Sumandak Pitas Buktikan Kemiskinan Bukan Alasan Untuk Gagal Kini Bekerja Di Syarikat Multinasional Terkenal Jepun


Dari luar bandar ke belajar dan bekerja di syarikat besar luar negara, Tahniah Sumandak 👏 Kemiskinan Bukan Alasan Untuk Gagal, Gadis Dari Sabah Ini Kini Bekerja Di Syarikat Terkenal Dari Jepun

Seorang pengguna Facebook memuat naik sebuah kisah tentang seorang gadis bernama Riana dan menceritakan perjalanannya dari seorang pelajar dari sebuah sekolah yang uzur di Kampung Bongkol, Pitas sehingga menjadi seorang penterjemah dan perantara di sebuah syarikat multinasional terkenal dari Jepun di Kuala Lumpur. K isah tersebut telah meraihkan kekaguman netizen terhadap ketekunan Riana yang asal usulnya dari serba kekurangan tetapi berjaya merealisasikan impiannya.

Kemiskinan Bukan Alasan Untuk Gagal, Gadis Dari Sabah Ini Kini Bekerja Di Syarikat Terkenal Dari Jepun

Berasal dari Kampung Bongkol, Pitas, Sabah
Menurut Azhar Othman, penulis ciapan tersebut, beliau menceritakan kisah Riana atas desakan sahabat-sahabatnya yang hendak mengambil tahu lebih lanjut lagi tentang kisah gadis itu.



Kisah tersebut bermula dengan pengenalan Riana, seorang gadis dari Kampung Bongkol, Pitas, Sabah. Beliau dibesar dan bersekolah di kampung tersebut. Daerah tersebut antara daerah yang termiskin, terpencil dan tersisih dari arus pembangunan di Sabah.

Sekolah Riana pada waktu Azhar ziarahi ke sana pada tahun 2011. Ternyata pada waktu itu SMK Bongkol uzur dan tidak selamat untuk pelajar.

Riana bersekolah di SMK Bongkol yang dikatakan uzur dan “tidak selamat untuk didiami.” Azhar berkenal dengan Riana pada kali pertama ketika Program Motivasi Pelajar Cemerlang yang dianjurkan oleh pihak beliau pada tahun 2011.

Walaupun gadis itu serba kekurangan bukan di sekolah malah di rumah juga, Riana berjaya dapatkan keputusan cemerlang untuk PMR beliau pada tahun 2010. Walaupun beliau dapat 7A, pemohonan beliau untuk melanjutkan pelajaran di MRSM Kuching ditolak dan beliau terpaksa meneruskan pelajarannya di SMK Bongkol.

Kali pertama Azhar dan Riana berjumpa ialah semasa sebuah program motivasi yang dianjurkan oleh pihak beliau di SMK Bongkol pada tahun 2011.

Penemuan pertama tersebut memberi impak kepada Azhar yang beranggap Riana ialah “seorang yang istimewa, permata yang perlu digilap untuk menjadi intan yang berkilau menerangi alam”. Oleh itu, beliau bersama rakan-rakannya berazam untuk membantu Riana mencapai cita-citanya.



Atas kerjasama PEKEMA, Riana berjaya diterima masuk ke SM Sains Sabah pada tahun 2011.

Terpaksa bersaing dengan rakan-rakan lain
Seorang yang pendiam dan pemalu, Riana berhadapan pelbagai cabaran untuk menyesuaikan diri di tempat baharu. Lagi-lagi itu lah pengalaman kali pertama beliau dipisahkan dari keluarga.

Beliau sukar menyesuaikan diri di sekolah itu dan harus bersaing dengan rakan-rakan lain yang juga pandai di sebuah sekolah aliran Sains.

Riana ketika beliau masih di bangku sekolah SM Sains Sabah.

Dikatakan juga terdapat guru beliau sendiri tidak yakin dengan Riana kerana berpendapat suasana di tempat baru ini sangat mencabarkan untuk beliau.

Berkat usaha, keyakinan diri dan bantuan beberapa pihak, beliau berjaya mendapatkan keputusan 9A termasuk 5A1 dalam subjek Sains dan Matematik untuk peperiksaan SPM beliau.

Berimpi untuk dapatkan biasiswa untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara termakbul
Riana memang bercita-cita untuk melanjutkan pelajarannya ke luar negara dan sanggup menolak beberapa tawaran dari IPT tempatan. Ternyata risiko yang diambil Riana berbaloi apabila beliau ditawarkan biasiswa JPA untuk melanjutkan pelajaran ke Korea Selatan dalam bidang Kejuruteraan Kimia!

Bagi bersediakan diri sebelum pergi ke tanah asing, beliau dikehendaki menjalani kursus persediaan Bahasa Korea terlebih dahulu di INTEC, Shah Alam. Beliau bersama-sama ramai pelajar lain yang kebanyakannya dari Semenanjung Malaysia turut menjalani kursus tersebut dan mendalami bahasa dan budaya Korea Selatan.

Buat pertama kali mengalami cara kehidupan di sebuah kota metropolitan
Pada Februari 2014, Riana akhirnya menjejak kaki di bumi Korea Selatan buat kali pertama. Di sini juga beliau belajar cara kehidupan warga metropolitan serta budaya tradisional yang bersimpul dengan cara hidup moden melalui interaksi dengan kawan-kawan, pembacaan dan pengembaraan.

Riana ketika belajar di Korea Selatan.

Perjalanan Riana masih belum selesai; beliau masih perlu bersaing dengan pelajar tempatan dan antarabangsa semasa belajar.

Namun, Riana defied all odds sekali lagi apabila beliau berjaya meraih anugerah Dekan beberapa kali atas kecemerlangan beliau.

Sebahagian daripada insentif kewangan yang diberikan digunakan untuk pulang ke Sabah bagi menziarahi keluarganya setiap tahun.

Kini bekerja di sebuah syarikat multinasional terkenal dari Jepun di KL
Riana menghabiskan pengajiannya pada tahun 2018 dan menerima Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Kimia. Kini, beliau bekerja di sebuah syarikat multinasional terkenal dari Jepun di Kuala Lumpur sebagai penterjemah dan perantara untuk tujuan mengembangkan pasaran produk syarikat berkenaan di Korea Selatan.

Azhar menambah lagi, Riana sekarang memang berbeza dari segi penampilan berbanding dengan kali pertama mereka berdua berkenal 6 tahun yang lalu namun Riana tetap ‘Sumandak Rungus’ di mata mereka.

Ujarnya lagi, hasil daripada perbualan mereka telah membuat Azhar berpendapat sikap Riana merupakan antara faktor kejayaan gadis itu.

Seorang yang merendahkan diri, Riana juga dipuji sebagai seorang yang bersopan santun dan tidak lalai dengan pengaruh kemodenan. Selain itu, beliau juga berdedikasi, rajin dan fokus kepada keinginan tinggi untuk berjaya dan membantu keluarganya keluar dari belenggu kemiskinan.

Tambahnya lagi, Riana juga patuh kepada agama dan faham akan nilai-nilai ketimuran dan batas-batas pergaulan.

Azhar juga berkata banyak pihak yakin dengan kemampuan beliau sehingga Riana diberi bantuan samada dari segi kewangan, keperluan fizikal dan sokongan moral.

Inspirasi kepada anak-anak muda
Azhar mengakhiri ciapan beliau dengan berkata Riana kini bersedia untuk memberi inspirasi kepada adik-adik pelajar yang ingin mencapai impian mereka dan berharap kisah Riana boleh menjadi inspirasi kepada semua.

Bak kata Azhar, jangan jadikan kemiskinan alasan untuk gagal. Jadikan ia sebagai satu pemangkin untuk membina impian sehingga menjadi kenyataan.
 

Walaupun Riana diberi bantuan untuk pergi jauh, Riana tidak juga akan dapat peluang tersebut jika beliau sendiri tidak menunjukan usaha. Syabas kepada Riana atas kejayaan beliau dalam mencapai cita-citanya dan semoga perjalanan beliau ke arah kecemerlangan dijadikan inspirasi untuk semua.

Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2020/07/sumandak-pitas-buktikan-kemiskinan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiktok Kini Diharamkan Pula Dari Dipasang Pada Peranti Penjawat Awam Amerika Syarikat

Tiktok Kini Diharamkan Pula Dari Dipasang Pada Peranti Penjawat Awam Amerika Syarikat

papar berkaitan - pada 22/7/2020 - jumlah : 222 hits
Terdahulu terdapat laporan Amerika Syarikat sedang mempertimbangkan untuk menghalang akses TikTok di negara mereka Walaupun masih di tahap cadangan ia menimbulkan panik di kalangan pengguna TikTok negara tersebut kerana dianggap sebagai pla...
Pernah Bintangi Filem Crows Zero 2 Pelakon Terkenal Jepun Haruma Miura Meninggal Dunia

Pernah Bintangi Filem Crows Zero 2 Pelakon Terkenal Jepun Haruma Miura Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 907 hits
Pelakon popular Jepun Haruma Miura ditemui mati di kediamannya di Tokyo pada hari ini lapor Menurut sumber penyiasatan pelakon berusia 30 tahun itu ditemui tidak sedarkan diri di rumahnya di Minato Ward Dia kemudian dikejarkan ke hospital n...
Jika Anwar Gagal Buktikan Sokongan Shafie Apdal Adalah Pm Pilihan Dap Sarawak

Jika Anwar Gagal Buktikan Sokongan Shafie Apdal Adalah Pm Pilihan Dap Sarawak

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 313 hits
DAP S wak mahu tarikh akhir untuk Anwar dapatkan angka sokongan Presiden Warisan Shafie Apdal perlu diberi peluang membuktikan keupayaannya selepas Presiden PKR Anwar Ibrahim diberi masa untuk memujuk lebih ramai anggota parlimen menyertai ...
4 Masjid Terkenal Yang Kini Di Jadikan Gereja

4 Masjid Terkenal Yang Kini Di Jadikan Gereja

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 419 hits
Kontroversi pengembalian status masjid bersejarah Masjid Aya Sofya atau Hagia Sophia yang terletak di ibu negara Turki Istanbul pasti akan terus kedengaran dengan masyarakat antarabangsa khasnya komuniti pemimpin barat melihat apa yang dila...
Ramai Beng4ng Gardenia Ambil R0hingya Bekerja Ini Penjeiasan Syarikat Itu

Ramai Beng4ng Gardenia Ambil R0hingya Bekerja Ini Penjeiasan Syarikat Itu

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 393 hits
Kebelakangan ini sentimen anti Rohlngya sememangnya semakin pnas di Malaysia Ramai yang m4rah kerana etnik ini sesuka hati masuk menerusi perairan kita dan bekerja di merata rata tempat sehingga menimb0lkan keres4han dalam kalangan rakyat t...
Korea Lihat Pengurangan Perkahwinan K Drama Kini Fokus Pada Trend Watak Utama Tidak Mahu Berkahwin

Korea Lihat Pengurangan Perkahwinan K Drama Kini Fokus Pada Trend Watak Utama Tidak Mahu Berkahwin

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 330 hits
Nampak gayanya realiti di mana wanita lebih mementingkan kepuasan diri sendiri daripada terikat dengan perkahwinan turut mempengaruhi inti pati drama Korea yang dihasilkan kini Menurut Jabatan Statistik Kebangsaan Korea jumlah perkahwinan p...
15 Cawangan Tesco Di Malaysia Kini Menggunakan Sumber Tenaga Solar

15 Cawangan Tesco Di Malaysia Kini Menggunakan Sumber Tenaga Solar

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 324 hits
Di Malaysia lebih 80 sumber tenaga elektrik dijana menggunakan bahan api fosil Dengan bekalan gas dan petroleum yang semakin berkurangan kos menjana elektrik akan semakin meningkat Bagi mengurangkan impak ke atas alam sekitar Tesco mengumum...
Kisah Polisi Lolos Dari Jeratan Narkoba Selama 15 Tahun Dan Kini Jadi Konselor

Kisah Polisi Lolos Dari Jeratan Narkoba Selama 15 Tahun Dan Kini Jadi Konselor

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 179 hits
Kecanduan narkoba bagi Eddy membuat hidupnya hancur Keluarga dan kariernya di Korps Bhayangkara berantakan Saat itu menurut Eddy menjadi titik terendah dalam hidupnya
Google Meet Kini Menyekat Individu Yang Tidak Diundang Dalam Panggilan Video

Google Meet Kini Menyekat Individu Yang Tidak Diundang Dalam Panggilan Video

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 213 hits
Adakah anda pernah berhadapan dengan situasi di mana terdapatnya individu yang tidak dijemput menceroboh sesi panggilan video untuk tujuan mengganggu Ia kebiasaannya berlaku ketika panggilan video yang melibatkan proses pembelajaran Kini us...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms