Spv Tidak Sesuai Untuk Bina Rangkaian 5g Rencatkan Daya Saing


 



Ahli Parlimen Lembah Pantai, Fahmi Fadzil mempersoalkan pengumuman kerajaan berkenaan program MyDIGITAL, khususnya mengenai cadangan penubuhan sebuah entiti khusus (SPV) yang dikawal kerajaan bagi pembinaan rangkaian 5G di negara ini.

Beliau juga meminta kerajaan mengambil kira respon negatif Fitch Solutions Country Risk & Industry Research terhadap cadangan tersebut.
"Tidak boleh dinafikan pembinaan ekosistem 5G akan memberi kesan positif kepada ekonomi digital negara dan mampu memberi kelebihan daya saing buat Malaysia terutama di rantau ASEAN.
"Namun beberapa perkara yang dibangkit pakar-pakar teknologi termasuk Fitch Solutions perlu diambil kira secara serius.
"Memandangkan ekosistem 5G adalah prasarana yang amat penting bagi masa depan negara, Kerajaan tidak harus terburu-buru melaksanakannya. Silap langkah sekarang bererti kerugian berbilion ringgit wang rakyat, serta pelbagai masalah yang bakal terjadi.
"Kerajaan perlu pelihara daya saing berasaskan prasarana (infrastructure-based competition) di Malaysia yang terbukti berkesan serta bermanfaat kepada pengguna dari segi kualiti perkhidmatan dan harga yang berpatutan," katanya.
Fahmi juga memaklumkan bahawa laporan akhir hasil kaji selidik Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) berkenaan spektrum 5G pada 31 Disember 2019 juga tidak mencadangkan penggunaan SPV, tetapi melalui kaedah konsortium.
Beliau menyenaraikan beberapa aspek penting yang perlu dilihat kerajaan supaya memilih cara konsortium dan bukannya SPV.
Ketelusan dan ketirisan
Sebuah SPV yang dikawal sepenuhnya oleh kerajaan pasti menimbulkan tanda tanya berkenaan ketelusan dalam proses pemberian kontrak, kos, ketirisan, dan masalah pelaksanaan, terutama pada ketika darurat sedang berkuatkuasa. Tanpa proses semak imbang di Parlimen termasuk oleh Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), kebarangkalian peningkatan kos dan ketirisan berlaku tidak dapat diketepikan.
Teknologi dan inovasi
Dari segi teknikal, pembinaan rangkaian berbeza oleh sebuah SPV bererti bakal wujud isu teknikal seperti kelancaran penyerahan (seamless handover) antara rangkaian 5G baharu dan 4G sedia ada, serta isu penyewaan tapak dan pelaburan jangka panjang terhadap rangkaian oleh syarikat telekomunikasi. Ini akan membantut inovasi syarikat telekomunikasi terutama dalam menyediakan perkhidmatan 5G yang disesuaikan (customised services) kepada pelanggan terutama perusahaan.
Kesan pada pengguna
Saya amat risau pelaksanaan pembinaan rangkaian 5G secara SPV dan bukannya konsortium akhirnya akan merugikan pengguna, apabila kos yang tidak dapat dikawal - termasuk akibat pemberian kontrak yang nilainya lebih tinggi dari yang patut, serta ketirisan - yang akhirnya mengakibatkan harga dibayar pengguna untuk perkhidmatan 5G menjadi lebih tinggi. Dari segi teknikal, penyelesaian masalah di tapak juga bakal mengambil masa lebih lama kerana tapak-tapak tersebut kemungkinan besar diselia SPV sendiri dan bukannya syarikat telekomunikasi. Kelewatan ini pasti merugikan pengguna.
Justeru, Fahmi berpendirian bahawa kerajaan perlu mengikuti pandangan SKMM dalam laporan 31 Disember 2019 dengan menyerahkan pembinaan rangkaian 5G kepada sebuah konsortium syarikat telekomunikasi dan bukannya sebuah SPV.
"Malah, saya berpandangan pembinaan rangkaian 5G tersebut boleh diusahakan dua konsortium yang saling bersaing. Saya percaya konsep konsortium akan membantu menyelaras keperluan teknikal, dan persaingan sihat di antara konsortium akan membantu mengurangkan harga perkhidmatan buat pengguna nanti.
"Oleh itu, saya menggesa kerajaan untuk tidak meneruskan cadangan SPV ini. Pihak kerajaan, SKMM dan industri telekomunikasi juga perlu segera duduk semeja dan runding semula proses pelaksanaan pembinaan rangkaian 5G demi masa depan yang lebih baik untuk rakyat Malaysia," katanya.
 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/02/spv-tidak-sesuai-untuk-bina-rangkaian.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemangku Raja Pahang Lepas Saham Syarikat Bina Tapak Lupus Sisa Lynas

Pemangku Raja Pahang Lepas Saham Syarikat Bina Tapak Lupus Sisa Lynas

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 173 hits
Diterbitkan 20 Feb 2021 4 56 amDikemaskini 20 Feb 2021 6 15 amA A 1Pemangku Raja Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah telah melepaskan 50 peratus pegangan saham dalam sebuah syarikat yang ditugaskan melaksanakan pembinaan tapak pelupusa...
Bina Hobi Yang Menguntungkan

Bina Hobi Yang Menguntungkan

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 144 hits
Tak untung di dunia tapi mungkin akhirat Andai apa yang kita tanam tidak dapat kita rasai hasilnya contohnya buah2an dimakan burung orang monyet hantu raya itu mungkin bayangan bahawa kita akan menikmatinya di Syurga kelak Tidak dpt di duni...
Gerakan Rasuahbuster Ayuh Bina Malaysia Yang Lebih Baik

Gerakan Rasuahbuster Ayuh Bina Malaysia Yang Lebih Baik

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 234 hits
puteradaily comAssalamualaikum wrt wbh Salam Sejahtera Kami menyeru semua rakyat Malaysia untuk bergabung bersama kami di dalam Gerakan RasuahBusters dan menjadi agen perubahan di dalam masyarakat Apakah RasuahBusters RasuahBusters ialah se...
Masih Lagi Berasap Ketika Tiba Shuib Dan Sarah Hulur Bantuan Bina Rumah Mangsa Kebakaran

Masih Lagi Berasap Ketika Tiba Shuib Dan Sarah Hulur Bantuan Bina Rumah Mangsa Kebakaran

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 271 hits
Meskipun dihimpit pelbagai kontroversi sejak kebelakangan ini pasangan usahawan iaitu Shuib Sepahtu dan isteri penyanyi Siti Sarah tetap menabur budi menolong dan membantu mereka yang memerlukan di luar sana Sumber Instagram Siti Sarah nbsp
Unep Puji Kemajuan China Bina Tamadun Ekologi

Unep Puji Kemajuan China Bina Tamadun Ekologi

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 193 hits
Hebahkan Kredit China Media Group 22 02 2021 06 22 PM BEIJING 22 Feb Pencapaian China dalam pembangunan tamadun ekologi mendapat pujian Program Alam Sekitar Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu Pengarah Eksekutif UNEP Inger And
Bina Semula Reformasikan Ekonomi Negara Perlu Pakej Ransangan Tambahan Rm45 B

Bina Semula Reformasikan Ekonomi Negara Perlu Pakej Ransangan Tambahan Rm45 B

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 189 hits
POSTED BY AMIR WRLRMalaysia memerlukan Pakej Rangsangan Tambahan bagi memperbaiki kehidupan rakyat dan sektor perniagaan Menurut kenyataan Majlis Presiden Pakatan Harapan negara ini perlukan pakej tambahan sebanyak RM45 bilion bagi menyelam...
Doa Jima Sesuai Sunnah Baca Ini Jika Ingin Punya Keturunan Shaleh Shalehah

Doa Jima Sesuai Sunnah Baca Ini Jika Ingin Punya Keturunan Shaleh Shalehah

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 168 hits
Bersenggama atau melakukan hubungan badan merupakan aktivitas yang wajib dilakukan oleh pasangan suami istri Di dalam agama Islam jima merupakan hal yang mulia Selain sebagai pemuas hasrat seksual dan dapat memberikan kepuasan serta kesenan...
Tiada Lagi Servis Bina Fb Page

Tiada Lagi Servis Bina Fb Page

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 262 hits
Saya memulakan servis upah membina FB page sekitar 3 tahun lalu bersama rakan baik saya Cik Rafidah Kami berkawan jauh tau saya di sini dia jauh di kelantan Apa sahaja urusan kami semuanya online dan melalui telegram dan emel Hehe Dan dalam...
Exco Beli Tanah Wakafkan Kepada Asnaf Bina Rumah

Exco Beli Tanah Wakafkan Kepada Asnaf Bina Rumah

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 208 hits
Oleh WAT KAMAL ABAS RAZMAN Zakaria meninjau tanah yang dibelinya untuk diberikan kepada asnaf untuk membina rumah di Kampung Alor Singa Bagan Serai hari ini UTUSAN WAT KAMAL ABASBAGAN SERAI Beli tanah dan mewakafkannya kepada golongan asnaf...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Tafsir Mimpi Gajah

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan