Susu Diabetes Jenis Dan Keperluan Untuk Pesakit Kencing Manis


Adakah anda pesakit kencing manis dan sedang mempertimbangkan untuk mula amalkan susu diabetes?
Disebabkan susu tepung biasa dan produk tenusu seperti yogurt dan keju mempunyai kandungan karbohidrat, gula dan lemak yang agak tinggi, mungkin terdapat penghidap kencing manis yang disarankan untuk mengambil susu ini.
Selain itu, susu tepung dan susu dalam tin seperti susu pekat dan susu cair yang berada di pasaran juga mempunyai kandungan gula dan karbohidrat yang tinggi.
Jadi, apakah contoh atau jenis susu diabetes yang sesuai untuk diambil dan keperluannya untuk pesakit kencing manis?
Ayuh kita semak bersama-sama.
Contoh Jenis Susu Diabetes Untuk Pesakit Kencing Manis   1. Glucerna Glucerna merupakan antara jenama susu diabetik yang cukup popular di Malaysia. Susu ini mengandungi campuran karbohidrat yang rendah glisemik (GI) yang diperbuat daripada gabungan serat.
Ini bermakna karbohidrat akan dilepaskan ke dalam badan secara perlahan atau sedikit demi sedikit ke dalam salur darah.
Hasilnya, penyerapan gula akan menjadi lebih perlahan dan terkawal.
Mengandungi sehingga 28 nutrien penting untuk kesihatan tubuh, susu ini juga mempunyai 4 kali lebih kandungan myo-inositol bagi menyokong sensitiviti insulin pesakit diabetes.
2. Appeton Wellness 60+ Diabetic Susu Appeton Wellness 60+ ini difomulasikan dengan inulin dan serat kacang pea bagi mengekalkan kesihatan sistem penghadaman.
Susu rendah sodium ini juga mengandungi casein, iaitu sejenis protein dengan rembesan perlahan bagi memenuhi keperluan protein tubuh tanpa membebankan buah pinggang.
Susu yang bebas laktos, gluten dan kolesterol ini juga mengandungi khasiat omega-3 (EPA & DHA) untuk mengekalkan fungsi jantung.
3. Nutren Diabetik Susu diabetes keluaran Nestle ini pula telah diformulasikan sesuai mengikut Garis Panduan Diabetes Antarabangsa.
Juga mengandungi kadar glisemik yang rendah seperti kebanyakan susu diabetik lain, ia turut mengandungi 50% kandungan protein whey dan tinggi serat larut.
Susu bebas laktosa dan sukrosa ini juga kaya dengan asid lemak mono tidak tepu (MUFA) yang boleh mengawal kandungan gula puasa.
Lebih menarik lagi Nutren Diabetik juga boleh dijumpai dalam botol kecil yang sedia diminum.
4. Supplement-D Turut menekankan tindakan serat dalam kawalan gula, Supplement-D juga merupakan susu diabetes yang membantu slow release atau rembesan gula yang perlahan dalam darah.
Susu ini juga sesuai untuk pesakit diabetes dengan masalah lactose intolerance kerana ia bebas laktosa.
Ia juga padat dengan nutrisi penting seperti vitamin A, C, E, selenium dan beta carotene bagi meningkatkan sensitiviti insulin serta kesihatan tubuh secara menyeluruh.
5. Diabetasol Susu jenama Diabetesol ini turut menjadi pilihan pesakit diabetes dalam menguruskan penyakit di samping melengkapi keperluan nutrien seharian.
Juga mempunyai nilai glisemik yang rendah serta tinggi dan kalsium, susu ini turut hadir dalam pelbagai perisa seperti coklat dan cappucino menjadikan ia sangat sedap untuk dinikmati setiap hari.
Had Pengambilan Dalam Sehari Pesakit diabetes yang memerlukan nutrisi tambahan disarankan untuk mengambil 2 ke 3 hidangan susu diabetik setiap hari.
Bagi pesakit yang perlu menggunakan susu ini sebagai pengganti makanan (termasuk pemakanan melalui tiub), anda perlu mendapatkan arahan daripada doktor atau pakar pemakanan.
Perlu Ke Ambil Susu Diabetes? Seperti yang kita tahu, susu merupakan antara sumber kalsium yang baik bagi mengekalkan kesihatan tulang dan gigi.
Namun, harus diingat bahawa susu diabetes bukanlah ubat yang mampu menyembuhkan kencing manis. Sebaliknya, susu ini hanyalah sebagai pengganti makanan bagi pesakit yang ingin mengawal paras gula dalam darah.
Jadi, ia bukanlah suatu kemestian bagi pesakit diabetes untuk amalkan susu ini. Sebaliknya, ia hanyalah sebagai pelengkap nutrisi harian atau pengganti makanan yang sesuai untuk pesakit kencing manis.
Ini bermakna pesakit masih perlu makan ubat kencing manis dan lain-lain seperti yang disarankan doktor.
Sekiranya masih ragu, pesakit boleh mendapatkan nasihat pemakanan daripada sebelum mula mengamalkan susu ini.
Baca Juga : Ubat Kencing Manis Yang Diluluskan KKM Berserta Kegunaannya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/susu-diabetes/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=susu-diabetes

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keperluan Turun Semula Ke Lokasi Mayat Zayn Rayyan Ditemukan Bergantung Soal Siasat Polis

Keperluan Turun Semula Ke Lokasi Mayat Zayn Rayyan Ditemukan Bergantung Soal Siasat Polis

papar berkaitan - pada 1/6/2024 - jumlah : 176 hits
PETALING JAYA Keperluan turun semula ke lokasi penemuan mayat kanak kanak autisme Zayn Rayyan Abdul Matiin 6 termasuk rumah keluarganya di Damansara Damai di sini bergantung kepada hasil siasatan Ketua Polis Selangor Datuk Hussein Omar Khan...
Sarjan Tembak Mati Pesakit Menjengkelkan Di Hospital

Sarjan Tembak Mati Pesakit Menjengkelkan Di Hospital

papar berkaitan - pada 11/6/2024 - jumlah : 110 hits
KOSMOSuspek ditahan selepas menyerah diri Thai PostBANGKOK nbsp Seorang anggota polis berpangkat sarjan mengaku menembak mati seorang lelaki Myanmar di katil sebuah hospital kerana kerap nbsp membuat bising dan mengganggu bapanya lapor lama...
5 Jenis Nafkah Anak Bapa Sering Culas Lepas Bercerai

5 Jenis Nafkah Anak Bapa Sering Culas Lepas Bercerai

papar berkaitan - pada 29/5/2024 - jumlah : 149 hits
Wah wah ayah kau bila dah nak bernikah baru tiba tiba nafkah anak pun berkurang silap silap terus buat buat lupa sebab sibuk menanggung nafkah anak tiri je Nak ambil hati isteri baru la katakan Tapi benda ni selalu ditutup sebelah mata oleh...
Jenis Ikatan Dan Simpulan Serta Fungsinya

Jenis Ikatan Dan Simpulan Serta Fungsinya

papar berkaitan - pada 27/5/2024 - jumlah : 203 hits
Sekiranya anda menyertai pasukan beruniform pengakap di sekolah rendah anda pastinya telah didedahkan dengan pelbagai jenis ikatan tali dan fungsi setiap satunya Walau bagaimanapun sekiranya anda gemar melakukan aktiviti luar seperti perkhe...
Sukar Nak Jamah Makanan Pesakit Menangis Aunty Datang Bantu Suapkan Nasi

Sukar Nak Jamah Makanan Pesakit Menangis Aunty Datang Bantu Suapkan Nasi

papar berkaitan - pada 8/6/2024 - jumlah : 111 hits
Tindakan seorang wanita berbangsa India yang membantu menyuapkan makanan kepada seorang pesakit di Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru telah berjaya tarik perhatian ramai Menerusi hantaran yang dimuat naik oleh seorang pengguna di laman Ti...
33 Disyaki Dijangkiti Kencing Tikus Selepas Mengunjungi Kolam Air Panas Jasin

33 Disyaki Dijangkiti Kencing Tikus Selepas Mengunjungi Kolam Air Panas Jasin

papar berkaitan - pada 13/6/2024 - jumlah : 126 hits
BernamaMELAKA Seramai 33 orang termasuk pelajar dan guru sebuah sekolah di sini disyaki dijangkiti wabak Leptospirosis atau kencing tikus selepas mengunjungi Kolam Air Panas Jasin minggu lepas Pengarah Kesihatan Melaka Dr Ruzita Mustaffa be...
Resepi Bubur Jagung Lemak Manis

Resepi Bubur Jagung Lemak Manis

papar berkaitan - pada 7/6/2024 - jumlah : 120 hits
BUBUR JAGUNG LEMAK MANISBahan bahan JagungAirSantan Nisan 3 kepingSedikit garam3 sb susu pekatCara cara First step buang kulit jagung basuh hiris macam ni Hiris agak agak jangan tebal sangat jangan halus sangat Masukkan hirisan jagung tadi ...
Pengurangan Tenaga Manusia Dalam Pekerjaan

The Wonders Of Watermelon Fruit

Lauk Lunch Yang Mengoda

Doa Ketika Terlilit Hutang Insya Allah Segera Lunas

Bila Suami Ko Sweet Sangat Sampai Boleh Potong Kaki

Bawa La Ramai Lagi Warga Asing Ke Malaysia

Tips Menghilangkan Whitehead Dan Blackhead Dengan Efektif

Sport Edition Jvb Moto S Radical 1988 Harley Fxr


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Lembayung 2024 Adaptasi Kisah Benar Lakonan Pelakon Malaysia Anna Jobling


Taksub Dan Kesan Kesannya

Akaun Emas Gap Bukan Emas Digital

The Code Is 001773

Exquisite Diamond Pendants Malaysia Diamond Talk

Discover Play88 Slots A Leading Name In Online Gaming

Free Credit Rm50 No Deposit How To Boost Your Bankroll Without Spending A Dime