Tak Ambil Langsung Minyak Kelapa Dara Ibu Ini Kongsi Tip Bersalin Tanpa Koyakan


Perkara yang paling menakutkan ibu-ibu ketika bersalin adalah koyakan. Ngeri betul bila dengar nak melahirkan anak sehingga terkoyak. Setiap kelahiran kebanyakan akan melibatkan pada perineum akibat regangan kulit, episiotomi dan penggunaan alat bantuan semasa proses kelahiran berlaku.
Namun ada juga yang tidak mengalami sebarang koyakan ketika proses bersalin. Banyak tip yang boleh dilakukan atau dicuba untuk mengelak berlakunya koyakan ketika bersalin. Puan Nur Mudzalifah Chacha sudi berkongsi pengalamannya dan beberapa tip untuk memudahkan proses bersalin.
Hi ibu-ibu. saya selamat melahirkan baby boy seberat 3.3kg secara normal tanpa koyak dan jahitan. anak pertama, lahir cukup bulan 40weeks 1 day, syukur sangat. lahir pada 14/4/2020. harap mommy-mommy yang lahirkan anak bulan ni dengan bulan depan dipermudahkan.
Saya kongsi sedikit pengalaman bersalin yang saya lalui. Pukul 11 malam mula rasa sakit kontraksi (kontraksi palsu) so boleh tahan lagi tapi dah tak boleh stop sampailah ke subuh jam 4pagi.
Saya mula tak tahan, perut memulas, sakit pinggang dari belakang tak boleh bawa bincang. Mak dan kakak pun suruh encik suami bawa hospital.
Sampai di hospital, check bukaaan dah 3cm. Terus admit wad, dalam wad tu tahan sakit kontraksi ja. Hanya Allah sahaja tauu sakitnya macam mana. Jam 7 pagi dah tak boleh tahan dah. Terlalu sakit! Minta nurse check bukaan, bukaan da 7cm pagi tu. Nurse suruh masuk labor room dan rest kat dalam. Dalam labor room tu tahan sakit kontraksi lagi tunggu bukaan sampai 10cm, tapi saya dah start meneran bukaan 9cm.
Maka bermulalah perjuangan seorang ibu melahirkan, sakit tu memang sakit. Tapi saya bersyukur dalam labor room tu tak lama bila dah mula meneran, nurse puji juga lah pandai meneran, curi nafas.
Masa dalam wad saya tak putus-putus berdoa semoga dimudahkan, zikir tak putus-putus saya baca.
Saya tetap berjalan walaupun sakit, tapi berjalan masa kontraksi berhenti. kontraksi saya sakit dalam 45-50saat dan makin lama naik sampai 1minit.

Saya shared apa saya amalkan sepanjang mengandung
Masa kandungan 5 bulan sampai 9 bulan saya amalkan minum air kelapa muda(tanpa gula/ice) , air kelapa bukan hari2 ya sis, saya minum seminggu tu dalam 2/3kali mcm tu… Saya banyak buat exercise seperti Squat/Ketuk ketampi/berjalan kaki. Saya tak ambil langsung minyak kelapa dara semua tu.
Masa kontraksi sakit jangan putus-putus baca zikir yunus dan tarik nafas melalui hidung keluar dari mulut supaya tak ada rasa meneran. Kalau dapat, masa kontraksi tak sakit, berjalan kalau boleh jangan duduk mencangkung sebab nurse kata tu lagi buat kepala baby lambat turun. masa kontraski sakit stop!!
Yang paling saya sarankan sis buat, try belajar bernafas! Banyak kat youtube, belajar cara teknik bernafas masa kontraksi dan teknik masa melahirkan. Curi nafas. Jangan sekali angkat punggung masa meneran/please praktis mommy-mommy! Dan kena pandai meneran yaa.. bukan setakat nafas ja tapi kena meneran tauu mommy-mommy. Mommy-mommy kena kuat semangat pastikan ada makan sebelum masuk labor room, sebab kita perlukan tenaga 200%. Saya sebelum masuk labor room saya makan kurma ja.
Tak ada yang mustahil boleh cuba, kita iktiar! Saya boleh apa lagi mommy-mommy semua. Yang penting kena kuat semangatt okayy!!! Pastikan tenaga banyakk masa tu!! Mana-mana pon tak ada masalah bersalin normal/czer/ normal vacuum/induced tu rezeki masing-masing, dah takdir kita mcm tu. kita cuma berdoa untuk dimudahkan bersalin.
Terima kasih juga kepada nurse-nurse Di Hospital Kota Belud,Sabah kerana banyak memberi semangat juga.
The post “Tak Ambil Langsung Minyak Kelapa Dara” Ibu Ini Kongsi Tip Bersalin Tanpa Koyakan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-ambil-langsung-minyak-kelapa-dara-ibu-ini-kongsi-tip-bersalin-tanpa-koyakan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kongsi Foto Pegang Perut Ini Penampilan Terkini Bakal Ibu Fazura Tarik Perhatian Semua

Kongsi Foto Pegang Perut Ini Penampilan Terkini Bakal Ibu Fazura Tarik Perhatian Semua

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 695 hits
Memuat naik sekeping foto terkininya di Instagram penampilan terkini penyanyi dan pelakon Fazura nyata menarik perhatian ramai Kongsi Foto Pegang Perut Ini Penampilan Terkini Bakal Ibu Fazura Tarik Perhatian Semua
5 Kelebihan Minyak Zaitun Untuk Ibu Mengandung

5 Kelebihan Minyak Zaitun Untuk Ibu Mengandung

papar berkaitan - pada 31/5/2020 - jumlah : 750 hits
5 Kelebihan Minyak Zaitun Untuk Ibu Mengandung Assalamualaikum Minyak zaitun adalah minyak yang paling banyak kebaikannya seperti yang telah tertulis dalam hadis Al Quran sesiapa saja yang mahu sihat maka minumlah minyak zaitun setiap hari ...
Kebaikan Minyak Kelapa Sawit Merah

Kebaikan Minyak Kelapa Sawit Merah

papar berkaitan - pada 27/5/2020 - jumlah : 1177 hits
Minyak kelapa sawit adalah minyak yang terhasil daripada buah kelapa sawit atau nama saintifiknya Elaeis guineensis yang asalnya dari Barat Daya Afrika Anggaran jumlah minyak yang dihasilkan daripada 100kg buah kelapa sawit adalah 23kg miny...
Wanita Kongsi Pengalaman Bersalin Di Andorra Women Children Hospital Layanan Superb

Wanita Kongsi Pengalaman Bersalin Di Andorra Women Children Hospital Layanan Superb

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 549 hits
Hospital ini juga adalah milik orang Islam small Cover image via YayaSuhaimi Facebook span span small Buat para ibu yang baru pertama kali mengandung mungkin banyak perkara perlu dititikberatkan termasuklah tempat bersalin a href https imag...
Isteri Tunggu Hari Nak Bersalin Saharul Ridzwan Kongsi Surah Pilihan Untuk Persiapan Sambut Anak Bakal Lahir

Isteri Tunggu Hari Nak Bersalin Saharul Ridzwan Kongsi Surah Pilihan Untuk Persiapan Sambut Anak Bakal Lahir

papar berkaitan - pada 11/6/2020 - jumlah : 374 hits
Kelahiran bayi baru pastinya menjadi saat yang ditunggu tunggu oleh setiap pasangan Seperti juga pelakon Saharul Ridzwan dan isteri tercinta Qaabila Deena Amir yang menghitung hari menantikan kelahiran cahaya mata kedua mereka Dalam hantara...
Sambutlah Tangan Ibu Ayah Ya Sayang Sakit Bersalin Belum Hilang Anak Pula Dijemput Ilahi

Sambutlah Tangan Ibu Ayah Ya Sayang Sakit Bersalin Belum Hilang Anak Pula Dijemput Ilahi

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 314 hits
Setiap orang ujiannya lain lain Tak kira dalam apa situasi sekalipun hanya Allah yang tahu Ada yang diberi ujian anak sakit kehilangan anak selepas dilahirkan atau macam macam lagi Bagi kita yang masih bernasib baik dan diberikan kesenangan...
Keliru Nak Sediakan Makanan Pejal Untuk Anak Umur 6 Bulan Ibu Ni Kongsikan Tip Menu Sihat Sedap

Keliru Nak Sediakan Makanan Pejal Untuk Anak Umur 6 Bulan Ibu Ni Kongsikan Tip Menu Sihat Sedap

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 473 hits
Apabila anak menghampiri usia 6 bulan keterujaan pastinya untuk menyediakan makanan pejal buat bayi Namun dalam rasa teruja terselit rasa ragu ragu untuk menggabungkan makanan tertentu agar serasi dengan bayi kita Tip dan resipi yang dikong...
Budak Perempuan Terkunci Dalam Kereta Ketika Ibu Mengisi Petrol

Budak Perempuan Terkunci Dalam Kereta Ketika Ibu Mengisi Petrol

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 265 hits
Astro Awani Anggota bomba cuba membuka pintu kereta berkenaan dalam kejadian di stesen minyak di Sungai Limau Lunas pagi tadi Foto JBPM KULIM Seorang kanak kanak perempuan berumur setahun empat bulan terperangkap di dalam kereta di sebuah s...
Kelopak Mata Sampai Terbelah Ibu Dedah Pengalaman Ngeri Anak Jadi Mangsa Cakaran Kucing

Kelopak Mata Sampai Terbelah Ibu Dedah Pengalaman Ngeri Anak Jadi Mangsa Cakaran Kucing

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 320 hits
Kucing sentiasa menjadi pilihan utama bagi ramai orang untuk dijadikan haiwan peliharaan Ia dikenali dengan sifatnya yang manja dan telatah yang sentiasa mencuitkan hati sesiapa sahaja Walau bagaimanapun kecomelan dan manja bukanlah hanya s...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

There Is An Awakening

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

App Inarah

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Masih Beraya



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Al Qur An Sebagai Obat Dan Faktor Yang Mempengaruhi Berhasilnya Ruqyah

Untukmu Shayang

Pesanan Buat Sang Suami

Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja

More Than Pools Patios Eric Curtis Landscape Architecture Designs For Life