Tak Berbaloi Guna Paksaan Nak Anak Belajar Teknik Kena Tepat Baru Anak Tarik Minat Nak Belajar


Ibu dan bapa mana yang tidak mahu melihat anaknya berjaya dan mampu menguasi pelbagai ilmu dengan baik. Namun semua kemahuan dan keinginan kita pastinya tidak dapat bergolek tanpa usaha dari kita sendiri dan anak.
Namun paksaan bukanlah jalan terbaik bagi menarik minat anak belajar, lebih-lebih sistem pembelajaran PdPR yang mencabar minda. Ada trik yang mak ayah boleh lakukan. Ini tip yang dikongsikan oleh OT, Pn Ayesha Sairi.

Tips untuk Menarik Minat Anak Belajar. Tips no 4 ramai yang terlepas pandang.
Ada seorang bapa yang bertanya soalan ini kepada saya. Katanya dia sudah banyak belikan mainan untuk menarik perhatian anak untuk belajar. Tetapi masih gagal.
Mungkin ada ibubapa di luar sana yang turut mengalami masalah yang sama. Segala kemudahan sudah disediakan. Segala edutoys sudah dibelikan. Tetapi anak masih kekal tidak menunjukkan minat untuk belajar.
Saya kongsikan tips yang ibubapa boleh gunakan mengikut kesesuaian anak. Target umur 9 tahun ke bawah.

1) Kenal pasti gaya pembelajaran anak.
* Ada banyak gaya pembelajaran tetapi terdapat tiga yang utama: visual, auditori dan kinestatik.
* Setiap anak mempunyai gaya pembelajaran yang berbeza. Sesuaikan aktiviti mengikut gaya pembelajaran anak.
2) Keluarkan mainan mengikut objektif yang hendak dicapai.
* Mainan yang terlampau banyak hanya akan menggangu tumpuan anak. Sekejap dia nak main yang ini, sekejap nak yang itu. Akhirnya pembelajaran anak tidak ke mana.
* Pilih tiga mainan yang boleh capai objektif pada hari itu. Selepas itu, panggil anak dan berikan anak autoriti untuk memilih satu mainan sahaja
* Ini bukan kedekut, tetapi kita nak pastikan kesesuaian mainan dan mengikut minat anak.

3) Pelbagaikan aktiviti dalam menarik minat belajar
* Anak belajar tak semestinya dia kena duduk di atas kerusi dan siapkan lembaran kerja/ worksheet. Nak meniarap boleh, nak tampal worksheet di atas dinding pun boleh.
* Kalau aktiviti menulis, boleh minta anak menulis menggunakan kapur di atas tar/lantai bersimen. Sambil anak bermain lego, boleh minta anak bentukkan lego kepada huruf dan trace gunakan jari.
* Yang berminat dengan laptop atau handphone, boleh guna screen tersebut untuk anak menulis menggunakan jari. Tapi kena ingat, penggunaan gajet ni perlu ada kawalan ibubapa.

4) Kesediaan emosi anak untuk belajar
* Anak kita ada masanya sedang marah sebab kena kongsi mainan dengan adiknya sedangkan dia tak nak kongsi.
* Anak kita sedang letih sebab dia belum tidur siang lagi sedangkan dia bangun sangat awal pagi itu.
* Anak kita sedang sedih sebab dia panggil kita dari tadi untuk ajak main tapi kita sedang sibuk bagi adiknya mandi.
* Semasa emosi anak negatif ini, elakkan ajak anak belajar. Baiki emosi anak terlebih dahulu.
* Beri masa kepada anak untuk tukar emosi menjadi positif, Masa ini, kalau ajak anak main, objektif utama bukan belajar tetapi kepada nak bagi dia tukar mood kepada gembira dan ceria.
* Apabila anak dalam mood negatif, pasti anak akan reject bila kita ajak dia belajar.
* Anak mungkin merajuk, tolak alatan belajar, bahkan lebih teruk lagi mungkin menjerit dan protes secara secara fizikal.
* Kita pula mungkin salah faham. Kita beranggapan anak protes kerana dia tidak suka dan tidak berminat untuk belajar

5) Gunakan sistem ganjaran
* Setiap orang sukakan penghargaan dan pujian. Berikan pujian kepada anak, puji di hadapan abah, kakak, dan kalau ada video call nenek, pun boleh puji juga. Kembang semangkuk anak kita bila dipuji
* Boleh juga gunakan rewards chart untuk anak peroleh hadiah atau mainan atau makanan kegemarannya.
Itulah lima tips yang saya nak kongsikan pada hari ini. Semoga membantu ibubapa untuk mengajak anak belajar dalam cabaran ber PDPR.
Menarik: Ini Pilihan Karbohidrat & Protein Buah Sayur Yang Boleh Diberikan Pada Bayi 6- 8 Bulan

Tinggal lagi 6 hari sahaja webinar Mama Tak Penat Susukan Anak akan berlangsung. Tahniah & terima kasih admin ucapkan kepada 1000 orang yang sudah mendaftar sebagai peserta webinar terbesar ini.
Mohon semua peserta untuk join Telegram Group Mama Tak Penat Susukan Anak di https://t.me/joinchat/a_u8xHQS-09mZDA1 kerana kita akan update segala info, itinerary webinar, pemenang cabutan bertuah, cara nak menang hadiah kuiz semasa webinar. Jadi penting ya untuk semua peserta join Telegram webinar.
Bagi yang belum daftar sebagai peserta webinar, anda boleh daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ kemudian terus join grup Telegram webinar ya.

Mama jom rileks jap, klik link NI!
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Tak Berbaloi Guna Paksaan Nak Anak Belajar, Teknik Kena Tepat, Baru Anak Tarik Minat Nak Belajar! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-berbaloi-guna-paksaan-nak-anak-belajar-teknik-kena-tepat-baru-anak-tarik-minat-nak-belajar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Motosikal Kena Tarik Anak Baru Keluar Penjara Belasah Ibu

Motosikal Kena Tarik Anak Baru Keluar Penjara Belasah Ibu

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 257 hits
Timbalan Ketua Polis Daerah Sibu Collin Babat berkata suspek yang di luar kawalan bertindak memukul ibunya menggunakan kerusi plastik PETALING JAYA Seorang lelaki yang baru keluar penjara dikatakan membelasah ibunya menggunakan kerusi plast...
Anak Belasah Ibu Kandung Guna Kerusi Plastik Angkara Motosikal Di Tarik Pihak Kedai

Anak Belasah Ibu Kandung Guna Kerusi Plastik Angkara Motosikal Di Tarik Pihak Kedai

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 182 hits
Seorang lelaki dipercayai memukul ibu kandungnya yang berusia 68 tahun sehingga cedera angkara motosikalnya ditarik oleh pihak kedai Insiden cemas itu berlaku di sebuah rumah panjang yang terletak di Sibu Sarawak pada jam sekitar 10 malam M...
Anak Selalu Sorokkan Remote Jenuh Nak Cari Tip Ayah Ini Ikat Guna Tali Menarik

Anak Selalu Sorokkan Remote Jenuh Nak Cari Tip Ayah Ini Ikat Guna Tali Menarik

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 278 hits
Bila ada anak kecil anak bermain rumah bersepah tu biasa Selain itu yang boleh buat ibu ayah kena tarik nafas lebih adalah bila nak mencari remote televisyen atau aircond yang tiba tiba tak dapat dikesan Kadang tu habis satu tempat cari ali...
Pakar Kongsi 8 Fakta Penting Tentang Anak Lelaki Baru Senang Nak Handle

Pakar Kongsi 8 Fakta Penting Tentang Anak Lelaki Baru Senang Nak Handle

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 324 hits
Orang orang tua selalu cakap kalau ada anak lelaki cabaran untuk menguruskan mereka agak berbeza berbanding anak perempuan Hal ini kerana anak lelaki lebih cenderung dengan aktiviti lasak dan sentiasa bertenaga serta aktif dalam melakukan s...
Memang Ada Rasa Nak Give Up Susukan Anak Kepayahan Yang Berbaloi Tasha Manshahar Kongsi Cerita

Memang Ada Rasa Nak Give Up Susukan Anak Kepayahan Yang Berbaloi Tasha Manshahar Kongsi Cerita

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 384 hits
Perjalanan menyusukan anak memang tidak mudah Memerlukan kesabaran yang tinggi untuk menjayakan penyusuan dengan baik dan lancar Sama seperti kita Tasha Manshahar juga mengakui pengalamannya menyusukan anak sulungnya Muammar tidak mudah Mal...
Baby Nak Keluar Baru Dapat Masuk Bilik Bersalin Issey Syukur Dapat Sambut Kelahiran Anak

Baby Nak Keluar Baru Dapat Masuk Bilik Bersalin Issey Syukur Dapat Sambut Kelahiran Anak

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 280 hits
Penantian penyampai radio Issey Fazlisham selama sembilan bulan untuk bergelar ayah akhirnya membawa kegembiraan bila mana isteri tercintanya Noor Aimi Jamel selamat melahirkan bayi lelaki mereka semalam Lebih manis lagi bila mana anak pert...
Cara Mudah Guna Jendela Nak Tahu Coverage Telco Mana Yang Paling Kuat Di Tempat Anda

Cara Mudah Guna Jendela Nak Tahu Coverage Telco Mana Yang Paling Kuat Di Tempat Anda

papar berkaitan - pada 20/8/2021 - jumlah : 343 hits
JENDELA Map adalah pusat sehenti untuk rakyat dengan menyediakan pelbagai kemudahan untuk menyemak liputan rangkaian menghantar maklum balas dan permohonan perkhidmatan baharu daripada penyedia perkhidmatan Semua maklum balas yang dihantar ...
Nak Anak Bijak Biasakan Makan Ikan Berbanding Ayam Sekurangnya Seminggu 2 Kali

Nak Anak Bijak Biasakan Makan Ikan Berbanding Ayam Sekurangnya Seminggu 2 Kali

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 292 hits
Biasakan anak kita dengan ikan berbanding ayam daging sotong udang dan lauk pauk yang lain Pastikan sekurang kurangnya 2 kali seminggu mesti kena ada menu ikan Kalau lebih lagi bagus Kenapa pentingnya bagi anak makan ikan berbanding lauk la...
Minah Salleh Teruja Kesedapan Buah Manggis Bila Dia Guna Pis4u Nak Pot0ng

Minah Salleh Teruja Kesedapan Buah Manggis Bila Dia Guna Pis4u Nak Pot0ng

papar berkaitan - pada 21/8/2021 - jumlah : 219 hits
Buah buahan tropika sememangnya cukup unik Dari segi rupa rasa dan cara untuk menikmatinya Di Malaysia sendiri antara buah buahan yang digemari ramai adalah durian nanas kelapa manggis rambutan dan banyak lagi Bila tibanya musim buah buahan...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment