Subhanallah 12 Tempat Hebat Di Bumi Yang Menyerupai Landskap Daratan Yang Menakjubkan


Alam semula jadi telah mencipta suatu pemandangan yang bagaikan karya agung sehingga nampak sungguh luar biasa seolah-olah berada di planet asing. Lihat dua belas gambar luar biasa dan menakjubkan di seluruh dunia yang membuatkan anda berasa seperti anda sedang berada di planet lain.

1. EMPANGAN NEW CROTON


Empangan ini hanya terletak kira-kira 22 batu dari New York, namun hanya sedikit yang pernah melihat keajaiban pemandangan empangan ini dengan air yang mengalir turun dari tebingnya yang kelihatan seperti kabus. Ia dibuka pada tahun 1906 dan merupakan bekalan air utama New York.

2. GEISER FLY, NEVADA


Dengan keindahan warna pelanginya yang menawan, geiser yang indah ini tampak tidak ubah seperti prop filem fiksyen. Ianya tidak pernah disentuh melainkan untuk kerja-kerja menggerudi dan memasukkan pam air.


3. SUNGAI LIMA WARNA, COLOMBIA


Sungai ini juga digelar Pelangi Cecair kerana warna-warnanya yang cantik dan terang. Warna merah, hijau, biru, kuning dan juga hitam dihasilkan oleh spesis tumbuhan unik yang tumbuh di kedua-dua belah sungai.

4. PAMUKKALE, TURKI


Terletak di bahagian tengah Turki, tempat ajaib ini adalah destinasi pelancongan yang paling popular di negara ini. Kolam Pamukkale ini merupakan kolam teres yang menakjubkan serta sangat dikenali sebagai kolam terma terapeutik. Walau bagaimanapun, kerajaan Turki kini sedang berusaha keras bagi menyelamatkan keajaiban alam semula jadi ini disebabkan oleh kemasukan pelancong yang berlebihan.

5. BEACHY HEAD CHALK CLIFF, ENGLAND


Tebing batu kapur semula jadi yang sangat indah ini dikenali kerana bentuk dan pemandangannya yang seolah-olah terapung di awan. Ia merupakan salah satu tempat paling terkenal di England untuk jurugambar dan pelancong.

6. LAKE SØRVÁGSVATN, PULAU FAROE, DENMARK


Tasik gunung berapi yang menakjubkan ini terletak di atas permukaan laut, tasik Sørvágsvatn tercipta disebabkan oleh pembentukan geologi yang unik dan kelihatan pulau itu seolah-olah seperti tempat yang digambarkan dalam kisah-kisah dongeng.


7. AIR TERJUN DASAR LAUT, LE MORNE BRABANT, MAURITIUS


Pelancong di Mauritius selalunya akan menyewa helikopter bagi menyaksikan air terjun yang sangat menakjubkan ini di pantai pulau itu. Arus yang mengalir ke dalam jurang yang sangat dalam mencipta ilusi ajaib air yang mengalir ke kedalaman.

8. GUA AIS BERDEKATAN GUNUNG BERAPI MUTNOVSKY, RUSIA


Gabungan ais beku dan asas gunung berapi hangat telah mencipta satu lapisan menakjubkan yang menyerupai gelombang lautan. Berubah kepada warna biru permata ketika cahaya matahari memancar pada ais, gua ini sememangnya kelihatan seperti landskap dunia makhluk asing.

9. GUNUNG BERAPI DALLOL, ETIOPIA


Lekukan Danakil adalah hasil daripada pembentukan Gunung Berapi Dallol berjuta-juta tahun lalu. Kandungan sulfur dan andesit yang terlalu banyak di dalam tanah telah mencipta landskap yang berwarna-warni dan berbau.

10. TASIK HILLIER, AUSTRALIA


Australia terkenal kerana landskapnya yang menarik dan hidupan liar yang mengagumkan. Salah satu bentuk muka bumi semula jadinya yang paling menarik ialah Tasik Hillier. Pada 2016, para saintis telah menemui sebuah tasik yang mempunyai warna merah jambu yang luar biasa. Tasik ini juga sangat masin dan merupakan tempat yang dilindungi.

11. SUNGAI POKOK, ICELAND


Iceland terkenal kerana terdapat banyak kehebatan alam semula jadinya. Sungai pokok menyerupai cabang dan ranting pokok gergasi yang mengalir ke laut. Rupa bentuk ini disebabkan oleh sejenis tanah liat khas yang bertukar menjadi coklat dan likat apabila larut ke dalam air. Kerana air lebih berat daripada air laut, ia membentuk anak-anak sungai yang menakjubkan menyerupai pokok.

12. REFLECTION CANYON, UTAH, USA


Utah menawarkan beberapa pemandangan paling menakjubkan di dunia. Reflection Canyon merupakan sebutir permata. Di sepanjang 15.7 batu, ia adalah landskap yang cantik dengan pemandangan yang berwarna-warni, ngarai ini cantik terukir dengan imejnya terpantul dalam air yang bersih. Ia juga mempunyai salah satu laluan pelancongan yang paling berbahaya di negara ini. Tidak ada jalan raya, jadi akses hanya dengan bot atau helikopter.





Masukkan emel anda disini untuk melanggan terus posting terbaru kami ke emel anda:


Ditaja oleh FeedBurner


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bloginfo4uall.blogspot.com/2020/03/subhanallah-12-tempat-hebat-di-bumi.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+BlogSensasi+%28Blog+Sensasi%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buang Sisa Toksik Tempat Sampah Tidak Patut Berlaku Juwairiya

Buang Sisa Toksik Tempat Sampah Tidak Patut Berlaku Juwairiya

papar berkaitan - pada 16/3/2020 - jumlah : 214 hits
SHAH ALAM 15 MAC Tindakan orang awam membuang sisa bahan berbahaya di tempat pembuangan sampah domestik seperti di Taman Sirambai Kuala Selangor tidak patut berlaku kata Ahli Dewan Negeri Bukit Melawati Juwairiya Zulkifli berkata pihaknya m...
Asalnya Bercakap Pun Tak Boleh Suka Hentak Kepala Sekarang Hebat Mengira Baca Abc

Asalnya Bercakap Pun Tak Boleh Suka Hentak Kepala Sekarang Hebat Mengira Baca Abc

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 394 hits
atau Eisya sudah mempunyai tiga orang anak sebelum Muhammad Aqil Rizqy Jadi ibu ini sudah mempunyai pengalaman melihat perkembangan anak anak di depan mata Jadi apabila dia melihat perlakuan Aqil yang berbeza sedikit dia tahu ada sesuatu ya...
10 Tempat Wisata Populer Di Indonesia Yang Harus Tutup Karena Virus Corona Mending Di Rumah Aja

10 Tempat Wisata Populer Di Indonesia Yang Harus Tutup Karena Virus Corona Mending Di Rumah Aja

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 227 hits
Mulai dari Jakarta sampai Lombok banyak banget yang ditutup mulai hari ini Mending di rumah rebahan deh
Waspadai Tempat Di Kantor Anda Yang Bisa Jadi Sarang Virus

Waspadai Tempat Di Kantor Anda Yang Bisa Jadi Sarang Virus

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 211 hits
JAKARTA Saat ini seluruh dunia tengah bergulat dengan penyebaran virus corona dan munculnya penyakit menular masih menjadi tantangan global yang krusial Diperkirakan sekitar 80 persen dari semua penyakit menular menyebar melalui kontak tang...
Jangan Panik Balik Ke Kampung Kekal Berada Di Tempat Masing Masing Untuk Elak Covid 19 Lebih Parah

Jangan Panik Balik Ke Kampung Kekal Berada Di Tempat Masing Masing Untuk Elak Covid 19 Lebih Parah

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 270 hits
Orang ramai diingatkan untuk tidak tergesa gesa pulang ke kampung sebaliknya kekal berada di tempat tinggal masing masing Ahli Pasukan Petugas Covid 19 Selangor Prof Datuk Dr Adeeba Kamarulzaman berkata seluruh rakyat Malaysia yang kini sed...
5 Senyawa Obat Corona Temuan Unair Diakui Lebih Hebat Dari Chloroquine

5 Senyawa Obat Corona Temuan Unair Diakui Lebih Hebat Dari Chloroquine

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 281 hits
Universitas Airlangga Surabaya menemukan lima senyawa untuk penanganan virus Corona Bakal calon obat itu disebut lebih kuat dari chloroquine dan avigan Ketua Tim Riset COVID 19 Unair Surabaya Prof Soetjipto dr MS PhD menjelaskan terdapat li...
Parti Cina Mca Menang 2 Kerusi Parlimen Ada Tiga Wakil Dlm Lembaga Pengarah Khazanah Hebat

Parti Cina Mca Menang 2 Kerusi Parlimen Ada Tiga Wakil Dlm Lembaga Pengarah Khazanah Hebat

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 209 hits
Mohamad RamiziParti Cina MCA menang 2 Kerusi Parlimen ada tiga wakil dlm Lembaga Pengarah Khazanah Hebat
Sumbangan Paling Hebat Pm Kali Ini Adalah Emotional Security Rakyat Malaysia Luah Rasa Kagum Dengan Pm

Sumbangan Paling Hebat Pm Kali Ini Adalah Emotional Security Rakyat Malaysia Luah Rasa Kagum Dengan Pm

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 228 hits
Biarpun tidak dilantik melalui pilihanraya kepimpinan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semakin diterima rakyat Dalam situasi gawat akibat penularan COVID 19 kebanyakan rakyat Malaysia mula mengetepikan ideologi politik dan dilihat b...
Hebat Menteri Ni Tak Perlu Ulas Banyak Masing Masing Boleh Ulas

Hebat Menteri Ni Tak Perlu Ulas Banyak Masing Masing Boleh Ulas

papar berkaitan - pada 29/3/2020 - jumlah : 290 hits
Perghhhh dahsyat cara fikir pemimpin Pas sejak jadi menteri ini sampai dalam sitem pembentungan pun nak dikajinya virus Covid 19 Ini bukan lagi cara fikir di luar kotak tapi langsung tak pakai kotak Masa jadi pembanggang dulu kemain hang ca...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Apa Itu Berkat

Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure

Cara Tambah Akaun Admin Page Facebook 2024

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia