Sppim Login Sistem Pendaftaran Pengurusan Perkahwinan Islam Malaysia


SPPIM:LOGIN SISTEM PENDAFTARAN & PENGURUSAN PERKAHWINAN ISLAM MALAYSIA(sppim.gov.my)

Melalui laman web Sistem Pengurusan Perkahwinan Islam Malaysia (SPPIM),anda kini boleh membuat memasuki  Sistem Pendaftaran Pernikahan secara online.
APA ITU SPPIM?
Sistem Pengurusan Perkahwinan Islam Malaysia (SPPIM) merupakan sistem yang disediakan berasaskan proses kerja untuk kegunaan semua Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN) khususnya Pejabat Agama Islam Daerah (PAID) di Malaysia secara lebih efisien dan teratur.
Modul-modul yang terdapat dalam SPPIM antaranya ialah permohonan kursus pra-perkahwinan, permohonan kebenaran nikah, pendaftaran nikah sehinggalah kepada proses perceraian, rujuk dan rundingcara.
Nak dapatkan bantuan perkahwinan?Rujuk BANTUAN PERKAHWINAN DI MALAYSIA
SENARAI PERKHIDMATAN ONLINE SPPIM
Berikut adalah perkhidmatan online yang boleh dilakukan di laman web SPPIM:
i) Permohonan Berkahwin Online SPPIM
Pasangan yang ingin melangsungkan pernikahan mestilah melakukan permohonan dan mendapatkan kebenaran berkahwin melalui Pejabat Agama Islam Daerah (PAID) di negeri masing-masing.
Permohonan Kebenaran Berkahwin Online adalah satu inisiatif Jakim dengan kerjasama Jabatan Agama Islam negeri – negeri bagi tujuan memberikan kemudahan kepada masyarakat umumnya dan pasangan yang ingin melangsungkan perkahwinan khususnya memohon kebenaran pernikahan.
Permohonan Kebenaran Berkahwin Online pada masa ini hanya meliputi permohonan yang dibuat di :
Negeri Sembilan Melaka Perlis Kedah Perak Wilayah Persekutuan Johor Walaubagaimanapun, kemudahan ini akan terus diperluaskan bagi merangkumi negeri-negeri lain di dalam masa yang terdekat.
ii) Pendaftaran Pra-Perkahwinan Online SPPIM
Pendaftaran PraPerkahwinan Online adalah satu inisiatif Jakim dengan kerjasama Jabatan Agama Islam negeri-negeri bagi tujuan memberikan kemudahan kepada pasangan yang ingin melangsungkan perkahwinan membuat pendaftaran kursus PraPerkahwinan secara online.
Pemohon boleh melakukan semakan jadual kursus bagi maklumat tarikh, masa dan tempat serta maklumat kekosongan kursus untuk pendaftaran.
Pendaftaran kursus PraPerkahwinan secara online pada masa ini hanya meliputi permohonan yang dibuat di negeri berikut:
Negeri Sembilan Melaka Perlis Namun kemudahan ini akan terus diperluaskan bagi merangkumi negeri-negeri lain di dalam masa yang terdekat.
iii) Permohonan Nikah, Cerai, Rujuk (NCR) Luar Negara
Modul NCR Luar Negara bertujuan untuk memberi kemudahan kepada pasangan rakyat Malaysia beragama Islam yang ingin menguruskan perihal perkahwinan, perceraian dan rujuk yang berlaku di luar negara melalui Pejabat Perwakilan Malaysia.
Anda boleh memilih perihal urusan yang diperlukan mengikut kategori berikut:
PENGESAHAN KEBENARAN & STATUS
Pengesahan ke atas Dokumen Kebenaran Berkahwin atau pengesahan status diri pemohon sama ada belum atau telah berkahwin dan tiada halangan untuk berkahwin dari pejabat kedutaan.
Permohonan ini hanya diproses selepas pemohon mendapat Surat Kebenaran Berkahwin dari Jabatan Agama Islam Negeri.
PENGESAHAN DOKUMEN NIKAH
Pengesahan Dokumen Pernikahan adalah merupakan satu perakuan daripada Pejabat Perwakilan Malaysia terhadap mana-mana dokumen pernikahan yang telah dikeluarkan oleh Badan, Majlis atau Institusi Agama di luar negara yang menguruskan perkahwinan pasangan berkenaan.
Pengesahan ini tidak mengesahkan keabsahan perkahwinan dari sudut syarak.
KETERANGAN NCR
Keterangan Nikah, Cerai dan Rujuk adalah dokumen yang dikeluarkan oleh Pejabat Perwakilan Malaysia berdasarkan maklumat daripada Surat Perakuan Nikah, Surat Perakuan Cerai atau Surat Persekedudukan Semula (Ruju’) yang dikeluarkan oleh Jabatan Agama Islam Negeri untuk kegunaan semasa tinggal di negara berkenaan.
iv) RundingCara Online
Rundingcara Online adalah satu inisiatif JAKIM dengan kerjasama Jabatan Agama Islam Negeri – negeri bagi tujuan memberikan kemudahan kepada individu atau pasangan yang ingin mendapatkan khidmat nasihat kekeluargaan secara online.
Pemohon juga boleh mendapatkan temujanji sesi rundingcara secara bersemuka dengan pegawai rundingcara di Jabatan Agama Islam Negeri, Pejabat Agama Islam Daerah.
Permohonan Rundingcara melalui online pada masa ini hanya meliputi negeri berikut:
Negeri Sembilan Melaka Perlis Kedah Perak Wilayah Persekutuan (Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan). CARA PENDAFTARAN SPPIM
Berikut adalah cara untuk daftar SPPIM:
Layari laman web http://www.sppim.gov.my Pilih menu Benar Nikah Online Pilih butang Permohonan Baru Tekan butang Seterusnya Isi maklumat bertanda (*) di ruangan lelaki pepermpuan, maklumat kebenaran dan wali Klik butang Seterusnya dan Hantar Klik butang Saya Bersetuju dan tekan Hantar Cetak Borang dan Senarai Semak. Hantar ke Pejabat Kadi bersama dokumen. MAKLUMAT LANJUT & PERTAYAAN
Sila hubungi :
Negeri Sembilan : 06-6771352 Melaka : 06-333 3333 samb 5630 / 5631 / 5634 Perlis : 04-979 4401, Kedah : 04-774 5530 / 5423 / 5424, Perak : 05-208 4853 Wilayah Persekutuan : 03-2274 9333 samb 3312 / 3306 JAKIM : 03-8870 7527 / 7528 Masa : 09:00 pagi – 04:00 petang | Email : [email protected]
The post SPPIM:LOGIN SISTEM PENDAFTARAN & PENGURUSAN PERKAHWINAN ISLAM MALAYSIA(sppim.gov.my) appeared first on KekandaMemey.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kekandamemey.com/sppim.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
K Jaan Pertimbang Semula Dasar Pendaftaran Vaksin Jika Masih Rendah Pada Julai

K Jaan Pertimbang Semula Dasar Pendaftaran Vaksin Jika Masih Rendah Pada Julai

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 334 hits
Kerajaan kemungkinan besar akan mempertimbangkan semula dasar pendaftaran vaksin jika kadar pendaftaran vaksin Covid 19 tidak memuaskan menjelang Julai kata Menteri Sains Teknologi dan Inovasi Khairy Jamaluddin Kita harus menilai semula tah...
Berdasarkan Kajian 80 Peratus Orang Islam Di Malaysia Tidak Sempurna Solat

Berdasarkan Kajian 80 Peratus Orang Islam Di Malaysia Tidak Sempurna Solat

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 332 hits
Sejumlah 80 peratus umat Islam di Malaysia masih tidak menyempurnakan solat lima waktu dalam sehari Anda mungkin terkejut dengan data ini tetapi itulah hakikatnya Dalam satu kajian yang telah dilakukan oleh tokoh motivasi terkenal di Malays...
5511 Hak Melayu Dalam Perlembagaan Sering Jadi Pertikaian Persatuan Pengguna Islam Malaysia Brolahtv 25 03 2021

5511 Hak Melayu Dalam Perlembagaan Sering Jadi Pertikaian Persatuan Pengguna Islam Malaysia Brolahtv 25 03 2021

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 282 hits
Hak Melayu dalam Perlembagaan sering menjadi bahan pertikaian di mahkamah dalam segelintir perspektif Hak Melayu telah dipersetujui oleh pemerintah pemerintah di Tanah Melayu sebagai cagaran atau gantian bagi kesediaan orang melayu untuk me...
Register Login Sistem Eperolehan Ep

Register Login Sistem Eperolehan Ep

papar berkaitan - pada 2/4/2021 - jumlah : 227 hits
REGISTER LOGIN SISTEM EPEROLEHAN eP Macam cara nak register login sistem ePerolehan sebagai pembekal dari Kementerian Kewangan Malaysia Jika sudah register boleh terus login sistem ePerolehan sebagai pembekal APA ITU EPEROLEHAN merupakan si...
Perlukah 2 Tahun Bangunkan Sistem Pendaftaran Automatik Undi 18

Perlukah 2 Tahun Bangunkan Sistem Pendaftaran Automatik Undi 18

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 209 hits
Alasan Suruhanjaya Pilihan Raya bahawa sistem Pendaftaran Automatik pengundi berumur 18 tahun baru hendak dibangunkan dan dalam proses memulakan libaturus dengan pemegang taruh amat mengecewakan Menurut Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN D...
Malaysia Needs A Saviour Not A Prime Minister

Malaysia Needs A Saviour Not A Prime Minister

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 239 hits
Barely 13 months after Malaysia s eighth prime minister was sworn in the nation is buzzing again over who will be the next person to move into Seri Perdana It is a popular belief that Prime Minister Muhyiddin Yassin knows his government is ...
Panggil Abang Long Gambar Hubungan Peribadi Bukan Malaysia China Hishammuddin

Panggil Abang Long Gambar Hubungan Peribadi Bukan Malaysia China Hishammuddin

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 240 hits
KUALA LUMPUR Menteri Luar Datuk Seri Hishammuddin Hussein mempertahankan penggunaan gelaran abang long terhadap rakan sejawatnya dari China Wang Yi walaupun selepas dikritik di media sosial Menurut beliau istilah itu hanya menggambarkan hub...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

App Inarah

Masih Beraya

Pj Mayor Denies Being Rude To Residents Group



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja

More Than Pools Patios Eric Curtis Landscape Architecture Designs For Life

Dua Lelaki Didakwa Tebang Pokok Robin Hood

Anwar Announces Over 13 Pay Hike For Govt Servants Largest In History

Kkb By Election Remarks May Cost Pn Support Of Voters