Mansuh Subsidi Makanan Ayam Bekalan Akan Lebih Terjejas




Mansuh subsidi makanan ayam, bekalan akan lebih terjejas?Posted By: Redzuan RF8 Mediaon: June 04, 2022 ShareKenaikan harga dan kekurangan bekalan ayam bulat di pasaran merupakan kelemahan nyata kerajaan BN – PN.
Malangnya, selepas sebulan krisis ayam berlaku kerajaan masih tidak pasti secara jelas punca kekurangan bekalan. Namun dalam masa sama mereka telah memansuhkan pula subsisi harga dedak kepada penternak sebanyak 60 sen sekilogram.
Bagi Timbalan Ketua Cabang KEADILAN Indera Mahkota, Zuraidi Ismail, pemansuhan subsidi makanan ternak tersebut merupakan kesilapan yang fatal dan akan menyebabkan bekalan ayam terus tidak stabil dalam jangka masa yang panjang.
Kata beliau, kerajaan BN – PN tidak boleh menggunakan alasan hanya 10% penternak yang memohon subsidi sebagai punca pembatalan kerana jumlah subsidi tersebut terlalu kecil dan permohonan untuk mendapatkannya amat sulit.
“Penternak ayam merungut kerana mereka sedang berhadapan kenaikan harga dedak dua kali ganda. Harga ini akan terus meningkat daripada masa kesemasa akibat daripada kejatuhan matawang ringgit dan keadaan pasaran makanan dunia yang tidak menentu.
“Subsidi 60 sen untuk sekilogram adalah terlalu kecil dan tidak mencukupi di samping terdapat banyak dokumentasi yang perlu di sediakan bagi mendapatkan subsidi tersebut.
“Ada juga merungut subsidi terlalu lambat diterima,” katanya dalam satu kenyataan.
Tambah Zuraidi, penternak turut mengalami masalah kekurangan pekerja apabila buruh asing pulang ke negara masing masing selepas tamatnya sekatan perjalanan akibat Covid 19.
“Penternak menyuarakan kekurangan tenaga pekerja dalam industri di mana ramai pekerja pulang ke negara masing masing selepas pembukaan sempadan negara.
“Kekurangan tenaga kerja ini menyebabkan upah meningkat dan menjadi rebutan dengan industri perkilangan serta industri industri lain. Akibatnya, pengeluaran bekalan ayam terpaksa dikurangkan dengan ketara selaras dengan kekurangan tenaga kerja,” katanya.
Menambah buruk kepada masalah itu, kata Zuraidi lagi, adalah semakin sukarnya peruncit yang menjual ayam segar untuk meneruskan perniagaan.
Katanya, peniaga runcit yang berniaga secara kecil-kecilan memaklumkan mereka terpaksa membeli ayam daripada pihak pembekal dengan harga RM8.30 dan ada yang lebih mahal daripada itu.
“Sedangkan mereka hanya dibenar menjual ayam pada harga RM8.90. Mana mungkin mereka mampu menjual ayam dengan keuntungan yang terlalu kecil untuk menampung kos sewaan dan gaji harian pekerja.
“Lebih parah, mereka terdedah dengan denda yang berlipat ganda daripada pihak penguatkuasaan KPDNHEP sekiranya tidak mematuhi harga siling maksima ini,” ujarnya.
Selain itu, tegas Zuraidi, peniaga juga merungut dengan kekurangan jumlah bekalan ayam yang diterima daripada pembekal dan juga isu kelewatan bekalan yang diterima. Perkara ini menyebabkan mereka sukar untuk berniaga dan memungkinkan untuk tutup perniagaan sekiranya isu berpanjangan.
“Justeru itu, kami merasakan langkah yang diambil oleh kerajaan amat tidak seimbang (imbalance) dan tidak menyeluruh kerana segala langkah itu lebih memfokuskan penyelesaian jangkamasa pendek. Juga ia lebih tertumpu untuk menjaga kepentingan pihak pengguna tanpa mengambilkira keadilan pada penternak dan peniaga ayam
“Sebaliknya, industri ayam perlu diberi sokongan oleh kerajaan kerana ia menjadi sumber keselamatan makanan (food security) untuk negara.
“Peruntukan RM720 juta untuk subsidi ayam yang akan di tarik balik perlu diperhalusi punca kelemahan dan kegagalannya, bukan terus dialihkan ke peruntukan B40. Sewajarnya peruntukkan yang besar ini digunakan dan disasarkan untuk membantu dan memajukan industri penternakan,” katanya lagi.
Kerajaan baru baru ini mengumumkan keputusan melanjutkan harga runcit maksima ayam yang akan berakhir pada 5 Jun ini kepada 30 Jun 2022. Harga runcit maksima dikekalkan pada harga RM8.90, iaitu kurang 20 sen daripada harga runcit ayam sebelum berlakunya krisis.
Begitu juga kerajaan telah mengarahkan sekatan eksport ayam ke luar negara manakala lesen permit import makanan di hapuskan berkuatkuasa pada 1 Jun 2022.
Bagaimanapun rakyat berpandangan sinis kerana sejak sebulan lalu kerajaan gagal mencari punca sebenar dan menangani masalah bekalan ayam di peringkat akar umbi yang menyebabkan harga serta bekalan ayam terputus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/06/mansuh-subsidi-makanan-ayam-bekalan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sukar Dapat Subsidi Punca Bekalan Ayam Terganggu

Sukar Dapat Subsidi Punca Bekalan Ayam Terganggu

papar berkaitan - pada 3/6/2022 - jumlah : 95 hits
Sukar dapat subsidi punca bekalan ayam tergangguPosted By on June 03 2022Kerajaan BN PN seharusnya mengkaji secara terperinci punca penternak gagal menternak ayam memenuhi permintaan atau menangguhkan usaha niaga mereka Menurut Jurucakap Pe...
Bekalan Ayam Kurang Kerana Tidak Capai Berat Standard Peniaga Di Perlis Catu Jualan Bernama 22 05 2022

Bekalan Ayam Kurang Kerana Tidak Capai Berat Standard Peniaga Di Perlis Catu Jualan Bernama 22 05 2022

papar berkaitan - pada 2/6/2022 - jumlah : 294 hits
PADANG BESAR 22 Mei Rata rata peniaga ayam di Perlis bertindak mencatu penjualannya susulan tindakan pengeluar menghentikan operasi buat sementara dikatakan berpunca daripada berat ayam di ladang yang tidak mencapai standard untuk dipasarka...
Bekalan Ayam Henti Cetus Keresahan Pengguna Ppim Samudera My 23 05 2022

Bekalan Ayam Henti Cetus Keresahan Pengguna Ppim Samudera My 23 05 2022

papar berkaitan - pada 2/6/2022 - jumlah : 154 hits
KENYATAAN MEDIAPersatuan Pengguna Islam Malaysia mengingatkan kepada pihak tidak bertanggungjawab agar tidak mencetuskan panik di kalangan pengguna Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan toqqi berkata pengguna di Malaysia sering menjadi alat oleh ...
Masalah Kurang Bekalan Makanan Harga Barang Naik Mb Perak Saran Rakyat Tanam Sayur Ternak Haiwan Untuk Kegunaan Sendiri

Masalah Kurang Bekalan Makanan Harga Barang Naik Mb Perak Saran Rakyat Tanam Sayur Ternak Haiwan Untuk Kegunaan Sendiri

papar berkaitan - pada 1/6/2022 - jumlah : 287 hits
The ReporterMB Perak Foto Berita HarianIsu kekurangan bekalan makanan dan isu kenaikan harga barangan yang dilihat lambat ditangani oleh kerajaan membuatkan ramai rakyat terkesan dan bimbang bila masalah tersebut akan berakhir Bagi menangan...
Krisis Bekalan Gandum Tukar Segera Polisi Tangani Isu Kekurangan Bekalan Makanan Gesa Ppim Malakat Tribune 18 05 2022

Krisis Bekalan Gandum Tukar Segera Polisi Tangani Isu Kekurangan Bekalan Makanan Gesa Ppim Malakat Tribune 18 05 2022

papar berkaitan - pada 1/6/2022 - jumlah : 144 hits
KUALA LUMPUR Persatuan Pengguna Islam Malaysia menggesa kerajaan menangani masalah kekurangan bekalan makanan dengan meneliti semula polisi sedia ada susulan larangan eksport gandum oleh India baru baru ini Menurut Presiden PPIM Datuk Nadzi...
Alasan Tiada Bekalan Ayam Tidak Masuk Akal Ppim Majoriti 22 05 2022

Alasan Tiada Bekalan Ayam Tidak Masuk Akal Ppim Majoriti 22 05 2022

papar berkaitan - pada 1/6/2022 - jumlah : 140 hits
PERSATUAN Pengguna Islam Malaysia menyifatkan tindakan beberapa pihak yang mendakwa tiada bekalan ayam di ladang ternakan sebagai tidak bertanggungjawab dan tidak masuk akal Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan berkata pengguna di Malaysia...
P Pinang Sedia Pertimbang Tanaman Jagung Untuk Makanan Ayam Di Tanah Tol

P Pinang Sedia Pertimbang Tanaman Jagung Untuk Makanan Ayam Di Tanah Tol

papar berkaitan - pada 25/5/2022 - jumlah : 131 hits
May 24 2022 Penanaman bijirin atau jagung untuk makanan ayam berskala besar tidak sesuai di Pulau Pinang yang mempunyai keluasan tanah yang kecil kata Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow GEORGE TOWN Kerajaan Pulau Pinang bersedia mempe...
Kerajaan Tidak Cari Punca Sebenar Masalah Bekalan Ayam

Kerajaan Tidak Cari Punca Sebenar Masalah Bekalan Ayam

papar berkaitan - pada 26/5/2022 - jumlah : 152 hits
Kerajaan tidak cari punca sebenar masalah bekalan ayam EmailDua dasar terbaharu yang dilaksanakan secara serentak berkaitan kekurangan bekalan ayam di pasaran oleh kerajaan BN PN menunjukkan mereka tidak mengenal pasti masalah sebenar berka...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11