Tak Perlu Guna Berus Kalau Bayi Lap Guna Kain Je Ini Tip Doktor Gigi Kongsi Nak Jaga Gigi Anak Dari Awal


Penjagaan gigi bayi boleh dimulakan seawal bayi lagi. Buka bila tumbuh gigi baru nak mula! Doktor gigi kongsi 5 tips penjagaan gigi si bayi dan kanak-kanak. Bila nak mula guna berus gigi dan kuantiti ubat gigi juga diulas.
Menurut Dr Iqbal Rosali, Pegawai Pergigian di Pusat Sejahtera, Universiti Sains berkongsi tentang penjagaan gigi anak daripada bayi. Berikut ialah perkongsian beliau;

Beliau telah mengulas tentang cara penjagaan gigi kanak-kanak dan bayi, peringkat penggunaan kain dan berus serta ubat gigi.
PENJAGAAN GIGI BAYI #1 GUNAKAN BERUS BILA ANAK BERUSIA 14 BULAN Dr Iqbal menerangkan yang dia mula memberus anaknya menggunakan berus gigi semasa anaknya berumur 14 bulan.
“Ini berus gigi anak saya yang berumur 18 bulan. Saya mula gosok gigi dia dengan berus gigi ini lebih kurang 4 bulan lepas (kira-kira berusia 14 bulan).”
#2 SEBELUM ITU HANYA LAP GUNA KAIN Beliau juga mengatakan, bagi penjagaan gigi anaknya sebelum itu, dia hanya menggunakan kain untuk mengelap bahagian dalam mulut termasuk gusidan gigi.
“Sebelum itu cuma gunakan kain sahaja.”

#3 TAK GUNAKAN UBAT GIGI Dr Iqbal menerangkan yang dia tidak menggunakan ubat gigi sebalik memberus kosong dalam posisi berbaring. Ia bertujuan untuk melatih si anak. pada permulaannya anak akan menangis dan ibu bapa perlu bersabar kerana lama-kelamaan mereka akan terbiasa.
“Saya tak gunakan ubat gigi. Cuma berus kosong sahaja.
“Sebab nak biasakan dulu. Saya baringkan dan peluk dia untuk gosokkan gigi. Mula-mula menangis. Sekarang bila saya pegang berus gigi dia dah tahu.”
#4 BILA 18 BULAN BARU GUNAKAN UBAT GIGI Dr Iqbal juga turut berkongsi yang dia mula menggunakan ubat gigi apabila anaknya berumur 18 bulan serta kuantiti ubat gigi yang perlu. Berus gigi selalunya akan menunjukkan saiz ubat gigi yang perlu digunakan.
Sekarang saya sudah mula gunakan ubat gigi kanak-kanak. Ada yang tanya banyak mana nak guna ubat gigi. Cuba tengok pada berus gigi. Ada warna biru di tengah-tengah.

(Gambar) Itulah kuantiti untuk letak ubat gigi. Sikit sahaja. Tak perlu banyak pun.

(Gambar) Kalau bawah 3 tahun, cuma sebesar sebiji beras.
#5 GUNA UBAT GIGI BERFLOURIDA Dr Iqbal juga menyarankan penggunaan ubat gigi berflourida kerana ia memberikan perlindungan yang lebih padu. Bagi mengelakkan anak tertelan, dia menasihatkan ibu bapa agar membantu anak menggosok gigi.
“Ada juga tanya nak guna ubat gigi yang mana. Saya guna ubat gigi berflourida. Barulah gigi kuat dan tidak senang rosak. Kalau untuk budak, cukup 500-600 ppm flourida. Separuh dari orang dewasa.
“Sekarang sudah ada ubat gigu berflourida untuk kanak-kanak. Kalau tak nak bagi dia tertelan, kita sebagai ibu bapalah yang wajib gosokkan.”
Sumber: Dr Iqbal Rosali
EPISOD 8 PA&MA JOURNEY BERSAMA JOVIANINA: SI CILIK BERJIWA BESAR
Setiap parents pasti menginginkan anak-anak yang berjiwa besar. Mempunyai semangat tolong-menolong, akhlak yang baik serta menghormati orang tua. Oleh itu, ibu dan ayah sendiri harus menunjukkan contoh terbaik untuk menjadi ikutan anak-anak. Mereka umpama kain putih, ibu ayahlah yang bertanggung jawab untuk ‘mencantikkan’ hiasannya.
Saksikan Episod ke 8, PA&MA Journey Bersama JoviaNina pada 14 Oktober 2020, jam 9 malam hanya di Astro Ria saluran 104/124.
Nak macam-macam info? Join channel Telegram Pa&Ma D Parents

Memandangkan situasi Covid-19 masih lagi belum reda dan program on ground bersama followers Pa&Ma tidak dapat dilaksanakan, buat julung kalinya Pa&Ma menganjurkan Merangkak Race SSPN x Pa&Ma secara virtual.
Dengan yuran penyertaan RM20, si comel akan mendapat akaun SSPN, t-shirt, medal dan e-sijil. Best kan?
Hanya 3 langkah mudah untuk menyertai pertandingan ini. Pemenang akan dipilih berdasarkan video paling menarik dan menepati kriteria yang ditetapkan.
Ayuh apa tunggu lagi, daftarlah sekarang!!

The post Tak Perlu Guna Berus Kalau Bayi, Lap Guna Kain Je!, Ini Tip Doktor Gigi Kongsi Nak Jaga Gigi Anak Dari Awal appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-perlu-guna-berus-kalau-bayi-lap-guna-kain-je-ini-tip-doktor-gigi-kongsi-nak-jaga-gigi-anak-dari-awal/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Anak Berjaya Bijak Jadikan Waktu Tidur Awal Rutin Harian Boleh Elak Anak Tambah Berat Gagal Akademik

Nak Anak Berjaya Bijak Jadikan Waktu Tidur Awal Rutin Harian Boleh Elak Anak Tambah Berat Gagal Akademik

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 292 hits
Sebagai ibu bapa memang ramai yang tahu bahawa kanak kanak memerlukan tidur yang cukup untuk perkembangan tumbesaran yang baik Namun dengan gaya hidup pada hari ini untuk menidurkan si kecil kita memang sesuatu yang agak mencabar Menurut Kh...
Simpan Ubat Di Rumah Ikut Tip Ni Senang Mama Cari Bila Nak Guna

Simpan Ubat Di Rumah Ikut Tip Ni Senang Mama Cari Bila Nak Guna

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 527 hits
Setiap rumah mesti akan ada stok ubat Bukan apa untuk persediaan jika ada emergency sebelum jumpa doktor Bukan itu saja kebanyakan rumah yang ada anak kecil pun mesti akan ada stok ubat Apabila dah ada stok ubat kadang ibu jadi keliru mana ...
Tak Kesian Ke Tengok Isteri Siang Malam Jaga Anak Kita Dr Say Saran Tip Untuk Suami

Tak Kesian Ke Tengok Isteri Siang Malam Jaga Anak Kita Dr Say Saran Tip Untuk Suami

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 332 hits
Kita sama sama jaga anak namun tenaga dan masa yang digunakan isteri untuk anak anak kita yang masih kecil tidak sama seperti kita Ketelitian isteri dalam urusan hal anak anak jauh melebihi suami Jadi apa salahnya peruntukkan sedikit waktu ...
Saya Usaha Dapatkan Penjaga Yang Baik Abby Abadi Nak Bantu Ibu Bayi Untuk Masa Depan Yang Lebih Baik

Saya Usaha Dapatkan Penjaga Yang Baik Abby Abadi Nak Bantu Ibu Bayi Untuk Masa Depan Yang Lebih Baik

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 374 hits
Seperti kita sedia maklum pelakon Abby Abadi memang sering melakukan kerja kerja amal terutamanya membela nasib ibu yang tidak berkemampuan untuk menjaga bayi mereka Malah dia sendiri turut mempunyai tiga orang anak angkat Baru baru ini men...
Tip Penting Travel Dengan Anak Kecil

Tip Penting Travel Dengan Anak Kecil

papar berkaitan - pada 30/9/2020 - jumlah : 222 hits
Tip Penting Travel dengan Anak Kecil Thailand Vietnam Singapore Jepun Korea Selatan United Kingdom The Netherland Italy dan Qatar antara negara negara yang pernah aku jejaki
Dah Mula Cari Bapa Baju Arwah Ubat Rindu Anak Tiap Kali Nak Tidur Menangis

Dah Mula Cari Bapa Baju Arwah Ubat Rindu Anak Tiap Kali Nak Tidur Menangis

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 654 hits
Baju arwah kini pengubat rindu buat anak setelah pemergian bapa dalam kemalangan yang cukup tragis akibat kecuaian orang lain baru baru hari ini Itu yang dilalui oleh anak sulung Laskar Kanan Mohd Rizal Buseri 31 yang meninggal dunia selepa...
Netizen Kongsi Tip Cuci Periuk Berjelaga Yang Satu Ni Memang Superb Giler

Netizen Kongsi Tip Cuci Periuk Berjelaga Yang Satu Ni Memang Superb Giler

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 227 hits
Periuk memang mudah berjelaga terutamanya kalau periuk kegemaran yang hari hari kita guna untuk masak Kesan jelaga tu bukan mudah nak tanggal Sental separuh nyawa pun belum tentu lagi bersih sempurna Menerusi satu hantaran di facebook sauda...
Berebut Nak Jadi Yang Pertama Di Cium Ibu Ayah Mesti Dulukan Anak Sulung

Berebut Nak Jadi Yang Pertama Di Cium Ibu Ayah Mesti Dulukan Anak Sulung

papar berkaitan - pada 5/10/2020 - jumlah : 1100 hits
Ramai ibu bapa pening kepala bila sudah mempunyai anak lebih dari satu Ini kerana bila balik rumah nak cium yang mana satu dulu Bila cium kakak adik merengek kecualilah jika dia masih bayi Jika cium adik dulu kakak atau abang sulung mulalah...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord