Tak Ada Drama Air Mata Anak Jadi Seronok Pergi Sekolah Ini Cara Negara Jepun Main Psikologi Anak


Setiap kali memasuki sesi persekolahan baru, ada anak-anak kecil kita yang menangis dan hal ini sudah menjadi kebiasaan di negara kita. Walaupun sekolah sudah memasuki minggu ke tiga, namun masih ada anak kecil kita yang masih lagi menangis di pintu pagar sekolah dan merasa tidak selesa.
Apa yang membuatkan anak kecil kita asyik menangis? Hal ini perlu dikaji. Namun satu hal yang anda perlu tahu, negara Jepun sudah mempersiapkan lebih awal mengenai psikologi anak kecil mereka yang bakal melangkah ke sekolah. Boleh dikatakan, pelajar baru yang menangis tidak pernah wujud di Jepun. Bagaimana?
Ini yang dikongsikan oleh pengguna facebook, Zunita Ramli. Wajar kita teladani.

Mungkin ada yang tertanya-tanya, macam mana suasana sesi persekolahan hari pertama di Jepun? Di Jepun, sesi persekolahan lepas cuti panjang biasanya bermula pada hari Khamis. Iya, hari Khamis bukan Isnin.
Macam pelik kan, kenapa mula Khamis?
Kenapa tak Isnin?
Ikutkan nanti sekolah dua hari je, Khamis, Jumaat, lepas tu Sabtu, Ahad dah cuti balik. Kalau mula Isnin sampai Jumaat tu, tak payah la basuh baju sekolah banyak kali kan? Kenapa?

Haa.. Banyak sebab sebenarnya, tapi salah satu sebabnya adalah psikologi.
Secara psikologinya, lepas cuti panjang budak-budak biasanya “liat” dan hilang momentum nak ke sekolah. Ye lah, cuti lama kan.
Lagi-lagi bila terpaksa mulakan rutin baru, kena bangun awal pagi dan sebagainya jadi nak kurangkan impak perubahan rutin baru tu, sekolah dimulakan pada hari Khamis.

Bermakna, mereka sekolah dua hari je Khamis Jumaat lepas tu cuti. Kira macam nak bagi fasa perubahan murid dari cuti panjang ke sesi sekolah tu tak berapa drastik lah.
Lagi pula, sesi persekolahan Khamis dan Jumaat tu pun biasanya sekolah separuh hari je. Waktu ni murid tak belajar pun, diorang biasanya dibiarkan bermain dan suai kenal dengan kawan-kawan baru, cikgu, dan sebagainya. Jadi biasanya hari pertama persekolahan ni, budak memang suka lah sebab dapat main dan jumpa kawan-kawan.
Bermakna, psikologi “seronok pergi sekolah” dah diterapkan dari hari pertama sesi persekolahan lagi, jadi tak ada isu lah untuk pelajar ke sekolah bagi minggu seterusnya.

Selain tu untuk pelajar baru Tahun Satu, biasanya mereka dah dijemput beberapa kali ke sekolah tu sebelum tu, bagi biasakan mereka dengan suasana kat sekolah baru tu nanti.
Contohnya pada Hari Sukan sekolah, pelajar yang akan bersekolah Darjah Satu di sekolah tersebut akan dijemput untuk sertai Hari Sukan.
Sekolah juga akan disediakan acara untuk mereka sertai. Jadi bila ada aktiviti macam ni, mereka dah rasa tak asing dekat sekolah baru tu nanti. Sebab dah kenal kawan-kawan, dah tahu suasana sekolah macam mana dan sebagainya.

Jadi saya kira secara psikologinya, budak-budak ni dah rasa seronok nak masuk Darjah Satu nanti. Sebab tu kalau tengok dekat Jepun, agak jarang budak Darjah Satu menangis masa hari pertama persekolahan. Persediaan psikologi anak-anak untuk ke sekolah, dah dibuat jauh lebih awal.
Nampak simple, tapi ia beri impak besar. Bila murid seronok ke sekolah, secara tak langsung akan kurang masalah ponteng, pelajar lebih fokus, semangat dan sebagainya.
Begitulah.
Menarik: Sebak Gembira Ragam 5 Anak Selebriti Ke Sekolah, Semua Comel-Comel Belaka!

Nak beri didikan agama pada anak-anak biarlah sejak mereka kecil. Ajarkan anak solat dengan cara simple dan anak mudah ‘tangkap’, baru dia teruja. Ketahui macam mana nak latih anak solat secara fun, jom daftar ke Kem Solat Anak: Mudah, Seronok & Berkesan sekarang! Klik https://toko.ideaktiv.com/product/kem-solat-anak/

Ramadan kali ini lebih istimewa bersama Pa&Ma Superb Huffaz. Nantikan bacaan doa dan surah pilihan dari anak-anak Genius Aulad bermula 3 April ini! Saksikan setiap hari jam 7.00 malam di Facebook Majalah Pa&Ma.
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Tak Ada Drama Air Mata, Anak Jadi Seronok Pergi Sekolah, Ini Cara Negara Jepun Main Psikologi Anak! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-ada-drama-air-mata-anak-jadi-seronok-pergi-sekolah-ini-cara-negara-jepun-main-psikologi-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Comelnya Dia Rasa Air Tu Masin Pertama Kali Main Pasir Pantai Gelagat Anak Zahirah Macwilson Curi Perhatian

Comelnya Dia Rasa Air Tu Masin Pertama Kali Main Pasir Pantai Gelagat Anak Zahirah Macwilson Curi Perhatian

papar berkaitan - pada 24/3/2022 - jumlah : 134 hits
Selepas sembuh dari dijangkititi virus berbahaya Covid 19 pasangan selebriti Zahirah Macwilson bersama suami dan anaknya kini dilihat bercuti bersama keluarga ke Selatan tanah air Bukan hanya perkongsian gambar gambar menarik pasangan ini y...
Berdamailah Dengan Air Mata Anak Perasaan Bukan Untuk Dibaiki Dihilangkan

Berdamailah Dengan Air Mata Anak Perasaan Bukan Untuk Dibaiki Dihilangkan

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 112 hits
Perkara yang paling sukar untuk ibu ayah hadapi tentu sekali bila si kecil mula meragam tambah pula dengan aksi tantrumnya yang makin menjadi jadi Untuk bertenang dalam situasi ini agak sukar Menurut konsultan tangisan bayi ada beberapa per...
Konflik Drama Cinta Air Mata 6 C Drama Best Wajib Layan Tahun Ini

Konflik Drama Cinta Air Mata 6 C Drama Best Wajib Layan Tahun Ini

papar berkaitan - pada 22/3/2022 - jumlah : 196 hits
Hari hari kerja study mesti korang penat kan Now it s time untuk korang relaks dan chill chill sikit Korang boleh try tengok 6 series C Drama ni Penuh dengan kisah suka duka cinta drama dengan jalan cerita menarik Jangan cakap sis tak ajak ...
Anak Sengaja Tahan Mata Tak Nak Tidur Malam Cuba Cara Ini

Anak Sengaja Tahan Mata Tak Nak Tidur Malam Cuba Cara Ini

papar berkaitan - pada 6/4/2022 - jumlah : 143 hits
Berdepan situasi anak susah tidur malam pastinya boleh mewujudkan pelbagai masalah terutamanya berkaitan tumbesaran si kecil Namun usah bimbang kerana ada cara tidurkan anak yang susah tidur boleh anda cuba Mengapa anak susah tidur malam Si...
Waterworld I City Theme Park Anak Anak Memang Enjoy Habis Dapat Main Air Kat Sini

Waterworld I City Theme Park Anak Anak Memang Enjoy Habis Dapat Main Air Kat Sini

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 133 hits
Assalamulaikum Sambungan entry sebelumnya Staycation kami di Best Western i City selama 3 hari 2 malam Hari kedua membawa kami ke WaterWorld I City Kami masuk dengan guna All Day Happyness Pass Untung tau beli pakej dalam All Day Happyness ...
Anak Suka Makan Carrot Bukan Hanya Bagus Untuk Mata Tapi Ini Kelebihanya

Anak Suka Makan Carrot Bukan Hanya Bagus Untuk Mata Tapi Ini Kelebihanya

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 116 hits
Lobak merah dan mata adalah 2 perkara yang selalu dikaitkan bersama Malahan ia menjadi kepercayaan kebanyakan mommies di luar sana Tetapi betul ke makan lobak baik untuk penglihatan Propaganda lobak merah Lobak lazimnya dikatakan sebagai 1 ...
Hiburan Anak Sangat Lemah Lepas Balik Sekolah Guru Didakwa Rampas Bekal Paksa Puasa

Hiburan Anak Sangat Lemah Lepas Balik Sekolah Guru Didakwa Rampas Bekal Paksa Puasa

papar berkaitan - pada 6/4/2022 - jumlah : 138 hits
Sempena bulan Ramadan ini pasti ibu bapa mempunyai cara tersendiri untuk ajar anak mereka berpuasa bersama sama Bagaimanapun melalui hantaran pengguna di baru baru ini beliau berkongsikan kisah seorang ibu mendakwa anaknya pulang dari sekol...
Hiburan Dah Macam Ada Protes Gelagat Ibu Bapa Tunggu Anak Balik Sekolah Curi Perhatian

Hiburan Dah Macam Ada Protes Gelagat Ibu Bapa Tunggu Anak Balik Sekolah Curi Perhatian

papar berkaitan - pada 22/3/2022 - jumlah : 136 hits
Setelah sekian lama semalam menjadi salah satu detik kebahagian buat ibu bapa apabila anak anak sudah mula bersekolah seperti biasa kembali Untuk minggu yang pertama ini sudah semestinya ibu bapa tidak mahu melepaskan peluang menghantar ana...
Atasi Masalah Kulit Anak Anak Dengan Mengamalkan Cara Pemakanan Yang Sihat

Atasi Masalah Kulit Anak Anak Dengan Mengamalkan Cara Pemakanan Yang Sihat

papar berkaitan - pada 22/3/2022 - jumlah : 185 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada semua rakan rakan yang dikasihi sekalian Cuti sekolah telah pun bermula So apa perancangan ibu bapa untuk memenuhi masa lapang anak anak waktu cuti nie Mesti ana...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ