Sop Baru Pkp Bermula 1 April 2020


SOP Baru PKP Bermula 1 April 2020. Bagi menjamin Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dapat memutuskan rantaian penularan wabak Covid-19 kerajaan mengambil langkah untuk menambah baik beberapa SOP untuk PKP.
SOP Baru PKP Bermula 1 April 2020 Operasi semua premis perniagaan menjual barangan keperluan asas dan komoditi ditetapkan dari jam 8 pagi hingga 8 malam.
Prosedur Operasi Standard (SOP) baharu fasa kedua Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) itu bagaimanapun memperuntukkan operasi pengangkutan awam dikekalkan dari jam 6 pagi hingga 10 malam.
Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang merupakan Menteri Kanan (Keselamatan), menjelaskan SOP fasa kedua berbeza dengan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) seperti yang dilaksanakan di Simpang Renggam, Kluang dan Hulu Langat.
“PKPD menggariskan sesiapa pun tidak boleh keluar rumah, tetapi SOP baharu bagi fasa kedua ini jauh sekali daripada perintah berkurung yang diuar-uarkan pihak tidak bertanggungjawab sebelum ini.
“Menerusi SOP baharu bagi fasa kedua berkuat kuasa 1 April ini, orang ramai masih boleh bergerak atau keluar untuk mendapatkan barangan keperluan asas, tetapi mengikut tempoh ditetapkan.
“Bagaimanapun, kita tetapkan hanya seorang yang boleh berada dalam kenderaan ketika keluar dari rumah untuk membeli barangan keperluan asas,” katanya pada sidang media selepas Mesyuarat Khas Menteri-Menteri Mengenai PKP, di Putrajaya, hari ini.
Ismail yang juga Menteri Pertahanan berkata, syarat lain seperti larangan berkumpul di kedai makan dan hanya kaedah bungkusan dibenarkan, masih berkuat kuasa menerusi SOP fasa kedua PKP.
Bagi mengurangkan risiko penularan, beliau menyarankan orang ramai menggunakan kaedah pembelian secara dalam talian, selain mengamalkan penjarakan sosial ketika mengambil barangan atau bungkusan ketika dihantar ke rumah masing-masing.
“Kita kekalkan operasi pengangkutan awam kerana sedar masih ramai memerlukannya, terutama pekerja di sektor perkhidmatan penting atau kritikal negara.
“Oleh itu, semua kenderaan awam termasuk teksi dan e-hailing dibenarkan beroperasi dari jam 6 pagi hingga 10 malam,” katanya.
Bagi menjamin kelangsungan operasi bekalan barangan keperluan asas, Ismail menyarankan semua operator menjalankan perkhidmatan penghantaran, sama ada jarak jauh atau dekat dari jam 7 malam hingga 7 pagi.
Beliau menegaskan, garis panduan itu sekadar galakan kepada operator perkhidmatan berkaitan memandangkan segelintir daripadanya terpaksa melakukan perjalanan jarak jauh seperti dari Johor Bahru ke Perlis.
Menyedari keperluan segelintir masyarakat kerana keadaan kesihatan, katanya, kerajaan memberi pengecualian kepada orang kelainan upaya (OKU) dan penghidap penyakit autisme untuk melakukan aktiviti riadah di luar seperti dinasihatkan doktor.
“Kelonggaran ini bagaimanapun tidak membenarkan mereka beriadah atau berada di luar secara berkumpulan.
“Riadah dan sosial untuk orang lain adalah tidak dibenarkan, termasuk penghuni di komuniti berpagar kerana kita tidak mahu ada sebarang perbezaan dalam SOP yang digunakan,” katanya. -BH Online-


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beritaviralterkini.com/sop-baru-pkp-bermula-1-april-2020/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Senarai Sop Baru Perintah Kawalan Pergerakan Fasa Kedua Bermula 1 April

Senarai Sop Baru Perintah Kawalan Pergerakan Fasa Kedua Bermula 1 April

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 566 hits
SOP Fasa Kedua Perintah Kawalan Pergerakan Bermula 1 AprilBermula 1 April 2020 SOP baru Fasa Kedua Perintah Kawalan Pergerakan dikuatkuasakan Berikut adalah senarai SOP Baru Fasa Kedua Perintah Kawalan Pergerakan yang diumumkan oleh Menteri...
Syukur Caj Rm1 Di Mesin Atm Dikecualikan Selama Tempoh Pkp Bermula 6 April 2020

Syukur Caj Rm1 Di Mesin Atm Dikecualikan Selama Tempoh Pkp Bermula 6 April 2020

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 395 hits
Orang ramai beratur mengeluarkan wang di mesin ATM foto Arkib MalaysiaGazette Syukur Caj RM1 di mesin ATM dikecualikan selama tempoh PKP bermula 6 April 2020 KUALA LUMPUR Kerajaan telah memutuskan semua institusi perbankan mengecualikan caj...
Kerajaan Akan Menawarkan Internet Percuma Untuk Semua Bagi Tempoh Pkp Bermula 1 April 2020

Kerajaan Akan Menawarkan Internet Percuma Untuk Semua Bagi Tempoh Pkp Bermula 1 April 2020

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 370 hits
Perdana Menteri hari ini telah mengumumkan Pakej Ransangan Ekonomi Prihatin Rakyat sekaligus turut menyentuh penawaran dalam industri telekomunikasi dan multimedia Menurut Perdana Menteri beberapa pakej khas akan ditawarkan dengan kerjasama...
Covid 19 208 Kes Baru 5 Kematian 10 April Jadi Penentu Pkp Diteruskan Atau Sebaliknya

Covid 19 208 Kes Baru 5 Kematian 10 April Jadi Penentu Pkp Diteruskan Atau Sebaliknya

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 255 hits
COVID 19 208 kes baru 5 kematian 10 April jadi penentu PKP diteruskan atau sebaliknyaMalaysia hari ini mencatatkan lima kes kematian akibat Covid 19 setakat jam lima petang Khamis 2 April 2020 Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham A...
Cara Tebus 1gb Internet Percuma Bermula 1 April Sepanjang Tempoh Pkp

Cara Tebus 1gb Internet Percuma Bermula 1 April Sepanjang Tempoh Pkp

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 480 hits
Assalamualaikum dan Selamat sejahtera Pada 27 Mac Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan berkaitan Pakej Ransangan Ekonomi Prihatin Rakyat Menerusi perutusan tersebut beliau turut menyatakan tentang pemberian interne
Covid 19 Pengeluaran Rm 500 Sebulan Untuk Pencarum Kwsp Bermula 1 April 2020

Covid 19 Pengeluaran Rm 500 Sebulan Untuk Pencarum Kwsp Bermula 1 April 2020

papar berkaitan - pada 25/3/2020 - jumlah : 361 hits
Covid 19 Pengeluaran RM 500 Sebulan Untuk Pencarum KWSP Bermula 1 April 2020 Salam semua sejak Covid menular masuk ke negara Malaysia pelbagai langkah dan inisiatif kerajaan telah dilakukan untuk mengekang wabak Covid 19 Rasanya untuk tahun...
Bermula 1 April Rakyat Akan Menikmati Internet Percuma Selama Tempoh Pkp

Bermula 1 April Rakyat Akan Menikmati Internet Percuma Selama Tempoh Pkp

papar berkaitan - pada 30/3/2020 - jumlah : 227 hits
KUALA LUMPUR 27 Mac Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan bahawa syarikat telekomunikasi akan menawarkan internet percuma kepada semua pelanggan mereka Perkara tersebut diumumkan oleh beliau semasa membentangkan Pakej Rangsan...
Tempoh Pkp Dilanjutkan Sehingga 14 April 2020 7 Perkara Yang Korang Boleh Lakukan Untuk Hilangkan Rasa Bosan

Tempoh Pkp Dilanjutkan Sehingga 14 April 2020 7 Perkara Yang Korang Boleh Lakukan Untuk Hilangkan Rasa Bosan

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 458 hits
Tempoh PKP Dilanjutkan Sehingga 14 April 2020 Ini Perkara Yang Korang Boleh Lakukan Untuk Hilangkan Rasa Bosan CH memang dah jangka yang tempoh PKP akan dilanjutkan tapi CH masih lagi perlu bekerja iaitu dengan bekerja dari rumah Nasiblah s...
Aeon Credit Setuju Peminjam Tangguh Bayaran Balik Pinjaman Selama Sebulan Bermula 1 April 2020

Aeon Credit Setuju Peminjam Tangguh Bayaran Balik Pinjaman Selama Sebulan Bermula 1 April 2020

papar berkaitan - pada 31/3/2020 - jumlah : 366 hits
Pada tempoh Perintah Kawalan Pergerakan ini kita semua sedia maklum bahawa Bank Negara Malaysia telah membenarkan pelanggan perbankan untuk menangguhkan pembayaran balik pinjaman sedia ada dalam tempoh enam bulan secara automatik Tidak lepa...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16