Stay Di Umno Bererti Masih Mempertahan Najib Dan Zahid Lebih Mulia Dari Berketuakan Tun Open Say To Shahrir






Ahli Parlimen (AP) dan ADUN UMNO keluar beramai dari UMNO dan riuh pula akan ada lagi AP UMNO di Semenanjung yang akan ikut sama sebelum akhir tahun ini.

Yang dijadikan sebab, pucuk pimpinan UMNO tidak ada hala tuju!

Jadi sebaliknya, adakah halatuju Pakatan Harapan itu yang lebih sesuai dengan perjuangan mereka sebagai wakil rakyat yang dipilih rakyat pada PRU 14 yang lalu?

Pelik juga, saya memikirkan pilihan perjuangan mereka ini.

Tentunya pengundi di kawasan yang telah menyokong dan mengundi mereka sehingga menjadi wakil rakyat juga tertanya-tanya adakah tindakan mereka yang meninggalkan parti mempunyai hak itu sebagai seorang wakil rakyat. Itukah hak mereka sejujurnya?

Saya tertanya-tanya keputusan mereka yang melom pat itu kerana sudahlah PH tidak pun menghargai janjijanji mereka kepada pengundi walaupun manifesto PH bukan kitab suci. Jadi mengapa pula halatuju PH lebih baik daripada UMNO?

Sebaliknya, dari tinjauan saya, dalam Dewan Rakyat AP UMNO semakin hari semakin wibawa sebagai barisan pembangkang. PH pula yang terbukti terkedu sebagai pemerintah, berpusing pusing dan berdolak dalik dalam banyak perkara. Dalam soal "rule of law" pun, jelas nampak penguatkuasaan undang2 pun memilih bulu. Kalau tidak bersama mereka, bolih dituduh di mahkamah walaupun belum buat siasatan ataupun sudah tidak ada lagi pihak yang mengadu. Tuduhan yang diuar-uarkan dalam media pun bolih berubah bila dihadapkan di mahkamah.

Isu ratifikasi ICERD pun bolih berpatah balik sehingga ratus ribuan tetap turun ke jalanan kerana tidak percaya nanti kerajaan PH tidak berpusing balik sekali lagi bila tenguk himpunan tidak sebesar mana.

Ahli-ahli menteri PH tetap berkokok ICERD akan diratifikasikan tahun depan.

Terbaharu kedudukan kewangan Tabung Haji pula dikelirukan olih menteri agama PH. Sehingga ada kenalan saya yang baharu sahaja menunaikan fardhu Haji yg termenung seketika memikirkan samada ibadah Haji nya dibiayai dengan duit tidak sah. Kenyataan menteri itu mungkin melibatkan hanya pembayaran hibah kepada penyimpan TH tapi tentunya tampungan TH kepada jemaah haji pada semenjak 2014 tidak terkecuali dari tuduhan menteri itu. Betul-betul menteri agama PH tidak cukup bijaksana!

Itu baru tiga perkara di peringkat kebangsaan. Apa lagi kalau ditenguk lagi pengurusan kewangan negara! Sebelum PRU, riuh dengan tuduhan ketirisan perbelanjaan kerajaan BN berjumlah RM28 bilion!

Tenguk-tenguk, bukan adapun ketirisan yang berlaku tapi sebaliknya duit Petronas yang dicekau dan aset Khazanah yang dijual!

Pengurusan kewangan negara dan ekonomi negara pun tidak setaraf dengan masa BN mentadbir. Harga sawit dan getah, kedua-dua sumber pendapatan rakyat yang mengundi calon2 UMNO, pun di paras harga yang merbahaya. Itu pun tidak sama bahaya apabila menteri PH yang jaga hal2 kommoditi itu tidak tahu dan tidak mahu buat sesuatu. Negara pernah hadapi keadaan yang sama dan ada banyak perkara yang bolih dilakukan kerajaan PH. Tapi kalau hati sudah tidak bersama orang luarbandar, kerajaan PH akan biarkan sahaja keadaan itu melarat. Ekonomi bebas lah!

Dalam keadaan kesejahteraan rakyat dan keharmonian hidup rakyat masih terumbang ambing akibat sikap dan pendekatan kerajaan PH, saya rasa pelik kalau ada wakil rakyat UMNO yang akan meninggalkan UMNO kerana PH ada halatuju yang lebih sesuai dengan hasrat dan harapan pengundi2 wakil2 rakyat UMNO

Adakah, sebagai contoh, dengan AP dan ADUN UMNO meninggalkan UMNO di Sabah, rakyat Sabah akhirnya akan memperolehi segala aspek perjanjian MA 63 dan pembayaran sepenuhnya royalti minyak seperti dijanjikan? Sebenarnya, kalau hendak dilaksanakan olih kerajaan PH, tidak perlu kepada keadaan dua-pertiga di Dewan Rakyat atau DUN Sabah pun

Sebagai seorang wakil rakyat, mahu pun di Parlimen atau DUN, sebenar dan sejujurnya, siapa kita ni? Adakah kita tahu sebenar dan sejujurnya mengapa rakyat mengundi kita dalam PRU yang lalu? Adakah kita tahu sebenar dan sejujurnya apa hasrat dan harapan rakyat kepada kita? Adakah kita tahu sebenar dan sejujurnya rakyat kita tidak lagi selesa dengan UMNO sebagai pembangkang dan mereka lebih selesa dengan halatuju kerajaan PH?

DAP dan PKR tahu jawapan sejujurnya kepada soalan2 ini. Kerana itu, mereka tidak setuju dengan kejadia melompat parti ini. PAS pun tidak setuju tetapi mereka baharu sahaja bekerjasama dengan UMNO dan kerana itu, buat masa ini, tidak mengaibkan wakil rakyat yang hendak melompat itu.

Sebagai wakil rakyat, iaitu sebagai pemimpin kepada rakyat, bukankah sepatutnya kita sendiri yang ada halatuju. Namun, kepada rakan-rakan saya yang telah melompat dan bakal melompat, saya harap mereka akan berjumpa halatuju yang mereka mencari-cari semenjak rakyat memilih mereka sebagai wakil dan pemimpin mereka.

12hb Dis 2018
Tan Sri Shahrir Abdul Samad

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kluangmanexpress.blogspot.com/2018/12/stay-di-umno-bererti-masih-mempertahan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Shazwan Mustafa Kamal Whacks Umno Najib And Zahid

Shazwan Mustafa Kamal Whacks Umno Najib And Zahid

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 290 hits
Shazwan Mustafa Kamal Assistant News Editor Malay Mail Online It s funny how Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi s decision to hand over his duties as Umno president to deputy Datuk Seri Mohamad Hasan is being construed as the start of reforms by...
Puashati Zahid Najib Melihat Umno Berkubur Di Sabah

Puashati Zahid Najib Melihat Umno Berkubur Di Sabah

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 246 hits
SALAH satu kepantangan pemain bolasepak ialah apabila kawan menyepak bola masuk celah kangkang mereka Hari ini Ahmad Zahid Hamidi dan Najib Razak kena nutmeg dengan kawan kawan Umno mereka sendiri di Sabah Umno hari ini berKUBUR di Sabah be...
Puteri Umno Sifatkan Keputusan Zahid Untuk Berehat Sebagai Kemenangan Besar Buat Tun M

Puteri Umno Sifatkan Keputusan Zahid Untuk Berehat Sebagai Kemenangan Besar Buat Tun M

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 205 hits
IPOH Puteri Umno Bahagian Bagan Datuk menyifatkan keputusan Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi untuk berehat seolah olah kemenangan besar kepada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Ketuanya Nordiana Suhaileen Azmi berkata us...
Zahid Berundur Umno Masih Tiada Hala Tuju

Zahid Berundur Umno Masih Tiada Hala Tuju

papar berkaitan - pada 21/12/2018 - jumlah : 318 hits
Zahid berundur Umno masih tiada hala tujuPosted By on December 21 2018Meskipun Ahmad Zahid Hamidi menyerahkan tugas presiden Umno kepada timbalannya Mohamad Hassan akar umbi parti itu percaya wakil rakyat parti itu akan tetap berpaling tada...
Zahid Masih Orang Terbaik Ketuai Umno Kata Penganalisis

Zahid Masih Orang Terbaik Ketuai Umno Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 262 hits
Astro Awani Geostrategis Prof Madya Azmi Hassan berkata Zahid mempunyai kekuatan mental untuk terus mengetuai UMNO Foto Astro AWANI Shahir Omar KUALA LUMPUR Pengunduran 17 ahli Parlimen dari UMNO setakat ini tidak bermakna Presidennya Datuk...
Tun Semua Ahli Parlimen Umno Adalah Penyokong Kuat Najib

Tun Semua Ahli Parlimen Umno Adalah Penyokong Kuat Najib

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 541 hits
Menurut kata Tun Mahathir Mohamad permohonan bekas pemimpin UMNO khususnya Ahli Parlimen untuk menyertai Bersatu akan diteliti dan disaring dengan ketat sebelum penyertaan mereka dapat diterima Katanya Bersatu hanya mengalu alukan kemasukan...
Lantik Najib Jadi Ketua Pembangkang Sementara Zahid Bercuti Dari Jawatan Presiden Umno Lokman

Lantik Najib Jadi Ketua Pembangkang Sementara Zahid Bercuti Dari Jawatan Presiden Umno Lokman

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 335 hits
Lantik Najib jadi ketua pembangkang sementara Zahid bercuti dari jawatan Presiden UMNO LokmanPresiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi semalam mengumumkan Timbalan Presiden UMNO Mohamad Hasan akan mengambil alih tugas tugasnya berkuatkuasa serta mer...
Mereka Datang Jumpa Saya Nak Minta Nasihat Keluar Umno Tun M

Mereka Datang Jumpa Saya Nak Minta Nasihat Keluar Umno Tun M

papar berkaitan - pada 15/12/2018 - jumlah : 338 hits
Mereka datang jumpa saya nak minta nasihat keluar UMNO Tun MSebelum ini viral di media sosial dua gambar beberapa pemimpin UMNO bertemu dengan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad di kediamannya Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad ...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita

Waktu Solat Aidil Adha Bila Waktu Sesuai Untuk Bertakbir

Himpunan Resepi Ayam Masak Black Pepper Yang Simple Dan Sedap

Easter Egg Mayat Ant Man Di Paparkan Dalam Trailer Terbaru Deadpool Wolverine