Sudah Dua Kali Sultan Kelantan Tak Sempat Tamatkan Tempoh Pemerintahan Sebagai Agong Lihat 6 Lagi Trivia Ini


Secara rasminya pada 6 Januari 2019, KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V telah meletakkan jawatan sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-15.
Berita mengejutkan itu telah disampaikan sekitar jam 7 malam tadi setelah perkara ini dimaklumkan secara rasmi kepada Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-raja melalui warkah yang diutuskan kepada Setiausaha Majlis Raya-raja.
Menurut Datuk Pengelola Bijaya Diraja iaitu Datuk Wan Ahmad Dahlan Ab Aziz, “Baginda Tuanku meletak jawatan berkuatkuasa 6 Januari 2019 (Ahad) bersamaan 29 Rabiulakhir 1440H selaras dengan perkara 32 (3) Perlembagaan Persekutuan.
Hhm, apa sebenarnya intipati perlembagaan tu? Jom tengok 6 trivia berkaitan dengan berita ini. 01
Perkara 32 (2) di dalam bab Ketua Utama Negara menyebut, Yang di-Pertuan Agong hendaklah dipilih oleh Majlis Raja-Raja bagi tempoh lima tahun, tetapi boleh pada bila-bila masa meletakkan jawatannya melalui surat yang ditandatangani sendiri olehnya yang ditujukan kepada Majlis Raja-Raja.
Ini adalah kebebasan yang ada pada Baginda.
02  
Sultan Muhammad V menjadi Yang di-Pertuan Agong Malaysia pertama meletakkan jawatan dalam sejarah 15 orang Ketua Umum Negara.
03
Bagaimanapun, Baginda bukanlah Sultan Kelantan pertama yang pernah dilantik selaku Yang di-Pertuan Agong.
Sebelum ini pada 19 Jun 1975, Sultan Yahya Petra ibni al-Marhum Sultan Ibrahim telah dipilih oleh Majlis Raja-raja sebagai Yang di-Pertuan Agong Malaysia.
Namun, Baginda mangkat akibat serangan jantung pada 29 Mac 1979 di Istana Negara Kuala Lumpur selepas santapan tengahri dan ketika sedang berehat bersama keluarga.
Ini bermakna, kedua-dua tokoh legasi diraja Kelantan yang pernah dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong tidak sempat untuk menamatkan tempoh pemerintahan sebagai Ketua Umum Negara.
04
Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah ibni al-Marhum Sultan Hisamuddin Alam Shah dan Raja Permaisuri Agong, Tuanku Siti Aishah Binti Abdul Rahman.
Beberapa Yang di-Pertuan Agong juga pernah berdepan dengan situasi tidak menamatkan tempoh pemerintahan namun kesemuanya kerana kemangkatan.
Selain Sultan Yahya Petra ibni al-Marhum Sultan Ibrahim dari Kelantan, senarai tersebut termasuklah Sultan Hisamuddin Alam Shah ibni al-Marhum Sultan Alauddin Sulaiman Shah (Sultan Selangor, pada 1 September 1960) dan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah ibni al-Marhum Sultan Hisamuddin Alam Shah (Sultan Selangor, pada 21 November 2001)
05
Berbalik kepada Sultan Muhammad V, Baginda juga mencipta sejarah pada tahun 2018 apabila menjadi Yang di-Pertuan Agong pertama yang memerintah di bawah 2 pucuk kepimpinan kerajaan berbeza. Ini kerana selepas tempoh 60 tahun, kerajaan Barisan Nasional telah digantikan dengan kerajaan Pakatan Harapan di bawah kepimpinan Tun Dr. Mahathir Mohammad.
06
Menurut laporan Sinar Harian, pengantin perempuan di dalam foto ini ialah bekas ratu cantik Moscow yang dikenali sebagai Oksana Voevodina.
Baginda juga akan diingati sebagai satu-satunya Yang di-Pertuan Agong yang memerintah tanpa kehadiran Raja Permaisuri Agong di sisi. Walaupun pada akhir November lalu, kecoh seketika apabila foto perkahwinan Baginda dengan wanita Rusia, Oksana Voevodina muncul, namun tiada kenyataan rasmi daripada pihak Istana Negara mahupun acara pertabalan rasmi dilakukan.
***
Apapun, kami ingin mengucapkan terima kasih kepada Baginda atas jasa dalam mengekalkan perpaduan dan kesejahteraan rakat Malaysia agar terus berada dalam keadaan aman dan harmoni.
Sumber: Remaja.my
The post Sudah DUA KALI Sultan Kelantan Tak Sempat Tamatkan Tempoh Pemerintahan Sebagai Agong, Lihat 6 Lagi Trivia Ini appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/sudah-dua-kali-sultan-kelantan-tak-sempat-tamatkan-tempoh-pemerintahan-sebagai-agong-lihat-6-lagi-trivia-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sultan Kelantan Letak Jawatan Sebagai Agong

Sultan Kelantan Letak Jawatan Sebagai Agong

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 424 hits
Sultan Muhammad V ditabalkan sebagai Yang di Pertuan Agong ke 15 pada 24 April 2017 PETALING JAYA Istana Negara mengumumkan Sultan Kelantan Sultan Muhammad V meletak jawatan sebagai Yang di Pertuan Agong ke 15 berkuat kuasa hari ini Peletak...
Sultan Abdullah Akan Diberi Laluan Sebagai Agong Sejurus Menjadi Sultan Pahang Rupanya Ini Bukan Kali Pertama Terjadi

Sultan Abdullah Akan Diberi Laluan Sebagai Agong Sejurus Menjadi Sultan Pahang Rupanya Ini Bukan Kali Pertama Terjadi

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 929 hits
Sultan Abdullah berangkat solat subuh di Masjid Imam Ash Shafie KUANTAN Sultan Pahang Sultan Abdullah Ahmad Shah berangkat solat subuh di Masjid Imam Ash Shae Kotasas di sini hari ini sehari selepas diumumkan sebagai Sultan Pahang Keberangk...
Siapa Yang Di Pertuan Agong Selepas Sultan Kelantan

Siapa Yang Di Pertuan Agong Selepas Sultan Kelantan

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 988 hits
SIAPAKAH YANG DIPERTUAN AGONG SETERUSNYA Mengikut giliran calon YDPA selepas Kelantan ialah Pahang Johor dan Perak Jika Sultan Pahang menolak maka Sultan Johor jika menolak maka Sultan Perak Tetapi masih memerlukan 5 9 undi dari raja raja M...
Baru Dua Hari Dimasyurkan Sebagai Sultan Pahang Imam Masjid Dedah Perlakuan Sebenar Tengku Abdullah

Baru Dua Hari Dimasyurkan Sebagai Sultan Pahang Imam Masjid Dedah Perlakuan Sebenar Tengku Abdullah

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 1129 hits
Baru Dua Hari Dimasyurkan Sebagai Sultan Pahang Imam Masjid Dedah Perlakuan Sebenar Tengku Abdullah
Pemasyhuran Sebagai Sultan Pahang Akan Letakkan Tengku Abdullah Sebagai Calon Yang Di Pertuan Agong Ke 16

Pemasyhuran Sebagai Sultan Pahang Akan Letakkan Tengku Abdullah Sebagai Calon Yang Di Pertuan Agong Ke 16

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 571 hits
PEKAN Pemasyhuran Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah sebagai Sultan Pahang keenam pada 15 Jan ini membuka laluan untuk baginda dinamakan sebagai Yang di Pertuan Agong Ke 16 Ketua Penyelidik Pejabat Naib Canselor Universiti Malaysia Pahang ya...
Megejutkan Sultan Muhammad V Meletakkan Jawatan Sebagai Agong

Megejutkan Sultan Muhammad V Meletakkan Jawatan Sebagai Agong

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 351 hits
SULTAN Muhammad V meletakkan jawatan sebagai Yang di Pertuan Agong berkuat kuasa serta merta hari ini Datuk Pengelola Bijaya Diraja Datuk Wan Ahmad Dahlan Ab Aziz dalam satu kenyataan hari ini berkata peletakan jawatan baginda itu dibuat se...
Sultan Nazrin Muizzuddin Shah Dilantik Sebagai Pemangku Yang Di Pertuan Agong

Sultan Nazrin Muizzuddin Shah Dilantik Sebagai Pemangku Yang Di Pertuan Agong

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 418 hits
Rakyat Malaysia masih terkejut dengan berita pengunduran Sultan Muhammad V sebagai Yang Di Pertuan Agong XV Malaysia Sehubungan dengan itu satu mesyuarat Majlis Raja Raja yang berlangsung hari ini memutuskan supaya Sultan Perak Sultan Nazri...
Kelantan S Sultan Muhammad V Resigns As Agong

Kelantan S Sultan Muhammad V Resigns As Agong

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 361 hits
Kelantan ruler Sultan Muhammad V has resigned as the Yang di Pertuan Agong This was confirmed through a statement by the Comptroller of the Royal Household Wan Ahmad Dahlan Ab Aziz The Palace would like to inform that the Seri Paduka Bagind...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools