Sumbang Mahram Kita Perlukan Penglibatan Saintis Pakar Saikoloji Pakar Sosiologi Untuk Mengatasinya


 Sila baca berita sedih berikut (Utusan Malaysia) :







My comments :
Daripada pengalaman saya bersama isteri membantu kanak-kanak kurang bernasib baik (lelaki dan perempuan) termasuk kanak-kanak yang menjadi mangsa cabul dan diperkosa pada umur muda, kami melihat bahawa kanak-kanak yang menjadi mangsa sedemikian  akan mempunyai pelbagai masalah emosi, saikoloji dan kekeliruan moral mereka sendiri sewaktu mereka membesar.  Seolah minda mereka sudah 'short circuit'.  Seluruh hidup mereka boleh terancam akibat daripada mengalami pencabulan, rogol dsbnya.
Contohnya ada juga kes kanak-kanak yang dicabul tidak boleh tidur malam untuk bertahun-tahun lamanya.  Mereka takut untuk tidur malam sebab hampir kesemua serangan rogol dan pencabulan yang mereka alami berlaku pada waktu lewat malam bila mereka sedang tidur. Kemudian pada siang hari pula mereka akan mengantuk di sekolah dan di rumah dan tidak dapat menghabiskan pelajaran sekolah atau kerja rumah. 
Mangsa seperti ini juga sering mempunyai sikap tidak percaya langsung (no trust) kepada orang dewasa kerana mereka dicabul dan dirogol oleh orang dewasa.  Kanak-kanak mangsa ini perlu didekati dengan sangat cermat dan penuh perasaan 'kasih sayang' yang genuine  untuk kembalikan semula kepercayaan mereka terhadap orang dewasa, terhadap hidup secara normal dan juga terhadap masyarakat amnya. They lose faith in adults, in obeying rules and in society as a whole.  
Jadi oleh kerana berlaku banyak juga kes sumbang mahram dalam negara kita, terutama sekali di kalangan orang Melayu kita perlu mengambil tindakan pro-active untuk sentiasa monitor kesihatan mental dan saikoloji mangsa-mangsa rogol dan pencabulan terutama sekali mangsa di bawah umur. Dan sebarang usaha yang sebegini mesti dibuat dengan sangat cermat dan secara halus untuk tidak memberi tekanan (tension dan stress) kepada bekas mangsa itu.  We have to be very careful.
Kenyataan oleh Polis wanita itu mengatakan bahawa kes sumbang mahram paling ramai melibatkan kaum bapa Melayu - 596 kes dalam tempoh dua tahun (2018 - 2020). India pula 36 kes dan Cina 20+ kes.
Maksudnya kes sumbang mahram di kalangan Melayu adalah hampir TIGA PULUH kali ganda kes orang Cina. Padahal bilangan orang Melayu hanya DUA KALI ganda bilangan orang Cina dalam negara kita.
Tambah lagi orang Cina tidak amalkan memakai tudung kepala, memakai baju labuh ikut syarak dsbnya. Mereka tidak belajar kelas agama Islam pun. Masyarakat Cina biasa dengan wanita memakai skirt, seluar pendek, baju lengan pendek dan sebegitu.  Dan mereka tidak mengalami masalah sumbang mahram yang perlu dikhuatiri sangat. 20+ kes dalam temoh dua tahun itu maksudnya hanya 10 kes setahun dalam jumlah orang Cina seramai LAPAN juta atau lebih.  
Tetapi apa sudah jadi dengan pengaruh puak lebai dan puak agamawan kita? Setiap tahun rakyat marhaen terpaksa menyumbangkan peruntukan Bajet berbillion Ringgit kepada geng lebai kononnya untuk mengajar dan bimbing masyarakat dalam tata tertib agama. 
Apa yang berlaku ialah kebelakangan ini puak lebai sendiri terlibat dalam kes rogol, liwat, cabul dan banyak lagi sehingga Menteri Agama terpaksa mengadakan pertemuan umum dengan puak lebai untuk menasihati mereka jangan terlibat dalam kes salah laku seks. Ada juga puak lebai guna duit hasil untuk beli kereta Mecedi. Nauzubillah. 
Dan pendidikan agama daripada tadika hingga ke SPM, STPM, diploma dan universiti pun tidak membantu mengatasi masalah ini.  
Masalah salah laku seks, liwat, cabul, rogol, sumbang mahram dsbnya perlukan pendekatan saikoloji yang saintifik, moden dengan penggunaan lojik untuk mengatasinya.
Contohnya di negara lain cara yang mudah yang telah proven memberi kesan mengurangkan kes anak luar nikah ialah BUKAN untuk menghalalkan seks luar nikah tetapi menyediakan kaedah birth control yang simple dan mudah (kondom, pil hamil dsbnya) yang boleh mengelak berlaku kes anak luar nikah dan kes buang bayi. Inilah antara kaedah saintifik yang simple dan berkesan untuk menangani perkara ini. Merotan dan penjarakan anak muda tidak dapat mengurangkan masalah buang bayi. Bilangan kes ini masih meningkat.  
Kita perlu melibatkan pakar saintis, ahli saikoloji dan sosiologi yang boleh bantu mengatasi masalah ini dan bukan jemput tikus untuk membaiki labu.  Jangan haraplah puak lebai memberi sebarang penyelesaian kepada sebarang masalah yang melanda masyarakat kita. 
Kita juga perlu membuat perbandingan saikoloji masyarakat (sosial psychology) kenapa kes sumbang mahram sangat kurang di kalangan orang Cina dan India. Ramai Cina dan India pun kerja buruh, kelindan lori, berniaga sendiri, menganggur, duduk dalam rumah flat yang sempit dsbnya. Kita perlu buat perbandingan sosial dan saikoloji.
Sebagai contoh simple jika kita melihat antara tiga ekor ayam dalam sebuah reban, bahawa dua ekor ayam itu hidup happy dan senang tetapi hanya seekor sahaja yang banyak masalah maka kita boleh observe untuk melihat fe'el dua ekor ayam yang ok itu berbanding dengan ayam yang bermasalah tadi. Ketiga-tiga ayam makan dan minum yang sama, tidur dalam reban yang sama. Jadi apakah perbezaan yang membawa kepada fe'el yang berlainan itu?
Kita perlu celik akal.  We have to open our eyes. 
Dengan menggunakan lojik, akal dan kaedah saintifik kita boleh mengatasi semua masalah kita.
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/01/sumbang-mahram-kita-perlukan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must+Know+t

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pelabur Akan Nampak Darurat Hanya Kestabilan Sementara Kata Pakar

Pelabur Akan Nampak Darurat Hanya Kestabilan Sementara Kata Pakar

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 186 hits
Pengisytiharan darurat memberikan tanda tanda kestabilan politik dan sedikit kelegaan dalam pasaran tetapi para ahli ekonomi percaya para pelabur akan nampak sebalik retorik pemerintah dan sedar keadaan itu bukan semula jadi dan sementara S...
Pakar Kesihatan Bingung Kerajaan Guna Ordinan Darurat Dapatkan Kerjasama Hospital Swasta

Pakar Kesihatan Bingung Kerajaan Guna Ordinan Darurat Dapatkan Kerjasama Hospital Swasta

papar berkaitan - pada 14/1/2021 - jumlah : 229 hits
Pakar berkata pemegang taruh penjagaan kesihatan swasta terutama hospital berusaha mendapatkan kerangka kerjasama awam swasta sejak awal 2020 PETALING JAYA Keputusan kerajaan untuk menggunakan ordinan darurat bagi memanfaatkan aset kesihata...
Gondol Hutan Kerajaan Pahang Abai Nasihat Pakar

Gondol Hutan Kerajaan Pahang Abai Nasihat Pakar

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 255 hits
Tolonglah bertegas dalam kes penggondolan pencerobohan oleh taikun yang dianggap kebal BANGI Gerakan Islam Ikatan Muslimin Malaysia meminta kerajaan negeri Pahang tidak terlalu defensif berhubung isu penggondolan hutan dan banjir besar di n...
Pakar Digital Marketing Indonesia Terbaik Dumet School

Pakar Digital Marketing Indonesia Terbaik Dumet School

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 218 hits
Tak kenal maka tak sayang begitulah bunyi pepatah mengatakan seperti halnya juga dalam dunia pendidikan jika kita tidak mengenal sosok yang berpengalaman maka ilmu yang akan kita dapatkan hanya sedikit Untuk dunia internet marketing harusny...
Kurangkan Ujian Covid 19 Tak Bijak Bahaya Doktor Pakar

Kurangkan Ujian Covid 19 Tak Bijak Bahaya Doktor Pakar

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 227 hits
Kementerian Kesihatan Malaysia pada Rabu memperkenalkan prosedur operasi standard baru pengesanan kontak rapat Covid 19 dan hanya akan membuat ujian terhadap kontak rapat yang mempunyai gejala SOP itu dilaksana pada hari sama selepas enam n...
Azmin Sanggah Pakar Ekonomi Kata Darurat Tak Jejas Keyakinan Pelabur

Azmin Sanggah Pakar Ekonomi Kata Darurat Tak Jejas Keyakinan Pelabur

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 206 hits
Walaupun banyak pakar ekonomi berpendapat pelaksanaan darurat akan menjejaskan keyakinan pelabur terhadap Malaysia Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Mohamed Azmin Ali yakin keadaan sebaliknya akan berlaku Beliau berkata pelaksan...
4 Pakar Ekonomi Malaysia Sahkan Rakyat Malaysia Kaya Raya Kah

4 Pakar Ekonomi Malaysia Sahkan Rakyat Malaysia Kaya Raya Kah

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 250 hits
Empat orang pakar ekonomi tersohor menyatakan rakyat Malaysia sudah selesa sekarang Tahniah lebai Takbirrr
Ambil Mudah Amaran Pakar Punca Covid 19 Meletus Najib Razak

Ambil Mudah Amaran Pakar Punca Covid 19 Meletus Najib Razak

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 179 hits
Najib Razak Susulan tindakan kerajaan untuk menghapuskan sekatan rentas daerah negeri dan melancarkan program menggalakan pelancongan domestik pada awal bulan Disember lalu pada ketika penularan Covid semakin mencanak negara sudah diberi am...
Terkuak Pakar Ini Sebut Pengaruh Luhut Panjaitan Jk Di Pilpres 2024

Terkuak Pakar Ini Sebut Pengaruh Luhut Panjaitan Jk Di Pilpres 2024

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 86 hits
Sejumlah nama tokoh politik senior seperti Akbar Tandjung Jusuf Kalla Agung Laksono Aburizal Bakrie Bambang Soesatyo dan Luhut Binsar Panjaitan disebut berpengaruh di Pilpres 2024 terutama di Partai Golkar Pakar politik dan hukum Universita...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega

Wan Maimunah Meraung Dapat Panggilan Haji Tak Sangka Doa 2 Tahun Lalu Dimakbulkan

Riezman Khuzaimi Rasa Terhina Ditawar Berlakon Serendah Rm150 Sehari

Makan Tengahari Di Kafe Alaf Sejahtera Teluk Bahang Pulau Pinang

Sarapan Pagi Di Teratak Wan Din 478 Kampung Permatang Bogak Pulau Pinang

Drama Bercakap Dengan Jun Lakonan Nadiya Nisaa Dini Schatzmann