Kurangkan Ujian Covid 19 Tak Bijak Bahaya Doktor Pakar



Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) pada Rabu memperkenalkan prosedur operasi standard (SOP) baru pengesanan kontak rapat Covid-19 dan hanya akan membuat ujian terhadap kontak rapat yang mempunyai gejala.
SOP itu dilaksana pada hari sama selepas enam negeri diletakkan di bawah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).
Memandangkan sistem kesihatan negara dilapor berada pada tahap genting dan sedang bergelut dengan jumlah pesakit Covid-19 yang tinggi, pakar kesihatan memberi amaran sebarang usaha mengurangkan ujian hanya akan memburukkan lagi keadaan.

Sambil mengkritik cadangan baru tersebut, mereka berkata pendekatan SOP baru KKM dapat menunjukkan jumlah kes kelihatan lebih molek di atas kertas, sedangkan realiti mungkin sebaliknya.
“Memilih hanya kes simptomatik akan membawa kepada kes yang tidak didiagnosis. Seperti yang kita ketahui, lebih daripada 90 peratus kes tiada gejala.
“Akan ada pesakit Covid-19 (tiada simptomatik), yang kemungkinan balik ke kampung halaman, bertemu orang tua dan membuat orang-orang itu dijangkiti. Ini bukan satu keputusan yang bijak. Sebaliknya, ia sangat tidak bijak dan berbahaya,” kata pakar kesihatan awam Dr Mohammad Farhan Rusli.
Farhan merupakan anggota pasukan petugas Selangor bagi Covid-19, berkata kerajaan harus menambah ujian secara besar-besaran, bukan mengurangkannya.
Doktor dan ahli akademik itu juga berkongsi pengalamannya ketika dia terlibat ujian pemeriksaan besar-besaran di Selangor Mansion di Jalan Masjid India, Kuala Lumpur tahun lepas.
Kawasan perumahan itu diletak di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) selepas mengesan jumlah kes positif yang tinggi di kalangan penduduk yang kebanyakannya warga asing.
Farhan berkata petugas kesihatan berkhemah di situ selama enam minggu membuat ujian saringan terhadap setiap penduduknya. Mereka menemukan kes positif baru walaupun pada hari terakhir PKPD.
“Sekiranya kita ingin belajar daripada PKP sebelumnya, kes positif tanpa simptomatik yang mendadak menimbulkan bahaya yang nyata bagi masyarakat umum.
“PKP 2.0 mesti digunakan dengan bijak untuk melakukan ujian massa yang disasarkan menggunakan Model FTTIS (Cari, Uji, Jejak, Isolasi dan Sokongan),” tegasnya.
Ditanya mengenai harapannya berhubung rancangan baru Kementerian Kesihatan, Farhan berkata mengurangkan ujian akan menjadikan jumlah yang dilaporkan oleh pihak berkuasa ‘tidak tepat’.
Hanya Trump dorong kurangkan ujian

Seorang pakar kesihatan lain memberitahu Malaysiakini dia tidak dapat memahami kewajaran di sebalik keputusan Kementerian Kesihatan untuk menghentikan ujian terhadap individu yang tidak bergejala.
“Saya tidak tahu mana-mana negara yang tidak menguji individu tanpa gejala. Saya rasa hanya (Presiden AS) Donald Trump yang mendorongnya.
“UK, Eropah, Australia, Korea Selatan, Taiwan … Setiap negara yang mempunyai perkhidmatan kesihatan yang baik membuat ujian.
“Oleh itu, ini bertentangan dengan falsafah dan pemikiran (perubatan),” kata pakar kesihatan, yang juga perunding perubatan.
Doktor pakar itu bagaimanapun meminta untuk tidak dinamakan dalam laporan ini kerana takut tindakan pihak berkuasa kerana mengkritik keputusan mereka.
Menurutnya, pengurangan ujian akan memberi idea bahawa jumlah kes di Malaysia telah menurun sedangkan ianya tidak benar.
Lebih buruk lagi, kurang ujian berpotensi meningkatkan bilangan individu yang positif.
“Sebaiknya disarankan menguji secara meluas. Sekiranya anda ingin memiliki PKP, maka anda mesti menguji secara meluas. Tetapi kita tidak melakukan ujian yang luas. Sebaliknya, apa yang kita lakukan sekarang adalah mengenakan PKP dan pada masa yang sama, kami mengurangkan jumlah ujian.
“Saya tidak faham logiknya. Jadi ya, saya harap kita benar-benar dapat memperluaskan wabak ini, bukan mengurangkannya,” jelas doktor pakar itu lagi.
Bekas menteri kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad juga berkongsi kebimbangan yang sama mengenai strategi baru ini.
Katanya, kegagalan untuk menguji kedua-dua individu bergejala dan tanpa simptom boleh menyebabkan Kementerian Kesihatan akan gagal mengenal pasti individu ‘penular virus’ (superspreaders).
“Tanya (mana-mana) pakar kesihatan awam, ini salah dan bertentangan dengan sains,” katanya pada ciapan di Twitter, Khamis lalu.
Dzulkefly, yang juga ahli parlimen Kuala Selangor, berkata kerajaan mesti meningkatkan ujian dan tidak mengurangkannya.
Menurutnya, kadar positif Covid-19 buat masa ini sekitar 8.2 peratus, dan ini harus dikurangkan menjadi kurang lima peratus.
Dalam hantaran berikutnya, dia menyarankan kerajaan menambah jumlah barisan hadapan untuk melakukan penyelidikan kes, kenal pasti kontak rapat, pengujian komuniti dan pengurusan kuarantin.
Dalam surat pekeliling yang dikeluarkan pada hari Rabu, KKM berkata hanya kontak rapat yang menunjukkan gejala virus yang akan diuji. Dalam hal kluster, pengujian hanya akan dilakukan terhadap peratus yang dikenal pasti sebagai berisiko. Mk

The post Kurangkan ujian Covid-19 tak bijak, bahaya – Doktor pakar appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/01/16/kurangkan-ujian-covid-19-tak-bijak-bahaya-doktor-pakar/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=kurangkan-ujian-covid-19-tak-bijak-bahaya-doktor-pakar

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Surat Doktor Pakar Pada Pm Pengurusan Covid 19 Tak Terkawal

Surat Doktor Pakar Pada Pm Pengurusan Covid 19 Tak Terkawal

papar berkaitan - pada 8/1/2021 - jumlah : 186 hits
Kami seperti penama penama di bawah melihat status terkini wabak Covid 19 negara dengan penuh kerisauan dan keprihatinan Pengurusan pandemik Covid 19 negara memberi gambaran yang suram dan tidak terkawal Walaupun dijalankan Perintah Kawalan...
Darurat Kendurkan Ketegangan Politik Fokus Covid 19 Kata Pakar Perlembagaan

Darurat Kendurkan Ketegangan Politik Fokus Covid 19 Kata Pakar Perlembagaan

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 191 hits
Pengisytiharan Proklamasi Darurat pada waktu COVID 19 semakin mengganas dan politiking yang tidak berkesudahan adalah tepat pada masanya bagi menjamin keselamatan dan kelangsungan hidup rakyat demikian menurut pakar perlembagaan Mereka berp...
Betul Ke Makan Mi Segera Bahaya Untuk Kesihatan Ini Penjelasan Hello Doktor

Betul Ke Makan Mi Segera Bahaya Untuk Kesihatan Ini Penjelasan Hello Doktor

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 245 hits
loading Siapa yang tidak pernah menikmati mi segera dalam kehidupan harian Walaupun kebanyakkan dari kita menyedari keburukan atau kesan sampingan terhadap kesihatan badan namun masih ramai yang tetap mengambilnya dalam jadual pemakanan
Pm Pelawa Doktor Buat Aduan Sertai Kumpulan Penasihat Covid 19

Pm Pelawa Doktor Buat Aduan Sertai Kumpulan Penasihat Covid 19

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 111 hits
Muhyiddin Yassin bertindak balas terhadap surat terbuka daripada 46 pakar perubatan PETALING JAYA Perdana Menteri Muhyiddin Yassin memutuskan untuk menubuhkan sebuah kumpulan penasihat kesihatan dan saintifik yang akan menasihatkan kerajaan...
3 000 Sukarelawan Diperlukan Untuk Ujian Vaksin Covid 19 Di Malaysia

3 000 Sukarelawan Diperlukan Untuk Ujian Vaksin Covid 19 Di Malaysia

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 264 hits
Bagi menguji keberkesanan dan keselamatan vaksin COVID 19 Kementerian Kesihatan Malaysia memerlukan 3 000 sukarelawan yang berusia sekurang kurangnya 18 tahun untuk menawarkan diri bagi ujian klinikal berkenaan Dalam satu hebahan media yang...
Mma Gesa Siasat Makmal Swasta Buat Ujian Covid 19 Pandu Lalu Tanpa Kelulusan

Mma Gesa Siasat Makmal Swasta Buat Ujian Covid 19 Pandu Lalu Tanpa Kelulusan

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 182 hits
PETALING JAYA Persatuan Perubatan Malaysia menggesa Kementerian Kesihatan menyiasat makmal swasta yang didakwa melakukan ujian Covid 19 pandu lalu amalan yang tidak digalakkan mengikut protokol Presiden MMA Dr Subramaniam Muniandy berkata m...
Guru Tak Perlu Jalani Ujian Saringan Covid 19

Guru Tak Perlu Jalani Ujian Saringan Covid 19

papar berkaitan - pada 13/1/2021 - jumlah : 223 hits
KUALA LUMPUR 28 Jamadilawal 1442H Selasa Guru yang akan mula bertugas di sekolah pada sesi persekolahan 20 Januari ini tidak perlu menjalani ujian saringan COVID 19 namun perlu mematuhi prosedur operasi standard yang ketat bagi mengekang pe
Kerana Orang Luar Satu Kampung Kena Buat Ujian Covid 19

Kerana Orang Luar Satu Kampung Kena Buat Ujian Covid 19

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 177 hits
unable to retrieve full text content SEPERTI yang kita sedia maklum negara sedang bergelut dengan gelombang ke tiga pandemik Covid 19 Jumlah kes baharu kebelakangan ini mencecah lebih 3000 amat membimbangkan sesiapa sahaja Buktinya hari ini...
Kes Meningkat Saban Hari Elfira Loy Dan Anak Lelaki Jalani Ujian Saringan Covid 19 Sebagai Langkah Berjaga Jaga

Kes Meningkat Saban Hari Elfira Loy Dan Anak Lelaki Jalani Ujian Saringan Covid 19 Sebagai Langkah Berjaga Jaga

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 265 hits
Meskipun merasakan dirinya hanya berada di rumah dan keluar bila perlu pelakon dan kini usahawan Elfira Loy berkata dia mengambil keputusan untuk mendapatkan khidmat ujian saringan COVID 19 secara bergerak di rumahnya sebagai salah satu lan...
Pentingnya Muhasabah Diri

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Record 13 Pay Hike For Civil Servants Get Ready For Subsidy Cuts Skyrocketing Inflation And Even Recession

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Strategic Alliances For Business



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Sindiket Scammer Didalangi Warga Asing Tumpas

Mak Terpaksa Buat Banyak Kerja Untuk Dapat Rm700 Tiap Minggu Rupanya Ini Abang Buat Pada Mak

Pengalaman Anak Anak Sertai Poomsae Di 7th Hypermax Junior Taekwondo Invitational Championship 2023

Lumira Kawasan Rumah Moden Dan Ideal Di Eka Heights

Rethink Reuse Refill Challenging The Disposable Smoking Accessory Market

Batang Besi Sepanjang 0 75 Meter Yang Jatuh Dari Lori Tertusuk Lengan Dan Rusuk Kiri Seorang Pemandu Kereta