Tak Cukup Satu Wanita Ada Tiga Suami Serentak


bebasnews.my
By Ahmad Abd Hamid
Nelli bersiar-siar bersama-sama ketiga-tiga suaminya. Foto: Affirmax
BUKAN satu, bukan dua tetapi tiga. Jika lelaki beristeri kebih daripada satu mungkin perkara biasa. Tetapi di Tanzania, Afrika, lain pula halnya. Seorang wanita bernama Nellie mempunyai tiga orang suami serentak. Kesemua mereka tinggal sebumbung.

Memetik msn.com, Nellie sendiri yang mendedahkan dia mempunyai tiga orang suami yang dikahwini selepas kematian suamniya dalam kemalangan jalan raya. Salah seorang suaminya ialah bekas adik iparnya bernama Hassan. Dua lagi suaminya ialah Jimmy dan Danny.

Berita tersebut kemudiannya tular dan menjadi berita hangat di media sosial. Seorang peguam menyifatkan apa yang dilakukan oleh Nellie itu adalah satu kesalahan. Dia dan ketiga-tiga suaminya menghadapi risiko meringkuk dalam penjara untuk tempuh sekurang-kurangnya tiga tahun.

Nellie dengan bangga memberitahu dia adalah pemegang rekod di kampugnya kerana memiliki tiga orang suami. Mereka telah tinggal bersama di bawah satu bumbung sejak tiga tahun lalu.Nellie begitu mesra dengan ketiga-tiga orang suaminya.Foto: Affirmax
Mengenai hubungan di kalangan tiga suaminya, Nellie memberitahu, oleh kerana tingga serumah, mereka tidak ada pilihan kecuali hidup berbaik-baik, tambahan memiliki isteri yang sama.

Perjalanan hidup ‘pelik’ Nellie bermula selepas suaminya maut dalam kemalangan lapan tahun lalu. Mereka mempuyai dua orang anak. Selama masa mereka sebagai suami isteri, adik iparnya Hassan tinggal bersama-sama mereka.

Menurut Nellie, yang bekerja sebagai penjual kereta untuk menyara hidup, Hassan mempamerkan perasaan kasih sayang kepadanya sehingga dia jatuh hati kepada adik iparnya itu lalu berkahwin.

Walau pun sudah berkahwin dengan Hassan, Nellie rupanya tidak puas hati. Dia mahu mencari tambahan suami. Dia kemudian bertemu dan jatuh cinta dengan dua orang lelaki, Jimmy dan Danny. Kedua-duanya kemudian menjadi suaminya.

Bagaimana pun, Nelli dan ketiga-tiga suaminya belum dikira selamat. Mereka menghadapi risiko tindakan undang-undang di atas apa yang mereka lakukan.

Menurut seorang peguam Tanzania, Nicodemus Agweto, sementara poligami dibenarkan oleh undang-undang, bersuami lebih daripada satu pada satu masa atau polyandry adalah satu kesalahan.

Agweto menjelaskan, jika seseorang wanita berkahwin lebih daripada seorang, dia berhadapan hukuman penjara tidak lebih tiga tahun. Peruntukan undang-undang dalam hal ini adalah jelas. Tiada hukuman pilihan boleh dikenakan, seperti denda.

Peguam itu memberitahu, seorang lelaki yang mengahwini wanita yang sudah bersuami pula, jika pun agama atau adat membenarkan, adalah juga melakukan kesalahan. Lelaki tersebut juga boleh dikenakan hukuman penjara tiga tahun.

Dalam kes ini ia memang nyata. Danny dan Jimmy mengahwini Nelli sedangkan dia sudah menjadi isteri Hassan. Nelli pula berkahwin dengan tiga lelaki. Dalam kedua-dua senario ini mereka yang terlibat semua bersalah melanggar undang-undang.

Kesemua berhadapan tindakan merengkok tiga tahun di belakang pagar besi. Namun sehingga ini belum ada laporan kerajaan Tanzania akan bertindak terhadap mereka walau pun isu tersebut sudah menjadi bualan ramai.

— BebasNews

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/03/tak-cukup-satu-wanita-ada-tiga-suami.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bercuti Satu Keluarga Netizen Geram Tengok Suami Eina Azman Handphone Tak Lepas

Bercuti Satu Keluarga Netizen Geram Tengok Suami Eina Azman Handphone Tak Lepas

papar berkaitan - pada 17/3/2023 - jumlah : 241 hits
Sebelum ini pelakon Datin Paduka Eina Azman telah mengejutkan orang ramai selepas tiba tiba memuat naik video memaparkan dirinya sedang menangis di laman Instagram Mana tidaknya Eina atau nama sebenarnya Ainur Syakina binti Azman dilihat se...
Program Mentor Wanita Cukup Berani Maggi Musim Ke 3

Program Mentor Wanita Cukup Berani Maggi Musim Ke 3

papar berkaitan - pada 16/3/2023 - jumlah : 244 hits
hai assalammualaikumProgram Mentor Wanita Cukup Berani MAGGI Musim Ke 3 Wanita Cukup Berani tagline yang digunakan untuk mendorong kaum wanita supaya keluar daripada zon selesa mencuba sesuatu yang baru membina keyakinan dan membuat perubah...
Doktor Wanita Tuntut Rm150 000 Suami Julia Farhana Didakwa Lari Daripada Bayar Hutang

Doktor Wanita Tuntut Rm150 000 Suami Julia Farhana Didakwa Lari Daripada Bayar Hutang

papar berkaitan - pada 20/3/2023 - jumlah : 126 hits
Baru saja mendirikan rumah tangga bersama muncul lagi ujian buat pasangan Julia Farhana dan suami Dr Mohammad Che Hafiz Che Ibrahim selepas seorang wanita menuntut hutang
Tiga Beradik Dipercayai Didera Dua Dirantai Di Kaki

Tiga Beradik Dipercayai Didera Dua Dirantai Di Kaki

papar berkaitan - pada 26/3/2023 - jumlah : 204 hits
KANGAR Tiga beradik lelaki dipercayai mangsa dera ditemukan penduduk kampung dalam keadaan lemah dengan dua daripada mereka kaki masih berantai di tepi sebuah titi di Jalan Kampung Tambun Tulang Simpang Empat di sini semalam
Gunung Api Ile Lewotolok Kembali Erupsi Warga Tiga Desa Memilih Tak Mengungsi

Gunung Api Ile Lewotolok Kembali Erupsi Warga Tiga Desa Memilih Tak Mengungsi

papar berkaitan - pada 28/3/2023 - jumlah : 89 hits
Erupsi Gunung Ile Lewotolok Kabupaten Lembata Nusa Tenggara Timur terjadi pada Jumat sekitar pukul 17 44 Wita dengan tinggi kolom abu teramati kurang lebih 700 meter di atas puncak atau sekitar 2 123 meter di atas permukaan laut
Sudah Bertemu Pengganti Bcl Pilih Duda Anak Tiga

Sudah Bertemu Pengganti Bcl Pilih Duda Anak Tiga

papar berkaitan - pada 29/3/2023 - jumlah : 263 hits
Sejak kebelakangan ini nama penyanyi Indonesia Bunga Citra Lestari menjadi bualan ramai di media sosial selepas kemunculan seorang lelaki yang dikhabarkan adalah teman lelaki barunya Pilih duda Memetik liputan6 lelaki itu bernama Tiko Arywa...
Kpu Musi Banyuasin Tiga Kali Umumkan Hasil Seleksi Calon Anggota Ppk Isi Beda Beda

Kpu Musi Banyuasin Tiga Kali Umumkan Hasil Seleksi Calon Anggota Ppk Isi Beda Beda

papar berkaitan - pada 28/3/2023 - jumlah : 236 hits
Dewan Kehormatan Penyelenggara Pemilu menggelar sidang virtual pemeriksaan dugaan pelanggaran Kode Etik Penyelenggara Pemilu perkara nomor 30 PKE DKPP II 2023 Perkara ini diadukan Ketua dan Anggota Bawaslu Musi Banyuasin dan teradu Ketua da...
Tauhu Jepun Homemade Guna Tiga Bahan Saja

Tauhu Jepun Homemade Guna Tiga Bahan Saja

papar berkaitan - pada 23/3/2023 - jumlah : 165 hits
Tauhu Jepun homemade ini bukan saja gebu malah sedap dan lembut Siapa yang minat tauhu ini Ada juga yang panggil tauhu telur Ia sedap digoreng dan dimasukkan bersama sayur lain Kalau masukkan ke dalam sup pun sedap Selain itu kalau goreng m...
Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Nak Rasa Musim Sejuk Jom Bawa Anak Ke Immersive Winterland Tarikan Terbaharu Di I City Shah Alam

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat

Lori Tanah Jatuh Gaung Wanita Maut Suami Patah Tangan

Nga Asks Saifuddin To Halt Probe On Teoh Beng Hock S Family

Sudah Bersedia Terima Surat Bersatu Apapun Terjadi Tetap Sokong Kepimpinan Pm