuat dan anak-anak membesar menjadi individu positif dan penyayang.
Sumber foto: www.freepik.com Tidak salah untuk mencium anak, tetapi bukan semua spot di badan anak kita boleh cium dan sentuh. Berikut adalah perkongsian Dr Taufiq Razif berkenaan hal ini, biarpun sudah lama tetapi tetap berguna untuk kita apply dalam kehidupan seharian bersama anak;
TEMPAT HARAM MAK AYAH CIUM ANAK ! Mak Ayah Wajib Tahu Kat Mana Nak Cium dan Gosok Anak-Anak

Kadang-kadang anak kita jadi liar dan nakal sebab dia kurang sentuhan dan ciuman mak ayah dia sebenarnya.
Perasan tak kalau anak kita jatuh sampai benjol kepala, kita automatik rasa nak peluk cium anak kita dan gosok-gosok tempat benjol tu dan serta merta anak kita pun jadi makin tenang dan berkurang sakitnya. Perasan tak? Tu la keajaiban sentuhan dan ciuman!
Artikel Menarik: [Lepas Terhantuk Ada Tanda Ni, Bawa Anak Ke Hospital. Bahaya!]
Sumber foto: www.freepik.com] Tapi nak cium anak pun kena ada ilmu baru la makin berkesan untuk anak kita. Ada 4 tempat ciuman dan 6 tempat gosokan yang kita kena hafal. 1. Ciuman di kepala adalah CIUMAN KEBANGGAAN. Bila kita rasa bangga dengan pencapaian anak kita contohnya dia boleh skor A dalam exam dia cepat-cepat kita cium bahagian tengah kepala anak kita.
2. Ciuman di dahi adalah tanda REDHA. Bila anak kita buat sesuatu yang buat kita rasa redha dan ikhlas pada anak kita, dahi adalah tempat terbaik untuk kita cium.
3. Ciuman di pipi adalah ciuman RINDU. Bila ambil anak daripada taska atau bila anak baru balik daripada sekolah tempat terbaik nak cium adalah di pipi. Kadangkala tu kalau rindu sangat gomol je pipi pau si comel kita tu.
Sumber foto: www.freepik.com  
4. Cium kat tangan adalah bila kita rasa KASIH sangat kat anak kita. Ciuman di tangan ni istimewa sangat sebab tu kita kena ajar anak kita cium tangan kita. Ramai budak-budak bukan cium tangan tapi sujud kat tangan orang tua. Salah tu! Bersalam kena guna bibir atau hidung. Bukan dahi. Kalau pak Arab mesti dia tegur kalau budak-budak guna dahi masa bersalaman. Katanya dia tu tanda sembah, bukan tanda hormat.
Untuk tempat gosok tu sama je dengan 4 tempat ciuman tadi cuma tambah extra 2 tempat lagi. 1. Gosok di belakang leher ye kalau anak-anak nampak risau atau tak tenteram.
2. Gosok di dada pulak sangat mujarab untuk kurangkan kenakalan anak-anak. Sambil gosok tu mak ayah boleh cuba selawat atau baca surah surah pendek macam Al Fatihah atau Ayat Kursi.
PANTANG LARANG! Jangan sesekali cium anak kat bahagian bibir. Memang nampak kiut tapi bibir sebenarnya dikhususkan untuk pasangan halal kita je. Area bibir adalah area yang penuh dengan reseptor yang membuatkan tempat tu jadi supersensitif.
 
Dikhuatiri boleh membangkitkan nafsu syahwat. Anak-anak pun akan jadi keliru bila umurnya dah agak meningkat ke umur 5 – 6 tahun nanti. Kalau dah terlanjur amal cium mulut nak buat camne? Hentikan sekarang!
Semoga dengan perkongsian dari Dr Taufiq ini dapat memberi sedikit penjelasan kepada ibu ayah tentang spot terbaik untuk kita cium anak-anak.

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!)
The post Tak Peluk Cium Anak, Susah Dengar Kata. Cuba Buat, Tengok Dia Berubah! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-peluk-cium-anak-susah-dengar-kata-cuba-buat-tengok-dia-berubah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Air Tangan Ibu Buat Anak Dengar Kata Waktu Masak Amalkan Perkara Ni

Air Tangan Ibu Buat Anak Dengar Kata Waktu Masak Amalkan Perkara Ni

papar berkaitan - pada 17/2/2022 - jumlah : 137 hits
Bila memasak untuk anak bukan saja nak sedap tapi berkat Mula mula ayah belikan barang mentah kemudian ibu pula masak Rahsia air tangan ibu selain kepakaran menyediakan hidangan yang enak adalah amalan yang ibu buat waktu memasak Artikel Me...
Mengapa Anwar Enggan Berunding Masih Dengar Nasihat Anak Murid

Mengapa Anwar Enggan Berunding Masih Dengar Nasihat Anak Murid

papar berkaitan - pada 3/2/2022 - jumlah : 147 hits
agendaily com2 2 2022Datuk Seri Anwar Ibrahim masih mendengar nasihat anak muridnya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Daripada isu lambang sehingga rundingan kerjasama Datuk Seri Anwar Ibrahim dilihat gagal dan tidak mempunyai ketokohan yang da...
Anak Ada Alahan Butter Cuba Gantikan Dengan Minyak Sapi Khasiat Pun Tinggi

Anak Ada Alahan Butter Cuba Gantikan Dengan Minyak Sapi Khasiat Pun Tinggi

papar berkaitan - pada 2/2/2022 - jumlah : 174 hits
Anak anak yang mempunyai alahan seperti ekzema dan sebagainya paling teruk terkesan dengan jenis pemakanan yang tidak bersesuaian dengan mereka Bagi anak yang mempunyai alahan dengan pengambilan mentega atau butter tak usah bimbang kerana m...
Lebih Banyak Rugi Daripada Untung Sertai Muda Kata Anak Perempuan Taikun

Lebih Banyak Rugi Daripada Untung Sertai Muda Kata Anak Perempuan Taikun

papar berkaitan - pada 12/2/2022 - jumlah : 177 hits
Dian Lee berkata beliau mahu membina Malaysia yang lebih progresif telus dan inklusif PETALING JAYA Anak perempuan kepada taikun hartanah Lee Kim Yew menangkis tanggapan pengkritik dengan menggambarkan dirinya akan mengalami lebih banyak ke...
Dia Minta Wang Sebab Nak Beli Benda Tu Bapa Kata Anak Lelakinya Baik Salah Dirinya Selalu Beri Wang Untuk Beli Dadah

Dia Minta Wang Sebab Nak Beli Benda Tu Bapa Kata Anak Lelakinya Baik Salah Dirinya Selalu Beri Wang Untuk Beli Dadah

papar berkaitan - pada 18/2/2022 - jumlah : 730 hits
The ReporterSuspek yang menetak leher ibu tirinya menggunakan parang sehingga putus di Kampung Dalam Senduk Jerek Gua Musang semalam dikatakan kerap meminta wang untuk membeli bekalan dadah Suami mangsa Abdullah Abdul Rahim 73 berkata anak ...
Kenyataan Mufti Perlis Rapuh Kata Hanipa Berkait Pengislaman 3 Anak Loh

Kenyataan Mufti Perlis Rapuh Kata Hanipa Berkait Pengislaman 3 Anak Loh

papar berkaitan - pada 20/2/2022 - jumlah : 127 hits
Melihat daripada perspektif perundangan Mahkamah Persekutuan memutuskan pertukaran agama secara sebelah pihak bagi anak di bawah umur adalah tidak sah menurut Mohamed Hanipa Maidin PETALING JAYA Kenyataan Mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abidi...
Berhari Hari Tak Cium Mateen Langsung Tasha Manshahar Anak 3 Bulan Positif Covid 19

Berhari Hari Tak Cium Mateen Langsung Tasha Manshahar Anak 3 Bulan Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 14/2/2022 - jumlah : 145 hits
Reda dengan ujian penyanyi Tasha Manshahar dan anak keduanya Mateen Rizqi yang kini berusia tiga bulan disahkan positif Covid 19 Menerusi beberapa perkongsian di Insta Storynya Tasha berkongsi cerita mengenai perjalanan kuarantin kendirinya...
Paling Dirindu Shuib Hanya Mampu Peluk Anak Menangis Di Pusara Ibu

Paling Dirindu Shuib Hanya Mampu Peluk Anak Menangis Di Pusara Ibu

papar berkaitan - pada 2/2/2022 - jumlah : 176 hits
Rindu pada yang tiada adalah rindu yang paling sakit Walaupun luaran nampak kuat dalam hati hanya Allah yang tahu Situasi ini juga dilalui oleh ahli keluarga arwah Siti Sarah View this post on Instagram Walaupun pemergian Allahyarham Siti S...
Hukum Memakai Pendakap Gigi

Jangan Bersangka Sudah Beriman

Aku Menyesal Kahwin Dengan Warga Asing Enggan Tunaikan Nafkah Sebab Tak Tahu

Laporan Dosm Inflasi Malaysia Naik 2 Mei 2024

Alliance Bank Rakan Mytaman Untuk Meluaskan Kebolehcapaian Kad Kredit Maya Kepada 150 000 Pengguna

Kak Jane Pergi Selamanya

Bila Allah Tarik Nikmat Ibadah

Pac Sahkan Penangkapan Pegawai Felcra Isu Projek Rm1 2 Bilion



10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli

6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu


Kebiasaan Buruk Yang Harus Dihindari Untuk Kesehatan Tubuh

Canon Meningkatkan Kesedaran Laut Melalui Bengkel Fotografi Dan Pameran Yang Menarik

Unveiling Malaysia S Hidden Gems With A Travel Pass

15 Patriotic Centerpiece Ideas For Every Style

Pemulihan Ekonomi Berjaya Malaysia Jadi Negara Maju 2028

Kad Pat G Cara Daftar Akaun Semak Permohonan Baru Renew