Tahfiz Terbakar Dna Pada Tong Gas Tak Sepadan Tertuduh Kata Polis


Bernama
Gambar Bernama.KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi di sini, yang mendengar perbicaraan kes pembunuhan 23 penghuni Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah diberitahu terdapat kesan DNA pada tong gas yang ditemukan di pusat tahfiz itu, dipercayai digunakan untuk membakar bangunan tersebut, 2 tahun lalu.

Pegawai Penyiasat Unit Siasatan Jenayah Terkelas (USJT) Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Inspektor Mohamad Fairol Abu Bakar berkata, DNA milik seorang lelaki itu diperoleh pada bahagian kepala paip tong gas itu.

Saksi pendakwaan ke-37 itu bagaimanapun berkata DNA itu tidak sepadan dengan kedua-dua lelaki yang merupakan tertuduh dalam kes pembunuhan itu.

“Berdasar laporan kimia, ya, benar (laporan DNA seorang lelaki telah ditemui dan ia tidak sepadan dengan kedua-dua tertuduh),” katanya ketika pemeriksaan balas peguam Haijan Omar yang mewakili kedua-dua tertuduh.

Perbicaran dilakukan di hadapan Hakim Datuk Azman Abdullah hari ini.

Fairol ketika kejadian bertugas sebagai Pegawai Penyiasat Jenayah, Bahagian Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Wangsa Maju.

Beliau bertanggungjawab mengendalikan barang kes berkaitan kebakaran itu termasuk yang diperoleh di tempat kejadian, daripada mangsa dan tertuduh.

Pada prosiding sama, saksi pendakwaan ke-38, Penolong Pegawai Perubatan di Jabatan Perubatan Forensik Hospital Kuala Lumpur, Muhd Yunus Muhamad Nor berkata pada hari kejadian beliau mendaftarkan semua 23 mayat mangsa kebakaran itu.

Yunus yang bertanggungjawab mendaftar, menerima dan menyerahkan mayat di Jabatan Forensik itu berkata semua mayat diterima dari 10.45 pagi hingga 12.30 tengah hari, pada hari yang sama kejadian kebakaran itu berlaku.

“Selepas pendaftaran selesai, saya serahkan mayat kepada pegawai perubatan untuk dibedah siasat,” katanya ketika pemeriksaan utama Timbalan Pendakwa Raya Nurakmal Farhan Aziz.

Saksi berkata bedah siasat ke atas semua mangsa dikendalikan 4 pegawai perubatan iaitu Dr S Kunasilan, Dr Nurliza Abdullah, Dr Siew Sheue Feng dan Dr Ahmad Hafizam Hasmi.

Dua remaja lelaki yang ketika kejadian berumur 16 tahun didakwa bersama-sama membunuh dan menyebabkan kematian 23 penghuni pusat tahfiz beralamat di Jalan Keramat Hujung, Kampung Datuk Keramat, Wangsa Maju antara 4.15 pagi dan 6.45 pagi pada 14 September 2017.

Kedua-dua tertuduh yang kini berumur 18 tahun masing-masing menghadapi 23 pertuduhan membunuh mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama, yang memperuntukkan hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Perbicaraan bersambung 18 Februari.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/01/tahfiz-terbakar-dna-pada-tong-gas-tak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mangsa Kebakaran Di Sepang Belum Bernikah Kata Polis

Mangsa Kebakaran Di Sepang Belum Bernikah Kata Polis

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 318 hits
Mangsa kebakaran di Sepang belum bernikah kata polis nbsp nbsp Dikemas kini 45 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 30
Dr Muhammad Atiullah Lapor Polis Isu Pas Terima Duit Umno

Dr Muhammad Atiullah Lapor Polis Isu Pas Terima Duit Umno

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 617 hits
Berani sungguhSAYA DAH BUAT LAPORAN POLIS DENGAN PERMOHONAN SUPAYA DIMAJUKAN KPD SPRM JUGA TENTANG TUDUHAN BAHAWA YB USTAZ NIK MUHAMMAD ABDUH PERNAH MENGAKU DIHADAPAN 40 SAKSI BAHAWA BELIAU PERNAH MENERIMA DUIT RASUAH DARI UMNO Laporan di b...
Individu Minta Polis Siasat Dakwaan Saksi Rakaman Audio Nik Abduh

Individu Minta Polis Siasat Dakwaan Saksi Rakaman Audio Nik Abduh

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 310 hits
Diterbitkan Hari ini 5 28 petangSeorang lelaki hari ini tampil membuat laporan polis berhubung tuduhan seorang pengguna Facebook mengenai rakaman audio yang didakwa melibatkan pemimpin PAS Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz Che Amir Farid Che...
Hina Dr Mahathir Polis Diminta Siasat Lokman Noor Adam

Hina Dr Mahathir Polis Diminta Siasat Lokman Noor Adam

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 296 hits
MALAYSIA GAZETTESatu laporan polis dibuat supaya siasatan terhadap anggota Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Lokman Noor Adam kerana memfitnah serta menghina Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad serta ibu bapa negarawan itu LANGKAWI Satu...
Husam Sepatutnya Buat Laporan Kepada Polis Atau Sprm Bukan Sekadar Tulis Kenyataan

Husam Sepatutnya Buat Laporan Kepada Polis Atau Sprm Bukan Sekadar Tulis Kenyataan

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 379 hits
Antara pemimpin yang diketahui paling aktif menyerang Pas berkaitan dakwaan menerima wang RM90 juta daripada Najib Razak ialah Husam Musa Sama ada sebelum saman fitnah difailkan terhadap Sarawak Report setelah saman dikemukakan atau kemudia...
Hina Dr Mahathir Ketua Pemuda Ph Kedah Buat Laporan Polis

Hina Dr Mahathir Ketua Pemuda Ph Kedah Buat Laporan Polis

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 305 hits
LANGKAWI Satu laporan polis dibuat supaya siasatan terhadap ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Datuk Lokman Noor Adam kerana memfitnah serta menghina Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad serta ibu bapa negarawan itu Ketua Pemuda Pakatan Ha...
Rm90 Juta Kini Giliran Polis Sprm Bertindak

Rm90 Juta Kini Giliran Polis Sprm Bertindak

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 330 hits
Setelah penyelesaian luar mahkamah antara PAS dan Sarawak Report satu satunya cara untuk mengetahui kebenaran berkenaan dakwaan sumbangan RM90 juta Umno kepada parti itu ialah melalui siasatan polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysi...
Beberapa Laporan Polis Telah Dibuat Akibat Cabaran Penyokong Pas

Beberapa Laporan Polis Telah Dibuat Akibat Cabaran Penyokong Pas

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 397 hits
LAPORAN PERTAMALAPORAN POLIS PERTAMA LAPORAN BUKTI HADI AWANG DAN PAS MENERIMA DANA ROMPAKAN 1MDB BERNILAI RM 90 JUTA DARIPADA NAJIB RAZAK UMNO BNBismillah Saya Jufazli Shi Ahmad telah membuat laporan Polis secara rasmi di Ibu Pejabat Polis...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist

Sa Tak Pernah Buat Muka