Tak Boleh Guna Tangan Kiri Ibu Bapa Kena Tahu Tangan Dominan Bukan Pilihan


“Cikgu, anak saya ini macam guna tangan kiri. Boleh tak cikgu latih dia untuk tukar tangan kanan? Tak berkatlah nanti belajar menulis guna tangan kiri.”
Pening cikgu.
TANGAN DOMINAN Kanak-kanak

Secara asasnya, tangan dominan merujuk kepada kecenderungan menggunakan satu tangan untuk melakukan aktiviti yang membabitkan motor halus dan kasar. Contohnya seperti menulis, menggunting, melukis, menangkap dan membaling dan sebagainya.
Tangan dominan bukan suatu pilihan sebab ia bukannya pilihan yang kita boleh pilih dalam keadaan sedar. Dengan kata lain, genetic dan otak individu memainkan peranan yang penting dalam menentukan tangan dominan.
Seawal 6-9 bulan , bayi sudah mula ada preference untuk menggunakan satu tangan ketika mereka membesar – yang akhirnya kita boleh klasifikasinya sebagai right-handed atau left-handed? Ada juga di antara kanak-kanak boleh menggunakan kedua-dua tangan kiri dan kanan ketika membuat sesuatu tugasan.
Tetapi pada umur bayi, ia MUNGKIN sementara. Tapi menjelang umur sekitar 24 bulan atau 2 tahun sehingga 3 tahun, fungsi tangan tersebut mula menjadi dominan. Walaubagaimanapun, untuk sesetengah kanak-kanak, ia mungkin boleh lagi berubah sehingga umur 4 atau 5 tahun – dengan kata lain, bila kanak-kanak tersebut sudah masuk ke persekitaran sekolah, mereka sudah mula membuat aktiviti pra-menulis. Maka, di situ kita dapat mengesahkan tangan mana yang lebih dominan untuk menulis.
Jenis-jenis tangan Dominan
1. Right Handed – tangan kanan. Majoriti populasi di dunia adalah tangan kanan
2. Left-Handed – tangan kiri.
3. Mixed-Handedness – atau pun digelar cross-dominance. Orang yang mempunyai mixed-handedness lazimnya akan menggunakan kedua-dua tangan untuk tugasan yang spesifik. Contohnya, menulis tangan kanan, tetapi baling bola dengan tangan kiri.
4. Ambidextroux – Dua-dua tangan boleh guna. Seimbanga kekuatan. Dengan kata lain, boleh menulis dengan kedua-dua tangan. 1% je population di dunia ini adalah ambis.
Kenapa kanak-kanak bertukar-tukar tangan pada peringkat awal? Pada waktu begini, perkembangan motor dia baru nak berkembang. Belum cukup kuat. Maka, kekuatan genggaman/pegangan tangan mereka adalah rendah.
Ada juga keadaaan tingkah laku kanak-kanak yang kurang sabar (impatient). Dia akan grab sahaja barang yang terdekat dengan dia. Kalau botol susu itu lebih dekat dengan tangan kiri, maka dia akan ambil botol susu itu dengan tangan kiri.

Dua tangan, 1 tugas?
Walaupun kita mempunyai tangan dominan, tangan yang satu lagi juga memainkan peranan yang penting untuk menyempurnakan tugasan – yang dinamakan BILATERAL COORDINATION iaitu kebolehan menggunakan kedua-dua bahagian badan dalam masa yang sama dan teratur. Bukan sekadar untuk tangan je ye, ia termasuklah kepada pergerakan kaki juga.
Kalau parents masih risau anak-anaknya guna tangan mana, kita boleh buat eksperimen untuk tentukan tangan dominan anak. Cikgu Taska/Tadika pun selalu akan buat aktiviti ini untuk menentukan tangan mana yang lebih dominan supaya senang untuk mengajar menulis nanti.
UJI PILIHAN MEREKA.
Apa yang kita boleh buat, cuba letak barang-barang di hadapan mereka, kemudian buat pemerhatian tentang tangan mana yang mereka guna untuk mencapai barang tersebut. Kalau melebihi 70% daripada pemerhatian anda mereka menggunakan tangan kanan, maka kita boleh assume yang tangan dominan mereka ialah kanan.
Cuba pula dengan aktiviti lain. Seperti biarkan mereka memegang crayon, ambil cawan, pegang sudu, dan sebagainya – untuk mengesahkan lagi pemerhatian anda.
Senarai aktiviti lain yang boleh menguatkan tangan dominan mereka seperti;
– Menangkap dan membaling bola
– Bean Bag Toss
– Tutup mata, main permainan ‘angkat tangan’
– Menggunting
– Lukis ‘Lazy-8’
– Mewarna dengan pensel warna
– Type keyboard!
– Pegang anak patung
Ini hanya nak tentukan tangan dominan je tau. Belum lagi pendengaran dominan, penglihatan dominan, kaki yang dominan.
So, ibu bapa perlu risau tak kalau anak mereka tangan kiri yang lebih dominan?
Sepatutnya tak perlu, lagi bagus kalau kita dah tahu tangan mana yang dominan, kita kuatkan perkembangan fizikal motor mereka. Sebab, after all kedua-dua tangan ini perlu untuk membuat semua pekerjaan.
Sumber: Hazhari Ismail (Facebook)
Pensyarah Pendidikan Awal Kanak-kanak

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Tak Boleh Guna Tangan Kiri” Ibu Bapa Kena Tahu Tangan Dominan Bukan Pilihan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-boleh-guna-tangan-kiri-ibu-bapa-kena-tahu-tangan-dominan-bukan-pilihan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mula Mula Tak Boleh Bila Anak Menangis Terus Kata Boleh Itu Silapnya Ibu Ayah Sekarang

Mula Mula Tak Boleh Bila Anak Menangis Terus Kata Boleh Itu Silapnya Ibu Ayah Sekarang

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 230 hits
Semestinya ibu bapa pernah melalui fasa anak marah menjerit dan mengamuk kan Biasanya apa tindakan yang kita buat Bertegas marah pukul atau biarkan anak tenang dulu sebelum moodnya ok Menurut kajian mendidik anak anak ibu bapa kena lebih pr...
Mahkamah Tinggi Putuskan Penganut Kristian Sabah Sarawak Boleh Guna Kalimah Allah

Mahkamah Tinggi Putuskan Penganut Kristian Sabah Sarawak Boleh Guna Kalimah Allah

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 311 hits
KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi di sini hari ini membenarkan penganut Kristian di Sabah dan Sarawak menggunakan kalimah Allah dan tiga perkataan lain dalam penerbitan agama itu untuk mendidik ahli dalam komuniti mereka Keputusan itu dibuat Hak...
Zaman Pas Memerintah Orang Kafir Boleh Guna Perkataan Allah

Zaman Pas Memerintah Orang Kafir Boleh Guna Perkataan Allah

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 263 hits
March 10 2021 Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini memutuskan bahawa kerajaan telah melakukan kesilapan dalam mengeluarkan larangan penggunaan kalimah Allah pada tahun 1986 kepada masyarakat bukan Islam Justeru mahkamah sama memutuskan seo...
Penganut Kristian Boleh Guna Kalimah Allah Dalam Penerbitan Agama Mahkamah Tinggi M 039 Sia

Penganut Kristian Boleh Guna Kalimah Allah Dalam Penerbitan Agama Mahkamah Tinggi M 039 Sia

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 171 hits
Images KONGSI ARTIKEL KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi di sini hari ini memutuskan bahawa penganut agama Kristian di seluruh negara boleh menggunakan kalimah Allah dan tiga perkataan Arab yang lain dalam penerbitan
Anak Baru Mula Bersekolah Ibu Boleh Cuba Cara Ini Untuk Galak Anak Mencapai Prestasi Yang Baik

Anak Baru Mula Bersekolah Ibu Boleh Cuba Cara Ini Untuk Galak Anak Mencapai Prestasi Yang Baik

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 216 hits
Masih ingat lagi tak pada zaman persekolahan kita Pada hari pertama kita bangun dengan penuh semangat kerana teruja ingin berjumpa rakan rakan baru Atau memori pahit manis si ibu dan ayah perlu mengejutkan anak bersekolah terutamanya pada h...
Boleh Guna Perkataan Allah Tapi Tetap Ada Sempadan Kata Hadi

Boleh Guna Perkataan Allah Tapi Tetap Ada Sempadan Kata Hadi

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 215 hits
Sesiapapun tidak harus dilarang daripada menggunakan perkataan Allah kata Presiden PAS Abdul Hadi Awang Menurutnya sama ada seseorang itu Muslim penganut agama lain termasuk yang melantik banyak Tuhan tidak beragama atau ateis yang tidak pe...
Dumpling Style Melayu Guna Kulit Wantan Boleh Kukus Goreng Letak Dalam Sup

Dumpling Style Melayu Guna Kulit Wantan Boleh Kukus Goreng Letak Dalam Sup

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 410 hits
Ada yang suka makan dumpling Tapi tak tahu macam mana nak buatnya Tak payah nak pening kepala lagi Mama boleh jadikan ia salah satu menu utama ahli keluarga jika suami dan anak anak dah jemu nak makan nasi Mungkin mama terfikir nak buatnya ...
Pulau Pinang Boleh Guna Air Selut Kata Sanusi

Pulau Pinang Boleh Guna Air Selut Kata Sanusi

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 221 hits
Menteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor membayangkan kemungkinan Pulau Pinang terpaksa menggunakan air selut jika kerajaan negeri itu berkeras enggan membayar caj air mentah kepada Kedah Ini kerana kata beliau kerajaan Kedah sedang meran...
Ibu Boleh Lahirkan Bebey Semula Anak Balik Sekolah Mengadu Lenguh Tulis Nama Panjang

Ibu Boleh Lahirkan Bebey Semula Anak Balik Sekolah Mengadu Lenguh Tulis Nama Panjang

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 283 hits
Saat dapat tahu diri hamil perkara yang selalu ibu ayah teruja nak buat adalah memilih nama anak Walaupun belum tahu lagi jantina bayi suami isteri dah ada nama untuk bayi lelaki dan perempuan Ada juga pasangan yang dah buat perjanjian jika...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Utilizing Crowdfunding For Business

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024