Struktur Haram Di Kampung Warisan Sepanggar Akan Dirobohkan


Dr. Jeffrey semasa menghadiri taklimat sebelum melawat kawasan terbabit
KOTA KINABALU: Struktur haram yang dibina di atas tanah seluas 150 ekar milik Jabatan Perikanan di Sepanggar akan dirobohkan tidak lama lagi.

Timbalan Ketua Menteri, Datuk Seri Dr. Jeffrey Kitingan berkata, tanah itu yang merupakan sebahagian dari tanah seluas 260 ekar milik jabatan berkenaan telah diperuntukkan untuk pembangunan projek bagi Daerah Kota Kinabalu.


“Ini akan merangkumi projek berskala besar oleh Kerajaan untuk membangunkan ‘smart city’ di kawasan ini. Perkara ini sudahpun dibincangkan dan dipersetujui oleh Kabinet Negeri Sabah.

“Kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) serius dalam membangunkan tanah ini dan memastikannya tidak dicerobohi oleh pihak luar, terutama mereka yang tidak berhak berada di Sabah,” katanya.

Dr. Jeffrey bercakap pada salah seorang yang tinggal di kawasan tersebut. Menteri Pertanian dan Perikanan itu membuat kenyataan itu hari ini setelah mengunjungi kawasan setinggan yang dikenali sebagai ‘Kampung Warisan’ di Sepanggar.

Kira-kira 800 struktur haram dibina di atas tanah seluas 150 ekar. Beberapa struktur dibina jauh di dalam hutan bakau, sehingga menyukarkan pihak berkuasa untuk menjalankan tugas-tugas penguatkuasaan undang-undang.


Tambahan pula, kecurian elektrik amat berleluasa di kawasan ini dan sebahagian besar kabel elektrik itu ditanam di bawah tanah, dan mendatangkan risiko tinggi renjatan elektrik terhadap anggota penguatkuasa setiap kali mereka cuba memasuki kawasan setinggan ini.

Selain daripada ‘Kg. Warisan’, penduduk setinggan di kawasan ini telah juga memanggil kawasan tempat tinggal mereka sebagai Kg. Berunai dan Kg. Juara.

“Mereka sebenarnya telah beberapa kali berusaha agar Kerajaan mengiktiraf mereka sebagai kampung secara rasmi. Tetapi ini tidak boleh dibenarkan kerana tanah itu milik Jabatan Perikanan.

“Beberapa perobohan telah dilakukan pada masa lalu, tetapi mereka masih berdegil. Kerajaan merobohkan struktur haram tetapi struktur baru menggantikannya akan segera dibina dalam masa beberapa bulan sahaja.

“Tidak diragukan lagi, ini adalah barah yang harus dibasmi sama sekali,” katanya.


Semasa lawatan itu, Kitingan juga bertemu dengan beberapa penduduk setinggan di Kawasan itu, menasihati mereka untuk tidak membiarkan orang lain membina rumah di sana kerana struktur tersebut akan tetap dirobohkan, dan memberitahu mereka mengenai rancangan Kerajaan untuk tanah tersebut.

“Kita mesti melindungi aset kita, tetapi kita juga harus mempertimbangkan nasib orang Sabah yang tinggal di sana. Saya difahamkan bahawa dikalangan penduduk di sini, ada juga yang bekerja sebagai kakitangan kerajaan,” katanya.

Pada masa yang sama, Kitingan menasihatkan Jabatan Perikanan untuk mengemukakan cadangan bagaimana mereka akan dapat memanfaatkan sepenuhnya tanah tersebut setelah selesai masalah setinggan ini. - Warta Oriental


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/09/struktur-haram-di-kampung-warisan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
14 Sulap Haram Dirobohkan Di Hutan Simpan Paitan

14 Sulap Haram Dirobohkan Di Hutan Simpan Paitan

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 270 hits
Salah satu struktur haram yang dirobohkan di hutan simpan Paitan Gambar milik JABATAN HUTAN SABAH OBK Sabah Berjaya Tangani Pencerobohan Hutan Simpan Paitan PAITAN Pasukan Operasi Bersepadu Khazanah telah merobohkan 14 struktur bangunan yan...
Wagub Dki Penentuan Unit Rumah Lapis Diserahkan Ke Warga Kampung Akuarium

Wagub Dki Penentuan Unit Rumah Lapis Diserahkan Ke Warga Kampung Akuarium

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 220 hits
Politikus Gerindra itu mengatakan Pemprov DKI dalam hal ini hanya sebagai fasilitator bagi warga Kampung Akuarium
Youtuber Kaya Mendadak Dituduh Guna Sihir Oleh Orang Kampung

Youtuber Kaya Mendadak Dituduh Guna Sihir Oleh Orang Kampung

papar berkaitan - pada 23/8/2021 - jumlah : 307 hits
Kemewahannya disedari penduduk kampung sehingga ada yang menuduhnya menggunakan sihir untuk melariskan perniagaan Youtuber Kaya Mendadak Dituduh Guna Sihir Banyumas Indonesia Siswanto sebelum ini sering berdepan nasib kurang baik dalam kerj...
Tasik Hijau Kampung Besul Jerantut

Tasik Hijau Kampung Besul Jerantut

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 493 hits
Panorama indah Tasik Hijau Kampung Besul Jerantut Pahang Lokasi jalan ke Kuala Tembeling Jerantut Difahamkan ini bukanlah tasik semulajadi mungkin sekadar tempat takungan air daripada bekas lombong biji besi di Kampung Besul Jerantut Nama T...
Lebih 1 000 Penduduk Sekali Lagi Kena Pkpd Di Kampung Balung Cocos Tawau

Lebih 1 000 Penduduk Sekali Lagi Kena Pkpd Di Kampung Balung Cocos Tawau

papar berkaitan - pada 23/8/2021 - jumlah : 304 hits
Gambar hiasan PUTRAJAYA Lebih 1 000 penduduk Kampung Balung Cocos di Tawau Sabah sekali lagi dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan bermula Selasa ini iaitu antara lima lokaliti di dua negeri diwartakan perintah itu Perkampunga...
Zizan Razak Suruh Aliff Syukri Jadi Ketua Kampung Sebelum Masuk P0litik Tengok Dulu Datuk Boleh Handle Ke Tak

Zizan Razak Suruh Aliff Syukri Jadi Ketua Kampung Sebelum Masuk P0litik Tengok Dulu Datuk Boleh Handle Ke Tak

papar berkaitan - pada 22/8/2021 - jumlah : 294 hits
SEJAK Jumaat media sosial dipenuhi dengan foto orang ramai berkongsi ucapan tahniah gambar kenangan bersama Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bagi mengalu alukan pelantikannya sebagai Perdana Menteri ke 9 Seperti biasa usahawan kosmetik Datuk ...
Upko Tidak Tinggalkan Warisan Sertai Ph Untuk Angkat Isu Sabah

Upko Tidak Tinggalkan Warisan Sertai Ph Untuk Angkat Isu Sabah

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 364 hits
WILFRED MADIUS TANGAU KUALA LUMPUR Pertubuhan Kinabalu Progresif Bersatu menafikan dakwaan bahawa parti itu meninggalkan Parti Warisan Sabah diterajui Datuk Seri Mohd Shafie Apdal untuk menyertai gabungan Pakatan Harapan Presidennya Datuk S...
New Pm Optimistic Over Malaysia S Future Says Can Balik Kampung Soon

New Pm Optimistic Over Malaysia S Future Says Can Balik Kampung Soon

papar berkaitan - pada 23/8/2021 - jumlah : 287 hits
A live telecast of Prime Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob s speech is seen at a restaurant in Kuala Lumpur August 22 2021 Picture by Yusof Mat IsaKUALA LUMPUR Aug 22 Prime Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob has expressed his opt...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil