Syarikat Rm160b Diasaskan Rakyat Malaysia As Yang Untung



Rancangan syarikat e-hailing dan penghantaran makanan terbesar di Asia Tenggara untuk disenaraikan di bursa saham Amerika Syarikat (AS) dengan harga pasarannya mungkin mencecah AS$ 40 bilion (RM160 bilion) sewajarnya membuka mata menteri kerajaan Perikatan Nasional (PN) mengkaji apakah kekurangan persekitaran ekonomi Malaysia.
Menurut Bendahari Agung KEADILAN, Lee Lee Chean Chung, Grab bukanlah syarikat yang berasal dari Singapura sebagaimana diketahui umum, sebaliknya ditubuhkan di negara ini oleh warganegara Malaysia. Peraturan menafikan pengumpulan modal di atas platform ekonomi gig menyebabkan syarikat itu berhijrah keluar.
“Hakikatnya pada permulaan Grab beroperasi di Malaysia dengan mengguna nama perniagaan MyTeksi. Namun, ibu pejabatnya telah berpindah ke Singapura sejak tahun 2014.
“Mengapakah Kerajaan Malaysia gagal mengekalkan syarikat berteknologi yang berjaya di Asia Tenggara pada permulaan?
“Berdasarkan laporan majalah perniagaan Finance Asia, syarikat tersebut memilih untuk menindahkan tapaknya ke Singapura disebabkan masalah undang-undang dan peraturan pengumpulan modal antarabangsa di Malaysia. Manakala Singapura memberi insentif dan diskaun dari segi cukai serta lebih mampu menarik modal antarabangsa,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Masalah kegagalan kerajaan BN menyediakan platform undang-undang untuk syarikat ‘berasaskan masa hadapan’ itu, kata Chean Chung diburukkan lagi dengan kegagalan kerajaan PN untuk memujuk kembali syarikat berkenaan menanam lebih banyak modal Malaysia.
Katanya dengan peraturan yang tidak mesra ekonomi gig sejak sedekad lalu, syarikat yang membesar di Singapura itu sebaliknya memilih AS untuk mengembangkan perniagaan.
“Saya beranggapan kegagalan Malaysia untuk membentuk dan membangun syarikat teknologi Unicorn ini (bernilai AS$ 1 bilion) merupakan tamparan hebat dan kegagalan untuk negara kita.
“MyTeksi merupakan syarikat yang ditubuhkan oleh warganegara Malaysia pada tahun 2012, malahan nama perniagaan tersebut mempunyai tanda Malaysia (MY) tetapi berpindah ke Singapura selepas dua tahun.
“Ia menimbulkan keraguan orang awam terhadap keupayaan dua kementerian iaitu Kementerian Perdagangan dan Perindustrian serta Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi dalam penggubalan dasar yang sesuai untuk kerjasama (berlandaskan perniagaan konsep masa hadapan).
“Sehingga ke hari ini, kerajaan masih tidak mengeluarkan sebarang kenyataan rasmi berkenaan kehilangan atau kerugian tersebut kepada orang awam. Yang meragukan juga adakah kita akan mengakui kesilapan kita dan mengambil pelajaran terhadap insiden ini?” tanyanya
ADUN Semambu itu berkata, Malaysia bukan sahaja kehilangan syarikat Grab, malahan pengasas dan pengerusi syarikat tersebut Anthony Tan juga telah menjadi warganegara Singapura sejak tahun 2016.
Katanya, hal itu merupakan tamparan hebat kepada program kerajaan, MyCorp yang mahu membawa pulang bakat-bakat besar tempatan tetapi mencipta kejayaan di luar negara.
“Jika kita gagal mengekalkan syarikat dan bakat yang berjaya di Malaysia, bagaimanakah negara kita dapat memperolehi modal dan bakat lagi?
“Saya mendesak Kerajaan PN untuk memberi laporan terperinci berkenaan dengan kes ini, dengan melakukan tinjauan komprehensif dan penambahbaikan dalam menarik pelaburan asing, menarik bakat, mekanisme inkubasi, ekosistem modal teroka dan dasar teknologi kita,” katanya lagi.
Bagi Chean Chung, tiada guna menyalahkan bakat-bakat tersebut kononnya tidak bersikap patriotik dan memainkan sentimen perkauman kerana faktor itu tidak terpakai lagi dalam hukum globalisasi ekonomi.
Menurutnya, persaingan disebabkan faktor globalisasi hanya akan bertambah sengit dan dunia tidak akan memberi kita sebarang ruang untuk kelalaian dan saling menyalahkan.
Satu persoalan dilontarkan oleh Chean Chung, adalah kerajaan Malaysia sudah bersiap sedia dari segi fikiran dan tindakan mereka untuk generasi perniagaan masa hadapan? Andainya belum, apakah yang tinggal buat Malaysia?


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/31977

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lebih Ramai Rakyat Malaysia Dijangka Panjang Umur

Lebih Ramai Rakyat Malaysia Dijangka Panjang Umur

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 366 hits
BERNAMA MAHATHIR Mohamad FOTO arkib NSTP Putrajaya Ketika ramai bertanya apa rahsia lanjut usia Tun Dr Mahathir bekas perdana menteri berkata hakikatnya lebih ramai rakyat Malaysia akan panjang umur dan mereka akan menyumbang ke arah pemben...
Fanatisme Agama Di Malaysia Membongsaikan Pemikiran Rakyat

Fanatisme Agama Di Malaysia Membongsaikan Pemikiran Rakyat

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 232 hits
Malaysia tidak boleh terperangkap dalam kepungan sikap fanatisme agama lantaran kemajmukan budaya serta tamadunnya Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam pidatonya di program Membangun Khaira Ummah Reformasi Islahiy dan Agenda Pem...
11 Juta Nombor Telefon Rakyat Malaysia Terdedah Kebocoran Data Fb

11 Juta Nombor Telefon Rakyat Malaysia Terdedah Kebocoran Data Fb

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 183 hits
MALAYSIAKINIKebocoran data besar besaran berpotensi mendedahkan sebanyak 11 675 894 nombor telefon Malaysia yang dihubungkan dengan akaun Facebook Ini sebahagian dakwaan kebocoran data sebanyak 533 juta akaun Facebook Pada masa penulisan be...
Rakyat Malaysia Berang Kerajaan Hantar Stok Vaksin Ke Negara Lain

Rakyat Malaysia Berang Kerajaan Hantar Stok Vaksin Ke Negara Lain

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 188 hits
SITI NUR ZAWANI MISCONKeputusan kerajaan yang memutuskan untuk menyalurkan sebanyak 50 000 dos vaksin Covid 19 ke Bosnia Herzegovina mengundang kecaman pelbagai pihak yang menurut mereka tindakan berkenaan seperti meminggirkan rakyat Malays...
10 Fakta Menarik Putera Philip Dan Beliau Disenangi Rakyat Dan Pelajar Antarabangsa Pelajar Malaysia

10 Fakta Menarik Putera Philip Dan Beliau Disenangi Rakyat Dan Pelajar Antarabangsa Pelajar Malaysia

papar berkaitan - pada 11/4/2021 - jumlah : 435 hits
Kematian DUke of Edinburgh pada pagi Jumaat ternyata mendedahkan perspektif dan sanjungan dari pelbagai lapisan rakyat terhadap ahli keluarga diraja itu Sosok Putera Philip sentiasa diingati rakyat United Kingdom malah pelajar asing yang pe...
Hiburan Hanyalah Dari Hati Seorang Rakyat Naim Daniel Kongsi Twit Tentang Menteri Di Malaysia

Hiburan Hanyalah Dari Hati Seorang Rakyat Naim Daniel Kongsi Twit Tentang Menteri Di Malaysia

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 278 hits
Penyanyi dan juga pelakon Naim Daniel baru baru ini ada meluahkan rasa kesal dengan sikap sesetengah menteri yang berkhidmat untuk kerajaan Malaysia Perkara tersebut dizahirkan Naim menerusi sebuah twit di laman Twitternya yang berbunyi Wah...
Rakyat Malaysia Harus Bersyukur

Rakyat Malaysia Harus Bersyukur

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 270 hits
Sana sini duk heboh pasal harga petrol nak naik lagi Nota Kosong Fakta mengenai RON 95 Rakyat ditipu Tedi hanya menyepikan diri kerana itu bukan bidang pencapaian utama Tedi Cukuplah Tedi aman damai bersama kucing badak Woolly Mammoth gajah...
Amerika Syarikat Beri Amaran Tahap Empat Covid 19 Jangan Ke Malaysia

Amerika Syarikat Beri Amaran Tahap Empat Covid 19 Jangan Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 199 hits
SURI LAILAAmerika Syarikat memberi amaran kepada rakyatnya untuk tidak melakukan penerbangan ke Malaysia berikutan Malaysia dikatakan sudah mencapai tahap keempat Covid 19 Menerusi nasihat perjalanan yang disediakan di laman web travel stat...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Ulangtahun Kelahiran Nagamanja

How To Be Happy

Pre Season Perlawanan Ud Castellonense Vs Jdt

Melaksanakan Perintah Allah Itu Bagaikan Obat Pahit Tetapi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm