Mengapa Anwar Enggan Berunding Masih Dengar Nasihat Anak Murid


agendaily.com2/2/2022
Datuk Seri Anwar Ibrahim masih mendengar nasihat anak muridnya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi?
Daripada isu lambang sehingga rundingan kerjasama, Datuk Seri Anwar Ibrahim dilihat gagal dan tidak mempunyai ketokohan yang dapat menarik semua parti pembangkang untuk duduk dibawah satu khemah.

Berbeza ketika gabungan pembangkang, Pakatan Harapan (PH) sebelum ini dipimpin Tun Dr Mahathir Mohamad dimana sebarang ketetapan diputuskan secara konsensus, Anwar dilihat gagal meletak dirinya setaraf dengan mantan Perdana Menteri dua kali tersebut.

Dalam isu pemilihan lambang, Anwar gagal menghormati keputusan konsensus PH selepas DAP dan Parti Amanah bertegas dengan pendirian menggunakan logo rasmi, ia sekaligus menunjukkan betapa keras kepalanya Ketua Pembangkang itu.

Malah, cadangan dan gesaan pemimpin akar umbi PH di Johor yang mencadangkan supaya pintu rundingan kerjasama dengan parti-parti lain di buka juga tidak diendahkan oleh Anwar.

PKR seakan-akan hidup dalam mimpi dan Anwar pula dilihat sedang melukis angan-angan Mat Jenin untuk menang besar di Johor.

Faktanya, pencapaian PKR di Johor sebelum ini tidak pernah sama yang berlaku pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14), malah ketika kempen pilihan raya lalu Anwar hanya pemerhati luar yang masih meringkuk dalam penjara.

Anwar hanya memerhati dari dalam tirai besi, jadi tidak perlu untuk dirinya angkuh dan bongkak seakan mengetahui selok-belok dalam menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor.

Cukuplah dengan kekalahan memalukan dalam dua PRN sebelum ini, adakah Anwar masih tidak serik dan melihat kebodohan dirinya sekali lagi berulang.

Seorang penganalisis politik, Prof. Dr. Rusdi Omar berkata gabungan PH ketika ini sangat goyah, ia ditambah tidak ada persefahaman yang kukuh seperti PRU-14 lalu.

“Kalau dilihat persefahaman dalam PH, seperti ada masalah. PKR menggunakan logo sendiri manakala DAP dan Amanah pula menggunakan logo PH. Dari sudut itu, sedikit sebanyak mengurangkan keyakinan penyokong.

“Saya lihat, seperti PRN Melaka, PH bakal sekali lagi berdepan kesukaran di Johor dan mungkin hanya mempunyai kelebihan di kerusi-kerusi campuran yang majoriti pengundi Cina. Nak ulangi kejayaan PRU-14, tampak cukup sukar,” katanya dipetik laporan media.

Ulasan tersebut berkisar baharu kepada lambang, ia belum mengambilkira jumlah kerusi yang dibolot oleh PKR dan mahu ditandingi mereka.

Sebanyak 20 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) menjadi milik PKR untuk meletak calonnya daripada 56 jumlah kerusi keseluruhan.

Keputusan itu dibuat tergesa-gesa, malah cadangan parti-parti lain supaya rundingan dibuat terlebih dahulu diabaikan kerana kebongkakan dan keangkuhan Ketua Pembangkang tersebut.

Disebabkan keangkuhan tersebut juga, PH kalah teruk dalam PRN Melaka dan Sarawak tempoh hari, perkara sama kini berulang pada PRN Johor.

Bukannya Anwar atau parti dalam gabungan PH tidak sedar sekiranya berlaku pertembungan banyak penjuru, kelebihan akan menjadi milik UMNO dan Barisan Nasional (BN) yang berkemungkinan akan membolot kemenangan besar seperti di Melaka.

Walaupun situasi PRN Johor tidak sama di Melaka kerana pertambahan pengundi muda yang didaftarkan secara automatik, sejauh mana keyakinan PKR kumpulan pengundi baharu tersebut akan memilih mereka.

Formula pertembungan banyak penjuru masih akan memberi kelebihan kepada UMNO dan BN, atau sebenarnya adakah Anwar mahu memberikan kemenangan mudah kepada parti yang diketuai anak muridnya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi?

Persoalan timbul selepas beberapa keputusan Anwar yang dilihat diputuskan secara kelam-kabut atau tergesa-gesa, apakah sebenarnya Presiden PKR itu masih mendengar nasihat Presiden UMNO seperti yang berlaku sebelum ini?

Anwar atau PKR juga sehingga hari ini tidak menjawab pendedahan Agenda Daily berhubung pertemuan dua pemimpin kanan parti itu yang dihantar bertemu Zahid selepas PRN Melaka lalu.

Atau adakah sekali lagi Anwar juga menghantar delegasi sama bertemu Zahid bagi membincangkan strategi PRN Johor bersama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/02/mengapa-anwar-enggan-berunding-masih.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Air Mata Mengalir Setiap Kali Sentuh Anak Bayi Meragam Terus Senyap Lepas Letak Sebelah Ibu Yg Masih K0ma

Air Mata Mengalir Setiap Kali Sentuh Anak Bayi Meragam Terus Senyap Lepas Letak Sebelah Ibu Yg Masih K0ma

papar berkaitan - pada 22/1/2022 - jumlah : 208 hits
Bagi mereka yang mengikuti kisah m4ngsa keganas4n rumah tangga Jahidah Nordin pasti mengetahui bahawa wanita itu sudah melahirkan bayi sulungnya secara pembedahan bulan lalu
Anwar Ibrahim Kita Ajar Anak Kita Jadi Orang Baik Bukan Pandai Curi Du

Anwar Ibrahim Kita Ajar Anak Kita Jadi Orang Baik Bukan Pandai Curi Du

papar berkaitan - pada 7/2/2022 - jumlah : 132 hits
Anwar Ibrahim Kita Ajar Anak Kita Jadi Orang Baik Bukan Pandai Curi Duit Pandai Ambil Wang Negara
Jika Pm Ismail Enggan Tukar Azam Baki Elok Tukar Datuk Seri Anwar Jadi Pm

Jika Pm Ismail Enggan Tukar Azam Baki Elok Tukar Datuk Seri Anwar Jadi Pm

papar berkaitan - pada 3/2/2022 - jumlah : 148 hits
Skandal pemilikan saham Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Tan Sri Azam Baki seolah olah telah dilupakan oleh rakyat dan media massa Apatah lagi tiada pengumuman siasatan dilakukan oleh pihak berkuasa relevan yang mana...
Anak Muda Mesti Bawa Suara Hati Rakyat Anwar

Anak Muda Mesti Bawa Suara Hati Rakyat Anwar

papar berkaitan - pada 6/2/2022 - jumlah : 125 hits
Angkatan Muda KEADILAN Malaysia digesa membawa suara hati anak muda dalam Pilihan Raya Negeri Johor kali ini Hal itu dinyatakan oleh Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam ucapan pelancaran jentera AMK PRN Johor tengah hari tadi M...
Kumpulan Aksi Kak Seto Yang Masih Kayak Anak Muda Lincah Banget

Kumpulan Aksi Kak Seto Yang Masih Kayak Anak Muda Lincah Banget

papar berkaitan - pada 8/2/2022 - jumlah : 131 hits
Dari lari lari keliling kampus sampai panjat tebing Kak Seto yang umurnya sudah 70 tahun ini beneran masih kayak anak muda
Polisi Temukan Karyawan Pinjol Yang Diamankan Di Jakut Masih Anak Anak

Polisi Temukan Karyawan Pinjol Yang Diamankan Di Jakut Masih Anak Anak

papar berkaitan - pada 27/1/2022 - jumlah : 141 hits
Zulpan menerangkan perusahaan tersebut membawahi 14 aplikasi pinjaman online ilegal
Akibat Tak Dengar Nasihat Tok Guru

Akibat Tak Dengar Nasihat Tok Guru

papar berkaitan - pada 29/1/2022 - jumlah : 101 hits
Artikel ini saya tulis didorong tuduhan terbaharu Presiden PAS Abdul Hadi Awang bahawa Umno melakukan benda tidak bermoral dan tak betul Abdul Hadi semalam Jumaat 28 Januari 2022 di Marang Terengganu mengumpamakan Umno bagai itik yang perna...
Umur Baru 16 Tahun Masih Bersekolah Anak Jamal Abdillah Dah Jadi Tauke Kedai Makan Bantu Ibu Cari Duit

Umur Baru 16 Tahun Masih Bersekolah Anak Jamal Abdillah Dah Jadi Tauke Kedai Makan Bantu Ibu Cari Duit

papar berkaitan - pada 1/2/2022 - jumlah : 214 hits
January 31 2022 MAHU membantu ibu menjana pendapatan keluarga penyanyi Zaki Yamani menceburi bidang perniagaan dengan membuka gerai makanan dan minuman di medan selera yang terletak di Kajang Selangor Menurut Zaki 16 gerai diberi nama Ngopi...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Apa Itu Berkat

Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure

Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia