Sukarelawan Upm Ubah Suai Dewan D1


Oleh AMREE AHMAD

Nuruliman IbrahimPUTRAJAYA: Jika mengikut pelan asalnya, mereka sudah pun berada di Pahang bagi misi bantuan mangsa banjir di negeri yang terbesar di Semenanjung itu pasca bencana tersebut.
Namun, susulan arahan kerajaan melarang sukarelawan negeri dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), mereka ‘berbakti’ di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS).
Kali ini, sukarelawan Universiti Putra Malaysia (UPM) kampus induk Serdang itu menabur jasa mengubah Dewan D1 MAEPS sebagai Pusat Kuarantin dan Rawatan Covid-19 (PKRC) 2.0.
Malah, usaha murni kumpulan itu turut mendapat pujian Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Adham Baba ketika meninjau persiapan dewan tersebut untuk beroperasi mulai 18 Januari ini.
“Kami perlu pantas menyiapkan sejumlah 700 katil bertingkat dalam tempoh yang singkat,” kata  Ketua Bahagian Hal Ehwal Pelajar UPM, Nuruliman Ibrahim ketika ditemui Utusan Malaysia. 
Kerja pemasangan semua katil itu bagi menempatkan pesakit Covid-19 warga Malaysia yang berkeluarga dimulakan pada pukul 9 pagi dan selesai sepenuhnya sekitar 6 petang hari sama.
Kumpulan itu melibatkan 60 pelajar dan 15 staf pelbagai fakulti perlu mengangkat semua katil dalam bungkusan sebelum memasang dan menyusunnya lengkap dengan tilam dan bantal.
“Pasukan ini asalnya seramai 160 pelajar sepatutnya bergerak ke Pahang petang semalam bagi misi tugas amal bantuan pasca banjir di Chenor dan Sungai Lembing,” jelas Nuruliman.
Ironi, rancangan itu terpaksa dibatal berikutan arahan terkini yang tidak izin sukarelawan dari negeri terlibat PKP dan beliau terus menghubungi Unit Pengurusan Bencana (UPB) Selangor.
Ini untuk mendapatkan perkembangan terkini maklumat banjir di daerah Hulu Selangor dan Kuala Selangor bagi menggantikan misi di Pahang tetapi UPB memaklumkan tiada keperluan.
“UPB mencadangkan sukarelawan UPM untuk cuba pengalaman baharu bantu penyediaan keperluan penempatan pesakit Covid-19 yang semakin naik kebelakangan ini.” tambah beliau.
Nuruliman menambah, tugasan itu ternyata amat menginsafkan sukarelawan kerana dapat bantu penghidap warganegara yang berkeluarga ramai untuk dikuarantin dalam kawasan sama.
Sebelum itu, mereka terpaksa dipisahkan dengan Dewan B untuk perempuan manakala lelaki di Dewan C apabila PKRC 2.0 MAEPS mula dibuka kepada pesakit tempatan awal tahun ini.
“D1 ini memang selesa dilengkapi dengan pelbagai fasitliti moden termasuk surau, taman permainan kanak-kanak, pantri, tandas, gimnasium selain ada liputan wifi 5G,” jelas Nuruliman.
PKRC 2.0 di MAEPS diaktifkan semula Agensi Pengurusan Bencana Negara (Nadma) pada 9 Disember lalu dengan sasaran 10,000 katil bagi menempatkan pesakit Covid-19 rakyat asing.
Bagaimanapun ia menerima warganegara tempatan awal bulan ini ekoran kesesakan di hospital kerajaan, bahkan akan dibuka kepada pesakit dari Johor, Melaka, Negeri Sembilan dan Pahang. -UTUSAN ONLINE


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/01/sukarelawan-upm-ubah-suai-dewan-d1.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ubah Suai Rumah Awal Ashaari Fail Tuntutan Balas Rm750 000 Terhadap Naz Empire

Ubah Suai Rumah Awal Ashaari Fail Tuntutan Balas Rm750 000 Terhadap Naz Empire

papar berkaitan - pada 23/1/2021 - jumlah : 259 hits
KUALA LUMPUR Selepas disaman RM3 juta oleh sebuah syarikat perkhidmatan mengubah suai rumah atas dakwaan memfitnah personaliti televisyen Awal Ashaari pula memfailkan tuntutan balas menuntut ganti rugi RM750 000 daripada syarikat itu berhub...
Dana Dewan Muhyiddin Boleh Bina Lebih 5 Masjid

Dana Dewan Muhyiddin Boleh Bina Lebih 5 Masjid

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 224 hits
Peruntukan RM35 4 juta bagi membina tiga dewan orang ramai di kawasan parlimen Perdana Menteri Muhyiddin Yassin di Pagoh terus menjadi bidasan orang ramai Terbaru Ahli Parlimen Kepong Lim Lip Engdalam satu kenyataan media hari ini menyelar ...
Kalau Dewan Rakyat Boleh Digantung Kenapa Bina Tiga Dewan Di Pagoh Tak Boleh Digantung

Kalau Dewan Rakyat Boleh Digantung Kenapa Bina Tiga Dewan Di Pagoh Tak Boleh Digantung

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 211 hits
Kos membina tiga Dewan baru di Parlimen Pagoh ialah RM35 4 Juta Bukankah lebih darurat kalau dewan dewan sedia ada dinaik taraf sebagai Pusat Kuarantin sementara pesakit COVID 19 Itu lebih darurat berbanding tiga dewan baru untuk Parlimen P...
3 Dewan Dibina Di Pagoh Hospital Kapar Dibatal

3 Dewan Dibina Di Pagoh Hospital Kapar Dibatal

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 265 hits
Kontroversi kelulusan segera pembinaan 3 dewan di Parlimen Pagoh yang diwakili Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin masih belum reda Terbaharu Ahli Parlimen Kapar Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid meluahkan kekesalan beliau apakah terlalu...
Dewan Baharu Pkrc2 0 Dijangka Beroperasi Petang Ini

Dewan Baharu Pkrc2 0 Dijangka Beroperasi Petang Ini

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 154 hits
KUALA LUMPUR Dewan baharu di Pusat Kuarantin dan Rawatan COVID 19 Berisiko Rendah 2 0 di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang Serdang dijangka mula beroperasi petang ini Pengarah PKRC2 0 Dr Shahabuddin Ibrahim berkata persiapan akhir keti...
Dah Banyak Dewan Di Pagoh

Dah Banyak Dewan Di Pagoh

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 120 hits
AZAM KUU ADILKenapa harus dibazirkan duit rakyat untuk dewan baru pula Salurkan peruntukan tersebut kepada JKR untuk kerja baiki jalan berlubang JKR kata jalan berlubang sebab tiada peruntukan
Heboh Bena 3 Dewan Berharga 35 4 Juta

Heboh Bena 3 Dewan Berharga 35 4 Juta

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 157 hits
TAK GUNA HEBOH PASAL BENA 3 DEWAN DIMEDIA MASA JIKA BENAR IA BERLAKU DENGAN KOS YANG MELAMPAU MAKA BUAT SAHAJA LAPORAN POLIS ATAU SPRM MEMBUAT KENYATAAN DIAKHBAR SEOLAH OLAH BERKEMPEN POLITK MEMBURUKKAN KERAJAAN YANG MEMERINTAH YANG BUKAN S...
Pagoh Ada Banyak Dewan Kenapa Ditambah 3 Lagi

Pagoh Ada Banyak Dewan Kenapa Ditambah 3 Lagi

papar berkaitan - pada 18/1/2021 - jumlah : 223 hits
Perdana Menteri tan Sri Muhyiddin Yassin digea menggantung projek pembinaan 3 dewan yang menelam belanja RM35 juga di Pagoh Ahli Parlimen Johor Bahru Akmal Nasir berkata Pagoh telah memilikki 4 dewan orang ramai seperti Dewan Serbaguna Pago...
Respon Terhadap Jawapan Yab Perdana Menteri Berkaitan Pembinaan Rm35 Juta Dewan Di Pagoh

Respon Terhadap Jawapan Yab Perdana Menteri Berkaitan Pembinaan Rm35 Juta Dewan Di Pagoh

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 151 hits
Saya berterima kasih kepada YAB Perdana Menteri yang memberi respon kepada pertanyaan berkaitan penularan surat bagi pembinaan dewan bernilai lebih RM35 juta di Parlimen Pagoh Walaupun beliau menerangkan RM35 juta adalah untuk pembinaan 3 b...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Ayam Masak Merah Untuk Tetamu

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread

Pengadu Terima Panggilan Pertama Ebit Pada 3 40 Pagi Mahkamah Diberitahu

Seorang Lelaki Ditemui Rentung Atas Katil Selepas Apartmen Terbakar

Masa Depan Pas Bukan Dalam Pn