Stress Buat Wanita Susah Nak Hamil Bakal Ibu Kena Tenang Tenang Saja


Usaha untuk memiliki zuriat sendiri bukanlah mudah. Ada pasangan yang terpaksa berusaha lebih untuk punya anak sendiri.

Salah satu punca susah hamil adalah stress yang dilalui sepanjang hari. Jadi bakal ibu perlu elakkan stress ini. Perkongsian Dr. Afida Sohana Awang Soh, Senior O&G Registrar dari Metro IVF ini anda kena tahu.
Bersempena bulan April sebagai bulan kesedaran dalam menangani stress, jom kita teroka hubungkait antara stress dan kesuburan..
Menurut kajian, stress saling berhubungkait dengan ketidaksuburan. Hubungkait ini merupakan kitaran dimana ketidaksuburan boleh menyebabkan stress, dan stress sendiri boleh menyebabkan wanita sukar untuk hamil.
Wanita yang mengalami ketidaksuburan atau sukar hamil akan dirundung perasaan bimbang, resah, suka bersendirian atau mengasingkan diri, dan ini boleh menyebabkan kemurungan (depresi).

Dianggarkan 1 dalam 8 pasangan (10-15%) menghadapi kesukaran untuk hamil. Secara lazimnya, wanita yang sukar hamil kebanyakannya tidak suka berkongsi isu tersebut dengan keluarga mahupun rakan. Ini menyebabkan mereka rasa terasing dan seterusnya meningkatkan kesan psikologi yang negatif, dan juga memberi efek kepada fisioloji tubuh mereka.
Dalam situasi lain pula, stress atau tekanan boleh menjejaskan ketidaksuburan wanita. Contohnya, stress boleh menyebabkan kitaran haid wanita menjadi tidak teratur, lambat atau cepat hadir serta perubahan tempoh kitaran haid. Ini menyukarkan wanita untuk menentukan waktu subur untuk bersama suami.
Stress juga boleh mengurangkan keinginan seksual, dan ini boleh memberi impak kepada keupayaan pasangan untuk menimang cahayamata.

 
Bagaimana stres menyebabkan wanita sukar hamil?
Gambarajah di atas menunjukkan struktur wanita semasa normal dimana otak merembeskan 2 jenis hormon FSH dan LH. Dua hormon ini bertanggungjawab untuk pertumbuhan dan pembebasan telur pada wanita.
Manakala hormon estrogen dan progesteron yang dirembeskan oleh ovari pula mengawal kitaran haid dan menyediakan endometrium (lapisan dalam rahim) untuk penerimaan embrio.
Stress, tekanan atau kebimbangan yang berterusan boleh mempengaruhi kawalan hormon yang berlaku di dalam otak. Ini kerana peningkatan kepekatan hormon stres yang dikenali sebagai kortisol boleh mengubah kekerapan pelepasan GnRH (FSH dan LH gonadotropin-releasing hormon) .
Rembesan nadi GnRH yang berkurangan boleh menyebabkan amenorhea (ketiadaan haid).Peningkatan kekerapan dan pendedahan berlebihan GnRH pula boleh membawa kepada ketiadaan pembebasan telur dari ovari. Ini bermakna tiada telur untuk disenyawakan dengan sperma,dan embrio tidak dapat dihasilkan.
Kortisol juga sangat penting dalam metabolisma dan sistem imun. Antara fungsi kortisol adalah mengawal keseimbangan garam dan air dalam tubuh, tekanan darah, melawan keradangan tubh dan lain-lain lagi.

Lelaki juga terkesan dengan stres
Lelaki turut mempunyai hormon FSH dan LH yang bertindak dengan mengawal rembesan testosteron dalam zakar lelaki. Testosteron adalah hormon yang menggalakkan penghasilan dan pengeluaran sperma.
Dalam keadaan sres dimana tahap kortisol yang tinggi terdapat dalam darah disebabkan ketakutan atau kerisauan yang berterusan, kepekatan hormon yang dikawal oleh otak berubah.
Ini meningkatkan tahap FSH dan LH dan mengurangkan pengeluaran testosteron dan pengeluaran sperma berkurang.  Amalan tangani stres Amat penting stres ditangani dengan sebaik mungkin kerana boleh memudaratkan kesihatan sekiranya tidak dapat dikawal dengan baik.

Antara cadangan untuk menangani stres termasuklah:
1)    Amalkan “work-life balance” atau keseimbangan antara kerja dengan kehidupan
2)    Kenal pasti sistem sokongan. Ia boleh jadi pasangan, rakan atau pun ahli keluarga. Mereka adalah tempat untuk menyalurkan tekanan yang dialami. Selain daripada meluahkan masalah, kita dapat berkongsi pendapat serta belajar dari pengalaman orang lain
3)    Meningkatkan ketahanan diri dengan mengamalkan cara hidup sihat seperti beriadah, makan makanan seimbang dan tidur secukupnya
4)    Rancang masa untuk hobi yang digemari   
Rawatan untuk wanita sukar hamil 
1)    Sekiranya pasangan telah berusaha untuk mendapatkan zuriat tetapi belum berjaya, rawatan In Vitro Fertilisation (IVF) atau bayi tabung uji adalah antara rawatan yang boleh pasangan lakukan dengan berjumpa Pakar Kesuburan. Saringan kesihatan untuk kesuburan akan dilakukan kepada kedua-dua pasangan untuk memberikan rawatan yang bersesuaian oleh pakar.

2)    Selain IVF, pasangan juga boleh mencuba untuk rawatan Intrauterine Insemination (IUI) di mana kualiti sperma suami yang baik akan dimasukkan ke dalam rahim isteri yang dilakukan oleh Pakar Kesuburan. Pakar akan memberikan khidmat perundingan untuk mementukan kesesuaian pakar
3)    Andai pasangan belum mencecah 35 tahun dan baru berkahwin kurang daripada setahun, berikan ruang untuk ikhtiar secara natural. Doktor juga dapat memantau dengan memberikan ubat-ubatan tertentu, tetapi tidak semua pasangan sesuai dengan ubat yang diberikan. Justeru, perlu berjumpa doktor dan dapatkan khidmat nasihat untuk isu kesihatan yang dihadapi.
Pengurusan stres yang baik bukan sahaja dapat membantu wanita tersebut mempunyai kesihatan yang baik tetapi juga memberi impak kepada sistem kekeluargaan serta hubungan dengan ahli keluarga dan rakan.
Jika masih tidak mampu untuk menganangi stres, berjumpa dengan pakar seperti kaunselor mahupun doktor pakar agar stress dapat dikawal selia dengan lebih baik.
Menarik: “Jumpa Nanti Di Syurga Sayang” Impian Timang Cahaya Mata Tidak Kesampaian, Hannah Delisha Keguguran!
Ibu Pam Susu Bercampur Dengan Darah, Boleh Ke Bagi Pada Anak!
Tip Rangsang Bayi Merangkak, Mama Papa Boleh Cuba Praktikkan!

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) sekarang!
Dapatkan lebih ilmu keibubapaan di Tik Tok Pa&Ma @pama.my
The post Stress Buat Wanita Susah Nak Hamil, Bakal Ibu Kena Tenang-Tenang Saja! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/stress-buat-wanita-susah-nak-hamil-bakal-ibu-kena-tenang-tenang-saja/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apa Ibu Hamil Makan Pengaruhi Anak Dalam Kandungan Elak Makanan Segera

Apa Ibu Hamil Makan Pengaruhi Anak Dalam Kandungan Elak Makanan Segera

papar berkaitan - pada 4/4/2024 - jumlah : 223 hits
Pemakanan memainkan peranan yang penting untuk perkembangan janin dalam kandungan Disebabkan itulah ibu hamil disarankan untuk mengambil makanan yang sihat dan segar sepanjang mengandung Menurut perkongsian Dr Mazliana Mazlan elakkan sama s...
Makanan Terbaik Untuk Ibu Hamil Bagus Untuk Tumbesaran Bayi

Makanan Terbaik Untuk Ibu Hamil Bagus Untuk Tumbesaran Bayi

papar berkaitan - pada 2/4/2024 - jumlah : 87 hits
Pemakanan yang berkhasiat amat penting untuk memastikan kandungan ibu hamil sihat Semasa mengandung bukan sahaja jumlah pemakanan anda perlu ditingkatkan tetapi apa yang anda makan Secara umumnya wanita hamil memerlukan penambahan 300 kalor...
Presiden Dan Wakil Presiden Bakal Dilantik Di Ikn Gibran Saya Ikut Saja

Presiden Dan Wakil Presiden Bakal Dilantik Di Ikn Gibran Saya Ikut Saja

papar berkaitan - pada 3/4/2024 - jumlah : 61 hits
Gibran menyambut positif rencana pelantikan Presiden dan Wakil Presiden di IKN
Sejak Bila Wanita Berang Dihalang Bawa Anjing Masuk Kedai Staf Tenang Kawal Situasi Dipuji Netizen

Sejak Bila Wanita Berang Dihalang Bawa Anjing Masuk Kedai Staf Tenang Kawal Situasi Dipuji Netizen

papar berkaitan - pada 15/4/2024 - jumlah : 62 hits
Baru baru ini tular satu video memaparkan seorang wanita berasa berang apabila dirinya dihalau keluar dari premis kerana membawa anjing peliharaannya Staf Machines dipuji Susulan video tersebut telah viral di serata platform media sosial ca...
Ibu Hamil Yang Hendak Melahirkan Ini Terjebak Di Pasar Tipar Sampai Dievakuasi Kepolisian

Ibu Hamil Yang Hendak Melahirkan Ini Terjebak Di Pasar Tipar Sampai Dievakuasi Kepolisian

papar berkaitan - pada 7/4/2024 - jumlah : 108 hits
Warga dan pedagang yang melihat Maya merintih kesakitan mencoba membantunya dan langsung menghubungi petugas keamanan
Tak Salahkan Sesiapa Wanita Sebak Rumah Usia 40 Tahun Bakal Dirobohkan

Tak Salahkan Sesiapa Wanita Sebak Rumah Usia 40 Tahun Bakal Dirobohkan

papar berkaitan - pada 18/4/2024 - jumlah : 72 hits
Seorang wanita sebak rumah usia 40 tahun bakal dirobohkan tidak tidak lama lagi kerana ia memegang pelbagai kenangan bersama keluarganya Melalui satu perkongsian di TikTok jihansukkie7 telah memuat naik beberapa foto memaparkan kediaman dan...
Tak Tahu Bila Lagi Saya Akan Hamil Elizabeth Tan Alami Keguguran Di Awal Kehamilan Harapan Jadi Ibu Terhalang

Tak Tahu Bila Lagi Saya Akan Hamil Elizabeth Tan Alami Keguguran Di Awal Kehamilan Harapan Jadi Ibu Terhalang

papar berkaitan - pada 17/4/2024 - jumlah : 63 hits
Baru baru ini diketahui penyanyi dan pelakon Elizabeth Tan telah mengalami keguguran anak pertama semenjak mendirikan rumah tangga dengan suaminya Siew Jim pada 21 Mac 2021 lalu Sudah sedia menjadi ibu Kata Elizabeth dia mengakui berasa ter...
Nak Bawa Anak Travel Waktu Raya Jangan Lupa Ubat Ubatan Ni Dalam Beg Ibu

Nak Bawa Anak Travel Waktu Raya Jangan Lupa Ubat Ubatan Ni Dalam Beg Ibu

papar berkaitan - pada 13/4/2024 - jumlah : 104 hits
Bila punya anak kecil usah dilupakan ubat ubatan setiap kali hendak bercuti Musim cuti sekolah dan musim perayaan ini apa kata ibu ayah semak dahulu barang keperluan dan ubat ubatan wajib ada dalam beg sebelum travel Ini penting sebagai per...
Pening Kepala Dengan Umno Susah Sangat Nak Jaga Dan Buat Kira Apa Kata Cuba Cuba Dekati Pn

Pening Kepala Dengan Umno Susah Sangat Nak Jaga Dan Buat Kira Apa Kata Cuba Cuba Dekati Pn

papar berkaitan - pada 20/4/2024 - jumlah : 86 hits
Saya tak pasti sama ada PMX pening kepala atau tidak dengan UMNO dalam isu tahanan rumah yang difailkan Najib Razak di mahkamah Sudahlah timbalannya sendiri dalam kerajaan iaitu Ahmad Zahid Hamidi memihak kepada Najib dengan setuju menjadi ...
Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Kad Bank Malaysia Support Apple Pay Google Pay

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Private Hospitals Ready To Receive Cardiac Surgery Patients From Serdang Centre

Bimbang Tentang Keselamatan Anak Anda Ketika Naik Motorsikal Dapatkan Helmet Ltd J

Wanita Masih Hidup Ada Kubur Sendiri



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Drama Nuh Dan Nayla

Ita Medin Wai Setak Nyin Chord

Anneth Pandai Bicara Chord

Himpunan Soal Jawab Qurban Sempena Hari Raya Aidiladha

Hijau Biru Purple Mata Hitamku

What S Behind The Security Warnings For Pride Events