Src Had Kelayakan Pinjaman Hanya Rm1 Bilion Saja


foto sumber internet 
KUALA LUMPUR: Permohonan SRC International Sdn Bhd bagi pinjaman wang berjumlah RM3.95 bilion daripada Kumpulan Wang Persaraan (KWAP) pada tahun 2011 hanya boleh diluluskan dengan had kelayakan RM1 bilion saja.

Bekas Penolong Naib Presiden KWAP, Bahagian Pendapatan Tetap, Amirul Imran Ahmat, berkata had kelayakan pinjaman itu adalah berdasarkan kepada dokumen Kertas Panel Pelaburan yang disediakannya bagi proses pembiayaan kepada SRC.

Loading...
Amirul Imran yang menjawab soalan peguam Harvinderjit Singh yang mewakili Datuk Seri Najib Razak pada sesi soal balas, berkata beliau sehubungan itu mengesyorkan kepada KWAP bahawa had kelayakan pinjaman SRC hanya RM1 bilion.

Amirul Imran menolak cadangan Harvirdenjit bahawa pendiriannya terhadap had kelayakan pinjaman RM1 bilion itu berubah selepas beberapa tahun KWAP memberikan pinjaman tambahan kepada SRC pada tahun 2012.

Saksi itu berkata, beliau sentiasa dengan pendirian berdasarkan kepada pernyataan saksi bahawa SRC hanya layak kepada pinjaman RM1 bilion bagi pinjaman pertama itu.


Pada perbicaraan sebelum ini, Amirul Imran memberitahu mahkamah, beliau mengemukakan emel kepada Ketua Pegawai Eksekutif SRC, Nik Faisal Ariff Kamil, pada 30 Jun 2011 bagi mendapatkan beberapa dokumen tambahan butiran komprehensif pelaburan sedia ada IMalaysia Development Berhad (1MDB) bagi pinjaman pertama RM3.95 bilion untuk SRC.

Saksi itu kemudian menjelaskan, beliau menerima emel daripada Nik Faisal yang menyatakan bahawa 1MDB tidak dapat memberikan dokumen berkenaan kerana projek hartanah masih di peringkat perancangan utama.

Berikutan itu, saksi ke-29 pendakwaan itu memberitahu Mahkamah Tinggi, beliau diarahkan ketuanya Allahyarham Ahmad Norhisham Hassan untuk menyediakan kertas cadangan bagi kelulusan Panel Pelaburan untuk pinjaman RM1 bilion saja.

Sementara itu, saksi berkata bahawa Panel Pelaburan KWAP akan menolak permohonan pinjaman kepada SRC jika mereka boleh berbuat demikian.

Harvinderjit: Adakah panel KWAP boleh menolak Kertas Pelaburan bagi pinjaman SRC?

Saksi: Boleh, tetapi saya bukan ahli panel dan tidak boleh beri cadangan seperti itu kepada panel.

Amirul Imran juga bersetuju dengan peguam itu yang beliau mengeluarkan pendapat peribadi bahawa Panel Pelaburan tiada pilihan melainkan meluluskan pinjaman itu.

Katanya ia juga adalah pendapat peribadinya bahawa Panel Pelaburan tidak mempunyai pilihan melainkan menangguhkan Kertas Pelaburan yang mengesyorkan had kelayakan pinjaman SRC hanya RM1 bilion.

Harvinderjit: Adakah kedudukan kamu bahawa KWAP boleh mengurangkan risiko pembayaran dengan mengehadkan pinjaman SRC kepada RM1 bilion?

Saksi: Ya

Harvinderjit: Adakah KWAP mengesyorkan untuk mengenakan terma tambahan bagi pembiayaan RM2 bilion kepada SRC?

Saksi: Ya, kerana kami meminta jaminan kerajaan, selain hanya jaminan korporat daripada 1MDB.

Harvinderjit turut mencadangkan kepada Amirul Imran bahawa saksi itu mengesyorkan dua pilihan kepada KWAP untuk mengurangkan risiko pembayaran balik pinjaman berkenaan.

Harvidenrjit berkata, pilihan pertama adalah memberikan pinjaman RM2 bilion itu kepada SRC dengan disokong oleh Jaminan Kerajaan dan mengagihkan dana kepada 1MDB.

Peguam itu berkata, pilihan kedua ialah mengagihkan wang itu kepada kerajaan dan menamakannya (kerajaan) sebagai peminjam.

Saksi kemudian mengesahkan bahawa beliau mengemukakan dua cadangan itu.

Ditanya Harvinderjit berhubung perbezaan di antara kerajaan sebagai penjamin dan kerajaan selaku peminjam, saksi itu berkata jika pinjaman dijamin kerajaan, maka KWAP perlu menunggu sehingga terdapat keingkaran dalam pembayaran balik sebelum menghubungi Putrajaya bagi mendapatkan pembayaran.

“Bagaimanapun, jika kerajaan adalah peminjam bagi pinjaman ini, kita tidak perlu menunggu pembayaran balik dimungkiri kerana kerajaan perlu menunaikan tanggungjawab membayar secara langsung,” katanya.

-memetik laporan Berita Harian

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.com/2019/05/src-had-kelayakan-pinjaman-hanya-rm1.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saksi Tertekan Terburu Buru Siapkan Kertas Kerja Pinjaman Rm4 Bilion Src

Saksi Tertekan Terburu Buru Siapkan Kertas Kerja Pinjaman Rm4 Bilion Src

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 292 hits
MALAYSIAKINI KES NAJIB l Seorang saksi memberitahu Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur hari ini bahawa beliau berada dalam keadaan tertekan ketika menyediakan kertas kerja pelaburan Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan berhubung pinjaman wang ...
Najib Tandatangan Perjanjian Pinjaman Tambahan Rm2 Bilion Kwap Saksi

Najib Tandatangan Perjanjian Pinjaman Tambahan Rm2 Bilion Kwap Saksi

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 356 hits
Bekas Penolong Naib Presiden KWAP Amirul Imran Ahmat Foto oleh malay MailKumpulan Wang Persaraan menerima resolusi daripada Lembaga Pengarah SRC International Sdn Bhd untuk mendapatkan pinjaman tambahan RM2 bilion pada 14 Mac 2012 Perkara i...
Rm2 Bilion Duit Kwap Di Pindah Masuk Ke Src International

Rm2 Bilion Duit Kwap Di Pindah Masuk Ke Src International

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 286 hits
KUALA LUMPUR Saksi pendakwaan ke 24 memberitahu memaklumkan Mahkamah Tinggi di sini hari ini bahawa wang berjumlah RM2 bilion daripada akaun Kumpulan Wang Persaraan dimasukkan ke dalam akaun SRC International Sdn Bhd pada 28 Mac 2012 Pengur...
Xpax Menawarkan Pas Internet Tanpa Had Dengan Langganan Serendah Rm1

Xpax Menawarkan Pas Internet Tanpa Had Dengan Langganan Serendah Rm1

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 173 hits
Akses internet pada hari ini telah menjadi salah satu keutamaan bagi ramai pengguna Ada kalanya anda hanya inginkan penggunaan internet dengan pantas dan tanpa had untuk seketika waktu dan kini melalui Xpax Celcom menawarkan kemudahan berke...
Senang Jaga Sarima Syatilla Akui Nak Dengar Suara Anak Daranya Hanya Lapar Mandi Saja

Senang Jaga Sarima Syatilla Akui Nak Dengar Suara Anak Daranya Hanya Lapar Mandi Saja

papar berkaitan - pada 11/5/2019 - jumlah : 339 hits
Pelakon Syatilla Melvin bersyukur anak keduanya yang dilahirkan pada 17 April lalu Sarima Samheizy tidak banyak kerenah dan mudah untuk dijaga Menurut bintang Dia Isteri Luar Biasa itu keadaan terbabit membolehkan dirinya menjalani proses b...
At One Time Najib Had Over Rm1 Billion In His Account At Times Account Was Overdrawn

At One Time Najib Had Over Rm1 Billion In His Account At Times Account Was Overdrawn

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 296 hits
She confirmed that at one time the balance in Najib s bank accounts peaked at RM1 9 billion in 2013 The High Court here today heard how Datuk Seri Najib Razak at one time had over RM1 billion in his account and at other times the account wa...
Anak Tak Nak Hantar Saya Ke Ijn Hanya Bagi Rm50 Saja Untuk Isi Minyak

Anak Tak Nak Hantar Saya Ke Ijn Hanya Bagi Rm50 Saja Untuk Isi Minyak

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 451 hits
The ReporterViral di media sosial kisah seorang lelaki tua yang menghidap penyakit jantung menunggang motosikal Suzuki RC80 sejauh 226 kilometer dari Kuantan ke IJN Kuala Lumpur mengundang rasa simpati netizen Difahamkan lelaki tua ini terp...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Prove Existence Of Addendum Decree For Najib S House Arrest Experts Say