Rotan Perlu Bagi Saya Lembut Je Tak Boleh Dato Fazley Kongsi Tip Didik Anak


“Menjaga anak-anak ini satu anugerah bukan satu tanggungjawab.” Ini yang dipegang oleh Dato’ Dr Fazley sejak pertama kali bergelar bapa. Mendidik dan membesarkan anak-anak satu proses buat ibu bapa jadi lebih kuat.

Proses membesar anak-anak ni kena banyak sabar. Kalau kita sabar mendidik kita akan berjaya dapat dua benda. Kasih sayang daripada anak-anak dan pahala dari Allah. Namun Dato’ Fazley akui, beliau juga menggunakan pendekatan lembut dan tegas dalam mendidik anak.
Jika salah, anak-anak akan terima hukumannya. Saya akan rotan juga. Bagi saya kasih sayang ni perlu ada sikap seimbang. Teknik yang saya gunakan ibarat ‘sandwich’. Contoh roti macam kasih sayang. Isi tu kita bagi teguran, rotan jika perlu dan method tertentu untuk anak serta last sekali kita lapik pula dengan roti (pelukan kasih sayang selepas kita tegur mereka. Ini antara yang saya amalkan),” ujarnya yang juga salah seorang penerima anugerah Pa&Ma Gala 2022 (Best Papa Millenial) tahun ini.
Kasih sayang seorang ayah ni berlainan dengan ibu, ibu biasa mereka akan sentiasa berikan apa saja untuk anak. Tapi seorang ayah untuk disiplinkan anak-anak. Disiplin saya adalah menjaga bab kerohanian seperti solat, baca quran dan ilmu fardu ain.

Begitu juga bila saya balik kerja mesti anak-anak akan datang untuk peluk cium. Macam tidur pun, mesti saya pastikan cium dulu anak-anak. Malah anak yang besar pun msih tidur dengaan saya bergilir-gilir.
Cara ini saya buat sebab saya pun dibesarkan macam tu. Ini kerana masa saya dah ada anak tiga pun masih tidur lagi atas paha ayah, kalau berjalan masih berpimpin tangan.
Sebab itu saya yakin bila dalam keluarga kita amalkan cara macam ni, ikatan kasih sayang itu makin erat. Sentuhan tu sangat penting, sebab sentuhan ibu ayah lah anak akan ingat sampai akhir hayat.

Beri peluang anak bercakap
Lagi satu, tip saya, bila anak nak cakap sesuatu jangan halang supaya mereka lebih terbuka untuk bercerita dan tak berahsia.
Jika kita tunjuk yang elok-elok depan anak, contoh itulah yang anak akan ikut sehingga mereka besar dan ada keluarga sendiri. Saya nak mereka jadikan dida mereka contoh.

Selain itu, untuk besarkan anak-anak ni satu anugerah.. Untuk berdepan anak lelaki dan perempuan berbeza. Kena ada pendekatan yang lain sikit. Sebab itu, saya ada whatsapp group dengan anak. Platform ini untuk mudah tanya khabar dan mengetahui perkembangan anak dari semasa ke semasa.
Rotan sebagai disiplin
Mungkin bagi ibu bapa lain, tidak suka menggunakan pendekatan rotan. Tapi bagi Dato’ Fazley, rotan tu dianggap sebagai disiplin. Bab rotan anak saya yang akan rotan, isteri tak masuk campur. Cuma dia akan bagi report apa kesalahan anak.

“Bagi memastikan hubungan kekeluargaan kekal erat, sebulan sekali kami akan duduk sekali semua. Isteri, anak, pembantu rumah mesti ada sekali. Masa ni saya akan bagi peluang semua bercakap dan luahkan apa saja.
“Prinsip saya, komunikasi perlu ada. Sebab kita nak mendidik anak, kasar sangat tak boleh, lembut sangat pun tak boleh. Apabila orang tanya waktu bila saya boleh cair dengan anak, jawapannya bila anak datang peluk cium, lompat atas saya walaupun tengah marah.

“Setakat ini semua keempat-empat anak berebut untuk bermanja dengan dengan saya. Bagi saya masa anak kecil ni sekali sahaja. Jadi kita mestilah tinggalkan memori yang baik dalam diri anak-anak,” akhirinya.
Untuk dengar lebih lanjut perkongsian Dato’ Dr Fazley Yaakob, tonton video Pa&Ma Gala 2022 di bawah ini:

Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit. Ayuh, belajar cara didik anak untuk menyimpan sejak mereka kecil. Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/ajar-anak-simpan-duit/

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
 
 
The post “Rotan Perlu Bagi Saya, Lembut Je Tak Boleh.” Dato’ Fazley Kongsi Tip Didik Anak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/rotan-perlu-bagi-saya-lembut-je-tak-boleh-dato-fazley-kongsi-tip-didik-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selagi Ada Peluang Didik Peluk Cium Anak Setiap Hari Dato Fazley Hargai Masa Dengan Anak

Selagi Ada Peluang Didik Peluk Cium Anak Setiap Hari Dato Fazley Hargai Masa Dengan Anak

papar berkaitan - pada 19/7/2022 - jumlah : 201 hits
Anak anak kecil kita begitu pantas membesar Hargailah masa sebaiknya ketika anak masih lagi kecil Inilah yang cuba dikongsikan oleh Dato Fazley Yaakob Seringkali melewati Instagram Dato Fazley sentiasa dipenuhi dengan peluk cium ketiga tiga...
Tak Boleh Peluk Anak Macam Orang Lain Perit Tak Boleh Jadi Ibu Normal Elyana Kongsi Kisah Besarkan Anak Kanser Tahap 4

Tak Boleh Peluk Anak Macam Orang Lain Perit Tak Boleh Jadi Ibu Normal Elyana Kongsi Kisah Besarkan Anak Kanser Tahap 4

papar berkaitan - pada 20/7/2022 - jumlah : 167 hits
Perjalanannya cukup struggle sejak belas tahun lalu namun semangat juangnya itu membuktikan kanser bukanlah penamat hidup selagi belum sampai masanya Kisahnya jarang dikongsi namun kali ini dia sudi berkongsi perjalanan menjadi ibu dan pesa...
Kenalkan Pratulis Seawal 2 Tahun Ibu Kongsi Tip Ajar Anak Pandai Menulis

Kenalkan Pratulis Seawal 2 Tahun Ibu Kongsi Tip Ajar Anak Pandai Menulis

papar berkaitan - pada 12/7/2022 - jumlah : 227 hits
Ibu bapa mana yang tidak teruja apabila anak sudah memperlihatkan minat membaca dan menulis bukan Pasti ramai parents terutamanya ibu bapa baharu mencari cara ajar anak menulis Mari kita lihat perkongsian Puan Mastura Abd Halim ini berkenaa...
Anak Memilih Bab Makan Tak Semestinya Dia Tak Suka Dr Kongsi Tip Paling Mudah

Anak Memilih Bab Makan Tak Semestinya Dia Tak Suka Dr Kongsi Tip Paling Mudah

papar berkaitan - pada 21/7/2022 - jumlah : 178 hits
Doktor anak saya ni sangat memilih bab makan Apa yang saya boleh buat supaya dia makan Kadang kadang anak tak nak makan sesuatu makanan tu bukan kerana tak suka rasa makanan itu tetapi tidak suka teksturnya atau cara penyediaannya Berkongsi...
Senang Jaga Boleh Buka Radio Kuat Kuat Ayda Jebat Syukur Anak Mudah Dijaga Tak Dedahkan Gajet

Senang Jaga Boleh Buka Radio Kuat Kuat Ayda Jebat Syukur Anak Mudah Dijaga Tak Dedahkan Gajet

papar berkaitan - pada 13/7/2022 - jumlah : 175 hits
Diam tak diam anak kesayangan pasangan selebriti Ayda Jebat dan Nabil Mahir Ana Nayla kini sudah pun berusia hampir sepuluh bulan Dalam usianya menghampiri usia satu tahun banyak yang dikongsikan Ayda mengenai cinta hatinya itu lebih lebih ...
Jangan Lepas Peluang Bagi Anak Makan Durian Boleh Bantu Kualiti Tidur Anak

Jangan Lepas Peluang Bagi Anak Makan Durian Boleh Bantu Kualiti Tidur Anak

papar berkaitan - pada 4/7/2022 - jumlah : 167 hits
Anak tak makan durian Sebaiknya usahakan anak untuk mencuba raja buah ini Durian sebenarnya cukup banyak kelebihannya dan paling mak ayah perlu tahu durian boleh membantu stabilkan mood anak dan mudahkan anak untuk tidur Bukan hanya baik un...
Awas Kanak Kanak Normal Pun Boleh Ada Tanda Autisme Ibu Ayah Pantau Anak Ya

Awas Kanak Kanak Normal Pun Boleh Ada Tanda Autisme Ibu Ayah Pantau Anak Ya

papar berkaitan - pada 13/7/2022 - jumlah : 268 hits
Kanak kanak normal pun boleh ada tanda tanda autisme Jangan terkejut dengan kenyataan ini ya ibu ayah Tidak mustahil perkara tersebut boleh berlaku pada anak anda yang lahir normal sekiranya tidak dipantau sejak awal Autisme adalah spektrum...
Bahan Semulajadi Yang Ada Di Rumah Boleh Kurangkan Suhu Demam Anak

Bahan Semulajadi Yang Ada Di Rumah Boleh Kurangkan Suhu Demam Anak

papar berkaitan - pada 2/7/2022 - jumlah : 179 hits
Setiap kali anak tak sihat ibu orang yang paling susah hati Boleh dikatakan semua kerja tergendala sebab perlu fokus pada anak Bila tak sihat sudah tentu anak nak melekat je Lagi satu yang paling risau bila suhu badan anak tak turun turun D...
Doktor Kongsi Cara Buat Ubat Batuk Guna 2 Bahan Lebih Baik Untuk Anak Anak

Doktor Kongsi Cara Buat Ubat Batuk Guna 2 Bahan Lebih Baik Untuk Anak Anak

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 179 hits
Sejak dua menjak ni anak asyik batuk je bukan anak sahaja yang batuk boleh dikatakan satu keluarga alami penyakit batuk batuk Kalau anak yang masih kecil mesti mama papa risau nak beri ubat batuk di pasaran kan Kalau nak buat sendiri pun bo...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau