Tak Biasa Makan Ulam Raja Tapi Pensyarah Ukm Cemerlang Temui Khasiat Atasi Masalah Nyanyuk



Tak Biasa Makan Ulam Raja, Tapi Pensyarah UKM Cemerlang Temui Khasiat Atasi Masalah Nyanyuk!
SEORANG pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) telah menemui ubat yang berpotensi untuk masalah kehilangan daya ingatan atau kebiasaannya disebut nyanyuk.
Dr You Yee Xing, berkata, ulam raja didapati berpotensi bagi mengatasi masalah tersebut disebabkan kandungan polifonesl dan antioksidan yang terdapat di dalamnya
Tumbuhan itu jelas You terbukti berkesan dalam mencegah masalah kehilangan daya ingatan selain meningkatkan fungsi kognitif dalam kalangan warga emas
Dalam kajiannya, pensyarah berusia 28 tahun itu telah membangunkan ulam raja yang dapat merendahkan peroksidasi lipid, meningkatkan tahap glutation serum serta mengaktifkan fungsi otak – dalam membantu mengelakkan kemerosotan kognitif.

You melakukan pelbagai kajian dilakukan sebelum mengeluarkan suplemen tersebut.
Beliau turut menjalankan kajian terhadap 48 koresponden berusia di antara 60 dan 75 tahun dengan gangguan kognitif ringan dan separuh daripada mereka mengambil suplemen itu untuk tempoh 12 minggu.
“Masalah fungsi kongnitif dalam kalangan warga emas akan menurun apabila usia mereka meningkat.
“Untuk mengurangkan risiko dementia dan penurunan fungsi kognitif, saya tampil dengan suplemen ini untuk golongan tua dan menyelidik keberkesanannya terhadap peningkatan kognitif mereka.
“Separuh daripada mereka diberi suplemen ulam raja sementara 24 koresponden lain diberikan plasebo,” katanya kepada The Star.
Untuk makluman, plasebo adalah sesuatu bahan atau rawatan dengan tiada kesan terapeutik aktif.
You yang bertugas di Pusat Kajian Penuaan Sihat dan Kesejahteraan, Fakulti Sains Kesihatan UKM berkata bagi mengekalkan ketelusan sepanjang ujian klinikal itu, beliau dan peserta tidak dimaklumakan mengenai pengedaran suplemen tersebut.

You menjelaskan mereka yang mengambil suplemen itu menunjukkan peningkatan ketara dalam fungsi otak.
Sebelum dan selepas ujian itu dilakukan semua peserta perlu melakukan ujian lipid serum, selain gula dalam darah, buah pinggang dan fungsi hati bagi memastikan suplemen itu selamat dimakan.
“Mereka yang mengambil suplemen itu menunjukkan peningkatan ketara dalam fungsi otak berbanding peserta yang mengambil plasebo.
“Suplemen itu juga meningkatkan fungsi kognitif secara keseluruhan, memori selain mengurangkan tekanan dan memperbaiki mood mereka.
“Ini membuktikan bahawa ulam raja yang tinggi dengan antioksidan dan nutrien lain boleh membantu mencegah kemerosotan kognitif dalam kalangan warga emas,” dakwanya.
Sementara itu, You berkata, kajian itu menggunakan kaedah pengimejan resonans magnetik fungsional atau MRI fungsional (fMRI) untuk menguji fungsi kognitif peserta sebelum dan selepas pengambilan suplemen itu.

You membuat ujian kognitif dan memori terhadap salah seorang koresponden yang menunjukkan perubahan positif.
Mengakui tidak biasa mengambil ulam raja dalam diet sehariannya, You berkata, dia pada awalnya teragak-agak apabila herba itu dicadangkan kepadanya.
Bagaimanapun pandangannya mula berubah selepas menjalankan pelbagai kajian mendalam mengenainya selain melihat pelbagai khasiat tumbuh-tumbuhan itu.
Sepanjang kajian itu, You telah menerbitkan 23 kertas kerja, jurnal dan bab buku yang berkaitan dengan bidang pengajian ulam raja.
Dalam perkembangan lain, You dianugerahkan Anugerah Emas Kedoktoran daripada UKM untuk tesisnya yang bertajuk “Cosmos Caudatus supplementation as an ulam consumption modelling to improve cognitive function among older adults’ mild cognitive impairment”. Anugerah itu disampaikan kepadanya pada majlis konvokesyen UKM ke-49 pada 27 November lalu.
Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Penyelidikan dan Inovasi) UKM, Profesor Datuk Dr Abdul Wahab Mohammad berkata, penyelidikan seumpama itu penting untuk negara memandangkan Malaysia mempunyai kekayaan ulam dan herba tempatan.
“Ini harus diterokai kerana ia boleh meningkatkan nilai sumber tempatan kita.
“Selain menjalankan penyelidikan cemerlang dan penemuannya boleh diterbitkan di peringkat antarabangsa, You juga berjaya menemui penjelasan sainstifik tentang sesuatu yang telah diamalkan oleh masyarakat kita sejak sekian lama,” katanya.
Tak Biasa Makan Ulam Raja, Tapi Pensyarah UKM Cemerlang Temui Khasiat Atasi Masalah Nyanyuk!
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
Kongsi suara suami lafaz cerai buat ramai sebak Armada dibawah Wan Fayhsal gagal – Armada Bersatu SPRM lucut hak RM540,000, 8 keping emas milik bekas KSU Saya akan terus membela diri dan menegakkan kebenaran di mahkamah dunia – Najib Netizen geram lihat pelajar jadikan rakan ‘punching bag’ PrnSarawak: Ali Biju tidak boleh tarik diri Ambil kira siasatan ‘pemain utama’ skandal 1MDB Ebit Lew bergambar dengan samseng jalanan Rio De Janeiro Jejaka Sarawak kahwin dua wanita serentak Menteri Kewangan perlu bertaubatlah, banyak kes bunuh, jenayah akibat arak Rider ditindas: Mana SUHAKAM? Malulah ada agensi sebegini Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Berjoget lepas sah cerai depan pejabat agama

‘Asean Lady’ Milik Vincent Tan Akan Dijual Pada Harga RM143 Juta

The post Tak Biasa Makan Ulam Raja, Tapi Pensyarah UKM Cemerlang Temui Khasiat Atasi Masalah Nyanyuk! appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/12/12/tak-biasa-makan-ulam-raja-tapi-pensyarah-ukm-cemerlang-temui-khasiat-atasi-masalah-nyanyuk/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mesti Kakak Kaunter Tu Nervous Agong Raja Permaisuri Singgah Makan Di Kfc

Mesti Kakak Kaunter Tu Nervous Agong Raja Permaisuri Singgah Makan Di Kfc

papar berkaitan - pada 17/12/2021 - jumlah : 203 hits
Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah dan Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah mencemar duli untuk santapan tengah hari di sebuah restoran makanan segera Kentucky Fried ...
5 Cara Untuk Atasi Masalah Buang Angin

5 Cara Untuk Atasi Masalah Buang Angin

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 326 hits
Siapa ada masalah buang angin Kita tak geng hehe K fiezz alhamdulillah part buang angin ni sangat lancar hehe Mr hubby siap jeles lah bila dengar k fiezz sendawa atau kentut haha Part sendawa tu paling win K fiezz badan je kecil tau tapi bi...
Lepak Makan Malam Di Qali Grill Tapi Order Di Qasreena Cafe

Lepak Makan Malam Di Qali Grill Tapi Order Di Qasreena Cafe

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 338 hits
Tiba tiba macam pemburu makanan pulak sehari dua ni Tahu tahu sampai Melaka Tanpa merancang saja berjalan ke Melaka melawat adik anak buah yang datang di ILP Melaka Dalam masa yang sama adik anak buah dari Segamat pun datang menghantar misi...
Video Selalu Bawa Bekal Nasi Extra Tapi Makan Tak Habis Rupa Rupanya Warga Asing Ini

Video Selalu Bawa Bekal Nasi Extra Tapi Makan Tak Habis Rupa Rupanya Warga Asing Ini

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 219 hits
Seorang pengguna TikTok mengaku rasa bersalah berikutan mempunyai persepsi negatif terhadap rakan sekerjanya yang merupakan warganegara asing Kisahnya bermula apabila warga asing ini sering kali membawa bekal nasi yang berlebihan namun nasi...
Rindunya Nak Bercuti Tapi Takut Jom Cuba 5 Cara Mengubatinya

Rindunya Nak Bercuti Tapi Takut Jom Cuba 5 Cara Mengubatinya

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 233 hits
Tentu ramai yang rasa rindu nak pergi bercuti kan Bila dah dapat kelonggaran sedikit nie ada yang memanfaatkan sepenuhnya Ternyata musibah Covid 19 banyak merubah perjalanan hidup kita Tak pasti bilakah segalanya akan kembali pulih seperti ...
Mula Mula Mengantuk Lepas 5 Minit Tya Ariffin Bimbang Tapi Teruja Anak Dah Sekolah

Mula Mula Mengantuk Lepas 5 Minit Tya Ariffin Bimbang Tapi Teruja Anak Dah Sekolah

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 145 hits
Ibu mana yang tidak bimbangkan anak anaknya bila mana kembali ke sekolah di musim Covid 19 ini Namun bertawakal pada Allah disamping mengamalkan SOP adalah langkah terbaik Bagi Tya Ariffin dia turut merasa bimbang namun begitu teruja untuk ...
Resepi Telur Bungkus Letak Isi Ayam Tumis Simple Je Tapi Sedap

Resepi Telur Bungkus Letak Isi Ayam Tumis Simple Je Tapi Sedap

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 296 hits
Telur bungkus berinti isi ayam tumis antara lauk mudah dan menjadi kegemaran ramai Bahan bahannya sangat ringkas namun sangat enak Kalau ke kedai makan menu ni antara yang paling banyak dipesan pelanggan Terasa nak makan tengahari dengan me...
Najib Tidak Mengadu Pulangkan Rm42 Juta Tapi Guna Dana Ikut Keinginan Hakim

Najib Tidak Mengadu Pulangkan Rm42 Juta Tapi Guna Dana Ikut Keinginan Hakim

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 159 hits
malaysiakini comDiterbitkan Dec 8 2021 7 01 PMBekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak mengembalikan dana RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd yang dikreditkan secara salah ke akaunnya sebaliknya telah menggunakannya kata Mah...
Lirik Manis Tapi Bukan Gula Jihan Audy

Lirik Manis Tapi Bukan Gula Jihan Audy

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 184 hits
pertama sa lihat ko tersenyum apele sa kagumdan sa tra bisa macam sa mo kenal koyang manis tapi bukan gulako macam beda okeyyyjang taputar tlalu banyakko tuh manis skali eeeahh pele sa mo curi ko pu lovesumpah ini tara tipuuujang ko ragu ee...
Jangan Bersangka Sudah Beriman

Aku Menyesal Kahwin Dengan Warga Asing Enggan Tunaikan Nafkah Sebab Tak Tahu

For Winning Games Slot Gacor123 Apply Strategies

Alliance Bank Rakan Mytaman Untuk Meluaskan Kebolehcapaian Kad Kredit Maya Kepada 150 000 Pengguna

Laporan Dosm Inflasi Malaysia Naik 2 Mei 2024

Kak Jane Pergi Selamanya

Pakar Tak Semestinya Tinggi Kelulusan Akademik

Bila Allah Tarik Nikmat Ibadah



10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli

6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu


Nangka Madu Dari Kebun

Data Driven Decisions For Success

Kkm Digesa Jangan Mengetepikan Pemegang Taruh Kosmo 25 06 2024

Ppim Dakwa Kkm Ketepikan Pakar Dalam Pindaan Akta Perubatan Utusan Malaysia 26 06 2024

Aktiviti Sesi Libat Urus Tnb Bersama Ppim Ppim 26 06 2024

Drama Salju Rindu