Aktiviti Fun Macam Ni Bantu Tajamkan Skil Motor Halus Anak Ibu Pun Boleh Join Main


Alih perhatian anak kecil kita dari gajet, apa kata mak ayah cuba asah kemahiran motor halus anak-anak di rumah sebaiknya. Apa kemahiran motor halus anak dan apa aktiviti yang boleh merangsang mereka?
Ini yang mak ayah perlu tahu.

Kemahiran motor halus adalah keupayaan untuk melakukan pergerakan menggunakan otot-otot kecil di tangan dan pergelangan tangan. Kemahiran motor ini adalah kompleks, melibatkan usaha yang diselaraskan antara otak dan otot.
Ia dikembangkan berdasarkan kemahiran motor kasar yang membolehkan kita membuat pergerakan lebih besar, seperti berlari atau melompat.

Berikut antara perkara yang boleh dilakukan menggunakan aktiviti motor halus:
* Memegang pen atau pensil
* Melukis gambar dan menulis dengan kemas
* Menggunakan papan kekunci
* Menggunakan gunting, pembaris dan alatan lain
Kemahiran motor halus adalah penting untuk melaksanakan kemahiran harian seperti berpakaian dan memberus gigi. Tanpanya ia boleh menjejaskan harga diri kanak-kanak.
Bagaimana kemahiran motor halus berkembang?
Kemahiran motor halus mula berkembang semasa bayi dan terus meningkat apabila anak semakin membesar. Umumnya, setiap kanak-kanak akan berkembang pada kadar yang berbeza. Namun terdapat pencapaian yang biasanya boleh dicapai mengikut usia tertentu.
Sebagai contoh, pada usia 5 atau 6 tahun, anak biasanya sudah boleh menyalin bentuk atau huruf serta menggunakan sudu mahupun garpu dengan mudah.
Manakala apabila berusia 7 atau 8 tahun, mereka biasanya mampu untuk mengikat kasut, memakai butang atau zip baju atau seluar dengan sendiri.

Aktiviti motor halus prasekolah
Sebenarnya banyak perkara boleh anda lakukan bersama si kecil di rumah yang dapat merangsang kemahiran motor halus mereka.
Berikut antara cadangan yang boleh anda cuba:
1. Pom pom
Apa yang perlu anda sediakan adalah pom pom dan bekas kek cawan. Sertakan juga beberapa alatan motor halus seperti penyepit pakaian atau tweezer. Aktiviti ini memerlukan anak untuk memasukkan pom pom ke dalam bekas kek cawan menggunakan alatan yang disediakan.
2. Playdough, salah satu aktiviti motor halus prasekolah
Bermain playdough menawarkan begitu banyak faedah untuk anak-anak. Ia juga bagus untuk kawalan motor halus.
Penggunaan alatan seperti pemotong biskut, pisau plastik, penggelek dan sebagainya turut dapat merangsang deria motor halus anak. Tambahan barangan seperti manik dan butang juga amat digalakkan.
Selain playdough, terdapat pilihan bahan lain yang boleh digunakan seperti tanah liat, plastisin atau slime buatan sendiri.

3. Garisan dengan butang
Kegiatan yang merangsang kemahiran motor halus ini amat mudah untuk disediakan di rumah! Apa yang perlu anda lakukan adalah melukis garisan atau sebarang bentuk pada kertas dan meminta si kecil mengikut garisan tersebut dengan menyusun manik atau butang.
4. Melukis
Melukis merupakan salah satu aktiviti yang menawarkan banyak manfaat. Berikan kebebasan untuk anak melukis apa yang disukai mereka.

5. Straw bertali
Potong penyedut minuman plastik kepada bahagian kecil – anggaran 1 inci. Beri anak peluang potong penyedut minuman juga bagus untuk merangsang kemahiran motor halus mereka!
Gunakan tali plastik atau benang bulu kambing yang disimpulkan pada hujungnya. Minta anak masukkan straw ke dalam tali atau benang tersebut.

6. Span & air
Minta anak merendam span di dalam air dan kemudiannya memerah span ke dalam mangkuk yang lain. Aktiviti mudah ini dapat membantu menguatkan tangan dan lengan bawah anak.
7. Permainan air
Asas aktiviti ini sama seperti span & air. Cuma anak perlu menggunakan picagari ubat (medicine syringe) untuk memindahkan air dari 1 cawan ke 1 cawan lain.
Untuk lebih menarik, anda juga boleh memberi anak lebih banyak cawan, menambah pewarna makanan dan menjadikan ia sebagai aktiviti mencampur warna. Ibu juga boleh bermain bersama.

8. Gunting mengikut garisan & bentuk, antara aktiviti motor halus
Ingin merangsang kemahiran anak menggunakan gunting? Ini mungkin aktiviti yang sesuai untuk si kecil! Lukiskan garisan berbentuk pada kertas berwarna dan minta si kecil memotongnya.

9. Berkebun & bercucuk tanam
Bagi ibu yang gemar menanam pokok, apa kata libatkan si kecil ketika melakukan hobi anda ini?
Aktiviti mengorek tanah mungkin tampak lebih sesuai kepada kemahiran motor kasar, tetapi ia juga memerlukan kawalan otot lebih kecil.
Sebagai contoh ketika memindahkan anak benih ke dalam bekas tanaman memerlukan kemahiran koordinasi tangan-mata untuk membawa tumbuhan lebih kecil ke lubang baharu dengan selamat.

Seperti yang anda lihat, sangat mudah untuk melakukan perkara yang dapat merangsang dan membangunkan kemahiran motor halus pada si kecil.
Hanya dengan menggunakan peralatan atau barangan di rumah, anak sudah boleh melakukan aktiviti motor halus prasekolah yang menyeronokkan dan menarik! Lepas ini tidaklah hanya bermain gajet sahaja.
Menarik: 6 Bulan Ni, Sayalah Paling Bahagia, Rutin Urus Bilal Mencabar Tapi Membahagiakan PU Riz!

Ayuh, kembalikan kesegaran dan tenaga anda bersama pasangan tersayang melalui Bengkel Refresh & Recharge: Jom Kembali Semangat!
Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/jom-kembali-semangat/

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Aktiviti Fun Macam Ni Bantu Tajamkan Skil Motor Halus Anak, Ibu Pun Boleh Join Main! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/aktiviti-fun-macam-ni-bantu-tajamkan-skil-motor-halus-anak-ibu-pun-boleh-join-main/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Ada 7 Orang 6 Lelaki Siapa Kata Rumah Tak Boleh Kemas Cuba Ikut Teknik Ibu Ini

Anak Ada 7 Orang 6 Lelaki Siapa Kata Rumah Tak Boleh Kemas Cuba Ikut Teknik Ibu Ini

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 223 hits
Anak masuk dua pun mama dah rasa pening tengok keadaan rumah apatah lagi lebih dari 5 orang anak Fuh Memang mencabar nak membesarkan anak anak ni Lain anak lain ragam dan perangainya kan Tak mustahil kalau dalam rumah tersebut ada sistem kh...
Jangan Lepas Peluang Bagi Anak Makan Durian Boleh Bantu Kualiti Tidur Anak

Jangan Lepas Peluang Bagi Anak Makan Durian Boleh Bantu Kualiti Tidur Anak

papar berkaitan - pada 4/7/2022 - jumlah : 167 hits
Anak tak makan durian Sebaiknya usahakan anak untuk mencuba raja buah ini Durian sebenarnya cukup banyak kelebihannya dan paling mak ayah perlu tahu durian boleh membantu stabilkan mood anak dan mudahkan anak untuk tidur Bukan hanya baik un...
Awas Kanak Kanak Normal Pun Boleh Ada Tanda Autisme Ibu Ayah Pantau Anak Ya

Awas Kanak Kanak Normal Pun Boleh Ada Tanda Autisme Ibu Ayah Pantau Anak Ya

papar berkaitan - pada 13/7/2022 - jumlah : 268 hits
Kanak kanak normal pun boleh ada tanda tanda autisme Jangan terkejut dengan kenyataan ini ya ibu ayah Tidak mustahil perkara tersebut boleh berlaku pada anak anda yang lahir normal sekiranya tidak dipantau sejak awal Autisme adalah spektrum...
Kita Boleh Lakukan Ini Dr Halina Layan Soalan Penyusuan Dari Pengikutnya Inspirasi Ibu Ibu Lain Menyusukan Anak

Kita Boleh Lakukan Ini Dr Halina Layan Soalan Penyusuan Dari Pengikutnya Inspirasi Ibu Ibu Lain Menyusukan Anak

papar berkaitan - pada 9/7/2022 - jumlah : 166 hits
Isteri kepada Dato Dr Sheikh Muszaphar Datin Dr Halina Mohd Yunos sememangnya seorang wanita dan ibu yang penuh inspirasi Ibu kepada enam orang cahaya mata termasuk dua pasang anak kembar ini benar benar wanita bertuah dalam perjalanannya m...
Ibu Ini Kongsi Aktiviti Rangsang Anak Bercakap Seawal Usia 7 Bulan

Ibu Ini Kongsi Aktiviti Rangsang Anak Bercakap Seawal Usia 7 Bulan

papar berkaitan - pada 9/7/2022 - jumlah : 261 hits
Setiap ibu bapa pasti menginginkan anak anak mereka bercakap secepat dan selancar yang mungkin Namun begitu sesetengah ibu bapa kurang sedar tentang pentingnya cara yang berkesan dan berterusan dalam membantu anak anak supaya cepat dan pand...
Ibu Tujuh Anak Berdepan 25 Tuduhan Menipu Pakej Jual Beli Emas Gold Ventures Di Kuantan

Ibu Tujuh Anak Berdepan 25 Tuduhan Menipu Pakej Jual Beli Emas Gold Ventures Di Kuantan

papar berkaitan - pada 6/7/2022 - jumlah : 139 hits
KUANTAN Ibu kepada tujuh anak dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini pada Isnin atas 25 tuduhan menipu membabitkan tawaran pakej pembelian emas 916 ke atas empat mangsa tahun lalu dan awal tahun ini Tertuduh Wan Noraini Wan Abdullah 43 ba...
Ibu Maut Ditikam Anak

Ibu Maut Ditikam Anak

papar berkaitan - pada 7/7/2022 - jumlah : 250 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Seorang wanita warga emas dipercayai maut selepas ditikam anaknya menggunakan pisau dalam kejadian di Kampung Paya Luboh Melaka Dalam kejadian kira kira 2 50 petang tadi mangsa berusia 60 an dipercayai dibunuh ole...
Gejala Rasuah Di Malaysia Semakin Berleluasa Ibu Bapa Perlu Didik Anak Perangi Rasuah Dengan Didikan Agama

Gejala Rasuah Di Malaysia Semakin Berleluasa Ibu Bapa Perlu Didik Anak Perangi Rasuah Dengan Didikan Agama

papar berkaitan - pada 27/6/2022 - jumlah : 252 hits
Saban hari kita disajikan dengan berita berita tentang kes rasuah Rasuah merupakan satu kegiatan yang sangat menyalahi undang undang Kegiatan haram ini bukan sahaja berlaku dalam kalangan orang yang berkepentingan malahan di peringkat bawah...
Ibu Anak Rentung Banglo Terbakar

Ibu Anak Rentung Banglo Terbakar

papar berkaitan - pada 26/6/2022 - jumlah : 174 hits
Ibu anak rentung banglo terbakar Dikemas kini 37 minit yang lalu Diterbitkan pada 26 Jun 2022 6 53PM
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia