Suami Isteri Bila Ditanya Tentang Zuriat Ini Tip Yang Boleh Dijadikan Panduan


Dalam Islam, zuriat dianggap sebagai satu anugerah daripada Allah. Bagaimanapun tidak semua pasangan suami isteri yang berkahwin berpeluang memiliki cahaya mata. Ada yang terpaksa menunggu sekian lama barulah berpeluang memiliki si comel.
Ramai juga pasangan suami isteri yang langsung tidak berpeluang bergelar ayah dan ibu. Pendek kata semuanya di luar bidang kuasa kita. Andai ditakdirkan masih tiada anak walau sudah bertahun-tahun berumah tangga, terimalah ujian itu dengan penuh reda.

Suami Isteri Bila Ditanya Tentang Zuriat Pujuk hati dan tenangkan pasangan dengan kata-kata manis yang boleh mengubat hati.  Melalui perkongsian Andy Sulaiman, bapa ini berkongsi tip yang boleh dijadikan panduan. Moga tip ini dapat membantu suami isteri yang masih belum lagi memiliki zuriat.
Hari tu terserempak dengan seorang kawan. Kawan lama. Sudah agak lama tidak berjumpa malah tidak berhubung.
Tengah duduk bersembang, gatal mulut ni tanya pada dia sudah ada berapa orang anak sekarang. Dia terdiam seketika. Mukanya berubah, agak berat untuk berikan jawapan.
Katanya belum ada rezeki. Sudah bermacam cara dilakukan termasuk pergi berjumpa doktor dan beberapa sesi rawatan tradisional, belum berjaya. Menyesal juga aku tanya begitu. Cepat aku minta maaf. Dia kata tak apa, sudah biasa.
Baik. Ada antara kita yang sudah berkahwin agak terbeban dengan isu ini. Sudah lama berkahwin tapi masih belum dikurniakan cahaya mata. Ingin menghadapi soalan masyarakat, umpama satu tamparan bagi kau orang yang belum ada kan?
Tenang. Mereka yang sudah punya anak, tidak menyedari bahawa tanpa anak, kau suami isteri juga boleh bahagia.

Ini Tip Yang Boleh Dijadikan Panduan Ini antara beberapa tip yang boleh diingat, semoga bila suami isteri down, kalian akan kembali senyum dan hidup kekal bahagia:
1. Kerja Tuhan
Ya, semua sudah maklum anak adalah urusan Tuhan. Walaupun berusaha siang malam pagi petang sampai lebam, jika Tuhan masih belum izinkan, belum lah. Jadi kenapa harus kusut sedangkan ini semua bukan urusan manusia, betul kan? Berdoa lah.
2. Rezeki
Tidak perlu letakkan diri kau bernasib malang hanya kerana tiada rezeki yang satu ini. Kau mungkin tiada anak tapi kau bahagia berdua, direzekikan kesihatan yang baik, kerja yang sedap, jauh dari masalah dan tiada gangguan dalam kehidupan seharian. Bukan kah itu juga rezeki? Kan?
3. Punya banyak waktu
Tiada anak, kau ada lebih masa untuk kau kejar cita-cita kau. Ramai orang terpaksa kuburkan impian mereka lantaran terpaksa uruskan anak-anak. Tak salah anak, ini pengorbanan. Jadi bagi kau yang belum ada anak, kejar lah cita-citamu setinggi gunung itu. Fuh!

4. Tak banyak disoal di akhirat
Huhu. Seram bab ni. Jadi ibu bapa ni, anak-anak ni tanggungjawab kita. Esok Tuhan akan tanya bagaimana kita menjaga dan mendidik amanah Dia ni. Bukan main-main bab ni. Kau kalau dipanggil Tuhan balik sebelum ada anak, kau mungkin dah terlepas bab ni.
5. Pahala percuma
Geng kepochi akan mula bercakap dan buat rumusan mereka sendiri pada golongan yang tak ada anak ni. Kata kau mandul lah, laki kau mati pucuk lah, macam-macam. Andai kata semua itu fitnah macam mana? Tidak ke dengan mudah dan percuma kau dapat pahala dari umpatan dan fitnah mereka?
6. Jauh dari ujian
Tengok orang ada anak memang seronok. Tapi kau tengok orang yang bahagia. Cuba tengok orang susah tapi anak ramai. Kesian anak tu. Tengok pulak ibu bapa yang ada anak sakit, sakit kronik pulak tu. Kusut ibu bapa dia. Jadi masa ni kau kena syukur, kau jauh dari ujian ini.
7. Allah tak kejam
Dia dengar apa kita minta. Dia tahu apa kita nak. Ada saja yang berpuluh tahun kahwin baru dapat anak. Ada. Kau mungkin belum dapat lagi sebab Tuhan tahu kemampuan kau, Dia tahu bila masa terbaik buat kau untuk ada anak. Teruskan meminta dengan Dia.
8. Keluarga
Dalam waktu begini, keluarga perlu main peranan. Ibu bapa, mertua, adik beradik, ipar duai. Keluarga. Teruskan bagi sokongan. Jangan keluarga sana kata sini tak subur, keluarga sini kata keturunan sana mandul. Memandai je. Tak habis-habis drama.
Ok tak? Ingat. Tak perlu kau rasa down dengan hidup sebab belum ada anak. Bagitahu kat isteri kau yang sedang murung itu, ceritakan pada suami kau yang berdukacita itu. Yang penting, cinta mesti terus. Begitulah.
Jangan sebab tak ada anak, hubungan suami isteri makin tawar, salah menyalah sesama sendiri dan akhirnya rumah tangga hancur. Jauhkan.
Artikel ini diolah dari artikel asal Mingguan Wanita dan Andy Sulaiman 
Baca artikel lain di sini: Ayah Ni 16 Tahun Menanti Zuriat, Namun Hanya Sebulan Dapat Bersama Kembar Empatnya. Undang Pilu!
“Siapa Yang Tak Teringin Nak Zuriat” Tujuh Tahun Menanti, Marsha Milan Tekad Jalani Rawatan IVF Tahun Depan!
“Dah Buat Sekali Rasa Down” Rawatan IVF Gagal, Aprena Manrose Tak Patah Semangat Cuba Dapatkan Zuriat!
 
 
 
The post Suami Isteri Bila Ditanya Tentang Zuriat, Ini Tip Yang Boleh Dijadikan Panduan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/suami-isteri-bila-ditanya-tentang-zuriat-ini-tip-yang-boleh-dijadikan-panduan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Do S Don Ts Berpantang Sendiri Di Rumah Tak Susah Pun Asal Suami Isteri Boleh Kerjasama

Do S Don Ts Berpantang Sendiri Di Rumah Tak Susah Pun Asal Suami Isteri Boleh Kerjasama

papar berkaitan - pada 19/10/2023 - jumlah : 112 hits
Tidak semua dari kita punya rezeki untuk berpantang bersama ibu di kampung Kekangan tanggungjawab lain membuatkan kita terpaksa berpantang sendiri di rumah Apa nak buat jika terpaksa pantang sendiri Bagi anda yang tiada pengalaman berpantan...
Suami Kata Nak Sangat Kahwin Dengan Aku Sebab Nakkan Zuriat Tapi Dia Minta Gugurkan Kerana Takut Dengan Isteri Pertama

Suami Kata Nak Sangat Kahwin Dengan Aku Sebab Nakkan Zuriat Tapi Dia Minta Gugurkan Kerana Takut Dengan Isteri Pertama

papar berkaitan - pada 20/10/2023 - jumlah : 124 hits
Salam saya tinggal di perak Saya dah berkahwin 3 tahun tapi belum ada zuriat dengan suami kedua tapi saya dah 2 kali mengandung anak pertama meninggal dalam perut semasa nak masuk 8 bulan Kisahnya bermula maasa awal dapat tahu saya mengandu...
Perkongsian Hidup Suami Isteri

Perkongsian Hidup Suami Isteri

papar berkaitan - pada 20/10/2023 - jumlah : 184 hits
Setiap hari bangun pagi Aku buka lampu dia tutup aircond Aku masuk tandas dia ironkan baju Aku solat subuh dia sediakan sarapan Aku sarapan dia masuk tandas dan solat subuh Masuk kereta Aku drive dia bukakan makanan dan air Aku buka bluetoo...
Suami Isteri Dituduh Culik Warga Palestin Didakwa Ubah Wang Haram

Suami Isteri Dituduh Culik Warga Palestin Didakwa Ubah Wang Haram

papar berkaitan - pada 21/10/2023 - jumlah : 154 hits
Ho Kit YenNidarahayu Zainal dan suaminya Raibafie Amdan bersama 11 individu lain didakwa menculik seorang lelaki Palestin pada 28 Sept tahun lepas KUALA LUMPUR Sepasang suami isteri yang didakwa menculik seorang warga Palestin dituduh di Ma...
Kecoh Gosip Syamsul Ceraikan Isteri Datin Patimah Tak Nak Tahu Tentang Ira Kazar

Kecoh Gosip Syamsul Ceraikan Isteri Datin Patimah Tak Nak Tahu Tentang Ira Kazar

papar berkaitan - pada 31/10/2023 - jumlah : 145 hits
Sejak pagi tadi tular di media sosial khabar angin kurang sedap didengar melibatkan pengarah tersohor Syamsul Yusof dan isterinya Ira Kazar yang didakwa telah berpisah oleh sesetengah netizen Khabar angin tentang perpisahan Walaupun dakwaan...
Gambaran Si Isteri Itu Boleh Menunjukkan Siapa Suaminya Ustaz Farid Rashidi

Gambaran Si Isteri Itu Boleh Menunjukkan Siapa Suaminya Ustaz Farid Rashidi

papar berkaitan - pada 19/10/2023 - jumlah : 108 hits
Jika si suami solat pun tak pernah bagaimana dia mahu mendidik anak anak isterinya kekal istiqimah bersolat 5 waktu dan solat sunat lainnya Jika si suami janggal dan kekok lidah membaca al Quran bagaimana dia mahu mengajar isteri dan anak a...
Siapa Yang Perlu Buat Kerja Rumah Suami Atau Isteri

Siapa Yang Perlu Buat Kerja Rumah Suami Atau Isteri

papar berkaitan - pada 13/10/2023 - jumlah : 149 hits
Dulu masa sehari lepas nikah Tok Kadi kat sini mmg akan minta pasangan pengantin baru tu datang sendiri utk ambil sijil nikah Masa mula sampai Tok Kadi tu panggil saya dulu tanpa suami Dia suruh suami tunggu kat luar Maka saya pun dgn rasa ...
Suami Isteri Ditahan Cuba Dapatkan Pasport Untuk Kanak Kanak Warga Asing

Suami Isteri Ditahan Cuba Dapatkan Pasport Untuk Kanak Kanak Warga Asing

papar berkaitan - pada 12/10/2023 - jumlah : 164 hits
KHAIRUL MOHD ALISEPASANG suami isteri warga tempatan ditahan selepas didapati cuba mendapatkan pasport Malaysia untuk seorang kanak kanak lelaki warga asing di Kulai Johor semalam JOHOR BAHRU Jabatan Imigresen Malaysia Johor Cawangan telah ...
Kedah Suami Isteri Ditahan Polis Rampas Syabu Rm297 000

Kedah Suami Isteri Ditahan Polis Rampas Syabu Rm297 000

papar berkaitan - pada 23/10/2023 - jumlah : 70 hits
BernamaJITRA Polis menahan suami isteri dan merampas dadah jenis syabu seberat lebih 8 5kg dianggarkan bernilai RM297 500 di Changlun Rabu lalu Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Kedah Taufik Maidin berkata bertindak atas maklumat awam...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Mesothelioma Attorney Assistance A Beacon Of Hope For Victims Of Asbestos Exposure



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri

Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq