Step Penjagaan Wajah Yang Betul




Assalamualaikum dan salam sejahtera 





STEP PENJAGAAN WAJAH YANG BETUL Ramai lagi yang pakai bedal je bila guna skincare. Pastu muka berminyak lah berjerawat lah apa lah. Kadang2 sebab step tak betul pori boleh tersumbat. Lepas ni boleh try 5 step penting ni ok.

1) CleanserTak kiralah korang buat single cleansing, double cleansing atau triple cleansing, cleanser sentiasa jadi yang pertama. First step ni penting untuk pastikan pori2 korang tak tersumbat untuk next step nanti. (yg pakai double, triple tu ikut step dia la). 
kalau korang bercadang untuk physical exfoliate kulit, ada dua cara. Pertama, kalau scrub korang jenis yang tak tinggalkan stain, korang boleh guna cleanser dulu. Tapi kalau scrub korang jenis yang tinggalkan stain macam scrub kunyit ke kopi ke apa ke, korang boleh guna cleanser selepas scrub.
Tujuan cleanser sebelum scrub ialah untuk pastikan scrub tu betul2 exfoliate kita punya bare skin dan korang tak payah tonyoh kuat2 bila kulit dah betul2 bersih. 

2) TonerToner sentiasa step kedua selepas cleanser. Sebab fungsi toner untuk kecilkan pori. Dia cuma boleh tightens the pores supaya tak nampak ketara sangat. So kalau korang ada masalah pori besar boleh cuba cari toner yang sesuai untuk kulit.

3) MoisturiserMoisturiser kena bertindak atas bare skin, baru dia boleh bekerja dengan effective. Bila pori korang dah clear, senang untuk moisturiser memerangkap lembapan. kalau korang nak guna serum atau essence, pastikan guna essence atau serum tu dulu sebelum guna moisturiser. Sentiasa gunakan yang cair ke pekat. 
Apa beza essence ngan serum? Takde beza pun sbenarnya,  Yang beza cuma dia punya concentration. Biasanya essence lebih concentrated dari serum + both ada some highly active ingredients. Sebab tu korang pakai serum atau essences setitik dua je.
Oily skin perlu tak moisturiser? Jawapannya PERLU. Tolong bezakan HYDRATE dan OILY. Kulit yang hydrate nampak glowing dan sihat, tapi kulit yang oily nampak kusam dan tak bermaya. We want to hydrate our skin, moisturiser takkan menyebabkan kulit tambah berminyak. Boleh cari lightweight punya moisturiser yang berbentuk gel atau lotion yang cepat serap dalam kulit.

4) CreamOk yang ni kena ingat. Sekiranya cream tu ada fungsi khusus untuk kulit, sentiasa pakai cream dulu sebelum sunblock / sunscreen. Contohnya "whitening day cream", eye cream", "moisturizing cream", pakai cream dulu. Cream yang ada fungsi khas macam ni kena bertindak atas skin sebelum kita "block" dia dengan sunblock atau sunscreen. Ada pendapat mengatakan bila kulit kita dah hydrate secukupnya, mudah untuk krim2 dengan fungsi khas ni buat kerja lebih efektif.
kalau cream tu cuma untuk tutup cela, contohnya daycream with spf yada yada, bb cream, atau yang takde fungsi untuk moisturising, whitening, hydrating, atau lain2, pakai cream tersebut selepas sunblock.

5) Sunblock / SunscreenApa beza sunblock dengan sunscreen? Haa betul dah tu. Ejaan dia. Satu BLOCK. satu SCREEN. Sunblock, untuk block UV rays especially UVB. Suncreen, untuk SCREENING, dia tapis dulu UV rays yang masuk ke kulit especially UVA. Apa beza A ngan B ni? A (long wave) so dia penetrate sampai ke dalam kulit. Dia ni la punca skin cancer bagai ni. B (short wave), dia stakat kena superficial layer saja. Dia ni punca korang sunburn, kulit berjeragat apa smua.
Lepas apply sunblock/sunscreen, baru korang pakai foundation, face mist, yada yada yada. Sekarang ni ada je sunblock + sunscreen dalam satu produk. Tinggal nak pilih je. Pilihlah yang sesuai dengan kulit.

Selamat menjadi pengguna bijak.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://cikcappuccinolatte.blogspot.com/2018/10/step-penjagaan-wajah-yang-betul.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wonder Series Haruharu Produk Penjagaan Wajah Korea Dengan Fomula Penapaian

Wonder Series Haruharu Produk Penjagaan Wajah Korea Dengan Fomula Penapaian

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 393 hits
Wonder Series Haruharu Produk Penjagaan Wajah Korea Dengan Fomula PenapaianBila tengok cerita Korea selalu saya perhatikan kulit wajah mereka yang halus dan licin Kalau anda pernah tengok telur yang telah dibuang kulitnya yang kelihatan geb...
Tahukah Anda Cara Guna Mata Kail Dan Penjagaan Yang Betul

Tahukah Anda Cara Guna Mata Kail Dan Penjagaan Yang Betul

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 348 hits
Tahukah Anda Cara Guna Mata Kail Dan Penjagaan Yang Betul Mata Kail merupakan alat yang digunakan untuk memancing terutamanya memancing ikan Mata kail berfungsi umtuk memsang umpan seperti cacing untuk menarik minat ikan sotong udang dan se...
Cara Mudah Solat Taubat Dengan Betul

Cara Mudah Solat Taubat Dengan Betul

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 1153 hits
ASSALAMUALAIKUMSolat taubat sebenarnya bukan sahaja untuk hambaNya yang banyak melakukan dosa dosa besar malah yang diri kita hamba yang khilaf ini pun yang biasanya dosa yang kita tak nampak tapi Allah nampak sepatutnya juga untuk solat ta...
Atasi Masalah Ketidaksuburan Suami Isteri Dengan Cara Yang Betul Dan Mudah

Atasi Masalah Ketidaksuburan Suami Isteri Dengan Cara Yang Betul Dan Mudah

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 381 hits
Sejak akhir akhir ini ramai pelanggan Mia bertanyakan tentang set kesuburan Rupanya sekarang ni ramai yang mempunyai masalah ketidaksuburan dan sedang mencari cara untuk atasi masalah ketidaksuburan Masalah mereka menjadi lebih teruk apabil...
Panduan Cara Mandi Wajib Yang Betul

Panduan Cara Mandi Wajib Yang Betul

papar berkaitan - pada 25/10/2018 - jumlah : 543 hits
Bagaimana cara mandi wajib Panduan ini akan membimbing anda menunjukkan cara mandi wajib atau mandi junub yang betul sempurna dan sah Ia juga menerangkan segala perkara yang berkaitan dengannya Bagaimana niat mandi wajib Apakah rukun mandi ...
Cara Buat Cover Letter Resume Dengan Betul

Cara Buat Cover Letter Resume Dengan Betul

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 268 hits
Ramai Tidak Tahu Tahu Format Menulis Cover Letter Dengan Betul Saya pasti ramai tidak tahu bagaimana cara menulis cover letter dengan baik kadang kala menulis cover letter seperti memohon simpati pihak syarikat menyatakan perkara di luar sk...
Orang Umno Betul Tak Betul Penyangak Pencuri Mereka Sokong Kata Dr Mahathir

Orang Umno Betul Tak Betul Penyangak Pencuri Mereka Sokong Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 311 hits
Tun Dr Mahathir menganggap UMNO yang dahulunya memperjuangkan agama bangsa dan negara sebagai sudah tidak wujud di negara ini akibat tersasar dari matlamat asal penubuhannya Perjuangan UMNO ialah untuk kekalkan Najib sebagai pencuri terbesa...
Tmj Disiasat Kerana Bantu Rakyat Negeri Johor Betul Ke

Tmj Disiasat Kerana Bantu Rakyat Negeri Johor Betul Ke

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 205 hits
TMJ Disiasat Kerana Bantu Rakyat Negeri Johor Betul ke TMJ Disiasat Kerana Bantu Rakyat Negeri Johor Betul ke
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Huawei Pura 70 Series

Operator Tidak Berlesen Lupus Sisa Secara Haram Swcorp Negeri Sembilan

Elegan Dalam Minimalis

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Anak2 Harta Paling Berharga Bella Astillah Peminat Harap Ayden Jaga Mummy Elok2

Bahan Bacaan Berperingkat Kad Bacaan Bergred Bbm