Surinder Telah Peluk Islam Dan Disahkan Keluarga Mufti Pulau Pinang


Gambar : Lobak Merah

GEORGETOWN - Seorang wanita Sikh, yang meninggal dunia selepas dipukul teman lelakinya Ahad lalu telah memeluk agama Islam dan dikebumikan mengikut cara Islam di Tanah Perkuburan Islam Jelutong kelmarin.

Mufti Pulau Pinang, Datuk Seri Dr Wan Salim Wan Mohd Noor berkata, pihaknya telah mengeluarkan surat rasmi sebagai pengesahan bahawa Surinder telah memeluk agama Islam.

"Saudaranya (abang mangsa), Imran Khan, datang ke Jabatan Mufti Pulau Pinang pagi kelmarin untuk memaklumkan kepada saya dan pegawai bahawa adiknya, Surinder telah masuk Islam. Imran Khan juga memberitahu bahawa Surinder telah mengucap dua kalimah syahadah di hadapannya dan ibunya.

"Berdasarkan kepada keterangan tersebut dan tanpa prejudis maka pihak saya menerimanya. Tiada apa-apa kepentingan yang ingin diperolehi, hanya semata-mata bertujuan memenuhi kehendak keluarga si mati yang mahu jenazah diurus secara Islam.

"Saya juga bersetuju mengeluarkan surat rasmi jabatan menyatakan bahawa mangsa telah memeluk agama Islam," katanya ketika dihubungi Sinar Harian tadi.

Mengulas mengenai pertikaian oleh pihak tertentu tentang perkara tersebut, Wan Salim berkata, isu tersebut dilihat boleh diselesaikan dengan baik.

"Saya difahamkan ada pihak tertentu yang mempertikaikan surat yang saya keluarkan dan meragui Surinder telah memeluk agama Islam. Sebagai Mufti Kerajaan Pulau Pinang, saya berpandangan isu ini boleh diselesaikan dengan baik melalui rundingan antara beberapa pihak yang terbabit.

"Oleh itu, saya mencadangkan satu sesi perbincangan diadakan pada Jumaat ini (5 April) di Jabatan Mufti Pulau Pinang. Ia akan dihadiri beberapa pihak berkaitan termasuk keluarga mangsa, Pengarah JHEAINPP, seorang pegawai di Bahagian Pendaftaran Mualaf JHEAINPP, Persatuan Komuniti Sikh Pulau Pinang, saya sendiri dan Ketua Penolong Mufti," katanya.

Tambahnya, beliau berharap perbincangan itu nanti akan menghasilkan keputusan yang boleh diterima oleh semua pihak selain isu tersebut dapat diselesaikan secara harmoni serta aman untuk kepentingan rakyat Malaysia.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Pulau Pinang (JHEAINPP), Zulkifli Long turut mengesahkan bahawa K Surinder Kaur Bedi dikebumikan mengikut cara Muslim yang disaksikan oleh ahli keluarganya.

"Pengebumian mangsa dijalankan secara Islam dan disemadikan di perkuburan Islam mengikut kehendak keluarganya," katanya ketika dihubungi tadi.

Kontroversi mengenai agama mangsa yang berusia 37 tahun itu timbul setelah dia meninggal dunia akibat kecederaannya sekitar jam 5 pagi, Ahad lalu.

Susulan daripada itu, abang mangsa, Imran Khan Mohamad Qurban Ali telah membuat laporan polis pagi kelmarin untuk mengesahkan Surinder adalah Muslim dan telah mengucap dua kalimah syahadah di hadapannya serta ibunya sebelum ini.

Dalam laporannya, dia telah meminta agar Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Pulau Pinang (JHEAINPP) agar mayat Surinder dikebumikan mengikut agama Islam.

Kredit : Sinar Harian

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2019/04/surinder-telah-peluk-islam-dan-disahkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kami Hanya Penuhi Hasrat Keluarga Kebumi Wanita Cara Islam Kata Mufti

Kami Hanya Penuhi Hasrat Keluarga Kebumi Wanita Cara Islam Kata Mufti

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 497 hits
Predeep Nambiar GEORGE TOWN Mufti Pulau Pinang berkata pihak berkuasa agama hanya memenuhi hasrat keluarga dan tiada niat jahat dalam keputusan mereka membenarkan pengebumian cara Islam bagi seorang wanita Sikh selepas beberapa pemimpin Sik...
Pulau Pinang Cadang Naikkan Caj Beg Plastik

Pulau Pinang Cadang Naikkan Caj Beg Plastik

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 263 hits
GEORGETOWN Kerajaan negeri bercadang menaikkan caj beg plastik kepada 50 sen sebagai usaha mengurangkan penggunaan barangan berkenaan Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan Masyarakat Penyayang dan Alam Sekitar negeri Phee Boon Poh berkata langka...
Isu Bangunan Di Hong Kong Dan Terowong Pulau Pinang Ini Jawapan Najib

Isu Bangunan Di Hong Kong Dan Terowong Pulau Pinang Ini Jawapan Najib

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 348 hits
Biar Rakyat dan Raykat mempertimbangkan A ISU BANGUNAN HONG KONG 1 Mereka dakwa kerajaan BN yang mula mula putus mahu jual dengan harga RM1 1 bilion 2 Belum jual lagi 3 Tiada siasatan SPRM ataupun dakwaan salah laku ke atas projek ini 4 PH ...
Imigresen Pulau Pinang Benteras Pelacur Warga Asing

Imigresen Pulau Pinang Benteras Pelacur Warga Asing

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 536 hits
George Town 28 Mar Tumbuhnya di kota kota batu mekarnya menjadi rebutan kumbang durjana Bercambah merosakkan aktiviti sosial masyarakat Dalam memelihara keselamatan dan kedaulatan negara serta membenteras kegiatan tidak bermoral yang meliba...
Jambatan Kedua Pulau Pinang Ditutup 10 Jam Ahad Ini

Jambatan Kedua Pulau Pinang Ditutup 10 Jam Ahad Ini

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 379 hits
GEORGE TOWN Jambatan Sultan Abdul Halim Mu adzam Shah akan ditutup sepenuhnya selama 10 jam kepada semua kenderaan pada Ahad ini bagi memberi laluan kepada acara Great Eastern Viper Bridge Jambatan Kedua Sdn Bhd dalam kenyataan pada Selasa ...
Selama 9 Tahun Lim Guan Eng Jual Rm35b Aset Pulau Pinang Najib

Selama 9 Tahun Lim Guan Eng Jual Rm35b Aset Pulau Pinang Najib

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 378 hits
Sebenarnya Menteri Kewayangan kita pernah mengaku bahawa kerajaan DAP Pulau Pinang di bawah dia telah menjual tanah dan aset negeri yang bernilai sebanyak RM35 bilion Pada masa itu dia terdesak kerana sebuah NGO telah dedahkan bahawa tanah ...
Netizen Lancar Gerakan Boikot Keluarga Normah Damanhuri Memalukan Orang Islam

Netizen Lancar Gerakan Boikot Keluarga Normah Damanhuri Memalukan Orang Islam

papar berkaitan - pada 8/4/2019 - jumlah : 497 hits
Netizen Lancar Gerakan Boikot Keluarga Normah Damanhuri Memalukan Orang Islam Netizen Lancar Gerakan Boikot Keluarga Normah Damanhuri Memalukan Orang Islam
Tinggal Bersama Keluarga Bukan Islam

Tinggal Bersama Keluarga Bukan Islam

papar berkaitan - pada 6/4/2019 - jumlah : 256 hits
Soalan Saya baru berkahwin dengan seorang wanita yang baru memeluk agama Islam Saya kini tinggal bersama dengan keluarga isteri saya yang masih belum memeluk agama Islam Mohon pandangan berkenaan status saya yang tinggal bersama dengan kelu...
Camping Di Pantai Kerachut Taman Negara Pulau Pinang

Camping Di Pantai Kerachut Taman Negara Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 805 hits
Memenuhi janji saya kepada anak anak teman pada cuti sekolah kali ini saya merancang camping dan bermalam di Pantai Kerachut Taman Negara Pulau Pinang Saya suka berkhemah di Pantai Kerachut berbanding di Teluk Duyung di taman negara ini ker...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Bantuan Kemanusiaan

Pemberian Sempena Perayaan Songkran 2024

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka