Susunan Calon Zahid Hamidi Walau Ada Ciri Keberanian Ramai Yakin Cuma Mampu Menang Kurang 40 Kerusi Parlimen


 
Daripada satu segi, berdasarkan senarai calon-calon BN yang diumumkan semalam, ia dengan ketara menunjukkan Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi memiliki suatu keberanian yang boleh diberikan pujian.
Bukan senang untuk mengenepikan mereka yang berjawatan menteri dan timbalan menteri daripada terus dicalonkan, terutama jika mereka itu masih ghairah dengan jawatan tersebut dan berjawatan tinggi pula dalam parti.
Lima menteri – Shahidan Kassim, Annuar Musa, Noh Omar, Dr. Adham Baba dan Halimah Saddique – telah tidak dicalonkan semula beserta sejumlah timbalan menteri dan mereka yang berpengaruh yang lain sebagaimana diumumkan dalam majlis pengumuman senarai calon yang diadakan malam tadi.
Tetapi, Zahid Hamidi telah berjaya melakukannya sehingga jumlah menteri dan timbalan menteri yang digugurkannya kali ini boleh dikata yang teramai sekali tercatat dalam sejarah UMNO.
Menggugurkan muka lama untuk digantikan dengan muka baru memang suatu langkah terpuji dan proses yang baik untuk masa depan parti.
Tetapi, mengundurkan terlalu ramai menteri dan timbalan menteri dalam keadaan UMNO lemah serta cabaran parti lawan pula kuat tentu saja boleh mengundang masalah.
Bukan saja mereka yang digugurkan itu boleh melakukan sabotaj dan tidak menggerakkan jentera pilihan raya, bahkan mereka juga boleh dipikat oleh parti lawan untuk terus bertanding bagi menentang BN.
Setakat ini Shahidan Kassim dan Annuar Musa nampaknya hampir pasti akan bertanding atas tiket parti lawan bagi menentang calon BN di kawasan yang diwakilinya sebelum ini.
Perkhabaran yang diterima mengesahkan kedua-duanya masih mampu menang, biar pun bertanding atas tiket parti lain.
Kalau pun yang lain yang digugurkan itu tidak turut sama bertanding dan beralih menyokong parti lawan, kekecewaan penyokong terhadap mereka yang tidak terpilih itu akhirnya akan menyebabkan ramai ahli parti jadi lemah semangat, tidak mahu bekerja atau mungkin akan mengundi parti lain.
Semua ini pasti mengurangkan peluang BN untuk menang di kawasan tersebut.
Sementara itu, walaupun terlihat memiliki keberanian, Zahid Hamidi dilihat tidak cukup bijaksana dalam memilih dan mengatur calon-calon baru yang cuba diketengahkannya.
Muka-muka baru yang diketengahkannya dilihat tidak benar-benar berwibawa, bersih, memiliki rekod yang baik serta diterima masyarakat setempat untuk menjadi pengganti yang lebih baik kepada muka lama yang digugurkannya itu.
Sesetengahnya terlalu mentah, baru dalam politik dan tidak setanding imejnya dengan mereka yang digugurkan, walhal ada calon lain dalam bahagian berkenaan yang boleh diketengahkan.
Di sana-sini mulai kedengaran pelbagai cerita tidak baik, malah gambar-gambar calon-calon baru itu dalam keadaan tidak sewajarnya juga mula bertebaran di media sosial.
Semua ini pasti mengurangkan peluang BN untuk menang di kawasan tersebut.
Kali ini juga agak ramai calon luar kawasan atau calon payung terjun ditampilkan – misalnya Ketua Pemuda UMNO, Dr Asyraf Wajdi Dusuki dari Kelantan ke Gerik, Perak; Ketua Puteri UMNO, Zahida Zarik Khan dari Selangor ke Padang Besar, Perlis; Naib Ketua Pemuda UMNO, Shahril Hamdan dari Selangor ke Alor Gajah Melaka; Hasni Mohamad dari Pontian ke Simpang Renggam; Dr Mashitah Ibrahim dari Baling ke Kuala Kedah dan Razali Ibrahim dari Muar ke Pagoh.
Harus difahami UMNO adalah parti berdasarkan kawasan dan mereka yang aktif di kawasan itu biasanya akan dipilih sebagai calon di kawasan berkenaan.
UMNO sukar menerima calon luar dan sebab itu jarang-jarang calon UMNO diletakkan bertanding ke kawasan lain, malah ramai yang kalah kerana bertanding di luar kawasan seperti Megat Junid Megat Ayob daripada Pasir Salak tapi kalah apabila dipindahkan bertanding ke Parit.
Bekas Bendahari UMNO, Azim Zabidi juga pernah kalah apabila diarahkan bertanding di Bukit Gantang daripada kawasannya aktif berpolitik di Bukit Bintang, Wilayah Persekutuan.
Penolakan pengundi tempatan, ditambah dengan UMNO bahagian turut tidak memberi sokongan sebaiknya, ini boleh menyebabkan calon luar atau calon payung terjun berkenaan lebih mudah ditimpa kekalahan.
Di beberapa kawasan lain, perbalahan dalaman, enggan bekerja dan menutup bilik gerakan kerana kerusi di kawasan itu diberi kepada parti komponen juga merupakan masalah yang perlu ditangani oleh UMNO.
Semua itu akhirnya akan menyebabkan jumlah kerusi yang diyakini boleh dimenangi jadi berkurangan.
Berdasarkan pengumuman calon semalam yang dijangka akan menimbulkan lebih banyak masalah yang berangkai, sabotaj di sana sini, mereka yang digugurkan bertanding semula atas tiket parti lain dan ahli parti jadi hilang semangat, harapan BN untuk menang lebih banyak kerusi mungkin tak kesampaian.
Ramai yang menjangka UMNO hanya mampu menang tidak melebihi 40 kerusi Parlimen.
Seorang veteran UMNO tidak ragu-ragu mengatakan, sukar untuk BN menang waima 20 kerusi Parlimen kali ini.
Seorang Ketua UMNO Bahagian berkata, berdasarkan senarai calon semalam, PRU15 kali ini sudah boleh dijangka episod akhirnya. – ShahbudinHusin 02/11/2022.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/11/susunan-calon-zahid-hamidi-walau-ada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bn Sasar Menang 10 Kerusi Parlimen Di Kedah Tubuh Pasukan Petugas Zahid

Bn Sasar Menang 10 Kerusi Parlimen Di Kedah Tubuh Pasukan Petugas Zahid

papar berkaitan - pada 20/10/2022 - jumlah : 118 hits
BANDAR BAHARU Barisan Nasional menyasarkan untuk menang sekurang kurangnya 10 daripda 15 kerusi Parlimen di Kedah pada Pilihan Raya Umum Ke 15 ini kata Pengerusinya Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi Beliau berkata BN akan mewujudkan pasukan ...
Senarai Calon Kerusi Parlimen Putrajaya Pilihan Raya Umum Ke 15

Senarai Calon Kerusi Parlimen Putrajaya Pilihan Raya Umum Ke 15

papar berkaitan - pada 6/11/2022 - jumlah : 225 hits
Senarai Calon Kerusi Parlimen Putrajaya Pilihan Raya Umum Ke 15 boleh dilihat di mana penamaan calon bermula dari pukul 9 pagi sehingga pukul 10 pagi di 222 pusat penamaan calon seluruh negara pada 5 November 2022 ini melibatkan sebanyak 22...
Pn Letak Calon Di Semua 222 Kerusi Parlimen

Pn Letak Calon Di Semua 222 Kerusi Parlimen

papar berkaitan - pada 22/10/2022 - jumlah : 171 hits
hmetro com myMUHYIDDIN bersalaman dengan Abdul Hadi FOTO Nik Abdullah Nik OmarKota Bharu Perikatan Nasional akan meletakkan calon di semua 222 kerusi Parlimen di seluruh negara termasuk 27 kerusi yang dianggap kritikal pada Pilihan Raya Umu...
Orang Ampang Kenal Saya Zuraida Confident Akan Menang Bergaya Di Kerusi Parlimen Ampang Korang Rasa

Orang Ampang Kenal Saya Zuraida Confident Akan Menang Bergaya Di Kerusi Parlimen Ampang Korang Rasa

papar berkaitan - pada 7/11/2022 - jumlah : 230 hits
Walaupun yakin rekod prestasinya di Parlimen Ampang memberi kelebihan untuk mempertahankan kerusi itu pada Pilihan Raya Umum ke 15 Datuk Zuraida Kamaruddin tetap memperhebat aktiviti kempennya kerana kali ini beliau tampil dengan logo bahar...
Bn Sedia Beri Kerakyatan Kepada Anak Yang Lahir Di Luar Negara Jika Menang Pru15 Zahid Hamidi

Bn Sedia Beri Kerakyatan Kepada Anak Yang Lahir Di Luar Negara Jika Menang Pru15 Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 8/11/2022 - jumlah : 172 hits
BN sedia beri kerakyatan kepada anak yang lahir di luar negara jika menang PRU15 Zahid HamidiFoto The StarBarisan Nasional bersedia untuk meminda Perlembagaan Persekutuan berkenaan hak kewarganegaraan anak yang dilahirkan di luar negara ole...
Senarai Calon Untuk Pru15 Bagi Kerusi Parlimen

Senarai Calon Untuk Pru15 Bagi Kerusi Parlimen

papar berkaitan - pada 5/11/2022 - jumlah : 304 hits
Penamaan calon sudah dan kini adalah masanya calon calon yang bertanding akan berkempen dan melobi diri bagi dapatkan undian daripada pengundi yang berdaftar dalam Pilihan Raya Umum Ke 15 kali ini Dalam tempoh 14 hari ini lah semua calon ak...
Penyandang Dakwa Semua Calon Ada Peluang Menang Di Kerusi Dun Beserah

Penyandang Dakwa Semua Calon Ada Peluang Menang Di Kerusi Dun Beserah

papar berkaitan - pada 5/11/2022 - jumlah : 173 hits
KUANTAN Penyandang kerusi Dewan Undangan Negeri Berserah Andansura Rabu menyifatkan semua calon yang bertanding termasuk dirinya mempunyai peluang sama rata untuk memenangi kerusi itu dalam Pilihan Raya Umum ke 15 pada 19 November ini Belia...
Rentasan 1245 Panas Kini Calon Mp Umno Dipaksa Sokong Zahid Hamidi Jadi Pm 10

Rentasan 1245 Panas Kini Calon Mp Umno Dipaksa Sokong Zahid Hamidi Jadi Pm 10

papar berkaitan - pada 5/11/2022 - jumlah : 180 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 1245 1 PASTIKAN PRU15 HUMBAN PENGKHIANAT DAN KLEPTOKRAT 2 ACARA PANCUNG SELESAI KINI PANCING 3 SPRM SIASAT SURAT AKU JANJI SOKONG PRESIDEN UMNO PM 4 ADAKAH KERA MENGAMBANG LAGI Layari kami untuk mendapat berita dan is...
Senarai Calon Kerusi Parlimen Dun Pn

Senarai Calon Kerusi Parlimen Dun Pn

papar berkaitan - pada 2/11/2022 - jumlah : 319 hits
Kuala Lumpur Berikut senarai bakal calon Perikatan Nasional bagi kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri Pilihan Raya Umum ke 15 yang diumumkan Pengerusi PN Tan Sri Muhyiddin Yassin PERLISP001 Padang Besar Rusydan RusmiP002 Kangar Zakri H...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Asan Lembu The Movie

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air