Strategi Zahid Mungkin Makan Tuan Di Tengah Gelombang Ph Dan Pn


malaysiakini.com
Pasukan Malaysiakini
Diterbitkan: Nov 18, 2022 4:30 PM
Dari utara ke selatan di Semenanjung Malaysia, situasi tidak kelihatan begitu baik untuk BN.

Walaupun gabungan itu dijangka memperoleh sedikit pertambahan sokongan berbanding pilihan raya umum (PRU) 2018, ia mungkin tidak mencukupi untuk membentuk kerajaan sendiri.

Ini kerana Pakatan Harapan (PH) dan Perikatan Nasional (PN) kelihatan bersedia untuk menawan sejumlah besar kerusi.

PH dilihat bersedia untuk mengekalkan penguasaannya di kubu kuatnya di Lembah Klang dan Pulau Pinang - sambil mengekalkan momentum yang diperolehnya di Johor dan Negeri Sembilan.

Jangkaan juga tinggi untuk PH memenangi semula Perak dan majoriti kerusi parlimen negeri itu.

Bagi PN pula, gabungan yang diterajui Bersatu dan PAS itu dilihat berada di landasan yang tepat untuk menawan sebahagian besar kerusi di Kelantan dan Terengganu.

PH dan PN juga kelihatan bersedia untuk menawan banyak kerusi di Kedah, manakala Perlis mungkin menyaksikan setiap gabungan mendapat satu kerusi.

Malah Pahang mungkin melihat beberapa kerusi BN dirampas.
Bagi PN, kerjasama PAS dan Bersatu akan memberi kelebihan kepada gabungan itu di kerusi di mana PAS adalah parti pembangkang yang dominan manakala Bersatu berpeluang memecahkan undi Melayu yang dinikmati BN sebelum ini.

PN tampil sebagai alternatif kepada BN untuk orang Melayu yang mahukan kerajaan yang bersih tetapi tidak mahu mengundi PH kerana DAP.

PN juga mengambil pendekatan retorik untuk menjauhkan pengundi konservatif dari PH, dengan yang terbaru ialah kenyataan pengerusi PN Muhyiddin mendakwa PH adalah ejen Yahudi dan Kristian yang ingin menjajah Malaysia.

Bagaimanapun, pertembungan PN dan BN dijangka memberi kelebihan kepada PH di kerusi campuran dan bandar, serta kerusi di mana orang Melayu membentuk kurang daripada 65 peratus pengundi - susulan kemungkinan undi Melayu berpecah dan seterusnya membolehkan PH yang mendapat sokongan bukan Melayu menang.

Elemen kejutan

Sementara itu, nampaknya terdapat peningkatan besar sentimen untuk keluar mengundi berbanding pilihan raya negeri (PRN) Johor pada Mac, di mana ramai pengundi luar tidak pulang untuk membuang undi.

Sekiranya trend ini berterusan, ia berkemungkinan akan menguntungkan PH kerana kebanyakan pengundi luar bandar tinggal di kawasan bandar yang dikuasai PH.

Peratusan keluar mengundi yang rendah di kerusi campuran dan bandar adalah faktor utama mengapa BN mampu menang besar di Johor sebelum ini.

Walau bagaimanapun, satu faktor yang mungkin memesongkan ramalan adalah pengundi baru - pengundi berumur 18 hingga 20 tahun, dan mereka yang lebih tua yang tidak mendaftar pada masa lalu tetapi kini berada dalam daftar pengundi selepas pendaftaran automatik dilaksanakan.

Walaupun majoriti berpendapat bahawa ramai daripada mereka yang berumur 20 tahun ke atas yang mendaftar di bawah pendaftaran pemilih automatik tidak berminat dengan pilihan raya, terdapat beberapa petunjuk bahawa golongan ini akan mencuba mengundi buat pertama kali.

Seorang pendandan rambut berusia 30-an, yang merupakan salah seorang yang berdaftar secara automatik, memberitahu Malaysiakini minggu lalu bahawa dia akan keluar mengundi Sabtu ini.
Wanita itu - yang enggan namanya disiarkan - berkata walaupun dia tidak mempunyai pengetahuan tentang politik, dia akan "mengikut gelombang" sentimen tentang siapa yang akan diundi.

Jika pengundi dari kumpulan ini benar-benar membuat keputusan untuk mengambil bahagian dalam pilihan raya, sukar diramal calon pilihan mereka.

Melainkan pengundi baru membuat kejutan yang memihak kepada PH, gabungan itu berkemungkinan kekal sebagai pembangkang walaupun ia memenangi kerusi terbanyak dalam parlimen yang tergantung.

Ini kerana gabungan dan parti lain - termasuk GPS yang dijangka jadi penentu (kingmaker) - sangat tidak serasi dengan PH dan dijangka tidak akan mempunyai kerusi yang cukup untuk menyumbang majoriti kepada PH.

Berita buruk buat Zahid

Tetapi sama ada PH menang atau gagal membentuk kerajaan - kedua-dua senario boleh menjadi berita buruk bagi Pengerusi BN Ahmad Zahid Hamidi.

Zahid dan penyokongnya dalam Umno mendesak pilihan raya awal atas kepercayaan bahawa mereka boleh mengulangi keputusan PRN Melaka dan Johor, yang menyaksikan peratusan keluar mengundi rendah dan undi berpecah membolehkan BN memenangi majoriti dua pertiga.

Membentuk kerajaan dengan saingan Bersatu - bukan sebahagian daripada rancangan itu.
Pengerusi BN Ahmad Zahid Hamidi.Bagaimanapun, ini masih tidak pasti kerana Presiden Bersatu Muhyiddin dan Presiden PAS Abdul Hadi Awang menunjukkan keengganan untuk berganding bahu dengan Umno sekali lagi - atau sekurang-kurangnya dengan mereka yang bersekutu dengan Zahid.

Hadi berkata adalah lebih baik PN kekal sebagai pembangkang jika tidak memenangi PRU15 - walaupun ini bukan pendirian yang dikongsi oleh semua pemimpin PAS.

BN cuba memanipulasi perbezaan pendapat dalam PAS ini memecahbelahkan PN, dengan harapan dapat menjauhkan PAS daripada Bersatu.

Antara lain, calon perdana menteri BN Ismail Sabri Yaakob berkata PAS sepatutnya menjadi parti dominan dalam PN dan bukannya parti yang selalu diberi peringatan oleh Bersatu.

Walaupun lompat parti disekat oleh perubahan perundangan, PAS belum lagi meminda peraturan partinya yang menghalang ahli parlimen daripada melawan arus keputusan parti.

Ini kerana di bawah undang-undang antilompat parti, ahli parlimen hanya kehilangan kerusi mereka jika mereka meletakkan jawatan atau menyertai parti lain, tetapi mengekalkan kerusi mereka jika mereka dipecat.
Ini bermakna secara teorinya, ahli parlimen PAS seperti Takiyuddin Hassan boleh kekal dalam parti sambil menyokong usaha BN untuk membentuk kerajaan.

Parti seperti DAP dan Amanah telah memulakan perubahan di mana wakil rakyat yang menentang keputusan parti dianggap telah "meletak jawatan".

Walau bagaimanapun, jika wakil rakyat PAS tetap setia kepada hala tuju Hadi - ia akan jadi pertaruhan kalah mati buat BN.

Hadi dan penyokongnya terus-menerus menyatakan bahawa Bersatu, Umno, dan PAS mesti bekerjasama.

Apapun, mana-mana senario di mana BN perlu mendapatkan sokongan Bersatu untuk membentuk kerajaan mungkin akan menyaksikan Umno menghukum Zahid.

Presiden Umno itu sama ada akan ditekan untuk meletakkan jawatan - atau berisiko digulingkan pada pemilihan Umno yang dijadualkan enam bulan selepas PRU.

Salah seorang pesaing Zahid, Khairy Jamaluddin, telah pun mendedahkan rancangan untuk bekerjasama dengan perdana menteri sementara Ismail Sabri Yaakob dan bekas naib presiden Umno Hishammuddin Hussein untuk pemilihan Umno.

Bagi Ismail Sabri, walaupun dia adalah 'poster boy' BN untuk pilihan raya kali ini, sebarang kegagalan untuk menang boleh ditudingkan kepada Zahid yang mendesak untuk pilihan raya awal dan bukannya menunggu pilihan raya diadakan tahun depan.

Untuk kelangsungan politiknya, Zahid mesti mengharapkan BN untuk memenangi sekurang-kurangnya 93 kerusi, manakala GPS mengekalkan 19 kerusi atau menang lebih banyak lagi.

Ini akan membolehkan BN dan GPS membentuk kerajaan tanpa PN - atau dalam kata lain kembali kepada BN sebelum 2018.

Fitch Solutions yang berpangkalan di UK melaporkan hari ini bahawa BN paling berpotensi menjadi pemenang pada pilihan raya esok.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/11/strategi-zahid-mungkin-makan-tuan-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sukar Tak Mungkin Zahid Jadi Pm Kata Sumber Umno

Sukar Tak Mungkin Zahid Jadi Pm Kata Sumber Umno

papar berkaitan - pada 16/11/2022 - jumlah : 211 hits
freemalaysiatoday com November 16 2022 8 48 AMPresiden Umno Ahmad Zahid Hamidi kini sedang dibicarakan atas 47 tuduhan pengubahan wang haram dan pecah amanah jenayah PETALING JAYA Kemungkinan Pengerusi Barisan Nasional Ahmad Zahid Hamidi me...
Gelombang Pemimpin Umno Letak Jawatan Bermula Tak Percaya Zahid Lagi

Gelombang Pemimpin Umno Letak Jawatan Bermula Tak Percaya Zahid Lagi

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 112 hits
agendaily com20 11 2022Tan Sri Noh Omar meletak jawatan sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor tetapi kekal ahli MT Selepas gelombang sokongan rakyat diterima Perikatan Nasional dalam Pilihan Raya Umum Ke 15 kini beberapa siri pe...
Sedapnya Makan Peha Ayam Terliur Tengok Baby Rina Enjoy Masakan Maryam

Sedapnya Makan Peha Ayam Terliur Tengok Baby Rina Enjoy Masakan Maryam

papar berkaitan - pada 22/11/2022 - jumlah : 80 hits
Anak perempuan kepada pasangan Youtuber Ryzal Ibrahim dan Maryam sentiasa mencuri perhatian warganet dengan telatahnya yang comel Bukan itu saja ramai yang suka bila melihat Rina ketika makan Tidak cerewet dan pandai makan sendiri membuatka...
Adik Sajat Dakwa Abang Penipu Makan Duit Orang Ramai Kau Tabur Fitnah

Adik Sajat Dakwa Abang Penipu Makan Duit Orang Ramai Kau Tabur Fitnah

papar berkaitan - pada 23/11/2022 - jumlah : 216 hits
Adik kepada Sajat iaitu Mustika kecewa apabila gagal bersemuka dengan usahawan sensasi tersebut menerusi sesi siaran langsung di aplikasi TikTok Menurut laporan mStar Online Mustika menjelaskan dia mahu kontroversi antara mereka diselesaika...
Makan Braised Smoked Duck Di Restoran Budak Siew Mai

Makan Braised Smoked Duck Di Restoran Budak Siew Mai

papar berkaitan - pada 23/11/2022 - jumlah : 170 hits
Assalamualaikum WBTDUA minggu lepas Kak Narimah tanya dengan Sk tahu tak di mana ada jual itik Itik yang dah masak la teringin nak makan katanya Jika nak makan benda pelik pelik ni kawan kawan pejabat memang suka merujuk dengan Sk Kalau tah...
Makan Sup Panas Sambil Tengok Netflix

Makan Sup Panas Sambil Tengok Netflix

papar berkaitan - pada 24/11/2022 - jumlah : 222 hits
Assalamualaikum Hi korang Hari ni selit order lunch kat kawan kawan Nasi sup daging ulam2 ada member nak beli order online je so tumpang la sekaki suka gak set nasi sup daging ni sup pun sedap dan lembut jer dagingnya x perlu struggle nak k...
Sedap Makan Kat Restoran Sup Urat Keting Tapi Tertinggal Satu Tak Bayar

Sedap Makan Kat Restoran Sup Urat Keting Tapi Tertinggal Satu Tak Bayar

papar berkaitan - pada 22/11/2022 - jumlah : 174 hits
Bulan lepas masa on the way balik dari Negeri Sembilan lepas melawat adik ipar baby yang tengah berpantang kat kampung k fiezz family singgah makan di Restoran Sup Urat Keting ni Blur mula mula nak makan kat mana sebab kitaorang selalu kebu...
Nak Makan Lamb Pizza Jom Try Kat Paradise Reyan Restaurant

Nak Makan Lamb Pizza Jom Try Kat Paradise Reyan Restaurant

papar berkaitan - pada 22/11/2022 - jumlah : 290 hits
Assalamualaikum Ingatkan hari nie boleh la cuti kan lepas mengundi nampaknya tak kena la kerja macam biasa Korang mengundi tak Untuk PRU15 kali ini Fiza memilih untuk menunaikan tanggungjawab di Sek Men Keb Bentong Datang mengundi sambil te...
Kari Ikan Sagai Kaki Pancing Ini Gembira Makan Ikan Segar Dimasak Isteri

Kari Ikan Sagai Kaki Pancing Ini Gembira Makan Ikan Segar Dimasak Isteri

papar berkaitan - pada 19/11/2022 - jumlah : 129 hits
Salah satu kegembiraan bagi kaki pancing adalah dapat menikmati hidangan ikan segar yang dimasak oleh isteri tercinta Walaupun ikan boleh dibeli di pasar namun berbeza perasaannya apabila menikmati ikan yang ditangkap sendiri Bagi kaki panc...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap