Sultan Muhammad V Sekali Lagi Curi Perhatian Kali Ini Di Sidang Dewan Kelantan


Istiadat Pembukaan Penggal Kedua Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan Ke-14 di Kompleks Kota Darulnaim pada Isnin dibuat dengan cara yang berbeza berbanding kebiasaannya.
Selain tanpa tanpa istiadat perbarisan Pasukan Kawalan Kehormatan, Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V juga tidak bertitah panjang.
Baginda sebaliknya berkenan menyerahkan slot titah ucapannya kepada Exco Pembangunan Islam, Dakwah, Penerangan dan Hubungan Seranta negeri, Datuk Nasuruddin Daud menyampaikan tazkirah.

Sesi tazkirah menerusi rakaman video itu mengambil masa kira-kira 10 minit.
Nasuruddin menyentuh mengenai salam dan pengertiannya, takrifan ‘Rahmatan Lil’alamin’ mengikut pandangan Islam serta larangan Allah terhadap golongan songsang .

Selesai tazkirah, Sultan Muhammad V berkenan merasmikan istiadat tersebut semata-mata.
Kali ini baginda bertitah menggunakan dialek Kelantan.
” Dengan lafaz bismillahirrahmannirrahim, maka dengan ini beta merasmikae pembukoae persidangae pertamo bagi tempoh penggal keduo dewae negeri Kelate ke Pat Belas, tahun 2019..” Berikut ucap baginda dalam loghat negeri Kelantan.
LIHAT VIDEO DI BAWAH

Terdahulu Sultan Muhammad V menjadi Yang di-Pertuan Agong Malaysia pertama meletakkan jawatan dalam sejarah 15 orang Ketua Umum Negara. Bagaimanapun, Baginda bukanlah Sultan Kelantan pertama yang pernah dilantik selaku Yang di-Pertuan Agong.
Sultan Muhammad V bukanlah Agong pertama tidak tamatkan tempoh YDPA 1) Sultan Yahya Petra ibni al-Marhum Sultan Ibrahim dari Kelantan Sebelum ini pada 19 Jun 1975, Sultan Yahya Petra ibni al-Marhum Sultan Ibrahim telah dipilih oleh Majlis Raja-raja sebagai Yang di-Pertuan Agong Malaysia. Namun, Baginda mangkat akibat serangan jantung pada 29 Mac 1979 di Istana Negara Kuala Lumpur selepas santapan tengahari
Ini bermakna, kedua-dua tokoh legasi diraja Kelantan yang pernah dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong tidak sempat untuk menamatkan tempoh pemerintahan sebagai Ketua Umum Negara.
Beberapa Yang di-Pertuan Agong juga pernah berdepan dengan situasi tidak menamatkan tempoh pemerintahan namun kesemuanya kerana kemangkatan.
2) Sultan Hisamuddin Alam Shah ibni al-Marhum Sultan Alauddin Sulaiman Shah – Sel Selain Sultan Yahya Petra ibni al-Marhum Sultan Ibrahim dari Kelantan, senarai tersebut termasuklah Sultan Hisamuddin Alam Shah ibni al-Marhum Sultan Alauddin Sulaiman Shah (Sultan Selangor, pada 1 September 1960) dan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah ibni al-Marhum Sultan Hisamuddin Alam Shah (Sultan Selangor, pada 21 November 2001)
Berbalik kepada Sultan Muhammad V, Baginda juga mencipta sejarah pada tahun 2018 apabila menjadi Yang di-Pertuan Agong pertama yang memerintah di bawah 2 pucuk kepimpinan kerajaan berbeza.
Ini kerana selepas tempoh 60 tahun, kerajaan Barisan Nasional telah digantikan dengan kerajaan Pakatan Harapan di bawah kepimpinan Tun Dr. Mahathir Mohammad.
Baginda juga akan diingati sebagai satu-satunya Yang di-Pertuan Agong yang memerintah tanpa kehadiran Raja Permaisuri Agong di sisi.
Sumber : mstar
The post (VIDEO) Sultan Muhammad V Sekali Lagi Curi Perhatian. Kali Ini Di Sidang Dewan Kelantan appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/video-sultan-muhammad-v-sekali-lagi-curi-perhatian-kali-ini-di-sidang-dewan-kelantan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pakai Perhiasan Di Kepala Ramli Curi Perhatian Di Dewan Rakyat

Pakai Perhiasan Di Kepala Ramli Curi Perhatian Di Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 279 hits
Ahli Parlimen Cameron Highland Ramli Mohd Nor bersalaman dengan Ahli Parlimen Pasir Salak Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman pada Sidang Dewan Rakyat di Bangunan Parlimen Kuala Lumpur foto IQBAL BASRI KUALA LUMPUR Ahli Parlimen Cameron Highla...
Video Nor Omar Digantung 3 Hari Dari Menghadiri Sidang Dewan Rakyat Kerana Meminta Penjelasan Soal Taliban

Video Nor Omar Digantung 3 Hari Dari Menghadiri Sidang Dewan Rakyat Kerana Meminta Penjelasan Soal Taliban

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 296 hits
https i0 wp com pakdin my wp content uploads 2019 03 20190319 noh omar taliban jpg fit 600 2C400 ssl 1Timbalan Speaker Nga Kor Ming pagi tadi telah menggantung YB Noh Omar selama 3 hari Puncanya semalam YB Noh telah meminta penjelasan berke...
Isu Papua Di Sidang Dewan Ham Pbb Ke 40

Isu Papua Di Sidang Dewan Ham Pbb Ke 40

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 327 hits
PERS RILISISU PAPUA DI SIDANG DEWAN HAM PBB KE 40 Isu Nduga dan buruknya kebebasan berekspresi Papua diangkat sebanyak tiga kali pada Debat Umum Item 4 tertanggal 13 Maret 2019 dan pada side event tertanggal 7 Maret 2019 yang merupakan rang...
Sidang Dewan Ham Pbb Angkat Isu Papua Ini Tanggapan Pemerintah Indonesia

Sidang Dewan Ham Pbb Angkat Isu Papua Ini Tanggapan Pemerintah Indonesia

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 386 hits
Sidang Dewan HAM PBB Angkat Isu PapuaRangkaian kegiatan sidang Dewan Hak Asasi Manusia Perserikatan Bangsa bangsa ke 40 mengangkat isu Nduga dan minoritas Papua Ketua Komite Nasional Papua Barat Victor Yeimo menggambarkan nasib warga Papua ...
Buat Pertama Kali Raden Muhammad Rafael Dikongsikan Kepada Peminat Mawar Rashid Selamat Bersalin

Buat Pertama Kali Raden Muhammad Rafael Dikongsikan Kepada Peminat Mawar Rashid Selamat Bersalin

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 639 hits
Semalam pelakon Mawar Rashid telah memaklumkan kepada peminatnya bahawa dia telah selamat melahirkan putera sulungnya dua hari lepas jam 11 33 malam Menurut suaminya Raf Yaakob atau nama sebenar Raden Ahmad Faizal Yaakob telah memberitahu b...
Betul Ke Orang Cakap Anak Boy Ni Terlebih Manja Dengan Mak Nya Niena Kongsi Gambarnya Anak Curi Perhatian

Betul Ke Orang Cakap Anak Boy Ni Terlebih Manja Dengan Mak Nya Niena Kongsi Gambarnya Anak Curi Perhatian

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 316 hits
Pelakon Datin Niena Baharun berkongsi beberapa keping foto bayinya di akaun Instagram setelah hampir 5 bulan melahirkan Menerusi entri di IG Niena berkongsi wajah terbaru anaknya Insta ni Macam dah berhabuk je kita belanja gambar anak bujan...
Memiliki Kecantikan Mata Pekerja Warga Bangladesh Ini Telah Curi Perhatian Netizen

Memiliki Kecantikan Mata Pekerja Warga Bangladesh Ini Telah Curi Perhatian Netizen

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 220 hits
Memiliki Kecantikan Mata Pekerja Warga Bangladesh Ini Telah Curi Perhatian Netizen Pekerja asing di negara ini kerap kali diberi layanan berbeza oleh segelintir pihak Mereka dilabel busuk malahan kehadiran golongan ini di sesuatu tempat sel...
Ganjaran Berselawat 20 Kali Sehari Mendapat Syafaat Nabi Muhammad Saw Rileks Media

Ganjaran Berselawat 20 Kali Sehari Mendapat Syafaat Nabi Muhammad Saw Rileks Media

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 310 hits
Manusia sangat memerlukan syafaat apabila mereka dihimpunkan di Padang Mahsyar kelak Tiada seorang manusia pun yang terlepas daripada melakukan dosa kecuali Nabi Muhammad SAW Syafaat bererti memohon pertolongan pada saat memasuki syurga All...
Agong Rasmi Istiadat Pembukaan Sidang Dewan Rakyat

Agong Rasmi Istiadat Pembukaan Sidang Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 11/3/2019 - jumlah : 290 hits
Yang di Pertuan Agong memeriksa pasukan kawalan kehormat utama di Parlimen KUALA LUMPUR Yang di Pertuan Agong Ke 16 Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah berkenan merasmikan Istiadat Pembukaan Mesyuarat Pertama bagi penggal...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms