Tahap Rasa Dan Merasai Yang Tidak Sama


TAHAP RASA DAN MERASAI YANG TIDAK SAMA. بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم .Assalammualaikum wbt. Deria penglihatan, pendengaran, sentuhan, hidu dan rasa. Ini semua nikmat yang Allah swt pinjamkan kepada kita semua dengan fungsi dan tugas masing-masing. Nampak macam biasa sahaja tapi percayalah besar pengaruhnya dalam kehidupan kita seharian. Jadi kena jaga sebaik-baiknya.
PC sangat tertarik untuk menarik satu deria. DERIA RASA. Deria rasa ni biasa sangat dikaitkan dengan lima rasa berperanan di lidah. Manis, masam, pahit dan masin. Melalui kulit juga boleh merasa. Merasa sentuhan. Tapi satu lagi rasa yang mungkin kadang terlajak dari sensitifnya kita adalah rasa yang letaknya dihati setiap daripada kita. Hati memang bukan deria tapi hati itu adalah salah satu organ penting dalam tubuh manusia.
Kalau lidah kita ini boleh memberi keputusan yang berbeza pada apa yang dirasai begitu jugalah dengan hati kita. Perasaan kita. Setiap kita tidak sama. Trimalah dan percayalah tahap rasa dan merasai yang tidak sama. Pada naluri. Ini yang mahuPC sampaikan. Bebelkan. Ha macam tu.
Hal kecil pada kita boleh jadi menjadi satu hal besar buat orang lain. Tidak serius untuk kita tapi pada orang lain serius sangat. Tidak menjadi isu pada kita tetap sahaja boleh menjadi urusan besar dan isu besar untuk orang lain. Diri masing-masing yang rasa dan merasai jadi diri masing-masing jugalah yang lebih tahu. Jadi bila banyak situasi yang kita dengar dan lihat itu, janganlah cepat menghakimi. Tak baik macam tu. Tak manislah kan. 
Setiap orang ada cerita sendiri. Kalau awak makan cili tak rasa pedasnya jangan awak paksa orang yang makan cili rasa pedas tu cakap makan cili tak pedas. Kalau kucing awak mati awak tak menangis, jangan awak mengata orang lain yang menangis bila kucing dia mati. Kalau awak boleh celik mata dua puluh empat jam tanpa tidur, jangan awak kata orang yang tidur itu lemah dan sebagainya. Jangan juga bila awak makan, awak rasa sedap, kemudian awak marah orang yang kata makanan itu kurang sedap dan biasa-biasa sahaja.
Tahap rasa dan merasai yang tidak sama itu adalah bawaan diri masing-masing. Cara penerimaan dan beradabtasinya manusia yang tidak boleh dipaksa untuk disamakan. Semuanya beragam. Ada tahap dan skalanya. Nikmati sahaja dan saling menghormati apa yang dirasai oleh orang lain. Pembaris pun tidak semuanya lurus. Ada jugakan pembaris yang berbentuk. Berdamailah dengan diri sendiri moga kedamaian itu tersebar lebih luas ke insan di sekeliling kita. Aamiin.
SekianTinta Perdu Cinta ❤Tahap Rasa dan Merasai Yang Tidak Sama




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.perducinta.com/2021/06/tahap-rasa-dan-merasai-yang-tidak-sama.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dah Rasa Lain Sebab Mata Anak Tak Sama Hospital Call Terus Cari Tag Dalam Sampah

Dah Rasa Lain Sebab Mata Anak Tak Sama Hospital Call Terus Cari Tag Dalam Sampah

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 265 hits
Hati ibu bapa mana yang tak risau dan sedih saat dapat tahu anak yang dibawa pulang ke rumah selepas dilahirkan adalah anak orang lain Tambah lagi ia kelahiran pertama selepas mendirikan rumah tangga Julai tahun lalu Tahu bukan anak sendiri...
Definisi Cantik Natural Menurut 5 Hipwee Boys Kamu Sepakat Nggak Nih Sama Mereka Girls

Definisi Cantik Natural Menurut 5 Hipwee Boys Kamu Sepakat Nggak Nih Sama Mereka Girls

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 208 hits
Cantik natural itu beragam definisinya bebas kok berpendapat asal bertanggungjawab Kalau menurut kamu sendiri gimana
Kes Penceraian Meningkat Mendadak Menteri Agama Sama Kah Macam Duta Timur Tengah Makan Gaji Buta Juga Kah

Kes Penceraian Meningkat Mendadak Menteri Agama Sama Kah Macam Duta Timur Tengah Makan Gaji Buta Juga Kah

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 315 hits
MALAYSIA DATELINEPeningkatan jumlah kes perceraian sejak Perintah Kawalan Pergerakan dikuatkuasakan bermula bulan Mac 2020 hingga PKP 3 0 amat membimbangkan dan boleh mencetuskan ancaman baharu dalam sistem kekeluargaan di Malaysia Biro Pen...
Lirik Engkau Dimana Sama Siapa Erwin Chan

Lirik Engkau Dimana Sama Siapa Erwin Chan

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 214 hits
Cintamu setinggi langitSayangmu sedalam lautanNamun diriku tiada percaya padamu kekasihKarna dirimu kasih yang tak pernah jujurHati bertanya bathin merontaDiriku kecewaMengapa dirimu
Who Sarankan Vaksin Dari Dos Yang Sama

Who Sarankan Vaksin Dari Dos Yang Sama

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 193 hits
WHO sarankan vaksin dari dos yang sama Pertubuhan Kesihatan Sedunia berkata buat masa ini badan itu hanya mengesyorkan penggunaan vaksin dari jenis yang sama bagi kedua dua dos suntikan tetapi ia tertakluk kepada perubahan kerana kajian lan...
Pernah Viral Kunci Tangan Sama Sama Pasangan Ini Berp1sah Lepas 123 Hari

Pernah Viral Kunci Tangan Sama Sama Pasangan Ini Berp1sah Lepas 123 Hari

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 265 hits
Beberapa bulan yang lalu viral tentang pasangan kekasih dari Ukraine yang memutuskan untuk mengvnci tangan mereka berdua selama tiga bulan sebab nak test cinta mereka Kalau ada antara korang yang masih ingat atau tertanya tanya apa jadi lep...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Influencer Marketing For Businesses

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Buah Sukun 6 Khasiat Yang Tak Ramai Orang Tahu

Aepul Roza I L U Chord

Jadilah Cucu Yang Disayang