Pantang Jumpa Air Berenang Rupanya Boleh Pupuk Yakin Diri Anak Jadi Lagi Berani


Sebut sahaja bermain kolam atau aktiviti mandi manda pastinya anak-anak melompat keriangan. Baik di rumah mahupun ketika menginap di hotel, aktiviti dalam air adalah masa yang ditunggu-tunggu oleh anak-anak.
Aktiviti sebegini dapat memberi keseronokkan kepada mereka kerana air bersifat terapeutik yang menjadi terapi ketenangan, menghilangkan tekanan serta kebosanan dikalangan kanak-kanak.
Bukan itu sahaja, aktiviti air seperti berenang juga dapat membantu anak anda untuk jadi lebih berani dan yakin diri. Berenang merupakan salah satu bentuk aktiviti yang sangat penting bagi kecerdasan sekaligus ia dapat merangsang keberanian si kecil. Malah dengan berenang juga dapat melatih otot-otot fizikal anak anda untuk lebih mantap.

Berenang lazimnya melibatkan rangsangan pada otot-otot bahagian gerakan tubuh dan pernafasan. Aktiviti ini perlu dilakukan bersama tenaga pengajar untuk menjamin keselamatan anak anda. Peralatan untuk berenang seperti pelampung dan pakaian renang yang sesuai juga penting supaya anak dapat bergerak dengan selesa.
Lima kebaikan berenang Menghilangkan rasa takut pada air Ramai kanak-kanak tidak mahu berenang kerana takut air, jadi sebaiknya anda perkenalkan aktiviti sebegini sejak usia dini anak-anak supaya mereka lebih berani untuk mencuba aktiviti di dalam air.
Keseronokkan baru Bermain tidak semestinya di bilik atau taman sahaja. Kolam renang juga boleh menjadi tempat untuk anda bermain dengan gembira.

Merangsang gerakan motor kasar Dengan bermain air, otot-otot anak anda berkembang dan pertumbuhan badannya meningkat. Dengan kata lain kompenan badan kanak-kanak akan terlatih dengan aktiviti renang kerana semua anggota badan bergerak mulai dari kaki, tangan hingga kepala walaupun Teknik gerakan mungkin belum cukup sempurna.
Pupuk rasa berani dan yakin diri Berenang mendorong anak menjadi lebih berani, yakin diri dan memiliki rasa percaya diri yang tinggi. Ketika berenang, mereka dapat menggerakkan anggota badan mereka dengan sendiri. Aktiviti sebegini pastinya memerlukan keberanian buat si kecil anda. Berikan kata-kata semangat agar mereka dapat lakukan dengan baik tanpa rasa takut.
Hubungan sosial Berenang bersama orang ramai akan membuatkan hubungan sosial si kecil anda berkembang dengan lebih baik. Dengan aktiviti renang, si kecil bakal mendapat teman baru. Cara ini dapat membantu mereka untuk lebih yakin diri bagi berhadapan dengan orang ramai. Ia juga secara tidak langsung mempengaruhi psikologinya untuk berani berenang.

5 tip keselamatan semasa aktiviti bermain air atau berenang Pastikan air yang digunakan untuk aktiviti main air adalah bersih, tidak berbau dan selamat untuk digunakan oleh kanak-kanak. Air juga perlu dipastikan sentiasa bertutup jika tidak digunakan bagi mengelak kehadiran jentik-jentik yang boleh menjejaskan kesihatan kanak-kanak. Pakaian yang sesuai. Pakai pakaian mandi yang sesuai dan selesa ketika aktiviti air. Elakkan pakaian yang boleh menghadkan pergerakan kanak-kanak semasa aktiviti air bagi mengelak risiko berlaku kemalangan. Peralatan aktiviti air yang selamat Pastikan peralatan seperti pelampung, goggle dan sebagainya berada dalam keadaan bersih, tahan lama dan tidak berkarat serta tajam. Ia penting supaya anak-anak dapat meneroka dengan selamat di dalam air.
Kedalaman air yang sesuai Berenang juga boleh dilakukan di rumah menggunakan kolam plastik. Pastikan kedalaman air yang digunakan tidak terlalu dalam dan bersesuaian dengan tahap umur kanak-kanak.

Pemantauan orang dewasa Ibu bapa perlu memantau aktiviti kanak-kanak semasa main air. Elakkan membiarkan kanak-kanak bersendirian atau membiarkan mereka bermain sesama rakan sebaya tanpa pemantauan.
Jelaskan pada kanak-kanak peraturan dan prosedur semasa bermain air dengan menggunakan arahan yang mudah difahami seperti mengingatkan mereka supaya beratur sebelum masuk ke kolam renang, tidak menolak kawan dan membaling pelampung bagi mengelak kemalangan yang tidak diingini.
Artikel berkaitan: Awal Pagi Pertama Sekali Kena Mandi, Ajar Konsep Masa Dengan Anak Kecil, Baru Berdisiplin

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Pantang Jumpa Air, Berenang Rupanya Boleh Pupuk Yakin Diri Anak, Jadi Lagi Berani! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pantang-jumpa-air-berenang-rupanya-boleh-pupuk-yakin-diri-anak-jadi-lagi-berani/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Leka Dalam Bilik Mandi Anak Boleh Lemas Walaupun Kedalaman Air 1 Inci

Jangan Leka Dalam Bilik Mandi Anak Boleh Lemas Walaupun Kedalaman Air 1 Inci

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 405 hits
Bilik air antara salah satu tempat yang paling anak anak kecil suka Mereka tak fikir bahaya dan kesan buruk yang berlaku Jika ibu bapa terleka sekelip mata perkara yang tak diingini boleh terjadi Menurut ibu bapa kena tahu hal ini Kanak kan...
Baguslah Anak Suka Pantai Air Laut Boleh Kuatkan Sistem Imun Atasi Demam Dan Sinus

Baguslah Anak Suka Pantai Air Laut Boleh Kuatkan Sistem Imun Atasi Demam Dan Sinus

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 302 hits
Mesti ada di antara anda yang gemar untuk pergi ke pantai dan mandi laut Selain dapat meningkatkan emosi menjadi lebih tenang dan gembira dengan melihat pantai khasiat air laut dikatakan dapat memberikan beberapa manfaat kesihatan Khasiat a...
Tertuduh Bunuh Sumbat Isteri Dalam Tong Air Rayu Dikenakan Hukuman Ringan Sebab Perlu Tanggung 4 Anak Bayar Loan Bank

Tertuduh Bunuh Sumbat Isteri Dalam Tong Air Rayu Dikenakan Hukuman Ringan Sebab Perlu Tanggung 4 Anak Bayar Loan Bank

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 618 hits
Tertuduh bunuh sumbat isteri dalam tong air rayu dikenakan hukuman ringan sebab perlu tanggung 4 anak bayar loan bankLelaki yang didakwa membunuh dan menyumbat mayat isterinya di dalam tong air biru pada 1 Mac 2021 didakwa di Mahkamah Majis...
Suami Tak Sedap Hati Selamatkan Isteri Anak Terkunci Dalam Bilik Air Lebih 7 Jam

Suami Tak Sedap Hati Selamatkan Isteri Anak Terkunci Dalam Bilik Air Lebih 7 Jam

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 441 hits
Terkurung dalam rumah sendiri lebih 7 jam benar benar memberi trauma buat ibu dan dua anaknya berusia 5 dan 2 tahun apabila terkunci dari dalam bilik air setelah tombol pintu tak boleh dibuka secara tiba tiba Menurut Puan pada pagi kejadian...
Annuar Musa Yakin Gandingan Umno Bersatu Dan Pas Boleh Menang 149 Kerusi Parlimen

Annuar Musa Yakin Gandingan Umno Bersatu Dan Pas Boleh Menang 149 Kerusi Parlimen

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 243 hits
Gandingan UMNO Parti Pribumi Bersati Malaysia dan Pas mampu memenangi 149 kerusi parlimen di kawasan majoriti Melayu dalam Pilihan Raya Umum ke 15 nanti Keyakinan itu disuarakan Ahli Parlimen Ketereh Tan Sri Annuar Musa sekiranya ketiga tig...
Sosej Memang Sedap Tapi Bahaya Anak Anak Boleh Hidap Kanser Usus

Sosej Memang Sedap Tapi Bahaya Anak Anak Boleh Hidap Kanser Usus

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 240 hits
Kebiasaanya jika ibu bapa sibuk bekerja atau ingin memudahkan kerja memasak sosej adalah pilihan utama sebagai juadah pagi Lebih senang apabila anak langsung tidak menolak makanan segera ini Tapi sayangnya ramai dalam kalangan kita yang mem...
Tembak Anak Sebelum Bunuh Diri

Tembak Anak Sebelum Bunuh Diri

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 369 hits
Seremban Seorang anggota polis berpangkat koperal dipercayai menembak mati anaknya berusia tujuh tahun sebelum menembak diri sendiri dalam kejadian Jalan Widuri 1 Taman Sentosa Jaya dekat sini petang tadi Ketua Polis Daerah Seremban Asisten...
Shahidan Sudah Berani Ugut Apakah Umno Mahu Berdiam Diri Saja

Shahidan Sudah Berani Ugut Apakah Umno Mahu Berdiam Diri Saja

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 181 hits
Orang kuat Umno Perlis Shahidan Kassim mengugut untuk memutuskan hubungan dengan kepimpinan pusat sekiranya mereka tetap meneruskan untuk memutuskan hubungan dengan Bersatu pada perhimpunan agung Umno akhir bulan ini Shahidan berkata beliau...
Susah Sangat Nak Baik Batuk Non Stop Cuba Urutan Alternatif Ini Boleh Legakan Batuk Anak

Susah Sangat Nak Baik Batuk Non Stop Cuba Urutan Alternatif Ini Boleh Legakan Batuk Anak

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 378 hits
Bila anak batuk tak berhenti henti segala macam dah cuba tapi tak berkurang juga batuk pastinya rasa risau dalam hati mama ayah Apa lagi yang perlu di buat atau di cuba bagi melegakan batuk anak Kesian melihat anak yang tak selesa lebih leb...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist

Sa Tak Pernah Buat Muka