Syed Badli Mana Parkir Di Kampong Baru Johari


Astro Awani JOHARI: Tawaran pembelian tanah oleh kerajaan di Kampong Bharu tidak menujukkan keikhlasan malah seolah-olah memberi harapan yang tidak mungkin berlaku. - Gambar BERNAMA   KUALA LUMPUR: Kerajaan dipersoal untuk menyediakan kemudahan parkir yang lebih diperlukan dalam pelan pembangunan berbanding cadangan tawaran baharu yang diberikan untuk membeli tanah bagi pembangunan semula di Kampong Baru.

Bekas Menteri Kewangan II, Datuk Seri Johari Abdul Ghani menegaskan, pembangunan infrastruktur juga merupakan suatu isu di kampung Melayu di tengah bandar itu, yang didakwa 'lemah' oleh sesetengah pihak sewaktu beliau menjadi Ahli Parlimen Titiwangsa dahulu.  "Mana perjuangan parkir dan isu-isu setempat yang disebut-sebut Ahli Majlis Penasihat Perbadanan Pembangunan Kampong Baru, Syed Badli Syed Osman dahulu?

"Dahulu pandai komen, sekarang bila mereka sudah memerintah, mengapa tidak dibuat perkara yang dahulu mereka tuduh saya abaikan di sini?  "Siapa bagi cadangan (jualan tanah) ini saya pun tidak faham, dahulu kata tiada parkir, sekarang saya hendak suruh dia buat parkir dahulu, betulkan jalan-jalan, infrastruktur, perparitan lebih besar supaya air tidak jadi banjir, itu yang sepatutnya dibuat dahulu," katanya ketika dihubungi di sini, pada Isnin.

BACA: Johari lemah kerana gagal selesaikan isu Kampung Baru - AMK

BACA: Kerajaan yakin penduduk Kampung Baru setuju dengan tawaran baharu

Syed Badli sebelum ini pernah mengajak orang ramai ke kawasan pintu gerbang Kampong Baru dan melihat sendiri keadaan parkir kereta khususnya pada waktu puncak.

"Sememangnya tiada sebarang saranan dari Ahli Parlimen untuk menyelesaikan masalah tersebut. Begitu juga masalah peniaga warga asing yang berleluasa kerana tiada penguatkuasaan yang sepatutnya," kata Syed Badli.

Dalam pada itu kata Johari, Kampong Baru perlu dipertahankan selamanya selagi ada hayat orang Melayu.

"Tanah kurniaan Sultan Selangor dahulu ini statusnya perlu dipertahankan selagi ada bulan dan bintang.

"Sebab itu semasa saya menjadi wakil rakyat, saya jaga, tidak ada paksaan untuk apa sahaja isu di Kampong Baru, kita beri jika penduduk hendak pembangunan bangunan empat atau lima tingkat yang baharu.

"Kita betulkan jika ada rumah robek, kerajaan pada masa itu datang dan fikirkan bagaimana hendak buat yang lebih elok," jelasnya.

Johari turut menegaskan, tawaran pembelian tanah oleh kerajaan tidak menujukkan keikhlasan malah seolah-olah memberi harapan yang tidak mungkin berlaku.

"Saya bagi contoh, dia menawarkan RM1,000 untuk satu kaki persegi, dia menarik minat sebahagian pemilik tanah Kampong Baru, saya hendak tanya adakah harga ini ditetapkan dengan prasyarat yang tidak tercapai, 100 peratus untuk keseluruhan 230 ekar tanah Kampong Baru ini dipersetujui, mana logiknya.

"Dalam prasyarat ini, kerajaan memaksa bahawa sebahagian nilai ini ke saham Syarikat Tujuan Khas (SPV) untuk membangun Kampong Baru.

"Kalau hendak memaksa orang membeli saham ini, apakah kerajaan boleh menjamin syarikat ini tidak menjadi syarikat syarikat harta tanah yang banyak sudah ditutup?" soalnya.

BACA: Kampong Baru: Isu jual tanah bukan fokus utama - MAS

BACA: Orang Melayu tidak mampu beli semula tanah Kampung Baru jika harga dinaikkan

Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Abdul Samad sebelum ini menawarkan RM1,000 bagi setiap kaki persegi, yang mana RM850 akan dibayar berdasarkan pilihan bentuk pulangan yang dipilih pemilik manakala baki RM150 pulangannya adalah dalam bentuk pegangan saham ke atas SPV.

Sebelum itu, pada 21 September lepas, Khalid mengumumkan kerajaan menawarkan RM850 bagi setiap kaki persegi bagi pengambilan tanah tersebut, namun sebahagian besar penduduk berpendapat tawaran harga itu tidak setimpal memandangkan lokasi strategik penempatan itu dan meminta kerajaan mengkajinya semula.

Setiausaha Kehormat Lembaga Pentadbir Penempatan Pertanian Melayu (MAS), Shamsuri Suradi sebelum ini pernah menjelaskan, isu jual tanah bukan fokus utama yang dilihat kira-kira 5,300 pemilik tanah di Kampong Baru yang ditawar kerajaan baru-baru ini.

Katanya, paling penting kini persoalan pembangunan serta jaminan kampung Melayu itu tidak lenyap dari pembangunan kota.   

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/11/syed-badli-mana-parkir-di-kampong-baru.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
3 Jenis Pasaran Hartanah Yang Orang Baru Patut Tahu Nak Beli Yang Mana Satu

3 Jenis Pasaran Hartanah Yang Orang Baru Patut Tahu Nak Beli Yang Mana Satu

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 269 hits
Tahniah sebab korang dah mula bertindak Sementara dah wujud kesedaran ni dalam diri apa kata kita tambah lagi ilmu untuk bekalan masa depan Tok yakin ramai yang dah tahu pasal ni Tapi Tok tak boleh nak lepaskan tanggungjawab asal Tok untuk ...
Menu Baru Untuk Lunch Di Restoran Brew Co

Menu Baru Untuk Lunch Di Restoran Brew Co

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 294 hits
Menu Baru Untuk Lunch Di Restoran Brew Co Assalamualaikum semua Dah makan tengah hari ke tu Kalau belum ni ha sis nak ajak makan tengah hari dengan sis Tapi jauh sikit la lokasi dia dari Kuala Lumpur Dalam sejam perjalanan gitu Actually tak...
Baru Sahaja Dilancarkan Apple Airpods Pro Sudah Dijadikan Bahan Meme

Baru Sahaja Dilancarkan Apple Airpods Pro Sudah Dijadikan Bahan Meme

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 185 hits
Sudah menjadi lumrah buat syarikat Apple dimana produk keluaran mereka seringkali dikaitkan dengan harga yang mahal serta menjadi bahan meme Pada kali ini Apple AirPods Pro yang baru sahaja dilancarkan nampaknya turut menerima nasib yang sa...
Baru Dicairkan Dari Bank Dana Pembangunan Irigasi Rp56 Juta Di Garut Dicuri

Baru Dicairkan Dari Bank Dana Pembangunan Irigasi Rp56 Juta Di Garut Dicuri

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 169 hits
Kasus tersebut saat ini dalam penanganan anggota Polsektor Garut Kota dan Satreskrim Polres Garut Polisi pun memeriksa sejumlah saksi hingga kamera CCTV ada di sekitar lokasi kejadian
Aturan Baru Kompensasi Gangguan Listrik Kini Bisa Dapat 500 Persen Dari Tagihan

Aturan Baru Kompensasi Gangguan Listrik Kini Bisa Dapat 500 Persen Dari Tagihan

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 232 hits
Dalam Pasal 6 ayat 1 di peraturan tersebut dinyatakan bahwa PLN wajib memberikan kompensasi kepada Konsumen dalam hal realisasi tingkat mutu pelayanan tenaga listrik di atas besaran yang ditetapkan
Menkominfo Johnny Tak Ingin Sesumbar Targetkan Jumlah Unicorn Baru

Menkominfo Johnny Tak Ingin Sesumbar Targetkan Jumlah Unicorn Baru

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 157 hits
Menkominfo Johnny G Plate mengatakan dia tidak bisa semudah menargetkan berapa unicorn yang akan lahir saat kepemimpinannya
Ini Cara Dapatkan Cashback Bila Tukar Tayar Kereta Baru

Ini Cara Dapatkan Cashback Bila Tukar Tayar Kereta Baru

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 775 hits
Ini Cara Dapatkan Cashback Bila Tukar Tayar Kereta Baru Tayar kereta satu keperluan dan satu maintenance kereta yang wajib dijaga bagi sesiapa yang pakai kereta Tapi tak ramai alert bab nih Selagi kereta tu tak nampak botak selagi tu tak tu...
Baru Bertunang Tapi Dah Bersama Banyak Kali Pelajar Pintar Kesal Dijadikan Badut Di Majlis Sendiri

Baru Bertunang Tapi Dah Bersama Banyak Kali Pelajar Pintar Kesal Dijadikan Badut Di Majlis Sendiri

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 255 hits
Terlajak perahu boleh diundur terlajak perbuatan Jarang sekali kita mendengar jalan penyelesaian untuk wanita yang terlanjur mengandungkan anak luar nikah Baru Bertunang Tapi Dah Bersama Banyak Kali Pelajar Pintar Kesal Dijadikan Badut Di M...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik