Sukar Dapat Subsidi Punca Bekalan Ayam Terganggu




Sukar dapat subsidi punca bekalan ayam tergangguPosted By: Redzuan RF8 Mediaon: June 03, 2022
ShareKerajaan BN – PN seharusnya mengkaji secara terperinci punca penternak gagal menternak ayam memenuhi permintaan atau menangguhkan usaha niaga mereka.
Menurut Jurucakap Pertanian dan Komoditi KEADILAN, Sim Tze Tzin yang melakukan lawatan ke beberapa ladang ternakan ayam baru baru baru ini, isu subdidi yang dijanjikan tetapi tidak diperolehi adalah masalah utama yang dihadapi penternak selain kenaikan harga makanan ayam.
Katanya, walaupun Kerajaan mengumumkan subsidi 60 sen sekilo, tetapi mekanisma untuk mengemukakan permohonan subsidi sangat rumit dan berbeza-beza antara satu negeri dan negeri yang lain.
“Proses permohonan tidak jelas. Pelbagai dokumen dan kertas kerja diperlukan. Borang permohonan yang lengkap dikemukakan itu perlu melalui pelbagai tapisan.
“Para penternak terpaksa menghadapi dugaan demi dugaan dan yang paling mengecewakan ialah permohonan mereka ditolak. Hal ini menjadikan penternak pening.
“Majoriti penternak masih belum mendapat subsidi walaupun skim itu telah dilaksanakan selama 4 bulan sejak Februari lalu.
“Karenah birokrasi dan ketidakcekapan pentadbiran inilah yang menyebabkan objektif subsidi kos input pertanian lewat dan tidak sampai kepada para penternak,” kata Sim dalam kenyataan hari ini.
Tegas beliau, senario kegagalan skim subsidi itu merupakan punca utama bekalan ayam kurang di pasaran dan Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MAFI) tidak memahami kesukaran yang ditanggung para penternak.
Katanya, kegagalan memahami keadaan menyebabkan harga ayam tidak dapat dikawal dan berlakunya kekurangan bekalan di pasaran.
“Dalam hal ini yang terpaksa menanggung derita adalah rakyat jelata yang terpaksa membayar harga ayam yang tinggi. Ada pula tak mendapat bekalan di pasaran,” katanya.
Sebaliknya Ahli Parlimen Bayan Baru itu kehairanan melihat cara penyelesaian masalah kerajaan BN – PN, khususnya tindakan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri semalam yang mengumumkan pemberhentian skim subsidi mulai bulan Julai.
Kata Mantan Timbalan Menteri Pertanian itu, setelah masalah sebenar industri gagal dikenalpasti oleh kerajaan, kini mereka menambah parah industri dengan membiarkan penternak terkapai kapai menghadapi krisis kenaikan harga bahan makanan ternakan akibat perang di Eropah, yang akan menyukarkan lagi survival industri tersebut pada masa hadapan.
“Walaupun skim subsidi telah diberhentikan, saya menyeru Menteri MAFI segera meneliti masalah mekanisma pemberian subsidi dan mempermudahkan segala proses permohonannya.
“Pemberian subsidi harus terus diberikan kepada kesemua penternak sepanjang tempoh 5 Februari hingga 1 Julai seperti yang dijanjikan.
“Semoga kerajaan mengambil iktibar daripada skim ini dan tidak mengulangi kegagalan itu pada masa depan,” kata Sim lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/06/sukar-dapat-subsidi-punca-bekalan-ayam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Tidak Cari Punca Sebenar Masalah Bekalan Ayam

Kerajaan Tidak Cari Punca Sebenar Masalah Bekalan Ayam

papar berkaitan - pada 26/5/2022 - jumlah : 153 hits
Kerajaan tidak cari punca sebenar masalah bekalan ayam EmailDua dasar terbaharu yang dilaksanakan secara serentak berkaitan kekurangan bekalan ayam di pasaran oleh kerajaan BN PN menunjukkan mereka tidak mengenal pasti masalah sebenar berka...
Penganjuran Rumah Terbuka Didakwa Jadi Punca Bekalan Ayam Kurang Kata Peniaga Ayam

Penganjuran Rumah Terbuka Didakwa Jadi Punca Bekalan Ayam Kurang Kata Peniaga Ayam

papar berkaitan - pada 22/5/2022 - jumlah : 151 hits
Kategori viral Penganjuran rumah terbuka didakwa jadi punca bekalan ayam kurang kata peniaga ayam Editor KEKASIH GELAPMU Penafian Gambar yang digunakan dalam artikel ini hanya sekadar hiasan semata mata harap mak
Mansuh Subsidi Makanan Ayam Bekalan Akan Lebih Terjejas

Mansuh Subsidi Makanan Ayam Bekalan Akan Lebih Terjejas

papar berkaitan - pada 5/6/2022 - jumlah : 159 hits
Mansuh subsidi makanan ayam bekalan akan lebih terjejas Posted By on June 04 2022 Kenaikan harga dan kekurangan bekalan ayam bulat di pasaran merupakan kelemahan nyata kerajaan BN PN Malangnya selepas sebulan krisis ayam berlaku kerajaan ma...
Penternak Dedah Punca Sebenar Ayam Tiada Di Pasaran

Penternak Dedah Punca Sebenar Ayam Tiada Di Pasaran

papar berkaitan - pada 22/5/2022 - jumlah : 139 hits
May 22 2022 Just nak share hari Sabtu dan Ahad ni banyak syarikat integrator besar yang TUTUP REBAN MEREKA Alasan mereka ayam tak dapat saiz Apa yang saya nak gelak guling guling Menteri Nanta Linggi pi percaya Siap buat press statement lag...
Kerajaan Henti Eksport Ayam Mulai 1 Jun Hingga Bekalan Stabil

Kerajaan Henti Eksport Ayam Mulai 1 Jun Hingga Bekalan Stabil

papar berkaitan - pada 24/5/2022 - jumlah : 216 hits
malaysiakini comDiterbitkan May 23 2022 6 15 PMKerajaan hari ini memutuskan untuk menghentikan eksport bulanan Malaysia sebanyak 3 6 juta ekor ayam mulai 1 Jun ini bagi menangani kekurangan bekalan makanan semasa kata Perdana Menteri Ismail...
Masalah Bekalan Ayam Datuk Ameer Mydin Mula B0ngkar Perkara Ini Buat Ramai Setuju

Masalah Bekalan Ayam Datuk Ameer Mydin Mula B0ngkar Perkara Ini Buat Ramai Setuju

papar berkaitan - pada 23/5/2022 - jumlah : 122 hits
KUALA LUMPUR Pembekal tidak boleh mengambil kesempatan dan perlu bertanggungjawab dalam isu kekurangan bekalan makanan seperti ayam
Kartel Kawal Bekalan Harga Punca Ikan Laut Semakin Ghaib Getaran 25 05 2022

Kartel Kawal Bekalan Harga Punca Ikan Laut Semakin Ghaib Getaran 25 05 2022

papar berkaitan - pada 3/6/2022 - jumlah : 118 hits
KUALA LUMPUR Persatuan Pengguna Islam Malaysia mendedahkan wujud kartel yang mengawal harga dan pengeluaran ikan di Semenanjung sehingga bekalan hasil laut itu semakin berkurangan Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan berkata hasil tangkapa...
Bekalan Ayam Kurang Kerana Tidak Capai Berat Standard Peniaga Di Perlis Catu Jualan Bernama 22 05 2022

Bekalan Ayam Kurang Kerana Tidak Capai Berat Standard Peniaga Di Perlis Catu Jualan Bernama 22 05 2022

papar berkaitan - pada 2/6/2022 - jumlah : 298 hits
PADANG BESAR 22 Mei Rata rata peniaga ayam di Perlis bertindak mencatu penjualannya susulan tindakan pengeluar menghentikan operasi buat sementara dikatakan berpunca daripada berat ayam di ladang yang tidak mencapai standard untuk dipasarka...
Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Repressive Laws Killing Press Freedom Say Activists

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter

Nak Beriadah Tapi Malas Hadap Jammed Ini 5 Taman Rekreasi Terletak Di Kl Selangor Boleh Diakses Guna Lrt Amp Mrt

Friction Over Candidate Threatening Ph S Kkb Campaign



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Drama Dedaun Hijau Di Angin Lalu

Khasiat Dan Potensi Ikan Toman Untuk Kesihatan

Zicha Anesha Bukan Cinta Terlarang Chord

Jasman A Darawi Ketua Muhammadiyah Selatpanjang

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia

Makan Malam Di Restoran Abang Seafood Ikan Bakar Telok Panglima Garang