Syurga Di Bawah Kaki Ibu



Islam mengajar umatnya agar sentiasa bersyukur. Sikap syukur bukan sahaja ketika mendapat nikmat dan pemberian semata- mata, akan tetapi kita perlu sedar bahawa memiliki seorang ibu di dunia ini adalah nikmat yang besar diberikan oleh Allah kepada kita semua. Insan yang besar jasanya kepada kita ialah seorang insan yang bergelar ibu.

Ini dijelaskan oleh Allah SWT dalam surah Luqman, ayat 14 maksudnya:

“Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).”

Ibu lah yang mengorbankan tenaga, disaat kesusahannya ketika mengandungkan kita, sehingga menanggung kesakitan dan kesukaran disaat kita dilahirkan ke dunia. Maka tidak hairanlah kita sebagai anak akan lebih mengingati dan menyebut nama ibu. Jika kita ada masalah, kita akan luahkan kepada ibu, kita lebih suka berkongsi perasaan dengan ibu kerana ibu menjadi teman setia yang mendengar luahan hati kita, sehingga jika kita terbaring sakit pun, apabila tangan ibu yang
mengusapkan kepala kita, maka kelegaan dirasai di hati. Kalau hendak makan, kita lebih suka masakan ibu. Tidak dapat dinafikan bahawa kasih sayang seorang ibu mengatasi segalanya, tidak dapat dinilai dengan emas dan perak, tidak dapat dibayar dengan wang ringgit. Berdasarkan sifat dan naluri keibuan, maka tidak hairan kasih sayang dan pengorbanannya melebihi segalanya.

Walaupun kita sedar ibu yang melahirkan kita ke dunia ini, tetapi kita kesal kerana masih ada segelintir masyarakat yang mengabaikan tanggungjawab sebagai seorang anak terhadap ibunya. Kita mendengar kisah ibu bapa yang diabaikan oleh anak-anak, termasuk yang dihantar ke rumah penjagaan orang-orang tua kerana untuk mengelak daripada memelihara dan menjaga mereka.

Menurut satu Laporan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat bagi tahun 2017, terdapat seramai 598 orang warga emas perempuan Islam menjadi penghuni Rumah Kebajikan Masyarakat di seluruh negara, sedangkan itu menjadi tanggungjawab anak-anak untuk menjaga mereka sebaik-baiknya. Walau bagaimanapun tiada halangan jika ibu bapa bersetuju dan memohon untuk dihantar ke pondok-pondok pengajian dengan tujuan supaya dapat bermesra dan berkenal-kenalan serta beramal ibadah di hujung usia mereka dengan tidak memutuskan hubungan serta kunjungan daripada anak-anak. Namun yang terbaik adalah menjaga dan menguruskan mereka di rumahnya sendiri dengan pengurusan yang lebih sempurna.

Sesungguhnya berkhidmat dan menguruskan ibubapa yang telah tua akan dikurniakan ganjaran dan fadhilat yang besar di sisi Allah SWT. Dalam sebuah hadis daripada Muawiyah bin Jahimah al-Sulami meriwayatkan bahawa Jahimah telah menemui Rasulullah SAW lalu berkata yang bermaksud:

“Wahai Rasulullah! Aku ingin turut serta berperang dan aku datang meminta nasihatmu.” Baginda SAW bertanya: “Adakah ibumu masih ada?” Dia menjawab: “Ada.” Lalu sabda baginda SAW: “Berkhidmatlah dan jaga urusannya, kerana syurga di bawah kedua kakinya.” (Riwayat al-Nasa’i)

Hadis ini menunjukkan betapa pentingnya seseorang anak itu berkhidmat dan menguruskan keperluan ibunya. Ia menjadi lebih utama dari jihad berperang. Rasulullah SAW telah meletakkan keutamaan menjaga ibu, lebih besar dari keperluan jihad. Ini kerana tuntutan jihad boleh dipenuhi oleh ramai orang, sedangkan tugas berkhidmat untuk ibu hanya dapat dilaksanakan dengan sempurna oleh anaknya sendiri. Semua ini perlu dilaksanakan demi memenuhi perintah Allah SWT. Dia telah menjadikan kunci syurga bagi seorang anak pada ibunya. Semakin baik khidmatnya pada ibu dan semakin bersungguh usahanya memenuhi keperluan ibunya, semakin cerahlah peluangnya untuk memasuki syurga Allah di akhirat nanti.

Dalam sebuah hadis riwayat daripada Abu Hurairah R.Anhu bahawa Rasulullah SAW mengingatkan betapa hina dan malangnya seorang manusia yang tidak mengambil peluang untuk berbuat baik kepada ibubapanya yang telah tua dengan sabdanya yang bermaksud:

“Sesiapa yang sempat dengan kedua-dua ibu bapanya masih hidup atau salah seorang atau kedua-duanya ketika sudah tua, lalu tetap dia tidak masuk ke dalam syurga.” (Riwayat Muslim)

Perlu juga diingatkan bahawa kita hendaklah sentiasa dan terus bersabar menghadapi sebarang masalah dan kerenah yang timbul semasa berkhidmat untuk kedua ibu bapa. Dalam menanggung cabaran ini, ingatlah pesanan orang-orang tua kita dahulu yang amat dalam maksudnya. Seorang ibu boleh memelihara 10 orang anak. Tetapi, 10 orang anak belum tentu mampu menjaga seorang ibu.

Bagi mereka yang ibunya sudah meninggal dunia, maka sentiasalah mendoakan keampunan untuk ibu, perbanyakkanlah amalan bersedekah untuk diniatkan pahalanya kepada arwah ibu. Hadis daripada Ibn Abbas R.Anhuma bahawa seorang lelaki pernah bertanya kepada Rasulullah SAW:

Maksudnya: “Ya Rasulullah, sesungguhnya ibuku telah meninggal dunia dan tidak meninggalkan wasiat, apakah bermanfaat kepadanya sekiranya aku bersedekah daripada hartanya?” Rasulullah SAW menjawab: “Ya.” (Riwayat al-Bukhari)

Selain itu, ada hadis yang menjelaskan bahawa anak masih berpeluang untuk berbakti kepada ibunya yang telah meninggal dunia dengan menziarahi kakak kepada ibunya, atau adik perempuan ibunya, atau kenalan yang sering diziarahi oleh arwah ibu. Ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan daripada Ibn Umar R.Anhuma bahawasanya seorang lelaki telah datang kepada Rasulullah SAW, maka dia berkata:

Maksudnya: “Wahai Rasulullah. Aku telah melakukan satu dosa yang besar. Adakah aku boleh bertaubat?” Baginda bertanya: “Adakah kau masih ada ibu?” Dia menjawab: “Tidak.” Baginda bertanya lagi: “Adakah kau ada ibu saudara sebelah ibu?” Dia menjawab: “Ya.” Sabda baginda: “Buat baiklah kepadanya.” (Riwayat at-Tirmidzi)

Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Wahai Tuhan kami! berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan.” (Ibrahim: 41)

Oleh: Jabatan Agama Islam Selangor
+ Baca Respon Pembaca di Facebook Oh! Media

Oh! Makan
Sumber: Oh! Media

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/08/syurga-di-bawah-kaki-ibu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Syurga Bersamamu Mbak Netizen Sebak Lihat Jenazah Ibu Meninggal Dunia Dalam Senyuman Lepas Melahirkan Anak

Syurga Bersamamu Mbak Netizen Sebak Lihat Jenazah Ibu Meninggal Dunia Dalam Senyuman Lepas Melahirkan Anak

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 453 hits
Siapa yang dapat menghalang takdir yang ditentukan Tuhan terutamanya bab kematian Sebab itulah kita sebagai hamba Nya kena sentiasa berbuat amal kebaikan dan beribadah selagi masa ada Kalau nyawa dah disentap dari jasad semuanya dah tak ada...
Dap Perlu Izin Kedua Dua Ibu Bapa Tukar Agama Bawah Umur

Dap Perlu Izin Kedua Dua Ibu Bapa Tukar Agama Bawah Umur

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 256 hits
Diterbitkan Hari ini 1 17 tengahariSetiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menegaskan pendirian partinya bahawa penukaran agama individu bawah umur kepada Islam hanya boleh dilakukan dengan kebenaran kedua dua ibu bapa Pendirian kita jelas Kita m...
Cara Jitu Bagi Ibu Cegah Munculnya Stretch Mark Usai Melahirkan

Cara Jitu Bagi Ibu Cegah Munculnya Stretch Mark Usai Melahirkan

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 227 hits
Pencegahannya sebelum dari hamil sih Lebih ke perawatan kulit karena stretch mark itu kulitnya mengalami peregangan secara cepat dengan kondisi kelembapan kulit yang tidak mampu mengcover itu ujar dr Annisa Oktantiani dalam acara Mama s Cho...
Mendagri Tidak Ada Pilkada Di Ibu Kota Baru

Mendagri Tidak Ada Pilkada Di Ibu Kota Baru

papar berkaitan - pada 13/8/2019 - jumlah : 204 hits
Menteri Dalam Negeri Tjahjo Kumolo menyatakan tidak perlu ada pemilihan kepala daerah di ibu kota baru pengganti DKI Jakarta Meski statusnya Ibu kota wilayah tersebut tidak akan dipimpin oleh kepala daerah
Kerja Baik Pulih Bekalan Elektrik Giat Dijalankan Tnb Minta Ibu Bapa Awasi Anak Anak

Kerja Baik Pulih Bekalan Elektrik Giat Dijalankan Tnb Minta Ibu Bapa Awasi Anak Anak

papar berkaitan - pada 11/8/2019 - jumlah : 411 hits
Kita dikejutkan dengan berita mengenai kejadian ribut tropika yang melanda beberapa kawasan di sekitar Kedah Perlis dan Pulau Pinang malam tadi Tragedi itu telah mengakibatkan banyak kerosakan berlaku termasuklah bumbung dan bangunan rosak ...
Sby Jarang Tampil Demokrat Sebut Sedang Fokus Urus Ibu Yang Sedang Sakit

Sby Jarang Tampil Demokrat Sebut Sedang Fokus Urus Ibu Yang Sedang Sakit

papar berkaitan - pada 11/8/2019 - jumlah : 267 hits
Ketua Divisi Komunikasi Publik Partai Demokrat Imelda Sari menjelaskan alasan ketua umum Susilo Bambang Yudhoyono jarang tampil dalam beberapa agenda politik Dia mengatakan Presiden ke 6 tersebut saat ini masih berkabung dan sedang fokus un...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered