Zaman Pas Memerintah Orang Kafir Boleh Guna Perkataan Allah


 



March 10, 2021 Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, hari ini memutuskan bahawa kerajaan telah melakukan kesilapan dalam mengeluarkan larangan penggunaan kalimah “Allah” pada tahun 1986 kepada masyarakat bukan Islam.
Justeru, mahkamah sama memutuskan seorang wanita Kristian yang berbangsa Melanau berhak menggunakan kalimah “Allah” untuk tujuan keagamaan dan pendidikan.
Hakim Nor Bee Ariffin hari ini membenarkan tindakan undang-undang oleh Jill Ireland dalam kemelut yang berlarutan hampir 13 tahun.
Pada 11 Mei 2008, CD berjudul ‘Cara Hidup Dalam Kerajaan Allah’, ‘Hidup Benar Dalam Kerajaan Allah’ dan ‘Ibadah Yang Benar Dalam Kerajaan Allah’, telah dirampas daripada Jill Ireland sebaik dia tiba di Terminal Tambang Murah (LCCT) di Sepang.
Wanita Melanau itu kemudian memfailkan permohonan semakan kehakiman pada 20 Ogos 2008 untuk menuntut pemulangan CD yang dirampas itu serta bayaran gantirugi.
Mahkamah Rayuan pada 23 Jun 2015, mengesahkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur supaya CD itu dipulangkan kepada Ireland.
Mahkamah juga memerintahkan bahawa pengisytiharan yang dipohon oleh Ireland mengenai penggunaan kalimah ‘Allah’ didengar semula.
Sementara itu, Bernama melaporkan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini memutuskan bahawa penganut agama Kristian di seluruh negara boleh menggunakan kalimah “Allah” dan tiga perkataan Arab yang lain dalam penerbitan agama mereka untuk tujuan pendidikan.
Tiga perkataan itu ialah Baitullah, Kaabah dan solat.
Ini susulan keputusan Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Nor Bee Ariffin, yang bersidang sebagai Hakim Mahkamah Tinggi, membenarkan permohonan semakan kehakiman oleh wanita suku kaum Melanau dari Sarawak yang beragama Kristian, Jill Ireland Lawrence Bill.
Dalam permohonannya, Jill Ireland antara lain memohon perisytiharan bahawa adalah hak perlembagaannya untuk mengakses penerbitan Kristian dalam menjalankan haknya untuk mengamalkan agama dan hak untuk pendidikan, seperti yang diperuntukkan di bawah Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan.
Beliau juga memohon mahkamah mengisytiharkan arahan Kementerian Dalam Negeri pada 1986 yang melarang kalimah “Allah” dalam penerbitan Kristian sebagai tidak berperlembagaan dan tidak sah di sisi undang-undang.
Dalam penghakimannya, Nor Bee berkata arahan oleh Kementerian Dalam Negeri pada 1986 untuk tidak membenarkan penggunaan empat perkataan itu menyalahi undang-undang dan tidak rasional.
“Penggunaan perkataan itu tidak akan mengganggu ketenteraman awam,” katanya.
Nor Bee berkata perkataan itu juga boleh digunakan oleh masyarakat untuk tujuan pengajaran kerana telah digunakan lebih 400 tahun.
Semasa dihubungi, Peguam Kanan Persekutuan Shamsul Bolhassan, yang mewakili Kementerian Dalam Negeri dan kerajaan Malaysia, mengesahkan bahawa keempat-empat perkataan itu boleh digunakan oleh penganut Kristian untuk penerbitan agama mereka
“Bagaimanapun, penerbitan yang mengandungi keempat-empat perkataan itu perlu disertakan penafian bahawa ia ‘hanya untuk penganut Kristian’ dan juga lambang salib,” katanya.
Isu ini bermula 13 tahun lepas apabila Jill Ireland memulakan permohonan semakan kehakiman pada 20 Ogos 2008 supaya dikembalikan lapan CD (cakera padat) yang dirampas daripadanya pada 11 Mei 2008, sebaik tiba di Terminal Tambang Murah (LCCT) di Sepang.
CD berkenaan bertajuk “Cara Hidup Dalam Kerajaan Allah”, “Hidup Benar Dalam Kerajaan Allah” dan “Ibadah Yang Benar Dalam Kerajaan Allah”.
Wanita itu memfailkan permohonan semakan kehakiman untuk mencabar penyitaan CD tersebut serta memohon perisytiharan mengenai hak perlembagaannya berhubung penggunaan kalimah “Allah” dalam penerbitan Kristian.
Mahkamah Tinggi pada Julai 2014, memerintahkan CD itu dipulangkan kepada Jill Ireland, tetapi tidak mengeluarkan arahan berhubung pengisytiharan yang dimohon wanita itu mengenai isu perlembagaan.
Pada Jun 2015, Mahkamah Rayuan mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi yang memerintahkan Kementerian Dalam Negeri memulangkan lapan CD dirampas milik wanita itu selepas menolak rayuan kementerian dan kerajaan Malaysia terhadap keputusan Mahkamah Tinggi.
Mahkamah Rayuan juga mengarahkan perkara itu didengar kembali di Mahkamah Tinggi berhubung isu perlembagaan.
Mahkamah Tinggi sepatutnya memberi penghakimannya pada 2018 tetapi ditangguhkan beberapa kali atas beberapa alasan.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/03/zaman-pas-memerintah-orang-kafir-boleh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Boleh Guna Perkataan Allah Tapi Tetap Ada Sempadan Kata Hadi

Boleh Guna Perkataan Allah Tapi Tetap Ada Sempadan Kata Hadi

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 215 hits
Sesiapapun tidak harus dilarang daripada menggunakan perkataan Allah kata Presiden PAS Abdul Hadi Awang Menurutnya sama ada seseorang itu Muslim penganut agama lain termasuk yang melantik banyak Tuhan tidak beragama atau ateis yang tidak pe...
Penganut Kristian Boleh Guna Kalimah Allah Dalam Penerbitan Agama Mahkamah Tinggi M 039 Sia

Penganut Kristian Boleh Guna Kalimah Allah Dalam Penerbitan Agama Mahkamah Tinggi M 039 Sia

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 171 hits
Images KONGSI ARTIKEL KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi di sini hari ini memutuskan bahawa penganut agama Kristian di seluruh negara boleh menggunakan kalimah Allah dan tiga perkataan Arab yang lain dalam penerbitan
Isu Liwat Kalimah Allah Umno Pas Tak Boleh Harap Bela Melayu

Isu Liwat Kalimah Allah Umno Pas Tak Boleh Harap Bela Melayu

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 392 hits
Keputusan Mahkamah Persekutuan mengenai undang undang syariah berhubung enakmen seks luar tabii di Selangor dan keputusan penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menjadi isu panas dalam sebulan kebelakangan...
Umno Pas Akan Guna Isu Kalimah Allah Raih Populariti Pru15 Kata Baru Bian

Umno Pas Akan Guna Isu Kalimah Allah Raih Populariti Pru15 Kata Baru Bian

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 252 hits
Umno PAS akan guna isu kalimah Allah raih populariti PRU15 kata Baru Bian Dikemas kini 57 minit yang lalu Diterbitkan pada
Mahkamah Tinggi Putuskan Penganut Kristian Sabah Sarawak Boleh Guna Kalimah Allah

Mahkamah Tinggi Putuskan Penganut Kristian Sabah Sarawak Boleh Guna Kalimah Allah

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 309 hits
KUALA LUMPUR Mahkamah Tinggi di sini hari ini membenarkan penganut Kristian di Sabah dan Sarawak menggunakan kalimah Allah dan tiga perkataan lain dalam penerbitan agama itu untuk mendidik ahli dalam komuniti mereka Keputusan itu dibuat Hak...
Kerajaan Pn Boleh Guna Sop Ketat Dan Ppe Jangan Mandulkan Demokrasi Berparlimen Asyraf Wajidi

Kerajaan Pn Boleh Guna Sop Ketat Dan Ppe Jangan Mandulkan Demokrasi Berparlimen Asyraf Wajidi

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 247 hits
Kerajaan Perikatan Nasional tidak boleh dilihat takut atau mahu memandulkan institusi demokasi negara kata Ketua Pemuda Umno Malaysia Asyraf Wajdi Dusuki Kata Asyraf Wajdi PN akan dilihat takut dan cuba memandulkan demokrasi jika terus engg...
Hak Umat Islam Nak Sebut Allah Boleh Tapi Jangan Seleweng

Hak Umat Islam Nak Sebut Allah Boleh Tapi Jangan Seleweng

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 258 hits
BANGI 1 Syaaban 1442H Ahad Umat Islam diajak untuk bersama sama membina gelombang kebangkitan ummah bagi menolak golongan bukan muslim mengunakan kalimah kalimah suci agama Islam Gesaan itu disuarakan Presiden Persatuan Kebajikan Darul Isla...
Setelah Setahun Memerintah 20 Soalan Untuk Bersatu Umno Dan Pas

Setelah Setahun Memerintah 20 Soalan Untuk Bersatu Umno Dan Pas

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 252 hits
MALAYSIA DATELINESetelah setahun Bersatu Pas dan juga Umno bergabung dan membentuk kerajaan Perikatan Nasional penyokong Pakatan Harapan khasnya AMANAH mengemukakan 20 untuk mereka Persoalan ini ditimbulkan kepada mereka kerana gabungan men...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders

Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord