Tak Boleh Peluk Anak Macam Orang Lain Perit Tak Boleh Jadi Ibu Normal Elyana Kongsi Kisah Besarkan Anak Kanser Tahap 4


Perjalanannya cukup struggle sejak belas tahun lalu, namun semangat juangnya itu membuktikan kanser bukanlah penamat hidup selagi belum sampai masanya.
(Follower Pa&Ma, Guna kod promo PNMGSP5 untuk pembelian Sugar Bubble Dish Washing Liquid dengan harga murah di GO SHOP)

Kisahnya jarang dikongsi, namun kali ini dia sudi berkongsi perjalanan menjadi ibu dan pesakit kanser tahap 4 selama 11 tahun dalam Anugerah Best Mama Millenial, Pa&Ma Gala 2022.

“11 tahun saya sakit. Awal-awal jadi ibu tu saya sempat menjadi ibu yang sihat dalam beberapa bulan je. Lepas tu terus saya dapat tahu saya ada kanser.”
Ditanya tentang bagaimana pelakon yang popular dalam drama Dunia Baru ini mendapat kekuatan menempuhi dugaan, jawapanya adalah demi anak-anak.

“Semangat saya adalah anak, sebab saya cumalah manusia biasa yang cepat rasa down. Sakit bila buat kimo, tapi bila ingat anak saya terus rasa kuat.”
“Pada awalnya, saya ingat lagi masa tu saya menerima keputusan dan saya bawa anak masa tu, dalam stroller, doktor cakap saya ada kanser stage 2. Masa tu saya dah fikir anak saya kecil lagi, macam mana saya nak buat kimo dalam masa yang sama nak besarkan anak yang masih baby, yang perlukan perhatian dan belaian”

“Tapi bila saya fikir, saya tak boleh down. Sebab saya memang nak anak dan dalam masa yang sama Allah juga bagi saya kanser. Jadi saya kena terima dua-dua”
Mengimbas kembali saat anak-anak masih kecil, Elyana mengakui sedih kerana setelah menjalani kimoterapi, dia jarang dapat memeluk bayi sulungnya kerana risau tentang kesan daripada kimoterapi tersebut jika terkena pada bayi.

“Masa saya anak kecil, after kimo. Saya kena balik dan suap anak. Saya tak boleh dukung anak tak boleh, sebab saya balik ada keluar peluh dan peluh tu keluarkan kimoterapi tu. saya tak dapat peluk anak saya! saya tak boleh jadi macam ibu lain, sebab saya takut peluh tu terkena baby. Saya pegang anak jauh, saya tak dukung tapi pegang jauh. Sangat perit tak boleh jadi macam ibu-ibu lain.”

“Bila habis kimo, saya suka pergi bercuti. Tapi bila bercuti saya akan banyak rehat dalam bilik. Anak-anak nak saya teman dia pergi swimming pool. Dia keep tanya kenapa bonda tak sama macam mak-mak lain yang boleh teman anak. Itulah yang saya rasa, kenapa saya tak boleh jadi macam ibu-ibu normal. Akan bersama dengan anak.”

“Jadi start dari tu, saya tukar mindset dan bawa anak pergi makan, hantar pergi sekolah. Saya tak nak anak tinggal dengan memori yang mak dia sakit”
Ada ketika Elyana rasa ‘down’ tetapi kisah hidupnya ini boleh memberi inspirasi. Ikuti perkongsian penuh ibu kepada dua cahaya mata ini di bawah.


Bagi mama yang sedang hamil, berpantang dan baru melahirkan jom ikuti workshop Pa&Ma di SINI.

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post “Tak Boleh Peluk Anak Macam Orang Lain, Perit Tak Boleh Jadi Ibu Normal” Elyana Kongsi Kisah Besarkan Anak & Kanser Tahap 4 appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-boleh-peluk-anak-macam-orang-lain-perit-tak-boleh-jadi-ibu-normal-elyana-kongsi-kisah-besarkan-anak-kanser-tahap-4/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Awas Kanak Kanak Normal Pun Boleh Ada Tanda Autisme Ibu Ayah Pantau Anak Ya

Awas Kanak Kanak Normal Pun Boleh Ada Tanda Autisme Ibu Ayah Pantau Anak Ya

papar berkaitan - pada 13/7/2022 - jumlah : 268 hits
Kanak kanak normal pun boleh ada tanda tanda autisme Jangan terkejut dengan kenyataan ini ya ibu ayah Tidak mustahil perkara tersebut boleh berlaku pada anak anda yang lahir normal sekiranya tidak dipantau sejak awal Autisme adalah spektrum...
Super Excited Dapat Naik Train Macam Macam Cerita Dr Halina Kongsi Kisah Lucu Anak Anak Dalam Lrt

Super Excited Dapat Naik Train Macam Macam Cerita Dr Halina Kongsi Kisah Lucu Anak Anak Dalam Lrt

papar berkaitan - pada 11/7/2022 - jumlah : 224 hits
Anak anak mana yang tidak teruja menaiki kereta api buat pertama kali dalam hidup mereka Pasangan doktor yang cukup dikenali Dr Sheikh Muszaphar Shukor dan isterinya Dr Halina Yunos tidak terkecuali mengambil peluang membawa keenam enam ana...
Aktiviti Fun Macam Ni Bantu Tajamkan Skil Motor Halus Anak Ibu Pun Boleh Join Main

Aktiviti Fun Macam Ni Bantu Tajamkan Skil Motor Halus Anak Ibu Pun Boleh Join Main

papar berkaitan - pada 8/7/2022 - jumlah : 154 hits
Alih perhatian anak kecil kita dari gajet apa kata mak ayah cuba asah kemahiran motor halus anak anak di rumah sebaiknya Apa kemahiran motor halus anak dan apa aktiviti yang boleh merangsang mereka Ini yang mak ayah perlu tahu Kemahiran mot...
Kita Boleh Lakukan Ini Dr Halina Layan Soalan Penyusuan Dari Pengikutnya Inspirasi Ibu Ibu Lain Menyusukan Anak

Kita Boleh Lakukan Ini Dr Halina Layan Soalan Penyusuan Dari Pengikutnya Inspirasi Ibu Ibu Lain Menyusukan Anak

papar berkaitan - pada 9/7/2022 - jumlah : 166 hits
Isteri kepada Dato Dr Sheikh Muszaphar Datin Dr Halina Mohd Yunos sememangnya seorang wanita dan ibu yang penuh inspirasi Ibu kepada enam orang cahaya mata termasuk dua pasang anak kembar ini benar benar wanita bertuah dalam perjalanannya m...
Nervous Dia Lain Macam Pertama Kali Keluar Bertiga Mira Filzah Risau Anak Menangis

Nervous Dia Lain Macam Pertama Kali Keluar Bertiga Mira Filzah Risau Anak Menangis

papar berkaitan - pada 12/7/2022 - jumlah : 151 hits
Ibu ibu mana pun pasti rasa berdebar jika ketika di perjalanan anak menangis tak duduk diam Hal yang sama dilalui pelakon Mira Filzah buat pertama kalinya membawa anak keluar bersama suami tanpa bantuan orang lain Jika sebelum ini Mira dite...
Rotan Perlu Bagi Saya Lembut Je Tak Boleh Dato Fazley Kongsi Tip Didik Anak

Rotan Perlu Bagi Saya Lembut Je Tak Boleh Dato Fazley Kongsi Tip Didik Anak

papar berkaitan - pada 16/7/2022 - jumlah : 140 hits
Menjaga anak anak ini satu anugerah bukan satu tanggungjawab Ini yang dipegang oleh Dato Dr Fazley sejak pertama kali bergelar bapa Mendidik dan membesarkan anak anak satu proses buat ibu bapa jadi lebih kuat Proses membesar anak anak ni ke...
Anak Ada 7 Orang 6 Lelaki Siapa Kata Rumah Tak Boleh Kemas Cuba Ikut Teknik Ibu Ini

Anak Ada 7 Orang 6 Lelaki Siapa Kata Rumah Tak Boleh Kemas Cuba Ikut Teknik Ibu Ini

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 223 hits
Anak masuk dua pun mama dah rasa pening tengok keadaan rumah apatah lagi lebih dari 5 orang anak Fuh Memang mencabar nak membesarkan anak anak ni Lain anak lain ragam dan perangainya kan Tak mustahil kalau dalam rumah tersebut ada sistem kh...
Kenalkan Pratulis Seawal 2 Tahun Ibu Kongsi Tip Ajar Anak Pandai Menulis

Kenalkan Pratulis Seawal 2 Tahun Ibu Kongsi Tip Ajar Anak Pandai Menulis

papar berkaitan - pada 12/7/2022 - jumlah : 227 hits
Ibu bapa mana yang tidak teruja apabila anak sudah memperlihatkan minat membaca dan menulis bukan Pasti ramai parents terutamanya ibu bapa baharu mencari cara ajar anak menulis Mari kita lihat perkongsian Puan Mastura Abd Halim ini berkenaa...
Ibu Ini Kongsi Aktiviti Rangsang Anak Bercakap Seawal Usia 7 Bulan

Ibu Ini Kongsi Aktiviti Rangsang Anak Bercakap Seawal Usia 7 Bulan

papar berkaitan - pada 9/7/2022 - jumlah : 263 hits
Setiap ibu bapa pasti menginginkan anak anak mereka bercakap secepat dan selancar yang mungkin Namun begitu sesetengah ibu bapa kurang sedar tentang pentingnya cara yang berkesan dan berterusan dalam membantu anak anak supaya cepat dan pand...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau