Tak Menangis Lepas Bf Maknanya Cukuplah Tu Tak Perlu Top Up Susu Formula


Sebaik sahaja bayi mencecah usia enam bulan, dia sudah mula diperkenalkan dengan makanan. Selain susu ibu atau susu formula, ibu sudah boleh memperkenalkan puri buah atau sayur mahupun bubur kosong untuk melatih deria rasanya.
Ketika bayi sudah melepasi usia setahun, biasanya dia sudah banyak makan tetapi masih bergantung kepada susu. Ada sesetengah anak, badannya kecil dan tidak terlalu berat.
Artikel Menarik: [Keracunan Walaupun Hanya Minum Susu Ibu. Bila Periksa, Rupanya Botol Bercalar]
Kadang-kadang jika ini berlaku, mungkin akan ada yang mencadangkan agar anak tersebut diberikan susu formula (jika selama ini hanya minum susu ibu) supaya beratnya dapat ditambah. Sebenarnya itu bukan penyelasaian yang sebenar. Ibu seharusnya tidak perlu  terlalu risau jika bayi bertubuh kecil kerana setiap perkembangan dan tumbesaran bayi adalah berbeza. Pada kebiasaan, bayi akan mengalami penurunan berat badan pada minggu pertama kelahiran.

Bayi akan mula mendapat semula berat ketika lahir pada kira-kira hari ke-10 selepas kelahiran. Pada 3 bulan pertama, berat baik sepatutnya naik secara normal iaitu kira-kira 140-210 gram seminggu.  Jika berat bayi tidak naik secara normal, teknik pelekapan bayi harus diperiksa semula.

Kemungkinan bayi tidak melekap dengan betul dan susu tidak dapat dikeluarkan secara efisyen. Bayi 6-12 bulan sepatutnya mengalami pertambahan berat badan sebanyak 70-91 gram seminggu. Dapat dikonklusikan, bayi akan mengalami pertambahan berat badan 2 kali ganda dari berat ketika kelahiran pada usia 5 bulan dan 3 kali ganda setelah mencecah 1 tahun.
Artikel Menarik: [8 Posisi Penyusuan Yang Betul Untuk Ibu. Mudah & Selamat Untuk Bayi]

Tidak perlu terlalu risau dengan berat anak, pastikan teknik pelekapan adalah betul dan bayi menyusu dengan kerap. Ini adalah kerana bayi menyusu mengikut keperluan. Jika bayi aktif dan sihat, berat badan bukanlah satu masalah yang perlu dirisaukan.
Adalah penting untuk ibu mengenal pasti jika bayi melekap di payudara dengan betul atau hanya menghisap di bahagian puting ketika menyusu. Pelekapan yang betul boleh membantu bayi mendapatkan susu yang secukupnya. Ketika bayi menyusu, ibu juga boleh melakukan urutan di bahagian payudara untuk merangsang pengeluran susu yang lebih lancar.
Bagi bayi yang kurang berat badan, ibu boleh pam payudara selama 5-10minit sebelum bayi menyusu bagi mengeluarkan ‘fore-milk’ yang lebih cair dan kaya dengan laktosa. Apabila bayi menyusu selepas pump, bayi akan mendapat lebih ‘hind-milk’ yang lebih pekat dan kaya dengan lemak untuk membantu dalam penambahan berat badan.
Artikel Menarik: [Walaupun Bayi Tiada Gigi, Wajib Bersihkan Gusi Mereka! Bukan Hanya Lap Lidah Sahaja]
Untuk bayi yang telah memulakan makanan pelengkap, ibu boleh tingkatkan pengambilan kalori seharian bayi dengan menyediakan makanan yang mengandungi kandungan kalori yang tinggi seperti keju, yogurt, kentang, telur, roti dan sebagainya. Pengambilan makanan utama iaitu sarapan, makan tengahari, minum petang dan makan malam harus diambil setiap hari di samping penyusuan susu ibu. Penyusuan akan berkurangan dari masa ke semasa mengikut usia bayi.

TIDAK PERLU perkenalkan bayi dengan susu formula. Lebihkan makanan yang berkalori tinggi. Setelah bayi mencapai usia 2 tahun serta tidak menyusu dengan susu ibu lagi pada ketika itu, susu segar boleh diberikan sebagai pengganti susu ibu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2019/11/tak-menangis-lepas-bf-maknanya-cukuplah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Susu Formula Terbaik Untuk Perkembangan Otak

Susu Formula Terbaik Untuk Perkembangan Otak

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 438 hits
Perkembangan otak sudah dimulai sejak masih dalam kandungan Bahkan otak menjadi organ pertama yang terbentuk Perkembangannya yang sempurna sejak janin Artikel ditulis oleh dan dipublikasikan pertama kali di Hak cipta oleh
Top 10 Scary Meanings Behind Nursery Rhymes

Top 10 Scary Meanings Behind Nursery Rhymes

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 198 hits
Download Battle Breakers for free here https pixly go2cloud org SH1Pl Make sure to use my creator code mostamazingtop10 Thanks to Epic Games for sponsoring this video Top 10 Scary Meanings Behind Nursery Rhymes Subscribe To Most Amazing Top...
Top 3 Best Hotel In Semboku City Akita Japan During My Trip

Top 3 Best Hotel In Semboku City Akita Japan During My Trip

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 445 hits
Dalam merancang sesuatu trip tempt tinggal juga memainkan peranan yang penting untuk di menjadikan trip korang lebih awesome Banyak ciri ciri yang perlu dilihat dengan lebih terperinci bila bercerita tentang hotel atau tempat tinggal Kebiaa...
Sentiasa Berada Dalam Penampilan Terbaik Dengan Top Liquid Odour Buster

Sentiasa Berada Dalam Penampilan Terbaik Dengan Top Liquid Odour Buster

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 324 hits
Penyelesaian Bau Busuk Anti Peluh yang Pertama di Malaysia untuk Gaya Hidup AktifMr Tatsuya Horiuchi Managing Director Southern Lion Sdn Bhd TOP team and participants of Spartan 2019 took the challenge to test their endurance Jika anda anta...
Top 5 Chinese Influenced Malaysian Street Food

Top 5 Chinese Influenced Malaysian Street Food

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 733 hits
Makanan Cina sudah menjadi satu budaya di dalam masyarakat majmuk di Malaysia hari ini Pelbagai jenis makanan Cina sudah boleh dinikmati oleh kaum Melayu dan India kerana sudah ada restoran masakan Cina yang menyediakan makanan halal Jika d...
Top 5 Most Powerful Speeches You Need To Hear Today Goalcast

Top 5 Most Powerful Speeches You Need To Hear Today Goalcast

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 235 hits
YOU WILL BE MOTIVATED AFTER HEARING THIS The 5 Most Powerful and Moving Speeches You Definitely Need To Listen To Today Which One Is Your Favorite 00 05 Rick Rigsby 09 56 Ian Humphrey 19 36 Mauro Ranallo 27 39 Ajit Nawalkha 34 48 Tai Lopez ...
Program Cerahi Kehidupan Bersama Top Kini Kembali Buat Tahun Ke 5 Untuk Menceriakan Kehidupan Kanak Kanak Orang Asli

Program Cerahi Kehidupan Bersama Top Kini Kembali Buat Tahun Ke 5 Untuk Menceriakan Kehidupan Kanak Kanak Orang Asli

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 496 hits
Program Cerahi Kehidupan Bersama Top Kini Kembali buat tahun ke 5 Untuk Menceriakan Kehidupan Kanak kanak Orang Asli TOP penerima Putra Brand Award 2019 Platinum untuk kategori produk isi rumah telah bekerjasama dengan TESCO menerusi kempen...
Top Floors Of Komtar Flooded After Error By Workers

Top Floors Of Komtar Flooded After Error By Workers

papar berkaitan - pada 23/11/2019 - jumlah : 161 hits
Workers evacuate after water from the 61st floor flooded some of the government offices at Komtar in George Town Penang GEORGE TOWN Several state government offices at Komtar tower here were flooded after servicemen accidentally opened a va...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Cerita Foto Sepanjang Minggu

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show