Sukar Elak 3 Penjuru Pn Dijangka Lawan Bn Di Banyak Negeri Kata Sanusi


freemalaysiatoday.com
Nora Mahpar, Faiz Zainudin dan Predeep Nambiar
-September 2, 2022 10:00 AM
Menurut Sanusi Md Nor, agak mustahil untuk melihat pertembungan ‘dua penjuru’ selepas mengambil kira jumlah calon dari semua parti.
ALOR SETAR: Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat Sanusi Md Nor membayangkan pertembungan tiga penjuru antara Barisan Nasional (BN), Perikatan Nasional (PN) dan Pakatan Harapan (PH) di kebanyakan negeri termasuk Kedah pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15), sukar dielakkan.

Beliau berkata, ia sukar biarpun pertandingan “dua penjuru” sedang diusahakan oleh kepimpinan parti.

Katanya, ia juga kerana budaya Umno dan BN yang mengangkat pemimpin bahagian mereka sebagai calon dan agak mustahil untuk melihat berlakunya pertembungan “dua penjuru” selepas mengambil kira jumlah calon dari semua parti.

“Kemungkinan di banyak negeri kita akan bertanding tiga penjuru (tetapi) yang sedang diusahakan para pimpinan kita ialah dua penjuru, tapi saya rasa di Kedah pun jadi tiga penjuru, tak boleh elak…,” katanya ketika berucap di hadapan lebih 800 perwakilan sempena Muktamar Pemuda PAS Ke-63 malam tadi.

“Kerusi Parlimen di Kedah ada 15 sahaja, DUN ada 36, ketua pemuda, ketua wanita, calon sedia ada (bila) bahagi-bahagi (kerusi) tak cukup maka agak mustahil perkara itu dibuat bagi memastikan dua penjuru,” katanya.

Justeru, menteri besar Kedah itu berkata, gabungan PN sudah bersedia dengan kemungkinan berlaku termasuk cabaran daripada Pejuang, pimpinan Dr Mahathir Mohamad.

“Kita terima kemungkinan-kemungkinan berlaku – pertembungan PAS, Umno, PH, ada satu lagi di Kedah dipanggil Pejuang, itu senario yang akan berlaku,” katanya.

Bagaimanapun, bercakap kepada media selepas itu, Sanusi berkata, rundingan masih terbuka bersama Umno-BN di 27 kerusi berisiko agar kawasan Parlimen itu tidak jatuh ke tangan PH.

“Saya rasa kalau tak dirundingkan siang-siang sudah dapat dekat PH, sayang pula. Jadi rundinglah selagi boleh, saya sedia untuk runding, takut mereka (Umno-BN) tak sedia.

“Sebab saya sebut tadi, kerusi tak cukup (untuk) semua orang, saya faham dilema yang dihadapi mereka (Umno-BN). Kalau ada ruang di mana-mana elok kita runding,” katanya.

Semalam, Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man menggesa PAS dan Umno kembali kepada wadah Muafakat Nasional (MN) untuk menyelamatkan 27 kerusi Parlimen berisiko, jika dua parti terbesar itu bertembung pada PRU15.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/09/sukar-elak-3-penjuru-pn-dijangka-lawan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Sukar Cabar Sabitan Hukuman Kata Anwar

Najib Sukar Cabar Sabitan Hukuman Kata Anwar

papar berkaitan - pada 25/8/2022 - jumlah : 115 hits
August 24 2022 Anwar Ibrahim percaya Najib Razak akan ditempatkan dalam penjara lebih baik daripadanya pada awal 2000 selepas bekas timbalan perdana menteri itu dinafikan mendapatkan buku dan lawatan keluarga ketika menjalani hukuman PETALI...
Pru15 Umno Ada Pelbagai Skandal Tak Mampu Dapat Majoriti Mudah Kata Ku Li

Pru15 Umno Ada Pelbagai Skandal Tak Mampu Dapat Majoriti Mudah Kata Ku Li

papar berkaitan - pada 31/8/2022 - jumlah : 248 hits
Veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah berkata partinya tidak mampu meraih majoriti mudah untuk membentuk kerajaan selepas berdepan berbagai skandal menjelang pilihan raya umum ke 15 Katanya semua parti termasuk Barisan Nasional akan berdepan...
Banyak Perkara Perlu Selesai Sebelum Bubar Parlimen Kata Pm

Banyak Perkara Perlu Selesai Sebelum Bubar Parlimen Kata Pm

papar berkaitan - pada 21/8/2022 - jumlah : 110 hits
Banyak perkara perlu selesai sebelum bubar parlimen kata PM Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 21 Aug 2022 12 01A
Jangan Boikot Pas Jika Tak Dicalonkan Kata Sanusi

Jangan Boikot Pas Jika Tak Dicalonkan Kata Sanusi

papar berkaitan - pada 4/9/2022 - jumlah : 165 hits
Sanusi Md Nor meminta ahli dan pemimpin yang tidak dipilih sebagai calon supaya akur dengan keputusan parti ALOR SETAR Ahli dan pemimpin PAS yang tidak dipilih sebagai calon diminta akur dengan keputusan itu serta tidak memboikot parti dala...
Isu Loji Sembelihan Tfi Jakim Hantar Pasukan Audit Ke Australia Bulan Ini Kata Menteri

Isu Loji Sembelihan Tfi Jakim Hantar Pasukan Audit Ke Australia Bulan Ini Kata Menteri

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 128 hits
Idris Ahmad berkata SICHMA mendapati Thomas Foods Industries yang membekalkan daging ke Malaysia melanggar protokol halal proses penyembelihan TAIPING Jabatan Kemajuan Islam Malaysia akan menghantar pasukan ke Australia bulan ini bagi melak...
Rosmah Menangis Kata Dia Dianiayai

Rosmah Menangis Kata Dia Dianiayai

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 103 hits
ZUNAR CARTOONIST FAN CLUBTERKINI Rosmah dipenjara 10 TAHUN Denda RM970 juta Namun dia tidak terus ke penjara boleh rayu Sebelum itu ROSMAH menangis nangis dalam mahkamahkata dia sebenarnya mangsa
Rosmah Campuri Urusan Kerajaan Ketika Najib Jadi Pm Kata Hakim

Rosmah Campuri Urusan Kerajaan Ketika Najib Jadi Pm Kata Hakim

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 169 hits
freemalaysiatoday com September 1 2022 9 45 PMHakim Zaini Mazlan berkata rakaman audio dikatakan perbualan antara Rosmah Mansor dan Najib Razak berkaitan 1MDB jelas menunjukkan dia memberi arahan kepada bekas perdana menteri itu berhubung h...
Apa Yang Rafizi Cakap Adalah Kata Rakyat

Apa Yang Rafizi Cakap Adalah Kata Rakyat

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 147 hits
Keengganan PH bekerjasama dengan PN hanyalah pendapat peribadi Rafizi kata Mahiaddin Tapi dia siapa nak pandai pandai kata begitu Rafizi adalah Timbalan Presiden Keadilan Rafizi ada dalam mesyuarat Majlis Presiden Berita penuh di sini Apa y...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih