Camping Di Pantai Kerachut Taman Negara Pulau Pinang

Memenuhi janji saya kepada anak-anak teman pada cuti sekolah kali ini, saya merancang camping dan bermalam di Pantai Kerachut Taman Negara Pulau Pinang. Saya suka berkhemah di Pantai Kerachut berbanding di Teluk Duyung di taman negara ini kerana selain terdapat Pusat Konservasi Dan Penerangan Penyu dan Tasik Meromiktik di sini, pemandangan matahari terbenam di pantai ini selalu melengkapkan hari indah kami di sini. Saya ke sini bersama 4 orang teman dan 6 orang anak mereka pada akhir March 2019. Kami berkumpul di pintu masuk Taman Negara Pulau Pinang pada jam 12:00 tengahari.

Setelah urusan melaporkan diri dan menempah bot pergi dan pulang selesai kami memulakan agenda. Memandangkan kami membawa berbagai kelengkapan, tidak semua kami boleh menaiki bot. Empat dari kami menaiki bot dan membawa semua barang keperluan, manakala saya dan enam ahli yang lain seperti biasa trekking ke Pantai Kerachut. Kami memulakan trekking pada jam 13:00 tengahari dan sampai di Pantai Kerachut pada jam 14:30 petang.

Sampai di Pantai Kerachut kami berehat sebentar dan teman-teman yang menaiki bot baru sahaja sampai sekitar 15 minit kerana mereka bertolak lewat agar kami sampai dalam masa hampir serentak. Tasik Meromiktik seperti biasa, saya masih tidak berpeluang menyaksikan kejadian alam di mana tasik ini dipenuhi dua lapisan air tawar dan air masin.

Kemudian kami mendirikan khemah, masak petang dan kami ke Pusat Konservasi Dan Penerangan Penyu. Petang itu anak-anak ini menghabiskan masa dengan bermain di pantai, berehat di jetty dan memancing ikan. Di Pantai Kerachut tidak dibenarkan mandi laut dan berenang kerana terdapat terlalu banyak obor-obor.

Di tapak perkhemahan Pantai Keracut, disediakan tapak khemah yang luas, redup dan bersih, bilik mandi untuk perempuan dan lelaki berasingan, tandas, surau, dewan, singki dan paip untuk memasak. Jika bermalam di sini, taman negara mewajibkan kita mengambil guide namun permit masuk dan berkhemah adalah percuma. Petang itu kami melengkapkan hari dengan menyaksikan matahari terbenam. Malam pula kami meriahkan dengan acara BBQ.

Keesokan harinya selepas sarapan, guide membawa kami trekking sekitar 30 minit untuk ke air terjun untuk mandi. Inilah kali pertama saya ke air terjn ini walaupun saya sering trekking ke Pantai Kerachut. Meskipun air terjun ini tidak besar dan tinggi, namun ia tetap mengembirakan anak-anak ini.

Setelah pulang dari air terjun, kami makan dan berkemas kerana bot pulang akan menjemput kami pada jam 14:00 petang. Berangkat pulang, kami semua menaiki bot kerana banyak barang makanan telah habis, tambahan pula saya ingin anak-anak ini melihat objek Batu Arnab, Batu Penyu dan Batu Kepala Buaya dari atas bot nanti.

Kami semua selamat sampai di pintu masuk taman negara pada jam 14:30 petang dan seterusnya bergerak pulang ke rumah masing-masing. Sebelum berpisah anak-anak ini mengajak saya datang ke sini lagi. Saya mungkin akan membawa anak-anak ini melihat alam indah di tempat lain di masa akan datang. Jangan lupa bawa sampah anda keluar dari taman negara. Terima Kasih Allah.

Nota:
1- Setiap pengunjung wajib melaporkan diri di kaunter pejabat pintu masuk Taman Negara Pulau Pinang.
2- Permit trekking adalah percuma.
3- Bermalam di taman negara wajib ambil guide.
4- Tambang bot sehala dari pintu masuk taman negara ke Pantai Kerachut RM 90 sebuah.
5- Terdapat tapak pakir kenderaan berbayar di sebelah pintu masuk Taman Negara Pulau Pinang.
6- Perkhimatan bas Rapip No 101 dari Georgetown ke taman negara.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

Selama 9 Tahun Lim Guan Eng Jual Rm35b Aset Pulau Pinang Najib

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 376 hits
Sebenarnya Menteri Kewayangan kita pernah mengaku bahawa kerajaan DAP Pulau Pinang di bawah dia telah menjual tanah dan aset negeri yang bernilai sebanyak RM35 bilion Pada masa itu dia terdesak kerana sebuah NGO telah dedahkan bahawa tanah ...
Jambatan Kedua Pulau Pinang Ditutup 10 Jam Ahad Ini

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 377 hits
GEORGE TOWN Jambatan Sultan Abdul Halim Mu adzam Shah akan ditutup sepenuhnya selama 10 jam kepada semua kenderaan pada Ahad ini bagi memberi laluan kepada acara Great Eastern Viper Bridge Jambatan Kedua Sdn Bhd dalam kenyataan pada Selasa ...
Maritim Malaysia Menyelamatkan Mangsa Bot Karam Di Perairan Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 24/3/2019 - jumlah : 471 hits
PULAU PINANG 24 Mac Sebuah bot nelayan asing Indonesia karam pada lebih kurang 7 batu nautika dari Barat Muka Head Bot tersebut dikesan Kapal Maritim Negeri Johor kira kira jam 10 25 pagi KM Satria yang dalam perjalanan menuju ke LIMA 19 ba...
Pulau Pinang Disenaraikan Cnn Sebagai Salah Satu Destinasi Pelancongan Terbaik Di Dunia

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 319 hits
Sebut saja Pulau Pinang pastinya ramai akan fikir syurga makanan dengan kepelbagaian makanan yang ada antaranya kopi kaw aunty Avelin dan banyak lagi Kini Pulau Pinang tersenarai di tempat ke 15 daripada 19 destinasi perlancongan terbaik ta...
Jpj Pulau Pinang Akan Lelong Kereta Serendah Rm700

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 630 hits
Jabatan Pengangkutan Jalan Raya Pulau Pinang mengumumkan akan mengadakan acara lelongan melibatkan 92 kereta daripada pelbagai jenama termasuk Toyota Honda Subaru Nissan BMW dan Volvo Kesemua kenderaan ini telah disita ekoran pelbagai kesal...
Imigresen Pulau Pinang Benteras Pelacur Warga Asing

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 533 hits
George Town 28 Mar Tumbuhnya di kota kota batu mekarnya menjadi rebutan kumbang durjana Bercambah merosakkan aktiviti sosial masyarakat Dalam memelihara keselamatan dan kedaulatan negara serta membenteras kegiatan tidak bermoral yang meliba...
Pulau Pinang Cadang Naikkan Caj Beg Plastik

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 262 hits
GEORGETOWN Kerajaan negeri bercadang menaikkan caj beg plastik kepada 50 sen sebagai usaha mengurangkan penggunaan barangan berkenaan Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan Masyarakat Penyayang dan Alam Sekitar negeri Phee Boon Poh berkata langka...
Surinder Telah Peluk Islam Dan Disahkan Keluarga Mufti Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 592 hits
Gambar Lobak MerahGEORGETOWN Seorang wanita Sikh yang meninggal dunia selepas dipukul teman lelakinya Ahad lalu telah memeluk agama Islam dan dikebumikan mengikut cara Islam di Tanah Perkuburan Islam Jelutong kelmarin Mufti Pulau Pinang Dat...
Bilion Ringgit Hilang Najib Tidak Layak Ulas Pelaburan Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 310 hits
Foto oleh Malay MailLUMUT Penyusutan pelaburan di Pulau Pinang tidak boleh dikaitkan dengan pentadbiran kerajaan pusat kerana situasi itu turut berlaku di mana mana negara Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang II Dr P Ramasamy berkata kenyata...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo