Susu Masih 2oz Walau Bayi Sudah 3 Bulan Hasilkan Susu Yang Banyak Ini Tip Dari Pakar Laktasi


Bagi ibu yang baru melahirkan anak, mendapatkan susu sekitar 2oz terasa cukup sukar. Apa lagi kala melihat kuantiti susu ibu lain yang cukup banyak. Hal ini pastinya membuatkan ibu merasa cukup tertekan.
Namun jangan gusar hati kerana menurut Kaunselor Laktasi bertauliah, Pn NoorFazila Abdul Rahman, yang juga merupakan salah seorang Malaysian Breastfeeding Peer Counselor ini menyifatkan ia sebagai satu kejayaan besar buat ibu.
Kunci utamanya adalah jangan pernah merasa tertekan dan membandingkan dengan ibu lain.
Suka saya katakan bahawa jumlah hasil perahan 2oz yang diperolehi ketika baru melahirkan anak itu bukanlah satu jumlah yang sedikit. Mungkin anda rasa ia jumlah yang sikit kerana membandingkan hasilnya dengan ibu lain yang mampu dapat lebih dari jumlah tersebut. Berapa banyak hasil perahan yang kita mampu dapat melalui sesi perahan sebenarnya langsung tidak menggambarkan jumlah susu yang badan kita mampu hasilkan.
Ini kerana, jumlah hasil perahan ini sebenarnya hanya menunjukkan kemampuan pam susu yang anda gunakan untuk mengeluarkan susu dari payudara anda. Sama juga halnya dengan jumlah hasil perahan yang anda dapat, ianya tidak menggambarkan jumlah yang sama dengan berapa yang anak perolehi bila menyusu terus.

Jumlah hasil perahan tidak boleh dijadikan indikator untuk menentukan sama ada anda ibu yang tidak mampu menghasilkan susu yang cukup untuk anak atau sebaliknya. Jika anak membesar dengan sihat, pembuangan air kecil dan besarnya normal setiap hari dan terdapat kenaikan berat badan setiap bulan, itu tanda yang badan anda telah menghasilkan susu yang cukup untuk anak. Jadi, saya harap anda tidak terus rasa kecewa dan beranggapan anda tidak mampu menghasilkan susu yang cukup untuk anak.
Ubat Minda & Elak Tertekan
Dalam usaha untuk meningkatkan pengeluaran susu, ramai ibu mengharapkan mereka dapat hasilkan susu yang banyak untuk anak, hakikatnya mengharapkan susu yang banyak hanya akan membuatkan mereka lebih tertekan dan mudah berputus asa.
Apa yang penting, pertama sekali anda boleh mula mengubah mindset dari mengharapkan susu yang ‘banyak’, adalah lebih baik anda setkan minda agar dapat menghasilkan susu yang ‘cukup’ untuk anak kerana sesungguhnya, untuk menjayakan penyusuan susu ibu, ibu tak perlu susu yang banyak yang penting cukup untuk anak.
Perkara paling penting yang anda perlu lakukan untuk memastikan bekalan susu sentiasa cukup untuk keperluan anak adalah dengan memastikan rutin penyusuan yang sepatutnya anda lakukan, dilakukan sebaiknya sebelum memikirkan makanan apa yang mampu membantu membanyakkan bekalan susu. Ini kerana, banyak atau tidak susu yang badan ibu hasilkan bukan bergantung pada apa yang ibu makan sebaliknya berapa kerap susu dikeluarkan dari badan.

Patuhi Rutin Penyusuan
Rutin penyusuan yang perlu dilakukan perlu mematuhi konsep asas penyusuan iaitu lebih banyak permintaan, lebih banyak susu yang akan dihasilkan. Apa yang dimaksudkan dengan konsep asas penyusuan ini adalah :-
1. Bila bersama dengan anak, anda boleh terus menyusu pada payudara sekerap 1-2 jam sekali. Lebih kerap rangsangan pada payudara, lebih tinggi paras hormon prolaktin dalam darah ibu, lebih banyak susu yang akan terhasil.
2. Apabila di tempat kerja, pentingnya menjaga jadual memerah susu. Pastikan jarak antara sesi perahan tidak lebih dari 3 jam. Ini penting bagi memastikan payudara terus mendapat rangsangan permintaan susu supaya badan terus menghasilkan susu walaupun tanpa kehadiran anak di sisi.
3. Penyusuan waktu malam juga dapat membantu meningkatkan bekalan susu, ini kerana paras hormon Prolaktin di dalam darah ibu dua kali ganda lebih tinggi di waktu malam. Jadi biasakan untuk mengejut anak menyusu 2 jam sekali sepanjang waktu malam.

4. Jika ada kelapangan masa, boleh ikhtiarkan dengan melakukan Power Pumping sehari sekali di awal pagi selama 2 minggu. Power pumping merupakan teknik mengepam yang seolah meniru gaya hisapan anak dan ia merupakan antara usaha untuk menaikkan paras hormon supaya badan terus menghasilkan lebih susu.
5. Selain itu, jika anda mengambil pil perancang pastikan ianya tidak mengganggu hormon penyusuan. Berbincanglah dengan doktor agar doktor memberi pil perancang yang tidak mengganggu produksi susu. Ini penting bagi memastikan bekalan susu yang sentiasa mencukupi untuk anak.
6. Selain itu, pastikan minum air kosong mencukupi mengikut keperluan badan. Ini kerana, hormon Oksitosin yang dirembes sewaktu aktiviti penyusuan berjalan membuatkan anda berasa dahaga, jadi minumlah air kosong mencukupi. Selain itu, air kosong juga membantu membawa oksigen yang cukup ke otak dan ini penting untuk memastikan anda entiasa bertenaga.

7. Sentiasa tenangkan diri. Amalkan zikir Ya Matin sepanjang sesi memerah atau waktu menyusukan anak. Elakkan berada dalam keadaan tertekan atau sedih kerana ia akan mengganggu penghasilan hormon Oksitosin. Seperti yang puan sedia maklum, hormon Oksitosin sangat penting kerana ia membantu mengeluarkan susu dan memastikan aliran susu lancar keluar dari payudara.
8. Amalkan pemakanan yang sihat dan seimbang, minum susu sebagai sumber kalsium, makan lebih sayur-sayuran dan buah buahan kerana diet ibu menyusu perlulah berwarna warni dari bahan semulajadi. Jangan sesekali bazirkan wang membeli produk-produk yang dikatakan mampu membanyakkan susu ibu sedangkan bahan-bahan yang terkandung di dalamnya boleh diambil dalam bentuk semulajadi. Adalah lebih baik membelanjakan wang dengan membeli sayur-sayuran, buah-buahan dan sumber protien dan makanan berkhasiat yang lain.

9. Akhir sekali, jika anda telah lakukan semua yang disenaraikan di atas anda bolehlah mencuba makanan yang dikatakan boleh membantu membanyakkan susu ibu. Saya akui ada sesetengah makanan atau herba yang dikelaskan sebagai ‘Galactagogue’ dikatakan mampu membanyakkan susu ibu seperti lobak putih, oat, halba, jantung pisang dan sebagainya tapi ia bukan jaminan.
Saya harap apa yang saya kongsikan ini dapat memberi sedikit manfaat dan boleh dijadikan panduan dalam usaha anda meningkatkan penghasilan susu.
Memang hakikat perjalanan penyusuan agak sukar di peringkat awalnya tapi percayalah berkat kesungguhan pasti akan berjaya jika anda terus bersemangat dan komited dengan rutin penyusuan yang sebenar.
Pn NoorFazila Abdul Rahman
EPISOD 8 PA&MA JOURNEY BERSAMA JOVIANINA: SI CILIK BERJIWA BESAR
Setiap parents pasti menginginkan anak-anak yang berjiwa besar. Mempunyai semangat tolong-menolong, akhlak yang baik serta menghormati orang tua. Oleh itu, ibu dan ayah sendiri harus menunjukkan contoh terbaik untuk menjadi ikutan anak-anak. Mereka umpama kain putih, ibu ayahlah yang bertanggung jawab untuk ‘mencantikkan’ hiasannya.
Saksikan Episod ke 8, PA&MA Journey Bersama JoviaNina pada 14 Oktober 2020, jam 9 malam hanya di Astro Ria saluran 104/124.

Nak macam-macam info? Jom join telegram Pa&Ma D Parents https://t.me/pamadparents
The post Susu Masih 2oz Walau Bayi Sudah 3 Bulan, Hasilkan Susu Yang Banyak? Ini Tip Dari Pakar Laktasi! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/susu-masih-2oz-walau-bayi-sudah-3-bulan-hasilkan-susu-yang-banyak-ini-tip-dari-pakar-laktasi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masuk Saja Bekerja Susu Makin Lama Makin Berkurang Pakar Kongsikan 5 Tip

Masuk Saja Bekerja Susu Makin Lama Makin Berkurang Pakar Kongsikan 5 Tip

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 295 hits
Ibu bekerjaya pastinya berdepan dengan masalah paling kerap yang mereka hadapi iaitu masalah susu drop apabila kembali bekerja Masalah ini menjadi satu ketakutan dan mimpi ngeri kepada mereka Oleh sebab inilah sejak awal berpantang lagi ibu...
Tak Perlu Guna Berus Kalau Bayi Lap Guna Kain Je Ini Tip Doktor Gigi Kongsi Nak Jaga Gigi Anak Dari Awal

Tak Perlu Guna Berus Kalau Bayi Lap Guna Kain Je Ini Tip Doktor Gigi Kongsi Nak Jaga Gigi Anak Dari Awal

papar berkaitan - pada 10/10/2020 - jumlah : 396 hits
Penjagaan gigi bayi boleh dimulakan seawal bayi lagi Buka bila tumbuh gigi baru nak mula Doktor gigi kongsi 5 tips penjagaan gigi si bayi dan kanak kanak Bila nak mula guna berus gigi dan kuantiti ubat gigi juga diulas Menurut Pegawai Pergi...
Bayi Setahun 5 Bulan Positif Covid Berjangkit Dengan Saudara Pulang Dari Sabah

Bayi Setahun 5 Bulan Positif Covid Berjangkit Dengan Saudara Pulang Dari Sabah

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 187 hits
Sejak beberapa bulan negara di landa Covid 19 nampaknya angka kes jangkitan masih belum menunjukkan penurunan yang konsisten Berikutan kes yang semakin meningkat sejak beberapa minggu ini Jabatan Kesihatan Negeri Kelantan mengesahkan bayi l...
Tip Mbb 02 Susu Badam Almond Milk

Tip Mbb 02 Susu Badam Almond Milk

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 232 hits
Ok hari nie saya bagi recipe sebagai substitute ganti susu yang biasa kita beli kat kedai Badam Gajus atau seangkatan dengan dia keluarga Nuts nie adalah sumber Magnesium yang bagus Jangan pi ambik kacang tanah pulak keluarga legum buat jad...
Bayi 8 Bulan Mati Dibunuh Dilumuri Dengan Garam Kasar Oleh Bapanya Yang Mengalami Gangguan Mental

Bayi 8 Bulan Mati Dibunuh Dilumuri Dengan Garam Kasar Oleh Bapanya Yang Mengalami Gangguan Mental

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 226 hits
The ReporterBayi berusia lapan bulan ditemui mati dibunuh oleh bapanya yang dipercayai mengalami masalah gangguan mental Ketua Polis Daerah Bachok Deputi Superintendan Samsulmuddin Sulaiman berkata kejadian itu berlaku pada pagi tadi di Kam...
Bayi Ditemui Masih Menyusu Di Jasad Ibunya Yang Sudah Meninggal Dunia

Bayi Ditemui Masih Menyusu Di Jasad Ibunya Yang Sudah Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 191 hits
Seorang bayi berusia empat bulan ditemui masih menyusu badan di jasad ibunya yang sudah meninggal dunia Selasa lalu di wilayah Lamphun Thailand Ibu muda itu dikatakan telah meninggal dunia beberapa jam oleh polis yang datang menemuinya terb...
Lebih Banyak Pkpd Dijangka Dilaksana Pakar

Lebih Banyak Pkpd Dijangka Dilaksana Pakar

papar berkaitan - pada 10/10/2020 - jumlah : 249 hits
Lebih banyak PKPD dijangka dilaksana PakarHasimi MuhamadOktober 10 2020 Enam lokaliti di Semporna dan satu lokaliti di Kunak Sabah dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketat bermula 11 Oktober sehingga 24 Oktober Gambar BERNAMASelain ...
Dari Sekian Banyak Motif Daster Ini 4 Alasan Kenapa Motif Batik Masih Jadi Favorit

Dari Sekian Banyak Motif Daster Ini 4 Alasan Kenapa Motif Batik Masih Jadi Favorit

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 183 hits
Di banding motif kekinian cewek cewek sih lebih suka motif batik karena kelihatan elegan gitu
Kuota Masih Banyak Buruan Daftar Blt Bantuan Umkm Untuk Dapat Modal Rp 2 4 Juta Cuma Pakai Ktp Ini Caranya

Kuota Masih Banyak Buruan Daftar Blt Bantuan Umkm Untuk Dapat Modal Rp 2 4 Juta Cuma Pakai Ktp Ini Caranya

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 276 hits
Bantuan UMKM hanyalah satu dari sekian program bantuan langsung tunai yang telah disalurkan pemerintah Kini hanya dengan memakai KTP saja bisa ikut daftar BLT Bantuan UMKM untuk dapatkan bantuan Rp2 4 juta rupiah Bantuan ini dibagikan dalam...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta