Tak Berani Pecat 10 Mp Bn Adakah Zahid Takut Hilang Jawatan Tpm


agendaily.com13/01/2023
Pengerusi PH Datuk Seri Anwar Ibrahim pastinya akan menyokong anak muridnya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kekal sebagai Presiden UMNO demi survival politik dan kerusi Perdana Menteri yang telah lama diidam-idamkan.
Sudah terbongkar sudah siapa 10 Ahli Parlimen UMNO-Barisan Nasional (BN) yang menandatangani surat akuan berkanun (SD), tetapi mengapa tidak berani pecat pula?

Jika sebelum ini UMNO boleh memecat pemimpin veteran seperti Datuk Seri Shahidan Kassim dan Tan Sri Annuar Musa tetapi kenapa kini takut pula hendak memecat 10 MP yang didakwa menyokong Pengerusi Perikatan Nasional (PN), Tan Sri Muhyiddin Yassin selepas Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15).

Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata sudah memaafkan tindakan 10 MP tersebut tetapi adakah ahli UMNO masih mahu mempercayai kata-kata Presiden UMNO itu yang sudah banyak kali cakap berbelit-belit.

Penipuan terbesar dilakukan adalah apabila Zahid sendiri melanggar ketetapan parti yang memutuskan ‘No Anwar, No DAP’, sebaliknya kini bekerjasama dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan juga DAP untuk membentuk kerajaan campuran.

Ternyata dakwaan sebelum ini Zahid mempunyai hubungan istimewa dengan cikgunya, Anwar bukan palsu malah adalah realiti sebenar.

Jika benar 10 MP UMNO-BN tersebut melanggar disiplin parti, Zahid sepatutnya mengambil tindakan berani dengan memecat mereka semua kerana ia boleh dianggap satu pengkhianatan kepada parti tersebut.

Pengkhianat dalam UMNO perlu dibersihkan dan jika tidak diambil tindakan, dibimbangi selepas ini kekalahan lebih teruk bakal dihadapi dalam PRU-16 nanti.

Tindakan memaafkan 10 MP tersebut memperlihatkan betapa lemahnya Zahid yang dilihat tidak berani mengambil tindakan tegas terhadap ahli UMNO yang ingkar dan tidak patuh arahan parti.

UMNO tidak boleh menyimpan terlalu lama ahli-ahlinya yang dianggap pengkhianat kerana ia akan menjadi barah kepada parti, ia terbukti semasa PRU-15 lalu kerana kelewatan mengambil tindakan mengakibatkan UMNO mengalami kekalahan terburuk dalam sejarah negara.

Bukannya Zahid tidak tahu sebelum PRU-15 lalu siapa pengkhianat dalam parti yang tidak mengikut arahannya, malah boleh pula menjalin kerjasama dengan pihak musuh.

Pendedahan 10 MP tersebut oleh Zahid tidak memadai jika tiada tindakan tegas diambil, bagaimanapun adakah ada keberanian untuk memecat mereka tersebut?

Namun, ia sesuatu yang mustahil dapat dilakukan Zahid untuk memecat semua 10 MP tersebut kerana UMNO-BN kini tidak memiliki jumlah kerusi yang banyak berbanding parti lawan yang lain.

Untuk rekod, UMNO-BN kini hanya memiliki 30 kerusi Parlimen selepas PRU-15 lalu dan sekiranya 10 orang dipecat ia akan menyebabkan tinggal 20 MP yang menyokong kerajaan campuran dengan Pakatan Harapan (PH).

Selepas bekerjasama dengan Anwar dan DAP, nampaknya Zahid mendapat manfaat dan untung paling banyak walaupun masih sedang berdepan kes mahkamah, malah diberikan jawatan kedua tertinggi dalam kerajaan campuran.

Sebelum ini, semasa Muhyiddin dan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menjadi Perdana Menteri, Zahid tidak langsung berpeluang dilantik dalam Kabinet tetapi sebaliknya apabila menyertai kerajaan campuran PH-DAP, beliau diberikan jawatan Timbalan Perdana Menteri.

Ganjaran jawatan tersebut diberikan kepada Zahid memandangkan kejayaannya memujuk semua MP UMNO-BN untuk mengikut cakapnya untuk menyertai kerajaan campuran dan menyokong Anwar menjadi PM Ke-10.

Jika Zahid selepas PRU-15 mengambil keputusan untuk menyokong kerajaan PN,mustahil sama sekali beliau akan dilantik ke dalam barisan Kabinet.

Berbeza dengan Anwar, ternyata kasih sayang cikgu dan anak murid masih ada, jadi jawatan Timbalan Perdana Menteri diberikan kepada Zahid.

Jawatan Timbalan Perdana Menteri amat penting dan berharga kepada Zahid tatkala kes mahkamahnya masih sedang berjalan ketika ini.

Zahid pastinya tidak mahu kehilangan jawatan penting tersebut dan tidak mahu mengambil risiko tinggi dengan memecat 10 MP UMNO-BN yang didakwa tidak menyokong tindakannya untuk bekerjasama dengan Anwar dan DAP.

Jika dipecat 10 MP UMNO-BN, ia menyaksikan tinggal 20 sahaja baki wakil UMNO-BN dalam kerajaan campuran PH-BN dipimpin Anwar.

Apabila tinggal 20 sahaja MP dalam kerajaan, UMNO akan menjadi parti paling lemah dalam kerajaan campuran Anwar dan pastinya ia perkara yang mahu dielakkan Zahid daripada berlaku.

Jadi, tidak hairanlah jika Zahid tidak akan berani mengambil tindakan memecat semua 1O MP UMNO-BN tersebut kerana ia juga berisiko besar akan menyebabkan dirinya kehilangan jawatan Timbalan Perdana Menteri.

Langkah memaafkan 10 MP UMNO-BN tersebut hanya lakonan dan drama semata-mata kononnya mahu menonjolkan sikap pemaaf Zahid walaupun realitinya sangat marah dan tidak dapat menerima tindakan tersebut yang dianggap mengkhianati parti.

Disinilah ahli UMNO dan orang ramai dapat menilai samada Zahid sebenarnya tidak berani memecat 10 MP tersebut demi menjaga jawatan Timbalan Perdana Menterinya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/01/tak-berani-pecat-10-mp-bn-adakah-zahid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mustahil Zahid Hamidi Boleh Kalah Kenapa Perlu Takut Dengan Lawan Yang Tiada Jawatan

Mustahil Zahid Hamidi Boleh Kalah Kenapa Perlu Takut Dengan Lawan Yang Tiada Jawatan

papar berkaitan - pada 6/1/2023 - jumlah : 110 hits
Ikut logik dan hukum akal dengan jawatan Timbalan Perdana Menteri yang disandangnya sekarang tiada sebab dan hampir mustahil Ahmad Zahid Hamidi tidak mampu mengekalkan jawatan Presiden UMNO yang sedang disandangnya Jawatan tersebut adalah n...
Sudah Dilantik Tpm Takkan Takut Jawatan Presiden Dipertandingkan Lagi

Sudah Dilantik Tpm Takkan Takut Jawatan Presiden Dipertandingkan Lagi

papar berkaitan - pada 11/1/2023 - jumlah : 122 hits
agendaily com11 01 2023Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bersama Timbalan Presiden Datuk Seri Mohamad Hasan pada sidang media Tiada alasan yang wajar untuk UMNO menyekat daripada jawatan Presiden dan Timbalan Presiden dibuka untuk...
Fungsi Tpm Lebih Tinggi Daripada Agong Dr Mahathir Sindir Zahid

Fungsi Tpm Lebih Tinggi Daripada Agong Dr Mahathir Sindir Zahid

papar berkaitan - pada 31/12/2022 - jumlah : 162 hits
Takpalah saya akan jaga cucu sekarang Lupakan saja perkara ini sindir Tun Dr Mahathir Mohamad berkaitan fungsi Yang di Pertuan Agong dan Timbalan Perdana Menteri mengikut Perlembagaan Persekutuan Apakah fungsi Timbalan Perdana Menteri lebih...
Kalau Hishammudin Dilabel Pengecut Cuba Halang Jawatan Presiden Umno Ditandingi Juga Jadikan Zahid Hamidi Sama Pengecut

Kalau Hishammudin Dilabel Pengecut Cuba Halang Jawatan Presiden Umno Ditandingi Juga Jadikan Zahid Hamidi Sama Pengecut

papar berkaitan - pada 3/1/2023 - jumlah : 69 hits
Berdasarkan rekod sejarah Zahid Hamidi adalah pemimpin yang berani dan tidak pernah kalah apabila bertanding dalam UMNO di peringkat pusat Beliau berani bertanding jawatan Ketua Pemuda UMNO pada 1996 walaupun lawannya ketika itu ada yang be...
Zahid Hamidi Ubah Pendirian Takut Pertandingan

Zahid Hamidi Ubah Pendirian Takut Pertandingan

papar berkaitan - pada 13/1/2023 - jumlah : 139 hits
Semalam lain hari ini lain itulah gambaran yang boleh disimpulkan nengenai pendirian sebenar Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi mengenai pertandingan dua jawatan tertinggi dalam parti itu Ketika bertembung dengan Khairy Jamaluddin di WTCKL se...
Ertinya Jika Kepimpinan Umno Berubah Yang Bertukar Hanya Penyandang Jawatan Tpm Dan Bukan Pm

Ertinya Jika Kepimpinan Umno Berubah Yang Bertukar Hanya Penyandang Jawatan Tpm Dan Bukan Pm

papar berkaitan - pada 11/1/2023 - jumlah : 150 hits
Tanpa mengesahkan sama ada dirinya atau Hishammuddin Hussein yang benar benar akan bertanding jawatan Presiden UMNO bekas Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin tampil memberi komitmen sokongannya yang berterusan kepada Anwar Ibrahim selaku Pe...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja

Bekas Pemain Import Liga M Antara Ditahan Dalam Op Kutip

Huawei Pura 70 Series

Operator Tidak Berlesen Lupus Sisa Secara Haram Swcorp Negeri Sembilan