Tak Boleh Berebut Kalau Berebut Kita Balik Wujudkan Peraturan Jika Bawa Anak Berjalan


Semestinya bercuti merupakan aktiviti yang amat disukai oleh kanak-kanak. Mana tidaknya, inilah masa untuk mereka bersuka ria! Lazimnya percutian pendek seperti satu hari dua malam atau dua hari tiga malam merupakan kelaziman buat mereka yang mempunyai keluarga.
Namun tempoh itu akan meninggalkan ‘igauan ngeri’ jika ada anak-anak mula ‘buat hal’. Bagaimanapun ada caranya untuk mengelak atau mengendalikan anak-anak seumpama ini semasa bercuti atau melancong.

Perancangan awal Sebelum memulakan perjalanan, anda telah membuat perancangan yang rapi tempat atau lokasi secara tepat yang bakal dilawati. Tempat yang dilawati mestilah selamat dan cuaca yang tidak terlalu panas atau sejuk. Lokasi sama ada pusat peranginan, taman tema, pantai atau air terjun.
Tempah penginapan Tempat penginapan ditempah lebih awal. Perjalanan yang jauh menjadikan kanak-kanak mudah letih. Keadaan akan menjadi lebih tidak terkawal sekiranya anda tidak dapat menyediakan segera tempat untuk mereka berehat dan melakukan aktiviti yang disukai semasa sampai di tempat yang dituju.
Mesti ada peraturan Jelaskan kepada anak bahawa biar di mana pun mereka berada, peraturan tetap ada, sekalipun pergi bercuti. Oleh itu, jelaskan beberapa peraturan yang ditetapkan semasa bercuti misalnya tidak membuang bising di lobi hotel, tidak berebut semasa mengambil makanan semasa di hotel dan beberapa peraturan lain. Malah sentiasa mewujudkan ‘peraturan’ sebelum bergerak sesuatu tempat yang ingin dilawati. Dalam masa yang sama anda boleh menyelitkan beberapa peraturan yang perlu diikuti semasa percutian tersebut.
Senarai aktiviti Aktiviti yang dirancang tidak terlalu padat. Makin kurang aktiviti yang di rancangan makin kurang tekanan pada anak. Percutian adalah sesuatu yang menggembirakan anak-anak. Oleh itu, jangan jadikan ia sesuatu mimpi ngeri buat anak anda.
Jangka masa Sekiranya anda merancang untuk melancong dalam jangka masa yang lama dan jauh, mulakan dengan membawa anak melancong dalam tempoh masa yang pendek. Tujuannya adalah untuk melihat sikapnya sama ada mudah menerima perubahan atau tidak. Kesan daripada itu, anda akan ketahui tindakan yang boleh diambil bagi membantu mengawal tingkah lakunya.
Persiapan minda Sediakan minda anak untuk berjalan jauh atau melancong. Sekurang-kurangnya seminggu sebelum perjalanan bermula. Berbincang dengan anak tentang percutian dan tunjukkan gambar tempat yang bakal dikunjungi. Secara tidak langsung mereka akan mempunyai perasaan gembira untuk pergi bercuti dan sentiasa mendengar arahan anda.
7. Sedia kamera
Beri anak kamera untuk kegunaan mereka sendiri. Banyak terdapat di pasaran kamera yang murah dan senang digunakan. Tingkah laku yang tidak diingini dapat dialih bila kanak-kanak sibuk mengambil gambar yang dilihatnya atau yang diminatinya. Kesibukan dengan aktiviti baru ini membuatkan mereka ceria sepanjang percutian.
Permainan kegemaran Bawa bersama mainan yang digemarinya Anda memasukkan mainan tersebut dalam beg kecil. Mudah untuk anda mencarinya apabila diperlukan oleh anak anda. Mainan yang digemari akan dapat membantu mengalih perhatian anak anda daripada menunjukkan tingkah laku yang tidak diingini.
Muat turun permainan Bagi anak yang lebih besar, anda boleh sediakan permainan muat turun di tablet anak anda. Pastikan juga anda telah memasukkan beberapa permainan atau program yang mencukupi serta menarik. Namun hadkan permainan ini kerana kanak-kanak tidak digalakkan melihat skrin tablet dalam tempoh yang lama.
Pakaian selesa Sepanjang perjalanan anak memakai pakaian yang selesa. Pakaian tersebut sebaik-baiknya mudah ditanggalkan dan fabrik yang tidak terlalu panas atau sejuk. Ia juga tidak terlalu ketat atau longgar supaya mudah untuk bergerak dengan aktif. Cara ini mengelak anak meragam disebabkan rasa panas dan tidak selesa.
Makanan Kadang kala anak-anak mula membuat perangai atau tidak dengar cakap apabila mula berasa lapar. Bawa bekalan makanan ringan, buah-buahan dan roti yang secukup sepanjang perjalanan. Jika perlu bawa beg tahan sejuk supaya anak-anak dapat minum minuman yang sejuk semasa perjalanan.
12. Kotak pertolongan cemas
Pelbagai ubat-ubatan ada dalam kotak pertolongan cemas termasuk ubat demam dan sebagainya. Juga jangan lupa membawa ubat yang sepatutnya terutamanya jika anda mempunyai anak-anak yang mempunyai jadual pengambilan ubat-ubatan.
13. Elak makanan manis
Semasa perjalanan elak daripada memberi gula-gula atau makanan manis pada anak. Pemberian gula hanya akan membantu merangsang kanak-kanak aktif. Ia akan membuat anak anda sukar dikawal seperti tidak duduk diam terutama sekali bagi anak yang berusia satu hingga empat tahun.
Makanan biasa dimakan Sekiranya anda melancong ke tempat yang belum pernah anda kunjungi, anak anda mungkin akan mengalami kejutan daripada segi makanan. Mereka mungkin tidak selesa dengan ‘makanan baru’ itu. Akibatnya anak tidak mahu makan. Situasi lapar boleh menyebabkan anak tidak selesa dan menunjukkan tingkah laku yang tidak diingini. Jadi untuk mengatasi masalah ini, anda harus bersedia dengan makanan yang dimasak sendiri atau makanan yang biasa dimakan oleh anak.
Perjalanan malam Memulakan perjalanan pada waktu malam adalah digalakkan. Waktu malam adalah waktu tidur buat anak-anak. Situasi ini juga dapat membantu mengelakkan anak anda dari bosan semasa berada dalam perjalanan.
16. Melancong dengan minda terbuka
Semasa melancong anda dan anak mungkin akan bertemu dengan perkara atau peristiwa yang di luar dugaan anda. Jangan cepat membuat kesimpulan yang negatif tentang sesuatu yang bertentangan dengan budaya sendiri. Jangan cepat menilai dan cuba sedaya mungkin mencari perkataan yang boleh mengalih rasa ketakutan atau tidak selesa anak anda.
17. Persekitaran tenang
Melancong ke tempat yang sesak dengan orang ramai membuatkan anak tidak berasa selesa. Cara ini membuatkan anak berasa rimas. Bawa anak ke kawasan yang tenang, nyaman dan damai. Itulah percutian buat anak. Jika anda bercadang untuk membeli belah di kawasan yang sesak, seharusnya tinggal sementara anak di hotel.
18. Tidak ke kedai permainan
Jika anda dalam percutian bajet. Elakkan membawa anak singgah ke kedai permainan atau cenderahati yang berdekatan dengan hotel. Kebiasaan harga yang di tempat seumpama ini agak mahal. Cara ini mengelak anak meragam apabila permintaannya tidak dipenuhi.
19. Lokasi lawatan
Pergi bercuti memang menjadi kegemaran kanak-kanak. Namun tempat lawatan atau aktiviti lebih berbentuk orientasi kekeluargaan dan kanak-kanak. Jangan lupa, kawasan yang menawarkan kolam renang dan taman permainan tema. Kanak-kanak pastinya sepanjang hari berseronok dan gembira.
20. Dalam pesawat
Jika anda memilih untuk menaiki kapal terbang untuk ke destinasi percutian, anak akan mengalami perubahan tekanan dalam kapal terbang semasa berlepas atau mendarat. Ia mungkin akan membuatkan mereka meragam atau menangis dan menunjukkan tingkah laku yang tidak diingini. Oleh itu, tip untuk mengelak daripada berlaku ialah berikan sesuatu untuk diminum atau berikan lollipop pada anak yang lebih besar.
21. Beg kecil
Jika anda mempunyai beberapa orang anak yang masih kecil, masukkan pakaian setiap anak-anak ke dalam plastik secara berasingan sebelum anda memasukkan kesemuanya dalam beg besar anda. Keadaan ini akan memudahkan dan mempercepatkan tindakan anda semasa mengurus anak kecil tersebut. Dan secara tidak langsung dapat mengelakkan anak daripada menunjukkan tingkah laku yang tidak diingini.
22. Berhenti rehat secukupnya.
Sekiranya anda melakukan perjalanan hampir separuh hari dengan menggunakan kereta, anda perlu  singgah berehat, sekurang-kurangnya dua jam sekali.  Kanak-kanak memerlukan masa antara 15 hingga 30 minit untuk menghilang rasa letih, lenguh dan juga untuk bermain seketika sebe

The post “Tak Boleh Berebut, Kalau Berebut Kita Balik” Wujudkan Peraturan Jika Bawa Anak Berjalan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/tak-boleh-berebut-kalau-berebut-kita-balik-wujudkan-peraturan-jika-bawa-anak-berjalan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Boleh Lahirkan Bebey Semula Anak Balik Sekolah Mengadu Lenguh Tulis Nama Panjang

Ibu Boleh Lahirkan Bebey Semula Anak Balik Sekolah Mengadu Lenguh Tulis Nama Panjang

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 278 hits
Saat dapat tahu diri hamil perkara yang selalu ibu ayah teruja nak buat adalah memilih nama anak Walaupun belum tahu lagi jantina bayi suami isteri dah ada nama untuk bayi lelaki dan perempuan Ada juga pasangan yang dah buat perjanjian jika...
Pantang Jumpa Air Berenang Rupanya Boleh Pupuk Yakin Diri Anak Jadi Lagi Berani

Pantang Jumpa Air Berenang Rupanya Boleh Pupuk Yakin Diri Anak Jadi Lagi Berani

papar berkaitan - pada 20/3/2021 - jumlah : 385 hits
Sebut sahaja bermain kolam atau aktiviti mandi manda pastinya anak anak melompat keriangan Baik di rumah mahupun ketika menginap di hotel aktiviti dalam air adalah masa yang ditunggu tunggu oleh anak anak Aktiviti sebegini dapat memberi kes...
Usia Isaac Raees Hampir 3 Bulan Zahirah Aiman Bawa Anak Pulang Ke Malaysia

Usia Isaac Raees Hampir 3 Bulan Zahirah Aiman Bawa Anak Pulang Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 348 hits
Selepas lima bulan berada di Perth Australia bagi menyambut kelahiran cahaya mata sulung mereka pelakon Zahirah Macwilson dan Aiman Hakim Redza kini bakal pulang ke Malaysia Menerusi Astro Gempak Zahirah memaklumkan perkara itu dan khabarny...
Beli Handphone Nokia 105 Untuk Anak Bawa Ke Mrsm

Beli Handphone Nokia 105 Untuk Anak Bawa Ke Mrsm

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 639 hits
Zaman sekarang ni sekolah asrama boleh bawa handphone Beli Handphone Nokia 105 Untuk Anak Bawa ke MRSM Kalau zaman mama dulu duk asrama kena mereput dulu tunggu giliran guna public phone Kalau nasib tak baik masa giliran kita duit dah penuh...
Bagus Didikan Ibu Ayah Asal Nampak Kucing Jalanan Adik Ni Nak Bawa Balik Sampai Menangis

Bagus Didikan Ibu Ayah Asal Nampak Kucing Jalanan Adik Ni Nak Bawa Balik Sampai Menangis

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 180 hits
Jika ingin memupuk sikap yang baik dalam diri anak anak perlulah bermula dari awal Seperti yang dikongsikan ibu ini di laman TikTok tentang minat anaknya terhadap kucing Bahkan anaknya mudah rasa tersentuh apabila melihat kucing kucing jala...
Anak Umur 12 Bulan Belum Berdiri 18 Bulan Belum Berjalan Anda Wajib Risau

Anak Umur 12 Bulan Belum Berdiri 18 Bulan Belum Berjalan Anda Wajib Risau

papar berkaitan - pada 21/3/2021 - jumlah : 321 hits
Kebanyakan kanak kanak sudah mampu berjalan pada umur setahun Menurut perkongsian dari portal Malaysia secara umum 85 kanak kanak mula berjalan tanpa berpegang sekitar umur antara 10 14 bulan Sekiranya anak anda belum mampu berjalan semasa ...
Anak Dah Masuk Usia 3 Tahun Boleh Cuba Aktiviti Ini Bagus Untuk Asah Motor Halusnya

Anak Dah Masuk Usia 3 Tahun Boleh Cuba Aktiviti Ini Bagus Untuk Asah Motor Halusnya

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 410 hits
Kemahiran motor halus kena asah sejak anak usia tiga tahun lagi atau seawal mungkin melalui aktiviti aktiviti playtime supaya anak terus lupa gajet Malah tak perlu tunggu anak usia enam tahun untuk asah motor halusnya takut nanti jejas pemb...
Sedih Tak Boleh Tolong Mommy Gelagat Anak Amyra Rosli Menangis Teresak Esak Bantu Mommy Buat Warganet Hiba

Sedih Tak Boleh Tolong Mommy Gelagat Anak Amyra Rosli Menangis Teresak Esak Bantu Mommy Buat Warganet Hiba

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 235 hits
Gelagat anak sulung pasangan pelakon Amyra Rosli dan Amar Baharin Aqeef Anaqi sememangnya cukup menyentuh hati semua Mana tidaknya keprihatinannya bila mana kain ibunya tersepit pada pintu buat wargamaya kagum walaupun hiba menyaksikan Aqee...
Abiy Bawa Kakak Adik Pergi Kubur Ibu Anak Kita Dah Setahun Comel Macam Awak

Abiy Bawa Kakak Adik Pergi Kubur Ibu Anak Kita Dah Setahun Comel Macam Awak

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 289 hits
Cepatnya masa berlalu dah setahun kamu membesar tanpa kasih ibu wahai anak anakku Syukur alhamdulillah walaupun tak pernah kenal ibu Allah itu Maha Adil kerana dikelilingi oleh ahli keluarga dan saudara mara yang sentiasa menyayangi anak ab...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya